Zojuist bij Anna iets geschreven over het codeschilderij, zet het er hier ook bij.
Nog even over het codeschilderij. Hieronder staan 2 zelfportretten van Frida, het codeschilderij lijkt op het schilderij linksonder. Ik heb het codeschilderij gespiegeld, zodat de schaduw onder de kaaklijn hetzelfde valt.
De kaaklijn van het codeschilderij is iets scherper dan van het zelfportret, maar iets minder scherp dan van Anna’s kandidatenfoto en heeft wat weg van de dansende Anna foto met haar (niet spontane!) lach. Toeval of niet dat zij met de bloemenkrans zo krampachtig dansend lacht? Ook lijkt de haarlijn wat geretoucheerd, Anna heeft een iets hoger voorhoofd. Aan de oren is niets veranderd. Je zou een masker van Frida of Anna erover kunnen leggen. Het is net alsof het codeschilderij gemerged is, een overloop van het zelfportret naar de foto van Anna, een Anna/Frida.
En dat deed mij denken aan Frida (Anna-Frid) van ABBA. Op het internet zag ik een Spaanstalige ‘ABBA-tribute Viva la Vida’ van Coldplay. Dit nummer is eerder genoemd, maar de lyrics krijgen steeds meer betekenis.
De volledige titel is ‘Viva la Vida or Death and all his Friends’, heeft te maken met (Día del top(it)o).
In de lyrics staat:
‘Now the old king is dead! Long live the King! Passend voor de eerste aflevering van een nieuw seizoen. Anna heeft de kaart met de kroon.
‘Saint Peter won’t call my name’, ze roepen namen van heiligen in de volgende aflevering.
‘Be my mirror’, er wordt veel gespiegeld (Anna in de groepsfoto, de A en G als het semafooralfabet een hint is en het codeschilderij als het echt Anna voorstelt).
‘For my head on a silver plate’ (Initialen Ag is zilver, het codeschilderij is een hoofd)