Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 23  (gelezen 13550 keer)

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #20 Gepost op: 12-03-2023, 00:49:00 »
- Slechte casting. In vergelijking met andere jaren waren er dit seizoen amper echt sympathieke kandidaten. Deze club was meer dan ooit bezig met hoe ze op TV overkomen dan met het vinden van de Mol. Ik vraag me echt af waarom ik daar nu nog een jaar naar zou moeten gaan kijken, dit programma is niet mer WIDM, maar KOEMS: kijk ons eens molletje spelen. En men is daar zo mee bezig dat de meest obvious Mol in jaren wordt gemist, terwijl iemand met gezond verstand het allang had gezien.

Hier zit zeker wat in, ik miste onder de kandidaten een beetje een smaakmaker. Het seizoen had heel goed nog een wildcard of Tygo Gernandt type kunnen gebruiken. Verder is het meeste denk ik al benoemd. De opdrachten mogen inventiever en complexer, het tempo is soms echt te langzaam, aub niet zoveel strooien met jokers/vrijstellingen; het zijn ondertussen de vaste problemen geworden. Hier en daar verbeteren wel wat dingen, zo vond ik de spookhuisopdracht een geïnspireerde vondst, maar de formule als geheel is in de huidige vorm versleten als je het mij vraagt. Hopelijk kan het programma zich in de komende jaren opnieuw uitvinden. Dat is natuurlijk al eerder gebeurd (de reality feel is na de eerste bn’er seizoenen ook volledig verdwenen) en bovendien laat De Mol zien dat dit concept met een andere opzet goed mogelijk is.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #21 Gepost op: 12-03-2023, 01:00:20 »
Ik zou het eigenlijk wel heel leuk vinden als er een editie komt zonder BN'ers. Dan krijg je misschien wat meer fanatisme en dat mensen ervoor gaan. Het blijft bizar (vind ik dan) dat alleen Daniël de focus op de juiste mol had. Dat is misschien anders als je 10 kandidaten hebt die juist niet bekend zijn; lijkt me wel verfrissend en het werkt (vind ik dan  ;) ) heel goed bij De Mol; wat Jordyep ook aangeeft dus.  :)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2023, 01:07:43 »
Beste makers van Wie Is De Mol?, voor wie maken jullie dit programma eigenlijk?

Laat ik beginnen met dat ik al jarenlang groot fan ben van het programma en het nog altijd met plezier volg. Maar juist omdat ik me zo verbonden voel met het programma, kan ik er ook met een behoorlijk kritische blik naar kijken. Ik wil ook niemand ergens op afkraken, maar soms heb ik het gevoel dat bepaalde afleveringen gewoon echt beter kunnen. Ik neem jullie graag mee in mijn uitgebreide gedachten over het hele seizoen.

Aflevering 1
De mol aanwijzen te midden van alle kandidaten is een leuke twist. In 2009 hebben we iets soortgelijks wel meegemaakt, maar vooruit. Toch vond ik het wat saai om een half uur lang naar te kijken. Dit komt vooral doordat we al een aantal weken een promo konden zien waarin eigenlijk de hele plottwist al verklapt was: Everon zou de nieuwe mol aanwijzen door middel van een telefoontje.
Die promo had ook prima lekker mysterieus kunnen zijn met wat nietszeggende beelden van Zuid-Afrika. Dit programma heeft echt geen doorschemerende teaser nodig om publiek te trekken.
De opmerking van Jurre ‘hebben jullie eigenlijk al een telefoontje gehad of je de mol bent’ had ook voor de kijker een leuke banger geweest kunnen zijn.

Over de overige opdrachten in deze aflevering ben ik zeer positief. Opdrachten zaten goed in elkaar, het was duidelijk wat er moest gebeuren en goed haalbaar. Met name het opsplitsen van de groepen bij het koor, waar de ene groep invloed heeft op de ander is iets waar ik groot voorstander van ben.

Aflevering 2
Wederom een hele sterke aflevering. Sarah die terug kan komen en tegelijkertijd hinder vormt voor de kandidaten. Geniaal! 1500 euro verdienen was wel iets te uitdagend, maar liever uitdagend, dan dat Sarah hoe dan ook terug zou komen.
Ook van de opdracht met de streetart heb ik kunnen genieten. Hoewel een kaartje erbij niet erg was geweest voor het overzicht. En wellicht dat het speelveld iets te groot was voor de beschikbare tijd.
Dat er maar 2 opdrachten waren vond ik hier niet zo erg. Ze zaten goed in elkaar en mochten daarom ook wel wat extra tijd gebruiken.

Aflevering 3
De quadopdracht… een typische opdracht in de categorie ‘leuk voor de kandidaten, maar niet boeiend op TV’. Mag er soms tussen zitten, maar het was niet echt spannend. En waar de moeilijkheidsgraad precies lag? Vermoedelijk in het opsplitsen, wat niet is gebeurd. Wat dat betreft wel weer leuk om een kandidatengroep te zien die wel gestructureerd te werk gaan.

De taalquiz was vermakelijk. Leuke opdracht voor de afwisseling. Ik wacht nog steeds op de extended edition om online te verschijnen. Enige minpunt is wel dat de mol hetzelfde doel had als de kandidaten.
En dan het oefenschip. Opdracht zelf zat simpel in elkaar. Fijn om de woorden ook in beeld te zien. Maar in theorie was deze opdracht al te halen met maar 3 gevonden woorden. Het hele spel gaat dus gewoon om een jokerkeuze. Nouja, dan weten we al wel hoe dat af gaat lopen.

Aflevering 4
Het doolhof was een mooie klassieke widm-opdracht. Haalbaar, molbaar, speurbaar en spannend genoeg. Goed gebruik gemaakt van de locatie. Niks op aan te merken.

De eend de berg op tillen vond ik ook geslaagd. Goed getimed, lekker een fysieke opdracht. Ik had het denk ik leuker gevonden als er onderweg naar boven nog een paar kleine deelopdrachten hadden gestaan waarmee bijvoorbeeld tijd gewonnen kon worden. Nu was het wel een tikkeltje eentonig en wachten tot ze boven waren, voordat het écht interessant was. De invloed van Daniël en Annick voelde ook minimaal.

De Koffereliminatie was een leuke twist. Waarom eerst elke kandidaat individueel op de hoogte gehouden moest worden dat ze misschien een rood scherm hadden, maar zich eruit konden redden snap ik niet. Maar dat is ook wel mijn grootste kritiek aan deze opdracht.


Aflevering 5
De kerkopdracht was een goeie opdracht met locals. Met zo veel mensen had ik liever iets meer overzicht in beeld gehad. Maar verder gewoon een eenvoudige, maar doeltreffende opdracht.

Het Lord Milner hotel is denk ik wel mijn grote favoriet van dit seizoen. Eerst al gastheer Daniel die een rondleiding geeft, het past gewoon heerlijk in de thematiek. De opdracht zelf zat ook weer goed in elkaar. Ik was eerst bang dat de opdrachten buiten voor de sier zouden zijn, maar toen bleek dat Ranomi haar kistje niet mocht openen, omdat er een fout was gemaakt. Het psychologische spel met de kistjes erna was ook goed.
Waar ik echter wel op tegen ben is het gebruik van geld uit de pot hiervoor. Het maakt de twist niet beter en het was de tweede keer dat er geld verloren kon gaan uit de koffers. Voelt als een herhaling van zetten. En ook met het oog op de volgende aflevering waar er wéér geld uit de pot zal gaan.

Verder ook prima hoe de afvallerloze aflevering dit keer gedaan is. Gewoon door naar volgende week, waar dan begonnen wordt met test en later pas de executie.

Aflevering 6
Laat ik eerst zeggen dat ik enorm van de stijl houdt die deze aflevering had. Kandidaten gaan gewoon lekker toeren en worden wat meer fly-on-the-wall gefilmd.
De deelopdrachten daarentegen hadden echt beter gekund. Verbetering was al eenvoudig te bereiken als de twee groepen niet precies dezelfde opdrachten hadden moeten doen. Ik had het nog geweldiger gevonden als de ene groep invloed had op de andere groep. Maar nu voelde het toch vooral als 3 behoorlijk simpele opdrachtjes. En een betere uitleg was ook welkom geweest. Nog altijd geen idee wat nou de regels waren bij het lopen over eieren.

De twist met de stoelen was echter wel geniaal.  Zoiets mag van mij wel vaker, het afstraffen van hebzucht. Mooie locatie ook voor de eliminatie.

Aflevering 7
Vanaf hier begin ik de opdrachten echt steeds vaker tegenvallen. Paragliden zelf is fantastisch, maar op TV levert het weinig spanning op. Dat dit dan gecombineerd wordt met weer een jokertwist, vind ik ook niet echt prijswaardig. In feite was de opdracht ‘zorg dat je in 3 minuten overlegt wie wat doet’ Uiteindelijk kiezen de eerste 3 toch gewoon voor jokers. Zo voorspelbaar weer.

De race op het strand zat best leuk in elkaar. Af en toe een battle tussen kandidaten onderling is helemaal prima. De molafspraak daarentegen vond ik echt een anti-climax. Je had echt de mol niet nodig om te weten dat er finalevragen op het geld stonden. Bovendien… die zijn alleen maar handig als je op de juiste mol zit en de finale haalt. Ze geven helemaal niks prijs over de identiteit van de mol.

Over de analoge test ben ik dan wel weer erg positief. Heerlijk dat er op dit moment in het spel opeens open kaart gespeeld moet worden. Hier had van mij ook nog wel geld verstopt mogen liggen, om er nog iets meer een opdracht van te maken. Of iets van quizvragen waarmee geld verdiend kon worden.


Aflevering 8
De fotosafari was best leuk, maar het nam ook wel redelijk wat tijd in beslag. Daarnaast hadden mol en kandidaten wel weer hetzelfde doel, wat de opdracht gewoon minder interessant maakt.

hierna meteen weer een test had van mij niet gehoeven. We hebben dit seizoen al genoeg twists rondom tests gehad. Bovendien hebben we de toekomstige vragen in 2011 al eens eerder gezien.

De lasergame-opdracht zat in principe wel goed in elkaar. Lasergamen is wel altijd behoorlijk lastig in beeld te brengen en overdag ziet het er nou ook niet echt heel spannend uit. Paintball was hier zeker een betere optie geweest. Ik vind lasergamen sowieso wat overhyped.

Maar 2 opdrachten én weer geen executie is niet iets waar ik blij van wordt.


Aflevering 9
Het abseilen vond ik niet zo’n geweldige opdracht. In principe had 1 kandidaat de hele opdracht kunnen halen. Zo moeilijk was het nou ook weer niet. Dat het daarom met 4 kandidaten niet is gelukt en er toch nog geld is verdiend snap ik niet zo goed.

De kledingruil op de boot was een erg grappige opdracht. Maar daarmee is alles ook wel gezegd. Moeilijk te behalen, erg makkelijk te mollen. En dat dit de enige echte finaleopdracht is. Onbegrijpelijk.

Ik mistte echt de finale-vibes deze aflevering. Ik hoef echt geen minutenlang gekeuvel van finalisten aan te horen, maar een spectaculaire opdracht en een ontknoping op een prachtlocatie is wel iets wat ik echt miste. Dat er halverwege de aflevering nog iemand moet afvallen helpt dan ook niet echt mee.

De laatste molontmoeting was an sich wel weer leuk. Al snap ik niet dat dit moest worden medegedeeld via de telefoon door de mol, die dit hoe dan ook niet live kon inspreken. Het lijkt er toch op dat dit echt puur bedoelt was om de cirkel rond te maken en geen enkel ander doel diende.
De gesprekjes erna waren leuk, maar zo’n onbekende zwarte kamer als dé finalelocatie…


(1/2)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #23 Gepost op: 12-03-2023, 01:07:58 »
vervolg...

Opdrachten algemeen
Met name de eerste helft vond ik de opdrachten erg sterk. Er kon wat meer geld verdiend worden, de opdrachten duurden ook iets langer, ze waren prima haalbaar en ook weer niet te makkelijk.
Maar tegen het einde vielen we weer in een oud herkenbaar patroon. Meer troeven en eenvoudigere opdrachten.
Of een opdracht goed is valt voor mij te toetsen door 1 vraag: ‘kan ik aan de hand van de uitleg voorspellen hoe de opdracht afloopt’ en in veel gevallen is het antwoord helaas nog altijd ‘ja’. De opdracht waar Sarah kon terugkomen: Geniaal. Geen flauw idee hoe dat ging aflopen, ik zat op het puntje van mijn stoel. De opdracht op het oefenschip: zucht. Dat worden jokers. De rest van de opdracht boeit dan eigenlijk niet zo veel meer.

Om een of andere reden worden troeven vaak als twist gezien die de opdracht gelaagder moeten maken, maar in de praktijk wordt het vaak een afvlakking van de opdracht. De enige juiste toepassing van troeven is mijns inziens om kandidaten tegen elkaar op te zetten. Waarbij ik als schoolvoorbeeld moet denken aan 2007 toen Nadja haar medekandidaten moest fotograferen en zo een vrijstelling kon verdienen. Jokers kunnen precies net zo werken.

De afwezigheid in het begin van het fysieke geld vond ik niet heel verkeerd. Maar waarom het er eerst niet was en toen er wel in kwam snap ik niet helemaal. De opdracht met de koffertjes had toch prima gekund zonder fysiek geld? Ook met fysiek geld vanaf het begin kon deze opdracht prima plaatsvinden.

Stijl
Dan kom ik nu eigenlijk pas echt bij de vraag die ik op het begin stelde: Voor wie wordt dit programma nou echt gemaakt?

De opdrachten lijken in eerste instantie vooral leuk te zijn voor de kandidaten zelf. Paragliden, Abseilen, Lasergamen. Allemaal dingen die vooral fantastisch zijn als je deelneemt aan het programma, maar voor de buis toch behoorlijk lastig zijn om echt interessant over te komen. Tevens wordt er vaak gekozen voor een niet al te duidelijke uitleg van de opdrachten. Dat niet alles even duidelijk hoeft te zijn voor de kandidaten dat snap ik, maar als kijker wil ik gewoon weten wat er gebeurt.

De draaistijl daarentegen is er weer helemaal voor de kijkers thuis. Erg hoge productiewaarde qua camerabewegingen, droneshots en biechten. Dit heeft dan weer invloed op de kandidaten. Vaak wat langer wachten, her en der een retake (hopelijk niet in de opdrachten zelf). Nu is opeens juist het plaatje het belangrijkste.
En hier zit ook mijn grootste kritiekpunt. De draaistijl en opdrachtstijl komen niet helemaal lekker overeen qua doelgroep. Als ik kijk naar de eerste jaren van WIDM was dat anders. Het was veel meer een reisverslag. Met BN’ers veranderde dat iets, maar ook toen had het programma nog een heel ander karakter. De opdrachten waren in eerste instantie er ook voor de kandidaten, maar de draaistijl was er aan ondergeschikt. Het observeerde veel meer dan tegenwoordig. De sfeer werd gemaakt door de opdrachten en de kandidaten. Nu wordt de sfeer veel meer bepaald door de mooie beelden en de slimme montage. Het komt soms wat geënsceneerd over.
Daarnaast lijkt het programma nu meer in te zetten op de casual kijker en families. De opdrachten zouden wat eenvoudig zijn, omdat het voor iedereen begrijpelijk moet zijn. Daar is niks op tegen, maar waarom kunnen we dan niet gewoon een heldere uitleg krijgen van de opdracht met voldoende overzichtjes en plattegrondjes? Dit vind ik nogal tegenstrijdig. Deze overzichten kunnen er voor zorgen dat ingewikkeldere opdrachten gewoon prima te volgen zijn. Af en toe zien we wel een mooie infographic, maar echt consequent wordt het nog niet gebruikt.

Als laatste wil ik het hebben over het geëxperimenteer in het programma. ‘Dit jaar is alles anders’ en dat soort dingen die we wel eens vaker horen. En dit keer hebben we ook echt een aantal mooie veranderingen gezien. Sarah die terug kon komen, geen fysiek geld (hoewel tijdelijk?), meesleuren van eigen eliminatiestoelen. Prachtig, maar ook een beetje overhyped. Het is enigszins vanzelfsprekend dat je inhoudelijk moet variëren door de jaren heen.
Waarin ik dan weer weinig experimentatie zie is de draaistijl. Vanaf 2011/2012 is er voor mijn gevoel heel weinig veranderd.  De nieuwe camera’s is iets, maar doen nou ook weer niet zó veel.
Muziek is hetzelfde, biechten zijn hetzelfde, veel pans en tilts, veel (steady) droneshots en noem maar op.
Wat mij nou echt interessant lijkt is om daar eens mee te variëren. Misschien eens een ander muziekje (meer met lyrics werken bijvoorbeeld), misschien eens voice-over door Rik. Misschien eens biechten door middel van eigen gopro’tjes van kandidaten ipv zo professioneel voor een zwart scherm. Misschien eens een racedrone. (Openingsshot aflevering 10 was veelbelovend) Misschien wat meer infographics. Er zijn genoeg opties om iets nieuws te proberen, zonder dat dit ten koste gaat van de productiewaarde. Voorzichtig hebben we dit seizoen mogen genieten van kleine verbeteringen, maar ik denk dat hier echt nog veel meer te winnen valt.

Ik denk dat met wat aanpassingen op dit vlak de draaistijl weer ondergeschikt kan zijn aan het avontuur van de kandidaten. Op deze manier is het niet alleen leuk voor de kandidaten zelf, maar ook voor de casual kijker én zelfs voor de doorgewinterde molloot!


Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #24 Gepost op: 12-03-2023, 01:11:16 »
Ik denk niet dat die focus anders is widm met onbekende nederlanders.  Dat je als mol met sommige obvious zaken wegkomt is dat wij vanuit onze luie zetel die zaken vrij breed uitgemeten kunnen bekijken ( als we willen soms wel meerdere keren ) en dat de kandidaten die luxe niet hebben. Tevens speelt er daar bij de kandidaten ook nog zoiets mee als speladrenaline , waardoor je zaken gewoon niet ziet omdat je even je focus op iets anders legt .   

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #25 Gepost op: 12-03-2023, 02:31:34 »
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat AVROTROS het echt geprobeerd heeft, maar ze hadden bijvoorbeeld moeilijk het openen van de envelop met het vraagteken, het wisselen van de envelop met de vrijstelling met Soy en het schrijven van de foute morsecode eruit kunnen knippen. Dat waren zwakke momenten van Jurre, die op die (en vele andere) momenten simpelweg door de mand viel.
Dat de kandidaten dat niet zagen, is niet dank zij de Mol, maar omdat die kandidaten meer met zichzelf bezig waren dan met de speurtocht naar die Mol. Dat is al jaren zo, maar dit jaar kwam dit door een zwakke groep slechts duidelijker naar voren.

Ik denk dat door de niet zo gelaagde keuzes joker/geld, vrijstelling/geld bij  sommige opdrachten je als mol geen andere keuze hebt dan je in de kijker spelen (of niet mollen).

Ook zijn er wel momenten in de edit gekomen, die er op zich uitgehouden hadden kunnen worden.
Jurre die Sander stoort bij het oefenen met zingen
Jurre die zegt ‘niemand’ te kunnen vinden bij de opdracht met de kerkgangers (dit schijnt ook nog in de edit verplaatst te zijn, waardoor het nog verdachter lijkt), ook het storen van de porto hadden ze daar nog niet hoeven tonen
De tas die Jurre vasthoudt op de boot en die ineens wegvliegt.

Even de eerste paar momenten die me te binnen schieten, maar zo waren er wel meer.

Offline :Selmar:

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • You can run, but you can't hide
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #26 Gepost op: 12-03-2023, 07:13:53 »
Dat ben ik niet met je eens. Ik denk dat AVROTROS het echt geprobeerd heeft, maar ze hadden bijvoorbeeld moeilijk het openen van de envelop met het vraagteken, het wisselen van de envelop met de vrijstelling met Soy en het schrijven van de foute morsecode eruit kunnen knippen.
En in dit soort gevallen moet je de edit dus zo maken dat anderen er ook heel verdacht uit komen.

Ik ben enorm blij met een mol die daadwerkelijk het meeste molt.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #27 Gepost op: 12-03-2023, 08:14:53 »
Dit is ook de reden waarom ik nergens spreek over een slechte of zelfs matige mol omdat jurre op zich echt wel molacties deed die echt oké waren . En zeker zijn talent om te schakelen was prima ( zie opdracht 1 aflevering 1).  Het is echt de edit die het er te duidelijk bovenop legde, elke keer werd het bevestigende gedrag voor foute beslissingen vol in beeld getoond. De kunst ligt dan in het proberen daar een tegengewicht aan te geven door of het gebeurde wat af te zwakken /te verdoezelen of er een actie van iemand anders aan te koppelen die wat ruimte laat om te twijfelen of het nu mollen is of gewoon kandidaten gedrag van iemand die een ander een dwaalspoor toe wil werpen .

Het leek,  voor mij, alsof men in de edit zoets had van dit jaar gaan we de mol duidelijk naar voren laten komen . En dat was voor mij jammer en had zeker anders gekund

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #28 Gepost op: 12-03-2023, 08:38:04 »
Soms heeft de edit ook wel duidelijk molse dingetjes verborgen. Hier zagen we gisteren namelijk een voorbeeld van. Ik doel op het keuzemoment bij de kooropdracht. Sarah vraagt wie in welk groepje gaat en Jurre schuift dan (heel doorzichtig) de verantwoordelijkheid voor de keuze waar hij terechtkomt op Sarah. In aflevering 1 was hier de audio van Jurre niet te horen maar in plaats daarvan een biecht van Daniël. Slim gedaan.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #29 Gepost op: 12-03-2023, 08:41:58 »
Ik had ook nog niet eerder gezien dat Jurre bewust de eieren liet breken door even te wippen op de plank.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #30 Gepost op: 12-03-2023, 08:42:35 »
 ::rofl::

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #31 Gepost op: 12-03-2023, 09:01:07 »
Een heleboel is er al gezegd.

Het enige dat ik eraan kan toevoegen, is dat ik het kan waarderen dat er naar de kijkers/forummers/molloten is geluisterd, en dat er in ieder geval, door het toevoegen van twists een vorm van gelaagdheid is toegevoegd.

Ik weet niet of je dat echt "gelaagdheid" kúnt noemen, maar ik doel erop dat er is gespeeld met de standaard zaken. Uniek was de analoge test, of die echt uit de verf is gekomen zoals de makers het voor ogen hadden: ik weet het niet.

« Laatst bewerkt op: 12-03-2023, 11:29:00 door Bodejos »

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #32 Gepost op: 12-03-2023, 09:38:27 »
Op diverse momenten vond ik dit seizoen verrassend en dat is leuk. Fijn dat het niet te voorspelbaar wordt. Veel is hierboven al gezegd,  ik lees goede analyses en tips.

Ik zit na de finale nog met veel vragen en losse eindjes. Waarom was er eerst geen fysiek geld? Welke kandidaten hebben gezien dat er testvragen op het geld stonden en daar ook echt iets mee gedaan? Waarom gaf de mol zijn bondje hiermee voordeel? Wat was daarvan het doel? 

En hoe was het voor Daniël om de mol te ontmaskeren, wanneer en hoe lukte het hem om door Ranomi verdacht te worden?

In eerdere seizoenen heb ik enorm genoten van de complexe puzzels, zoals de achterkant van het molgeld dat samen een grote foto vormde. Of de veranderende leader die op het laatst een aanwijzing bleek. Dat soort puzzels die minstens een aflevering of 7 kosten voordat je in de buurt van de oplossing komt miste ik. Niet iedere molloot houdt van deze verborgen hints, ik ben er juist groot fan van.

Offline essie75

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #33 Gepost op: 12-03-2023, 09:50:25 »
Ik ga aan dit seizoen niet veel woorden meer vuil maken.
Consequent op Daniel gezeten omdat ik het anders te stom en te voor de hand liggend zou vinden.
Al die jokers maakte het spel kapot. Niemand heeft belang bij de hoogte van de pot.
Jurre die bij de kooropdracht zegt de hoofdprijs uit de pot te hebben gehouden? Nee, gast. ::niet-ok:: Je had het middelste bedrag. Nou, Whoop whoop hoor.  ::)
Terug naar onbekende Nederlanders wat mij betreft. Of deelnemers met wat meer gunfactor. En iedere aflevering minimaal 2 a 3 opdrachten, elke aflevering 1 afvaller. Vanaf morgen weer speuren bij De Mol. Daar kijk ik naar uit.
Volgend jaar beter voor WIDM.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #34 Gepost op: 12-03-2023, 10:54:57 »
Ik denk dat ze zich teveel hebben laten inspireren door De Mol. Het lijkt buiten hun comfortzone te liggen om iets soortgelijks neer te zetten, met een niet per se heel spannend seizoen tot gevolg. Althans, ik vermoed dat dat eraan ten grondslag ligt.

Aan de andere kant kiezen ze een Mol die het goed doet bij basisschoolkinderen (velen van hen zaten eerder goed dan hun ouders) en laten ze bijna alle molacties vol in beeld zien. Of bedenken ze opdrachten waar dat niet anders kan. Jurre had beter verdiend. Deed het op sommige punten fantastisch.

Dat vind ik een vreemde combinatie.

De iets mindere kijkcijfers geven er aanleiding toe om nog eens te kijken of dit nu de juiste weg is. Rik schermt met de pandemie, maar vergeet even dat S19 enorm goed werd bekeken. Toen - en de eerste 3 afleveringen van S20 - hebben ze gepiekt. Ik heb de ratings er nog maar even bij gepakt. Dat was allemaal voor COVID. Natuurlijk werden S21 en S22 ook heel goed bekeken, maar dat was dus niet niet nieuw.

Ik ben er overigens nog steeds voorstander van om met 11 of 12 kandidaten te starten. Kun je iedere aflevering tot de finale iemand een rood scherm geven. Een afvallerloze aflevering is als seks zonder orgasmes. Zeg je ook niet van: ho ho, nu maar een keertje niet, het moet niet te voorspelbaar worden. Nee. Met een 12e deelnemer erbij heb je dan ook nog iemand als reserve die het spel niet in de weg zit als die om wat voor reden dan ook het seizoen niet af kan maken.

Met 11 deelnemers zoals vorig jaar ben ik al dik tevreden. Werkte prima : )

Ik wil er nog aan toevoegen dat de bekendmaking te weinig hype genereerde. Van die achteraf pleintjes met een kist en een tablet. Heel leuk voor de fans die erbij waren, maar niet spectaculair. Zo boor je geen nieuwe kijkers aan.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #35 Gepost op: 12-03-2023, 11:06:29 »
Ik had bij de deelnemers dit keer het idee dat ze het meer als een vakantiereisje zagen dan als een zoektocht naar de mol, misschien is het een idee om kandidaten van tevoren beter te instrueren wat er van ze verwacht wordt. Een onderzoeksjournalist erbij die wél weet hoe je moet observeren, en de rest kan inpakken, dat is jammer.
De mol mag iets minder blijk geven van zijn voorkennis, oefenen in toneelspelen.

Verder vond ik het een topseizoen, opdrachten geen moment bij verveeld.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2023, 11:08:23 door Run »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #36 Gepost op: 12-03-2023, 11:53:07 »
Ik had bij de deelnemers dit keer het idee dat ze het meer als een vakantiereisje zagen dan als een zoektocht naar de mol, misschien is het een idee om kandidaten van tevoren beter te instrueren wat er van ze verwacht wordt.

Of ze beter te screenen. Sander liet wel heel erg blijken dat hij eigenlijk niks met WIDM had. Sommige anderen leken ook niet heel erg gemotiveerd.

Het galmt nog steeds na in m'n hoofd dat Soy zei dat het spel 's avonds eigenlijk helemaal stil lag. Hadden ze samen afgesproken. Ik vind dat geen goede ontwikkeling.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #37 Gepost op: 12-03-2023, 12:02:50 »
Of ze beter te screenen. Sander liet wel heel erg blijken dat hij eigenlijk niks met WIDM had. Sommige anderen leken ook niet heel erg gemotiveerd.


Ik heb eerder het idee dat in deze tijd van polarisatie, ze het gezellig wilden houden, maar je kan ze gewoon vertellen dat het bij het spel hoort om elkaar in de gaten te houden en wantrouwend te zijn. De mol kreeg nu ruim baan, niemand protesteerde als hij wat wilde, Zijn foto's? 'Perfect' terwijl je zou daar meer controle willen hebben op wat hij verstuurt, of het halverwege laten overnemen door iemand anders. Het is prima om het 's avonds gezellig te hebben maar tijdens het spel wil je meer de jacht op de mol zien.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2023, 12:05:24 door Run »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #38 Gepost op: 12-03-2023, 12:20:45 »
Ik denk niet dat die focus anders is widm met onbekende nederlanders.  Dat je als mol met sommige obvious zaken wegkomt is dat wij vanuit onze luie zetel die zaken vrij breed uitgemeten kunnen bekijken ( als we willen soms wel meerdere keren ) en dat de kandidaten die luxe niet hebben. Tevens speelt er daar bij de kandidaten ook nog zoiets mee als speladrenaline , waardoor je zaken gewoon niet ziet omdat je even je focus op iets anders legt .   

Het grote voordeel van niet-BN'ers is dat kandidaten goed gescreend kunnen worden. En dan heb je in ieder geval 10 (nou ja, 9  ;D ) mensen die erop gericht zijn om de mol te ontmaskeren.
Ik krijg de indruk dat het voor sommige BN'ers erg aantrekkelijk is om mee te doen aan WIDM, want het geeft meer bekendheid en ook weer meer opdrachten in de tv-wereld of meer optredens. Dat is voor mij een hele andere insteek om mee te doen.
En natuurlijk is het als kijker makkelijker om rustig tv te kijken en de mol te ontmaskeren, maar ik denk wel dat het meespeelt waarom iemand in het spel is gekomen: wil degene echt zelf (omdat het een droom is om mee te doen) of omdat het goed is voor de carrière? Nu zal het voor de meeste BN'ers een combi zijn van beide, vermoed ik.
Ik hoop dat de makers het experiment een keer willen aangaan en gewoon een editie maken van 'onbekende mensen'!

Edit: en o ja, nog een feedbackpunt. Eigenlijk vond ik de hints naar Daniël (die dus blijkbaar geen hints waren  ::rofl:: ) veel sterker dan de echte hints naar Jurre. Wat mij betreft kan het programma ook zonder hints: zoals het nu gaat, is het voor mij best afleidend om de echte mol te vinden en tja... Een badeend naar soort van een gans trekken (Guus Geluk) of SE trekken naar Spuiten en Slikken: het zijn voor mij geen hints die sterk zijn. Ik heb mezelf om die reden voorgenomen om minder naar hints te speuren, want deze helpen voor mij niet om de mol te vinden.  ;D
« Laatst bewerkt op: 12-03-2023, 12:35:19 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #39 Gepost op: 12-03-2023, 12:37:08 »
Voor mij was het een minder seizoen dit keer.

Vanaf het moment dat de kandidaten werden voorgesteld is het mij niet gelukt om in het spel te raken. En waar dat aan ligt? Ik weet het niet. Er waren wel vaker jaren dat ik de kandidaten  niet goed kende en na afl.1 al wist wie in de finale zou komen en het nog steeds leuk vond om te speuren. Was ook wel vaker op het eind teleurgesteld dat ik ernaast zat, maar ben nu voor het eerst vanaf afl.1 al soort van afgehaakt. Niet helemaal natuurlijk, maar merkte zelf dat ik op een gegeven moment ook andere dingen ging doen tijdens het kijken. Nog nooit voorgekomen in 22 seizoenen dat ik een was ging vouwen tijdens WIDM.