Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen  (gelezen 12945 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #120 Gepost op: 1-03-2024, 13:15:05 »
Heb net even teruggekeken en idd Kees herkent haar hier als Anna, de MOL.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #121 Gepost op: 1-03-2024, 15:07:34 »
Heb net even teruggekeken en idd Kees herkent haar hier als Anna, de MOL.

Ik weet dat de montage misleidend is dit jaar, maar hij zegt tijdens zijn testbiecht dat hij Anna niet verdenkt.

Offline Groundhog860

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #122 Gepost op: 1-03-2024, 17:01:43 »
Ik weet dat de montage misleidend is dit jaar, maar hij zegt tijdens zijn testbiecht dat hij Anna niet verdenkt.

Hij weet wel beter.  ;D

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #123 Gepost op: 1-03-2024, 17:17:29 »
Ik heb dit ook altijd een opmerkelijk shot gevonden. Net op het moment dat Rik zegt: "Welk zelfportret..." sluit Anna nogal opvallend de ogen.

Do you know, the future...




Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #124 Gepost op: 1-03-2024, 17:48:11 »
Zojuist bij Anna iets geschreven over het codeschilderij, zet het er hier ook bij.

Nog even over het codeschilderij. Hieronder staan 2 zelfportretten van Frida, het codeschilderij lijkt op het schilderij linksonder. Ik heb het codeschilderij gespiegeld, zodat de schaduw onder de kaaklijn hetzelfde valt.
De kaaklijn van het codeschilderij is iets scherper dan van het zelfportret, maar iets minder scherp dan van Anna’s kandidatenfoto en heeft wat weg van de dansende Anna foto met haar (niet spontane!) lach. Toeval of niet dat zij met de bloemenkrans zo krampachtig dansend lacht? Ook lijkt de haarlijn wat geretoucheerd, Anna heeft een iets hoger voorhoofd. Aan de oren is niets veranderd. Je zou een masker van Frida of Anna erover kunnen leggen. Het is net alsof het codeschilderij gemerged is, een overloop van het zelfportret naar de foto van Anna, een Anna/Frida.

En dat deed mij denken aan Frida (Anna-Frid) van ABBA. Op het internet zag ik een Spaanstalige ‘ABBA-tribute Viva la Vida’ van Coldplay. Dit nummer is eerder genoemd, maar de lyrics krijgen steeds meer betekenis.
De volledige titel is ‘Viva la Vida or Death and all his Friends’, heeft te maken met (Día del top(it)o).
In de lyrics staat:
‘Now the old king is dead! Long live the King! Passend voor de eerste aflevering van een nieuw seizoen. Anna heeft de kaart met de kroon.
‘Saint Peter won’t call my name’, ze roepen namen van heiligen in de volgende aflevering.
‘Be my mirror’, er wordt veel gespiegeld (Anna in de groepsfoto, de A en G als het semafooralfabet een hint is en het codeschilderij als het echt Anna voorstelt).
‘For my head on a silver plate’ (Initialen Ag is zilver, het codeschilderij is een hoofd)

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #125 Gepost op: 2-03-2024, 10:20:49 »
Het schilderij heet Viva la vida. Op het echte schilderij van Kahlo, wat bij deze titel hoort, zie je meloenen.
En, het anagram van meloen is, zoals we weten, een mol. Dus,  zien we hier inderdaad een portret van een mol?

« Laatst bewerkt op: 2-03-2024, 10:23:57 door Memmymol »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #126 Gepost op: 2-03-2024, 10:50:05 »
Hmm Ik geef het een kleine kans dat dit een hint is. Het schilderij was enkel zichtbaar voor een klein deel van de kandidatengroep. Geen fair play zo.

Als je terugkijkt naar de verborgen aanwijzingen van de afgelopen jaren zijn die ofwel direct naar ons als kijker, ofwel naar de hele groep kandidaten gericht, ofwel moet de kandidaat de aanwijzing verdienen door slim spel.

Offline Memmymol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #127 Gepost op: 2-03-2024, 10:58:33 »
Ik denk zelf ook, dat mocht er al een hint in het programma zitten, dit voor de kijker direct zichtbaar moet zijn en voor alle kandidaten.
Vandaar mijn knipoog naar de hint.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #128 Gepost op: 2-03-2024, 12:33:12 »
Crapuleke, bedankt voor de vergelijkingsfoto's  ::zwaai::