Auteur Topic: Feedbacktopic WIDM 23  (gelezen 13570 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #60 Gepost op: 13-03-2023, 00:13:22 »
mening Brtdm + mening Mit + mening Erik Leppen = mening Michmol  8)
Woosie down?

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #61 Gepost op: 13-03-2023, 00:57:24 »
Over het algemeen een prima seizoen. In ieder geval een stuk beter dan vorig jaar. Toch zijn er wel dingen die mijns inziens beter kunnen:

De Mol was heel duidelijk te vinden dit jaar. Ondanks dat er best wat opdrachten zijn behandeld in aflevering 10 (houden zo!) heb ik vrijwel niets gezien wat buiten de afleveringen is gelaten. Het is waar dat er dit jaar door de kandidaten een stuk minder genepmold is dan anders, maar dat is mijns inziens niet de hoofdreden waarom het zo duidelijk was. De meeste opdrachten van dit jaar waren maar op één duidelijke manier molbaar (voor jokers kiezen, een envelop openen, juist heel erg je best doen en een vrijstelling pakken, etc.) en daar valt gewoon niet omheen te monteren. Ook zorgde dit ervoor dat het seizoen steeds wat meer als een nachtkaars uitging. (Hier kan Jurre niets aan doen, hij heeft het heel goed gedaan met de mogelijkheden die hem zijn gegeven). Meer gelaagdheid in de opdrachten gaat dit tegen. Zo vond ik het koor en het spookhuis erg mooi in elkaar gezet en dat maakt het kijken ook een stuk leuker.

Over jokers gesproken, de geld vs. joker dilemma's waren er echt te veel en voor waarschijnlijk veel ervaren kijkers ook niet zo leuk om naar te kijken, want het eindresultaat is inmiddels zo ontzettend voorspelbaar. Weinig tot geen geld, maar wel een hoop jokers. Ik zou graag minder van dit soort opdrachten zien (voor mijn part zelfs 0) maar juist dat kandidaten ze zelf moeten vinden. Twee voorbeelden die me zo te binnen schieten zijn de jokers in de laseropdracht (S13) en de verstopte jokers in de steenfabriek (S19). Laat de kandidaten er na de opdracht maar achter komen.

Ik vind het leuk dat er geëxperimenteerd is met de test. De koffers boden een mooi psychologisch spel, de analoge test vond ik erg leuk bedacht en de twist met de stoelen was ook goed. Wat ik wel raar vond is dat de kandidaten met een groen scherm hier weg moesten lopen. Waarom was dit? Dit haalde de spanning enorm weg omdat je dan al weet dat de afvaller tot het eind over zal blijven. Ook de toekomstvragen vond ik minder, omdat dit ook in S11 al gedaan is en er nu wel érg veel bijzondere tests bij zaten. Sinds aflevering 3 is er geen reguliere test meer geweest.

Tot zover mijn zegje. Ik hoop dat er een stijgende lijn in gaat zitten. Sommige opdrachten en tests bieden in elk geval potentie voor nieuwe seizoenen.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 01:00:06 door Rinusoide »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #62 Gepost op: 13-03-2023, 01:21:07 »
Ik ben het erg eens met de uitgebreide analyse van @Brtdm. Ik wil hier graag nog wat puntjes aan toevoegen.
- Bij de eerste opdracht van aflevering 1 wordt de mol ontzettend geholpen door de exponentieel toenemende opbrengst, waardoor hij er alleen maar voor hoeft te zorgen dat hijzelf en één ander duo niet bij Rik aan komt. Bij een lineaire opbrengst moet de mol proberen om zo min mogelijk duo's de eindstreep te laten halen door bijvoorbeeld antwoorden te saboteren, chaos te creeren etc. Levert een veel interessantere opdracht op en is ook wel zo eerlijk.
- Dat het speelveld wellicht te groot was bij de streetart opdracht is een understatement. Twee van de zes streetarts zijn normaal gesproken niet te vinden omdat je tegen de tijd dat je hierbij aankomt al lang de hoop hebt opgegeven om nog streetart te vinden. Een derde maakt ook veel kans om niet gevonden te worden. Het minste wat ze hier hadden kunnen doen is een kaartje meegeven waarin het zoekgebied is aangegeven. Dan hebben ze tenminste nog een (kleine) kans.
- Waarom bij de taalquiz niet wat meer woorden laten zien en wie die heeft geraden. Hoeft niet veel tijd te kosten en hiervoor zouden ook infographics kunnen worden gebruikt. Plaatjes zoals wij hier hebben proberen te reconstrueren.
- Bij de doolhof opdracht van aflevering 4 zijn de beelden die we van Daniel te zien krijgen een beetje slordig.
- Bij de kerkopdracht van aflevering 5 snap ik niet wie er op de onzalige spelregel komt dat kerkgangers niet mochten worden verplaatst. Het principe van elke opdracht moet zijn dat deze volledig haalbaar moet zijn, wat deze vanwege die regel absoluut niet was.
- Een opdracht om kandidaten geld dat ze al hebben verdiend nog eens te laten verdienen (koffertjes opdracht) slaat voor mij helemaal nergens op. Zeker als dit wordt gebracht als een hoog te verdienen bedrag omdat het geld verdubbeld zou kunnen worden, met de nadruk op zou.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 12:36:15 door MartinJ »

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #63 Gepost op: 13-03-2023, 10:07:35 »
Zelf vond ik het een zeer matig seizoen. Sterke start, afleveringen 1 was goed en 4 en 5 waren prima, de rest was ondermaats. Mijn vrienden zijn afgehaakt omdat ze het gewoon slecht vonden- zonde, want we keken het al sinds 2015 samen, maar geeft wel aan wat uit dit forum ook wel blijkt: mensen die al jaren fan zijn worden niet echt meer vermaakt.

Ik kan heel veel inhoudelijke feedback geven, maar dat doen we al jaren, en er wordt niet naar geluisterd. Al sinds 2016 roepen we om gelaagdere opdrachten en om eerlijk te zijn, het wordt alleen maar slechter. Veel opdrachten zijn eigenlijk gewoon meer spelletjes. Aflevering 6 was echt een dieptepunt, toch wel de slechtste aflevering van WIDM ooit. Leek meer een fanserie. Langdradig, saai, oppervlakkig. 

Het klinkt hard, maar het probleem ligt bij de regisseur Rick. Hij verzint dingen en hij heeft fantastisch werk geleverd, maar het straalt aan alle kanten uit dat alles al járen uit dezelfde koker komt. Ik vind dat ze verschillende creatieve teams op diverse afleveringen moeten zetten.
Bovendien kan de regisseur niet tegen kritiek, zoals ik al eerder heb aangegeven. Kritische opmerkingen en volgers worden verwijderd. In een interview van jaren terug gaf hij ook aan: ‘als ík het maar voel, als ík het maar goed vind’. Dat is het hele probleem. Als ze de structuur van de programmaproductie zouden verbouwen, zou het weer op niveau komen. 

De kijkcijfers zijn inderdaad goed maar ik denk dat ze zich niet beseffen dat ze echt 3,5 tot 4 miljoen kijkers zouden hebben als ze Belgie-kwaliteit zouden leveren.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #64 Gepost op: 13-03-2023, 10:38:18 »
Ik vond het een goed seizoen met leuke kandidaten. De mol was op zich heel duidelijk te vinden, maar toch zaten nog best veel verkeerd en had, maar 1 kandidaat op de 20ste vraag de mol ingevuld, dat vind ik echt heel knap. En dan vraag ik wel waarom maar 1 kandidaat hoe kan dit, maarja wij weten niet hoe het was achter de schermen. Dus in dit geval een super goede mol en had een goede strategie vond ik, zeker dat hij alles checkte en zei, maar ik heb het gecheckt met jullie.

De opdrachten vond ik ook echt leuk om te zien en deels wat we gewend zijn in Nederland en paar nieuwe dingen.
Vooral de opening met de telefoon vond ik een geweldige opening.  ::tandpastasmiley::
Als ik echt één minpunt moest geven over een opdracht vond ik de finale opdracht niet finalewaardig. Het was echt een super grappige opdracht, maar had dat in aflevering 7 voorbeeld gezet, want deze opdracht is wel het leukst met zo min mogelijk kandidaten vind ik. In de finale, had gewoon een serieuzere opdracht moeten zitten vind ik.

Ik weet dat veel mensen de twist dingen te veel vonden, maar ik vond ze juist geweldig, omdat je elke keer weer dacht van hè. En dat maakt dit seizoen net ietsje anders dan andere jaren en voor mij nog iets leuker. Waar ik nog wel echt aan irriteerde dat de mol elke keer wel weer iets won. Maar ik begreep dat bij het strand die deel opdrachten Jurre niet wist (hij wilde dit niet) en gewoon met geluk een afspraak had gewonnen met zichzelf.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 10:42:52 door Mol1991 »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #65 Gepost op: 13-03-2023, 11:30:01 »
Na afloop van seizoen 19 schreef ik het volgende bericht:

Omdat velen het hier hebben over gelaagde opdrachten: wat is een gelaagde opdracht eigenlijk? Hoe maak je er een?

- Het mooiste is als de kandidaten niet allemaal hetzelfde moeten doen. Nu is bij veel opdrachten het zo dat er één opdracht is die alle kandidaten uit moeten voeren, of dat nou individueel is of als groep. Sterker nog: alleen bij 'Steentje Bijdragen' waren er meerdere manieren om geld te verdienen in plaats van één hoofdopdracht waarbij iedereen dezelfde rol of doel heeft. Meer diversiteit hierin maakt dat er discussies kunnen ontstaan over wat de beste Molpositie is.
- Maak deelopdrachten, die op de één of andere manier toch een logisch geheel met elkaar vormen. Bijvoorbeeld de ene deelopdracht verhoogt de inzet, de andere verzilvert de winst.
- Zorg dat de acties van de ene persoon invloed hebben op de andere. Als het dan misgaat, is het nooit duidelijk wie nou precies de schuld heeft, zelfs al geef je alle informatie.
- Zorg voor een twist binnen de opdracht. Laat de kandidaten het denken dat ze de opdracht weten, om er vervolgens nog een addertje onder het gras te verstoppen - bijvoorbeeld door het einde van de opdracht nog met een voorstel of vervolgopdracht te komen voor de kandidaten. Hierdoor geef je ook de Mol een voordeel heeft ten opzichte van de mollende kandidaat. Let hierbij wel ook weer op dat het niet te rechtlijnig is en je op basis van zo'n voorkennis-opdracht te makkelijk de Mol eruit pikt.
- Maak opdrachten waarbij meerdere tactieken mogelijk zijn. In een mooie gelaagde opdracht kan precies dezelfde actie zowel mols als onmols zijn, bijvoorbeeld omdat er een afweging gemaakt moet worden tussen tijd sparen of meer geld verdienen. 'Op Treden', 'Min of Meer' en 'Serenade' waren hier alvast een mooi voorbeeld van! Een andere manier om zoiets te doen is door bijvoorbeeld door te zorgen dat mensen die een deelopdracht niet halen hun invloed kwijtraken op de rest van de opdracht.

Wanneer je de opdrachten zo in elkaar steekt, kan iedereen tot het laatste moment verdacht blijven. De Mol kan verschillende tactieken hebben en daardoor weet je nooit het verschil tussen een oprechte kandidatenactie of een mislukte Molactie, tussen een slimme Mol of een klunzige kandidaat.


Deze tips zijn nog steeds relevant. Afgelopen seizoen hebben we af en toe iets van deze wensen in vervulling zien gaan, maar het kan nog veel beter! De do's en dont's van dit seizoen:

  • Toonaangevend was wat mij betreft de beste opdracht van dit seizoen. Twee verschillende groepen, waarbij de één op verschillende manieren kon beïnvloeden hoe makkelijk of moeilijk de andere groep het zou hebben.
  • Ook Stalen Zenuwen had een mooie twist met Sarah die aan de ene kant zo snel mogelijk door de spiraal moest gaan, maar daarmee aan de andere kant het de andere kandidaten moeilijker maakte om haar terug in het spel te brengen. (Wel bleef ik met een zuur gevoel achter dat Sarah haar lot niet helemaal in eigen handen had en daarmee de facto kansloos was. Plus als ze wel was teruggekomen, wisten we dan ze niet de Mol meer kon zijn.)
  • De roadtrip vond ik er top uitzien, met verschillende opdrachten over hetzelfde thema. Wel was het jammer dat de twee groepen een aflevering lang geen invloed op elkaar konden uitvoeren.
  • Per Definitie was één van mijn favoriete opdrachten, een voorbeeld van hoe je jokers wél ingezet kunnen worden. Doordat ieder team zowel de kans kreeg om te misleiden als een prikkel had om wél het juiste antwoord eruit te pikken, vond ik het een mooie gelaagde opdracht.
  • De twist met de vraagtekenenvelop vond ik leuk gevonden. Verder was 'duw de badeend omhoog' wel een heel rechtlijnige opdracht, dus daar zou je nog deelopdrachten langs de route kunnen zetten om informatie of extra geld mee te verdienen. (Qua spanningsopbouw zou je dan misschien zelfs de inhoud van de vraagtekenenvelop in eerste instantie voor ons kijkers ook een verrassing kunnen houden.)
  • De koffereliminatie was één van mijn favoriete opdrachten! Alle kandidaten voelden aan dat ze degene met het rode scherm moesten ontmaskeren, ook omdat dit waarschijnlijk beter was voor de pot. Mooi voorbeeld van hoe je naar de Vlaamse Mol kunt kijken en er toch je eigen draai aan kan geven.
  • Ook Verschijning zat goed in elkaar als het gaat om deelopdrachten en teams die van elkaar afhankelijk zijn. Hoewel ik de twist met Soy en Nabil die uit de groep werden gehaald mooi vormgegeven vond, was het jammer dat de keuze uiteindelijk een eendimensionaal 'dilemma' was waarvan je wist dat het veel geld zou kosten. De Mol had op deze manier maar één taak, zijn keuze voor de joker verantwoorden en zo 2250 euro uit de pot spelen. Interessanter zou zijn als bijvoorbeeld Soy en Nabil hem de keuze voor de jokers hadden kunnen bemoeilijken door extra kistjes met geld te verdienen, ik zeg maar wat.
  • Een jokertwist is geen twist. Het Schip Ingaan werd met de keuze voor jokers óf geld een non-opdracht. Liever had ik verschillende deelopdrachten op het schip gezien om het te winnen bedrag te verhogen.
  • Ik vond de 'toekomst-naar-je-hand-zetten'-twist fijn om terug te zien. Het zou alleen misschien interessanter zijn als het los stond van het geld verdienen (mensen afschieten). Ook had ik hem graag in een eerdere aflevering gezien, wanneer meer verschillende Mollen nog in het spel zitten en je de opdracht zo kan vormgeven dat kandidaten maximale invloed op elkaar kunnen hebben.

Lang verhaal kort: Als er bij elk spel wordt nagedacht over verschillende factoren om geld te verdienen, ontstaan er vanzelf ook verschillende manieren om te saboteren. Zo ontstaan ook de interessantste discussies en blijft de zoektocht naar de Mol tot op het laatste moment spannend. Ook als alle Molacties hidden in plain sight zijn.
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 11:36:07 door Pac »
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #66 Gepost op: 13-03-2023, 13:12:16 »
Ik heb in ieder geval genoten van dit seizoen! Een fantastisch mooi land, leuke kandidaten, een goede mol! En bovendien veelal goed in elkaar stekende opdrachten. De ene opdracht lekker gelaagd, de andere gewoon mooi om naar te kijken, en weer een ander hylarisch. Leuke twists met de test; en ook nog eens een afvallerloze aflevering waarin men geen groepsvrijstelling nodig had.

Mindere dingen waren er natuurlijk ook. Het was jammer dat er meerdere opdrachten waren waarin jokers e.d. te verdienen waren ten koste van al het geld. En ook ben ik geen voorstander van een finalevrijstelling, en zeker niet als dat ook ten koste van het te verdienen geld ging.

Dan nog even over de mol: zeker niet iedere kijker had hem door (ik pas ruim na de helft van het programma, al hoopte ik toch stiekem dat Soy het was), en met slechts 1 andere finalist die jouw verdenkt heb je het gewoon heel goed gedaan! Dat er misschien niks nieuws qua acties werd getoond in de finale is jammer, maar dat krijg je nu eenmaal als je ziet hoeveel er hier en op andere sites wordt uitgeplozen... Misschien een tip: beperk je eens gewoon tot alleen de uitzending zelf, en kijk niet alles tig keer terug! Sinds ik dat doe geniet ik gewoon zelfs nog meer dan ik eerder deed. En ja, nu alles van Jurre er zo dik op lag is het niet goed, maar zou het andersom zijn dat er niks ontdekt was krijg je precies het omgekeerde; dan krijg je ook weer commentaar dat je de mol helemaal niet had kunnen ontdekken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #67 Gepost op: 13-03-2023, 13:24:47 »
Ik kan heel veel inhoudelijke feedback geven, maar dat doen we al jaren, en er wordt niet naar geluisterd. Al sinds 2016 roepen we om gelaagdere opdrachten en om eerlijk te zijn, het wordt alleen maar slechter. Veel opdrachten zijn eigenlijk gewoon meer spelletjes. Aflevering 6 was echt een dieptepunt, toch wel de slechtste aflevering van WIDM ooit. Leek meer een fanserie. Langdradig, saai, oppervlakkig. 
Dat gevoel bekruipt me ook maar ik blijf hoop houden.
Ik weet niet hoe opdrachten tot stand komen. Ik heb het gevoel dat elke opdracht maar door één iemand wordt bedacht. Bij De Mol doen ze dat met een creatieve groep mensen in brainstorm sessies. En dat is te zien. Als ze een opdracht eenmaal hebben bedacht dan gaan ze hem uitgebreid testen om te kijken of hij haalbaar is en daarna eventueel aanpassen. Het doel is dat de kans 50% is dat de volledige opdracht slaagt. Bij WIDM ligt die kans bij sommige opdrachten -- ik wil niet zeggen de meeste -- dicht bij de 0%.

De manier waarop ze opdrachten in beeld brengen laat ook meer ingewikkelde opdrachten toe en daar ligt voor mij ook het probleem met WIDM. Laat de presentator even in het kort voor de camera vertellen wat ze ongeveer moeten doen (de kandidaten krijgen buiten beeld sowieso een volledige uitleg van de opdracht). Terwijl de kandidaten bezig zijn met de opdracht leg je via een voice over en vooral (!) met plaatjes uit hoe de opdracht er precies uitziet. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.
Deze manier van presenteren heeft het bijkomend voordeel dat je er allerlei twists in kan verwerken, want al doende leg je de opdracht verder uit. Daardoor wordt de opdracht niet alleen voor de kandidaten, maar ook voor de kijkers verrassender. Het wordt dan ook niet gauw te ingewikkeld.
Ik durf hier ook de bewering aan dat de Belgische opdrachten die over het algemeen ingewikkelder zijn dan de Nederlandse vaak beter te begrijpen zijn.

Cruciaal is ook dat de opdrachten zodanig zijn dat er op verschillende manieren door verschillende kandidaten kan worden gemold, waardoor je in de montage niets hoeft weg te snijden of (eventueel ook de spelregels!) vaag te houden om de mol niet weg te geven. Om maar te zwijgen van het knoeien met de tijdsvolgorde.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #68 Gepost op: 13-03-2023, 13:36:13 »
Haha ik snap echt nog steeds geen drol van dat mensen de Vlaamse versie leuker vinden. Ik denk altijd hoe? Ik hou het niet langer vol dan 15 minuten en de opdrachten zijn zo super langdradig.

De dingen waar MartinJ over klaagt bij de Nederlandse versie, vind ik juist het fijnste aan de Nederlandse widm. En de dingen die je noemt aan de Belgische zijn juist mijn redenen om het niet te kijken, want die maken juist het langdradig.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #69 Gepost op: 13-03-2023, 13:42:35 »
Veel leuke informatie kom je nu in verschillende interviews tegen. Denk bijvoorbeeld aan de 5 pakbonnen van Daniel waar hij bewust genepmold heeft en de 2 telefoons die Jurre gebruikte. Maar ook dat Jurre buiten beeld de andere kandidaten goed heeft weten te beïnvloeden (waardoor Anke en Sander hem hadden afgeschreven.

Mijn tip voor volgend jaar is dan ook om molacties die goed in beeld waren niet in de laatste aflevering opnieuw te laten zien maar om juist deze verhalen te laten vertellen. Krijgen wij informatie die we niet kenden, dat maakt de aflevering veel leuker om naar te kijken.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #70 Gepost op: 13-03-2023, 14:20:58 »
Bij nader inzien vond ik de eend-opdracht ook een beetje een mankement hebben, namelijk dat ze die eend helemaal niet nodig hadden om boven aan de berg de envelop te kunnen pakken/het kistje te openen.
Nou geldt natuurlijk wel voor meer opdrachten dat ze ook gewoon het geld uit de handen van Frits kunnen grissen zonder eerst een spelletje te doen, maar het was sterker geweest als de eend boven aan de berg nog enige functie/meerwaarde had (trappetje erin om bij t kistje te komen, schaduw van eend geeft weer waar ze iets op moeten graven, ik noem maar iets, maar t was nu een beetje 'moeilijk doen om het moeilijk doen')

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #71 Gepost op: 13-03-2023, 15:55:00 »
Bij nader inzien vond ik de eend-opdracht ook een beetje een mankement hebben, namelijk dat ze die eend helemaal niet nodig hadden om boven aan de berg de envelop te kunnen pakken/het kistje te openen.
Nou geldt natuurlijk wel voor meer opdrachten dat ze ook gewoon het geld uit de handen van Frits kunnen grissen zonder eerst een spelletje te doen, maar het was sterker geweest als de eend boven aan de berg nog enige functie/meerwaarde had (trappetje erin om bij t kistje te komen, schaduw van eend geeft weer waar ze iets op moeten graven, ik noem maar iets, maar t was nu een beetje 'moeilijk doen om het moeilijk doen')
Die eend was een gigahint maar klaarblijkelijk niemand die de link legde naar Guus Geluk -> Jurre Geluk. Je gaat als kandidaat toch nadenken waarom een eend??? Nee hoor. En dan ook nog badeendjes en hier en daar een eendje verscholen. De link naar Ranomi als zwemster ligt te veel voor de hand. Ik denk dat geen van de kandidaten tot de goede conclusie kwam.
Eigenlijk best gewaagd want stel dat er een discussie was ontstaan over die eend, waarom een eend etc. En iemand had Guus Geluk genoemd. Wie weet was het een uiterste poging van de crew om meer kandidaten richting Jurre te krijgen.  ::schaam::
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 16:03:24 door Run »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #72 Gepost op: 13-03-2023, 16:34:41 »
Bij nader inzien vond ik de eend-opdracht ook een beetje een mankement hebben, namelijk dat ze die eend helemaal niet nodig hadden om boven aan de berg de envelop te kunnen pakken/het kistje te openen.
Nou geldt natuurlijk wel voor meer opdrachten dat ze ook gewoon het geld uit de handen van Frits kunnen grissen zonder eerst een spelletje te doen, maar het was sterker geweest als de eend boven aan de berg nog enige functie/meerwaarde had (trappetje erin om bij t kistje te komen, schaduw van eend geeft weer waar ze iets op moeten graven, ik noem maar iets, maar t was nu een beetje 'moeilijk doen om het moeilijk doen')
Er zat wel degelijk een spelinhoudelijk nut aan: Daniël kon die enorme gele badeend natuurlijk heel makkelijk vanuit de lucht herkennen. Maar inderdaad, vanaf het moment dat het vliegtuig er was hadden ze de eend net zo goed in een ravijn kunnen gooien.
...óf niet!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #73 Gepost op: 13-03-2023, 18:56:56 »
Nogmaals Guus geluk is geen eend, dus om een eend te laten verwijzen naar een ganzerik omdat iemand toevallig geluk heet, terwijl rubber ducky een term is uit de hackerswereld en er bij enorm veel zwemmeets badeendjes ( je weet wel die grappige met pakjes etc ) worden gegeven, is naja een link zoeken  . Dat opgeteld bij dat je een zwem coryfee bij hebt en een journalist die veel doet met computer crime, vind ik de link naar jurre vanuit de badeend—> geluk mager .


Als je geluk centraal had willen stellen (en dat hebben ze ook gedaan met geluk in spel, poker-face ) had je bv klavertjes als symboliek kunnen gebruiken .

Hints zijn al jaren een moeilijk iets in widm , of ze zijn te duidelijk en dan nog wil de helft ze niet zien , omdat het er te dik bovenop ligt . Of  ze zijn rechtstreeks overgenomen van een user die een geniale ingeving had die ze zelf nog niet bedacht hadden .

Hints is dan ook iets waar ik me elk jaar weer van voorneem niet op te gaan letten , lol

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #74 Gepost op: 13-03-2023, 19:04:14 »
Guus Geluk geen eend? Sinds wanneer? Volle neef van Donald, hoor.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #75 Gepost op: 13-03-2023, 19:10:36 »
Guus Geluk geen eend? Sinds wanneer? Volle neef van Donald, hoor.
Guus is een volle neef van Donald Duck. Hun gezamenlijke grootouders zijn Oma Duck en Wilhelmus Duck.

Guus' vader Fortunus Geluk was een gans en zijn moeder Trijntje Duck een eend. Guus is zelf ook een gans. Trijntje Duck was voor het eerst te zien in De bezetter van Fort Duckburg, een verhaal uit 1994 van Keno Don Rosa. Ze woont dan nog op de boerderij van haar eigen moeder, Oma Duck.

van wikipedia gehaald

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #76 Gepost op: 13-03-2023, 19:22:51 »
Ja precies, Guus Geluk is toch echt een gans.
En de opdracht heette 'Op een(d)zame hoogte'; maar één persoon was hoger dan de rest, maar ja: die was dan toch niet de mol.  ::)

Als ze de badeend hadden gelinkt aan Jurre die blijkbaar iets had met 'verstopte badeenden' had ik het logischer gevonden. Maar op deze manier niet eigenlijk.  ???

Plus: blijkbaar had Daniël een grote nepmolactie (gepakt met 5 bonnen). Dat heeft mij op het verkeerde been gezet. Misschien toch handig als er voor dit soort momenten wel een biecht is? Want molloten komen er toch wel achter dat zoiets gebeurt.  ::rofl::

En ja, Jurre was echt wel te spotten natuurlijk, maar ik blijf het raar vinden dat de hints naar Daniël sterker waren. Ik negeer de hints voortaan (nou ja, ik doe een poging).  ;D
« Laatst bewerkt op: 13-03-2023, 19:39:17 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #77 Gepost op: 13-03-2023, 20:04:17 »
Guus Geluk heeft anders het uiterlijk van een eend.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #78 Gepost op: 13-03-2023, 20:21:22 »
Het topic neemt een erg vermakelijke wending maar we drijven wel wat af van de kern. Laten we de eend-of-gans-discussie hier maar afsluiten. ::rofl::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedbacktopic WIDM 23
« Reactie #79 Gepost op: 13-03-2023, 21:00:01 »
Het klinkt hard, maar het probleem ligt bij de regisseur Rick. Hij verzint dingen [knip]

Bovendien kan de regisseur niet tegen kritiek [knip] In een interview van jaren terug gaf hij ook aan: ‘als ík het maar voel, als ík het maar goed vind’. Dat is het hele probleem.

A-haa.

Is dit echt waar? Is hier een bron van? Want als dat echt zo is*, dan zeg ik: scrap my previous feedback; mijn feedback is dan heel simpel. In het zinnetje ‘als ík het maar voel, als ík het maar goed vind’ zitten namelijk alle problemen perfect samengevat: het woord "voel", het woord "vind" en het woord "ik".

1. je moet niet (alleen) voelen en vinden. Je moet denken. Natuurlijk moet iets goed voelen, maar het moet vooral goed doordacht zijn. Zeker bij zo'n spel als WIDM moet je scenario's uitdenken, bedenken hoe je een opdracht bedoelt, op welke manieren die gespeeld kan worden, welke kandidaattactieken en moltactieken er zijn, en welke prikkels je wilt inbouwen om mensen te belonen en straffen en hoe kandidaten daarop reageren. Je hebt 250 afleveringen bronmateriaal alleen in NL al**. Gebruik die data over hoe mensen WIDM spelen en over hoe kijkers en fans iets oppikken.

2. Je moet creatieve beslissingen nóóóóit door een enkele persoon laten nemen. Altijd in een team. Een team van redelijk goede mensen weet altijd meer dan de meest creatieve persoon ter wereld in zijn eentje. In elk redelijk team vullen mensen elkaar aan en hebben mensen verschillende invalshoeken. Je moet nooit alle creatieve macht bij één persoon leggen. De bonus van werken met een creatief team is ook nog eens dat men zich veel meer deelgenoot van het product voelt waar ze aan werken, omdat er niet alleen hun tijd maar ook hun ideeën in zitten. Het is dan echt ook van iedereen.

Ik werk in een creatief beroep en ik weet 100% zeker dat we iets aan het maken zijn dat veel beter is dan elk van ons afzonderlijk zou kunnen maken, simpelweg door samen te komen en ideeën uit te wisselen. En uit mijn ervaring als game-designer weet ik ook dat het project dat grotendeels mijn idee was, gewoon echt slechter heeft verkocht dan de projecten die in een gezamenlijk creatief proces tot stand zijn gekomen.



* Ik weet niet of het zo is. Maar de makers weten het wel. Als het klopt, dan is deze kritiek aan hun gericht. Als het niet klopt, mogen ze het vrijelijk negeren

** inclusief WIDM Junior
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas