Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?  (gelezen 7303 keer)

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #60 Gepost op: 25-02-2024, 14:02:38 »
Nog een extra shot van Rian met het molkaartje.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #61 Gepost op: 25-02-2024, 14:21:40 »
We horen Rosario roepen dat ie 'van' ziet liggen, vervolgens gooit ie de magneet in het water, zien we een shot van Fons en zien horen we hem zeggen 'ja man, we gaan steeds te snel weg' en zien we ze wegvaren terwijl hij de magneet zonder woord weer in de lucht houdt.

We zien hier dar ze 'van' hebben opgevist

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #62 Gepost op: 25-02-2024, 20:15:10 »
Zooo jammer dat ze van die opdrachten bedenken waar je nauwelijks geld mee kan verdienen.
Met maar €30 per woord moet je onderhand de dikke Van Dale opvissen om serieus geld te verdienen en dan gaat er nog eens €100 van af voor een niet gebruikt woord.
Tot overmaat van ramp moeten de ijzeren bordjes ook nog eens worden verzwaard met een houten bord dat er met wasknijpers aan is geklemd. Waarom in vredesnaam. Die ijzeren bordjes zijn toch voldoende?
En bij het beoordelen van de zinnen zijn ze dan weer heel soepel. <werkwoord> <lidwoord> <zelfstandig naamwoord> <bijwoord> <voorzetsel> <lidwoord> <zelfstandig naamwoord> is goed ongeacht welke woorden het zijn. Ik geef toe dat je hele discussies kan krijgen of een zin semantisch correct is maar dit gaat wel erg ver. Liever serieuze zinnen maken met serieus geld en woorden die enigszins op te vissen zijn. Gemiste kans.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #63 Gepost op: 25-02-2024, 20:23:03 »
We zien hier dar ze 'van' hebben opgevist

Dank je wel, door mijn schermresolutie waren sommige kaarten onleesbaar en ik wilde niets toewijzen aan een duo zonder bewijs (:

Ik ben benieuwd of er een hint in de woorden had gezeten als ze allemaal opgevist waren. Omdat ze incompleet zijn denk ik niet dat het zin heeft om te puzzelen, alhoewel ik daar wel op had gehoopt!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #64 Gepost op: 25-02-2024, 20:45:43 »
[...]Met maar €30 per woord moet je onderhand de dikke Van Dale opvissen om serieus geld te verdienen en dan gaat er nog eens €100 van af voor een niet gebruikt woord.

Rare getallen: 55 woorden, 11 woorden per zin, €30 per woord, €330 per volledige zin, maximaal €1650
Je zou er bijna iets achter zoeken.

Tot overmaat van ramp moeten de ijzeren bordjes ook nog eens worden verzwaard met een houten bord dat er met wasknijpers aan is geklemd. Waarom in vredesnaam. Die ijzeren bordjes zijn toch voldoende?

(droog) hout in water verlicht het bordje onderwater. Aan dat houten plankje zat ook nog een boekenplanksteun als anker, om de bordjes tegen de golfslag/stroming te beschermen, (je ziet Rosario dat ophalen, en achter Anna ligt al zo'n stapeltje. Er was waarschijnlijk meer wind dan ze van tevoren hadden bedacht wat de opdracht wel moeilijker maakte.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 21:18:21 door Mollem »

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #65 Gepost op: 25-02-2024, 20:49:33 »
Ik zou het heel chill vinden als Anna’s opmerking over Rian’s visfobie een mol actie is, lekkere mindgame ;)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #66 Gepost op: 25-02-2024, 22:39:51 »
Het had natuurlijk gemakkelijk beter gekund:

- Boek je de kandidaten wel graag naar de chaos?

Kleine aanpassing, 260 euro meer in de pot. (Kandidaten en chaos kan ook andersom, maar zo om is het net ietsjes meer voorstelbaar dat de zin betekenis heeft, bijvoorbeeld als een bepaalde locatie synoniem staat met chaos.)

Maar goed: ontzettend onmols dat Anna met de suggestie komt om ‘boek’ als werkwoord te gebruiken. Dat resulteert in 6 extra gebruikte woorden, oftewel 720 euro extra in de pot. Ook het feit dat ze het woord ‘vertrouwen’ opvissen zorgt ervoor dat de andere zin nog ergens op lijkt. Het andere groepje (met Sor die flink aan het klooien is) vindt maar weinig woorden, maar wel twee lidwoorden en geen werkwoorden. Dus het lijkt mij allemaal vrij sterk naar Sor te wijzen hier.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #67 Gepost op: 25-02-2024, 22:46:01 »
Het had natuurlijk gemakkelijk beter gekund:

- Boek je de kandidaten wel graag naar de chaos?

Kleine aanpassing, 260 euro meer in de pot. (Kandidaten en chaos kan ook andersom, maar zo om is het net ietsjes meer voorstelbaar dat de zin betekenis heeft, bijvoorbeeld als een bepaalde locatie synoniem staat met chaos.)

Maar goed: ontzettend onmols dat Anna met de suggestie komt om ‘boek’ als werkwoord te gebruiken. Dat resulteert in 6 extra gebruikte woorden, oftewel 720 euro extra in de pot. Ook het feit dat ze het woord ‘vertrouwen’ opvissen zorgt ervoor dat de andere zin nog ergens op lijkt. Het andere groepje (met Sor die flink aan het klooien is) vindt maar weinig woorden, maar wel twee lidwoorden en geen werkwoorden. Dus het lijkt mij allemaal vrij sterk naar Sor te wijzen hier.

Ik denk dat Anna echt geloofde dat er dan een waardeloze zin uit zou komen die afgekeurd zou worden. Ik vind het juist raar dat die (behoorlijk discutabele) zin werd goedgekeurd, omdat haar actie zo mols leek. Maar als ze de mol is, waarom zouden ze het kwartje dan haar kant op hebben laten vallen?

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #68 Gepost op: 25-02-2024, 22:46:31 »
Hier zitten misschien foutjes in, dus corrigeer me als het niet klopt. Maar ik heb geprobeerd een kloppend overzicht te maken van welk team wat heeft gepakt en welke woorden er waren:

Anna & Kees

hij
chaos
boek
de
kan
onbekend (graag?)
door (niet gepakt)
je
de
mol
aanwezigheid
vertrouwen
kandidaten
een


Rian & Rosario

zijn (niet gepakt)
de (niet gepakt)
onbekend?
de
mol (kwijt)
naar
wel
de
onbekend?

Onbekend door wie
van (wordt benoemd door Rosario, onbekend of ze die gepakt hebben)
de
graag


De gemaakte zinnen:

- Boek de chaos graag naar de kandidaten
- Hij kan de aanwezigheid van de mol niet vertrouwen

...

Hier voor wat het waard is wat moltalk heeft laten zien. Maar ik zie al dat jouw lijstje beter klopt en dat moltalk iig incompleet is (vetgedrukt).


« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 22:53:22 door daniwidm »

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #69 Gepost op: 25-02-2024, 22:56:51 »
Citaat
Ik vind het juist raar dat die (behoorlijk discutabele) zin werd goedgekeurd,   

Kees gaf in zijn 'biecht' toch aan dat de zin niet hoefde te kloppen. Zolang de zin grammaticaal maar juist was zou het goed worden gerekend. Was in de Belgische versie volgens mij ook het geval (werden er daar ook niet rare zinnen gemaakt).
Zou niet weten wat er grammaticaal niet zou kloppen aan die zin.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #70 Gepost op: 25-02-2024, 23:15:03 »
Kees gaf in zijn 'biecht' toch aan dat de zin niet hoefde te kloppen. Zolang de zin grammaticaal maar juist was zou het goed worden gerekend. Was in de Belgische versie volgens mij ook het geval (werden er daar ook niet rare zinnen gemaakt).
Zou niet weten wat er grammaticaal niet zou kloppen aan die zin.

Was dat ook een kopie van een Vlaamse opdracht?

Los daarvan, ik zou het logisch vinden dat een zin ook inhoudelijk klopt ja. 'Chaos boeken naar' slaat nergens op, het werkwoord boeken wordt hier niet op een juiste manier gebruikt. Zou 'een antwoord koken' ook okay zijn? Want dat kan helemaal niet.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #71 Gepost op: 25-02-2024, 23:32:33 »
Kan me even niet herinneren of die opdracht helemaal zo ging, maar het met woorden hele zinnen maken was daar ook.

Een antwoord koken klopt grammaticaal en zou dus goed zijn  ;D

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #72 Gepost op: 25-02-2024, 23:35:07 »
Ik heb niet zo’n zin erin weer een taalkundige discussie te voeren, maar taal is een stuk flexibeler dan mensen vaak denken.

“Boeken naar” kan betekenen “sturen/zenden naar” in de zin van “ik boek je een ticket naar Tokyo”. Meestal zal je daarin een lijdend voorwerp hebben (“een ticket”), maar in de juiste context kun je dat ook weglaten (“ik boek je naar Tokyo”).

Het rare hier is dat een abstract begrip (chaos) verstuurd wordt. Dat kan poëtisch zijn of het kan zijn dat een persoon of een object vereenzelvigd wordt met chaos. Met andere woorden, als je ernaar uitkijkt Pandora’s doos via post naar de kandidaten te versturen, dan boek je de chaos graag naar de kandidaten.

Offline mollie23

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #73 Gepost op: 25-02-2024, 23:37:36 »
Was dat ook een kopie van een Vlaamse opdracht?

Los daarvan, ik zou het logisch vinden dat een zin ook inhoudelijk klopt ja. 'Chaos boeken naar' slaat nergens op, het werkwoord boeken wordt hier niet op een juiste manier gebruikt. Zou 'een antwoord koken' ook okay zijn? Want dat kan helemaal niet.

Dit leek op opdracht 7.2 in seizoen 21 van Widm NL.
Daar maakten ze de volgende zinnen:
-de afvaller rocky is waarschijnlijk een rood scherm
-jullie weten dat marije de mol is
-charlotte is de volgende pot anders geld
-maar het seizoen klopt absoluut
-renee lijkt de mol kandidaat

Rick rekende er toen maar 1 goed.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #74 Gepost op: 25-02-2024, 23:45:47 »
Dit leek op opdracht 7.2 in seizoen 21 van Widm NL.
Daar maakten ze de volgende zinnen:
-de afvaller rocky is waarschijnlijk een rood scherm
-jullie weten dat marije de mol is
-charlotte is de volgende pot anders geld
-maar het seizoen klopt absoluut
-renee lijkt de mol kandidaat

Rick rekende er toen maar 1 goed.

Er was veel kritiek op die beslissing. Sowieso 3 van die zinnen hebben gewoon betekenis: seizoenen kunnen kloppen en personen kunnen een scherm zijn. Ik denk dat ze geleerd hebben van de kritiek en daarom benadrukken dat de zinnen grammaticaal correct moesten zijn, maar de betekenis niet van belang is.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #75 Gepost op: 26-02-2024, 01:10:25 »
Daar waren ze ook al zo krenterig. €30 per goed woord. Ze moesten 5 zinnen maken en elke zin had al 2 woorden liggen die ze moesten gebruiken en die telden niet mee voor geld. Er lagen 50 woorden (kisten) in het veld die ze met jeeps op moesten halen. Ze mochten zelf weten wie ze de zinnen lieten maken.
Ze moesten ook alle opgehaalde woorden gebruiken, maar die konden ze gewoon dumpen in een, zeg maar dump zin. De zinnen mochten maximaal 12 woorden lang zijn, maar van die beperking hadden ze niet veel last. Er was geen sprake van min geld. De opdracht bracht dus maar liefst 5 x €30 = €150 op ('Jullie weten dat Marije de Mol is'). Toch bijna twee keer zo veel als dit seizoen  :), maar ja ze hadden ook taal virtuoos Charlotte Nijs in hun midden.
Grappig detail is dat Splinter de kandidaten juist aanmoedigde om kleine woorden als 'de' te zoeken.
Ik vond deze opdracht leuker en overzichtelijker dan die van nu. Want daar moest je echte zinnen maken en dus zoeken naar bepaalde woorden. Ook waren de woorden zodanig dat je er 5 zinnen van 12 woorden mee kon maken die allemaal iets zegden over WIDM. Tenminste zo zag het er uit.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2024, 01:22:37 door MartinJ »

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #76 Gepost op: 26-02-2024, 08:07:35 »
Het verliezen van het 2de bordje met ‘mol’ erop, kan eigenlijk een grotere molactie zijn dan we tot nu denken.

Want ‘mol’ kun je net als ‘boek’ gebruiken als werkwoord, als je het in vragende zin zet. En het lijkt alsof ze net aan werkwoorden vooral een tekort hadden.

Ik weet niet meer welke woorden ze over hadden. Ik denk dat ze nog ‘je’ en ‘wel’ hadden. Dan hadden ze bijvoorbeeld nog ‘Mol je wel?’ kunnen maken.

In ieder geval hadden ze daarmee weer wat meer mogelijkheden gehad.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #77 Gepost op: 26-02-2024, 09:38:01 »
Het verliezen van het 2de bordje met ‘mol’ erop, kan eigenlijk een grotere molactie zijn dan we tot nu denken.

Heeft Fons nou een envelop onder zijn shirt of lijkt dat maar zo?
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #78 Gepost op: 26-02-2024, 10:38:08 »
Maar ook raar dat er niet is inbegrepen door de productie als ik eerlijk .
Ik vind dat insmeren achteraf niet erg zinvol . ::rofl::

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #79 Gepost op: 26-02-2024, 10:40:28 »
Het verliezen van het 2de bordje met ‘mol’ erop, kan eigenlijk een grotere molactie zijn dan we tot nu denken.

Want ‘mol’ kun je net als ‘boek’ gebruiken als werkwoord, als je het in vragende zin zet. En het lijkt alsof ze net aan werkwoorden vooral een tekort hadden.

Ik weet niet meer welke woorden ze over hadden. Ik denk dat ze nog ‘je’ en ‘wel’ hadden. Dan hadden ze bijvoorbeeld nog ‘Mol je wel?’ kunnen maken.

In ieder geval hadden ze daarmee weer wat meer mogelijkheden gehad.
Wow goeie 👍