Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten  (gelezen 9885 keer)

Offline OkeBenMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #20 Gepost op: 17-02-2024, 21:49:15 »
Fons toch wel erg verdacht deze opdracht (in moltalk uitgebreid besproken)

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #21 Gepost op: 17-02-2024, 21:57:52 »
Werd dat gezegd door iemand in de biecht? Want het orkest was (chaotisch) aan het inspelen, niet aan het stemmen
In de ondertiteling bij online kijken stond wel "stemmende strijkers" of iets dergelijks als audiodescriptie.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #22 Gepost op: 17-02-2024, 21:59:27 »
Kunnen we Fons kwalijk nemen dat de grafische opdracht te laat is?

Ik denk het niet. Het wordt niet eenduidig in beeld gebracht, maar het lijkt alsof, zodra Babs klaar is, Fons met het raden begint en redelijk snel door de nummers heen klikt en bij het juiste nummer ook redelijk snel de knoopt doorhakt. Lijkt me niet dat de uitvoering van deze opdracht veel sneller kon, als ik de edit iets wat mag geloven.

Offline Floggingmolly

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #23 Gepost op: 17-02-2024, 22:00:15 »
Op de notenbalk bij het liedje van vader Jacob, de opdracht van Sor en Kees, stond het ‘mol’ teken op de A ‘balk’ ipv op de plek waar de eerste mol altijd hoort te staan (de B-balk, zodat de b een bes wordt).
Het liedje klopt op deze manier ook niet meer.
Anna is de mol?

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #24 Gepost op: 17-02-2024, 22:03:19 »
Onhandig dat Sors muzikale talent verspild wordt door de hele opdracht aan de piano te zitten zonder daarmee geld te verdienen.
Rian maakt goede sier met Kees redden met de kinderliedjes, maar uiteindelijk zijn er niet genoeg goed (hoewel haar tekeningen helemaal niet zo slecht waren).

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #25 Gepost op: 17-02-2024, 22:04:07 »
De melodie die Kees opplakte klopte ook niet helemaal wel met Vader Jacob maar en de Marimbaspeelster speelde de melodie  goed. Edit zie dat ik te kritisch was, het klopt 'genoeg'...
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 22:11:08 door Mollem »

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #26 Gepost op: 17-02-2024, 22:07:38 »
Op de notenbalk bij het liedje van vader Jacob, de opdracht van Sor en Kees, stond het ‘mol’ teken op de A ‘balk’ ipv op de plek waar de eerste mol altijd hoort te staan (de B-balk, zodat de b een bes wordt).
Het liedje klopt op deze manier ook niet meer.
Anna is de mol?

 ::oink::

Scherp!  ::ok:: Inderdaad, dat zou wel een mooie hint zijn!

Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #27 Gepost op: 17-02-2024, 22:08:07 »
Kunnen we Fons kwalijk nemen dat de grafische opdracht te laat is?

Ik denk het niet.

Wel zie je Fons op zijn dooie gemak langs de deur van Kees en Sor lopen, terwijl hij verklaarde "als een idioot" terug te zijn gelopen na het inleveren van 1e antwoordkaart (die van Anna en Babs).

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #28 Gepost op: 17-02-2024, 22:11:33 »
Op de notenbalk bij het liedje van vader Jacob, de opdracht van Sor en Kees, stond het ‘mol’ teken op de A ‘balk’ ipv op de plek waar de eerste mol altijd hoort te staan (de B-balk, zodat de b een bes wordt).
Het liedje klopt op deze manier ook niet meer.
Anna is de mol?
Mijn muzikale kennis is beperkt, maar bedoel je dat het molteken nooit daar op de A-balk 'kan' staan in dit geval? Of niet voor specifiek dit liedje? Zou een meesterlijke hint zijn!
...óf niet!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #29 Gepost op: 17-02-2024, 22:13:53 »
De hint is ook net breed uitgemeten in Moltalk...

Offline Camila

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #30 Gepost op: 17-02-2024, 22:15:59 »
Mijn muzikale kennis is beperkt, maar bedoel je dat het molteken nooit daar op de A-balk 'kan' staan in dit geval? Of niet voor specifiek dit liedje? Zou een meesterlijke hint zijn!

Volgens mij kan den molteken wel op de A balk staan, maar Vader Jacob heeft normaal gesproken geen molteken

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #31 Gepost op: 17-02-2024, 22:20:05 »
Volgens mij kan den molteken wel op de A balk staan, maar Vader Jacob heeft normaal gesproken geen molteken

Klopt. Normaal staat dit lied dan ook in een andere toonaard. In deze opdracht is hij speciaal getransponeerd naar 1 mol. En die staat effectief ook op de verkeerde plek.

Offline Floggingmolly

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #32 Gepost op: 17-02-2024, 22:20:34 »
Mijn muzikale kennis is beperkt, maar bedoel je dat het molteken nooit daar op de A-balk 'kan' staan in dit geval? Of niet voor specifiek dit liedje? Zou een meesterlijke hint zijn!

Ja, dat kan wel, dan wordt de A een as.
Maar in dit geval staat het liedje zo in de toonsoort (beginnend met een F) dat de b dus een bes zou moeten zijn en de mol dus in deze echt verkeerd stond.
Mijn muzikale kennis is erg verouderd dus sorry voor de matige uitleg (misschien iemand die er beter woorden aan kan geven?) maar dit viel mij meteen op omdat ik dit liedje vaak met kinderen bij pianoles heb gespeeld.
En mijn Anna tunnel natuurlijk bevestigt  ::hypocriet::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #33 Gepost op: 17-02-2024, 22:20:49 »
Volgens mij kan den molteken wel op de A balk staan, maar Vader Jacob heeft normaal gesproken geen molteken

Nee een toonsoort met 1 mol is toonsoort F groot of d klein met de ene mol op de B (wordt bes). Vader Jacob kan net als elk liedje in elke toonsoort staan. En Kees had hem ook juist opgeplakt.  Ik denk dat de producitemedewerker-van-dienst- niet zo muzikaal was als de mensen in de Academia waar de opdracht was  ;D

Grappig / frappant dat de muziek bij Rian en Fons (tekenopdracht) is "Cyncopated Clock" (van Leroy Anderson)
clock - bel - Loteriakaart van Fons...

Verder als achtergrondmuziek delen uit de Notenkraker (Tsjaikovsky), wat wel toepasselijk is...
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 23:01:00 door Mollem »

Offline Floggingmolly

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #34 Gepost op: 17-02-2024, 22:21:47 »
De hint is ook net breed uitgemeten in Moltalk...

Ik kijk geen moltalk, maar misschien toch maar eens doen.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #35 Gepost op: 17-02-2024, 22:37:13 »
Grappig / frappant dat de muziek bij Rian en Fons (tekenopdracht) is "Cyncopated Clock" (van Leroy Anderson)
clock - bel - Loteriakaart van Fons...

Ik zag in een sfeershot ook een bel hangend boven in een muur. Ik herkende meteen La campana....

Overigens komt  La campana  ook voor in de Spaanse versie van vader Jacob:

Fray Francisco, Fray Francisco,
duernes tu, duernes tu?
Suena la campana,
suena la campana,
din don dan, din don dan

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #36 Gepost op: 17-02-2024, 22:45:29 »
Het verbaast me dat de Avro deze opdracht nog nooit eerder heeft afgedwongen  ::joehoe::


De mol op A lijkt inderdaad wel een hint te zijn. Ik weet niks van noten, maar hier zijn ze, en ik zie geen mol:


Edit: en ook die hint is zo voor de hand liggend dat die gerust een paar jaar eerder gemaakt had mogen worden.
Nu alleen nog het getal van Avogrado (ivm Anna’s naruurkundige achtergrond   ;D)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 22:50:53 door Bob De Mol »

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #37 Gepost op: 17-02-2024, 22:52:08 »
Hij bestaat wel met mol, maar inderdaad staat die normaal niet op de A:
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Floggingmolly

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #38 Gepost op: 17-02-2024, 23:00:07 »
Hij bestaat wel met mol, maar inderdaad staat die normaal niet op de A:


En dit is inderdaad precies de toonhoogte die zij speelden. Maar dan met de mol op de A ipv op de B zoals in de versie die hier staat.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #39 Gepost op: 17-02-2024, 23:03:43 »
De marimbiste speelde de bes wel correct. De propsetter was gewoon niet muzikaal  ;D Of het is een megahint  >:D
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 23:08:14 door Mollem »