Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen  (gelezen 20052 keer)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #60 Gepost op: 4-02-2024, 17:10:34 »
Imo wanneer troeven mogelijk zijn moeten ze het interessant maken: met interactie tussen kandidaten, moeten liegen of wegsteken, moeilijke keuzes moeten maken, eventuele persoonlijke gevolgen die onbepaald zijn en niet enkel de pot,... Hang er toch op zijn minst een spel of opdracht aan vast.
Ik vind het ook leuk als kandidaten door goed zoeken troeven in een opdracht kunnen vinden of als troeven zijn gekoppeld aan het slagen van een opdracht en het daarmee verdienen van geld.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #61 Gepost op: 4-02-2024, 17:21:46 »
Ik denk dat de mol degene is die de enveloppen verdeelt over de tafels, zonder erin te kijken.

Hoewel het sowieso een barslechte oneerlijke opdracht is, blijft het dan toch meer een spel waarbij de mol gebruik maakt van de vergaarde informatie over de kandidaten. In dit geval de lievelingskleur. 
(als blijkt dat mol Rosario gewoon -3000€ heeft gepakt, dan kunnen de makers wat mij betreft beter op zoek naar een andere job)

Ik denk dat dit de volgorde is, aan de hand van de schaduw van de tafeltjes.
Kunnen we hier iets uit afleiden?
EDIT: of andersom natuurlijk, afhankelijk van de richting dat ze lopen.

Als de crew (en dus de mol) weet wat de inhoud is van de gekozen enveloppen, en men beslist dat -3000€ genoeg is, dan komt de mol na Rosario.


Tooske


Fons


Babs


Rian


Rosario


Anna


Jeroen


Kees
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 17:36:13 door Molshoop_ »

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #62 Gepost op: 4-02-2024, 17:38:25 »
Zat me nog af te vragen wie ook alweer naar lievelingskleuren van de anderen vroeg, maar dat was Justin dus daar hebben we ook weinig aan

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #63 Gepost op: 4-02-2024, 17:44:49 »
Yay, super bedankt voor het uitzoeken, Molshoop!  ::bravo::

Dan is nog de vraag of deze opdracht na de middag was of ervoor (dus welke kant de schaduw opdraaide... Kunnen we dat weten?) Hoe dan ook, was dan de eerste of de laatste Tooske of Kees. Dat kan zeker wel wat betekenen, ook als de Mol geen voorkennis had (wel of geen extra risico nemen).

Online SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #64 Gepost op: 4-02-2024, 17:50:56 »
Schaduw draait altijd met de klok mee. Wel wordt schaduw natuurlijk korter voor de middag en langer na de middag.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #65 Gepost op: 4-02-2024, 17:51:28 »
of andersom natuurlijk, afhankelijk van de richting dat ze lopen.

Ik heb ze net uitvoerig bestudeerd en wat je gepost hebt klopt helemaal, hoor! Je kunt aan de stand van de kaartjes zien welke kant ze op lopen. Alleen we weten niet welke kant de zon op draait, dus het kan nog achterstevoren zijn denk ik.

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #66 Gepost op: 4-02-2024, 17:54:18 »
Schaduw draait altijd met de klok mee. Wel wordt schaduw natuurlijk korter voor de middag en langer na de middag.

Maar Mexico is natuurlijk dicht bij de evenaar... De zon staat erg hoog. Kun je uit de schaduwen opmaken welke kant de zon op draaide?

Online SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #67 Gepost op: 4-02-2024, 17:55:45 »
Oh ja, daar heb je wel een punt natuurlijk

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #68 Gepost op: 4-02-2024, 18:12:12 »
Ze lopen van Rik naar de trappen. We moeten zien te achterhalen welke richting dat is.

Als Tooske op de foto richting het noorden loopt, dan staat de zon nog in het oosten net voor de middag.
Fons zien we net op de middag.
Daarna zien we de zon geleidelijk aan zakken in het westen, waardoor de schaduw richting het oosten op zijn langste is bij Kees tegen de avond.

Loopt Tooske richting het zuiden, dan is de zon net begonnen met zakken richting het westen.
Dat zou dan betekenen dan ze in de voormiddag zijn begonnen met Kees. Lage zon in het oosten, met dus lange schaduw richting het westen.


Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #69 Gepost op: 4-02-2024, 18:18:04 »
Ze lopen van Rik naar de trappen. We moeten zien te achterhalen welke richting dat is.

Als Tooske op de foto richting het noorden loopt, dan staat de zon nog in het oosten net voor de middag.
Fons zien we net op de middag.
Daarna zien we de zon geleidelijk aan zakken in het westen, waardoor de schaduw richting het oosten op zijn langste is bij Kees tegen de avond.

Loopt Tooske richting het zuiden, dan is de zon net begonnen met zakken richting het westen.
Dat zou dan betekenen dan ze in de voormiddag zijn begonnen met Kees. Lage zon in het oosten, met dus lange schaduw richting het westen.

Rik begroet Tooske met 'Goedemorgen Tooske'

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #70 Gepost op: 4-02-2024, 18:31:20 »
Goeie  ::ok::


Slechts één Streetview foto, maar hij helpt wel.

De kijkrichting in Google maps is het oosten, dus Jeroen loopt naar het noorden.









Dat klopt ook met de informatie die ik gevonden heb. Die trappen zijn van "gebouw" 6F-3, noordelijk gelegen op de Noordelijke Acropolis.

Dat zou betekenen dat Tooske de eerste was, net voor de middag.

Anna en Kees kwamen dus na Rosario, en hebben volgens mij iets meer kans om de mol te zijn.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 18:46:14 door Molshoop_ »

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #71 Gepost op: 4-02-2024, 19:01:24 »
Ik zie hier dat terwijl ik zat te zoeken jullie op dezelfde conclusie uitkomen, haha, dus dat is goed nieuws!

Inderdaad zegt Rik "Goedemorgen, Tooske". Ik denk dat zij nog net voor de middag zat.

Daarnaast zat ik ook te kijken naar de blouse van Rik, die steeds meer gaat kreukelen  ::rofl:: Anyway, ook daaraan kan je een klein beetje zien wie het eerst waren en wie het laatste. Dus inderdaad, dan zou Tooske de eerste zijn en Kees de laatste!
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 19:08:53 door JeaNinja »

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #72 Gepost op: 4-02-2024, 20:49:07 »

Goed gevonden!   ::ok::


Dus:
- Tooske als eerste met drie jokers
- Sor als vijfde met eur -3000
- Kees als laatste met eur 0

Als mol met de mogelijkheid om enveloppen te husselen wil je als eerste: Tooske
Als mol met kennis van wat de anderen gepakt hebben wil je als laatste: Kees
Ik kan even geen plausibel scenario bedenken waarin je als mol als vijfde zou willen gaan

Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #73 Gepost op: 4-02-2024, 21:11:24 »
Goed gevonden!   ::ok::


Dus:
- Tooske als eerste met drie jokers
- Sor als vijfde met eur -3000
- Kees als laatste met eur 0

Als mol met de mogelijkheid om enveloppen te husselen wil je als eerste: Tooske
Als mol met kennis van wat de anderen gepakt hebben wil je als laatste: Kees
Ik kan even geen plausibel scenario bedenken waarin je als mol als vijfde zou willen gaan

Ervan uitgaande dat het filmen van de mol die een envelop pakt waarvan wij toch de inhoud niet kunnen enkel een formaliteit is, maakt het niet per se uit in welke volgorde alles is opgenomen.

Niet iedereen laat zien wat er in zijn/haar envelop zat, voor hetzelfde geld heeft de mol voor de zekerheid -3000 meegenomen en bij de ontknoping besloten te doen alsof er niets in zit, omdat de mol al weet dat Rosario die heeft gepakt.

Als de mol de hele tijd in de buurt van de tafels is gebleven omdat die de enveloppen steeds in de bakjes heeft gelegd maakt het helemaal niet uit. In dat geval was de mol daar van begin tot eind en kon die na de laatste kandidaat meenemen wat hij/zij wilde. In dat geval zijn de deelnemers gedurende de hele opdracht van elkaar afgezonderd geweest.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 21:19:16 door Eva. »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #74 Gepost op: 4-02-2024, 21:18:29 »
Mooi uitgezocht van de schaduwen  ::ok::
Ik had er totaal geen zin in iets uit te zoeken vanwege de droeve kwaliteit van deze aflevering. Op mijn aller cynisch'te moment dacht ik zelfs "de mol of de productie kan zelfs nog bij elke kandidaat bepalen wat diegene pakt door elke enveloppe dezelfde waarde te geven", net zo kansloos en oneerlijk als de Pinata-Dennis-molt-mee-opdracht.

Het kan ook nog dat we shots van de mol zien maar dat dat niet de shots zijn van wat de mol werkelijk heeft gepakt, maar op het eind toen duidelijk was wat de kandidaten hebben gedaan.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #75 Gepost op: 4-02-2024, 21:20:43 »
En hiermee zijn we dus weer terug bij af.   :(

Als je gelooft dat de opdracht gemanipuleerd is en de mol dus een mogelijkheid tot beďnvloeding had buiten de gecommuniceerde spelregels om, kun je elk scenario goedpraten afhankelijk van je tunnel en zegt het dus niks meer.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #76 Gepost op: 4-02-2024, 21:24:28 »
De kans dat 3 mensen een vrijstelling kregen was net zo groot als dat zij 3x-3000 = -9000 euro pakten.
Nee dat klopt niet. De -3.000 komt er niet per definitie in. Er zijn 8 enveloppen waar ze uit kiezen en 1 van die heeft -3.000. De kans is dus 50% dat die -3.000 in de bakjes ligt.

Nog steeds een heel raar besluit om daar voor te gaan:
- kans op min geld blijft groot.
- kans op pakken is klein. Kans dat nog precies 2 hem pakken nog kleiner.
- als meer dan 2 hem pakken, heb je kans dat je buiten de boot valt..

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #77 Gepost op: 4-02-2024, 21:40:34 »
En hiermee zijn we dus weer terug bij af.   :(

Als je gelooft dat de opdracht gemanipuleerd is en de mol dus een mogelijkheid tot beďnvloeding had buiten de gecommuniceerde spelregels om, kun je elk scenario goedpraten afhankelijk van je tunnel en zegt het dus niks meer.

Inderdaad! Dat wil je niet, dus moet je elke schijn die een opdracht in dat opzicht tegen heeft zien te voorkomen.

Wil je in de zuiverheid van zo'n opdracht geloven, dan moet je heel naief kijken naar deze en volhouden dat alles echt willekeur was en 100% volgens de zuivere statistiek, en het precies zo is gegaan als we voorgeschoteld kregen. Dat heeft dan dus ook voor de mol gegolden die volgens deze kansen dus ook de enveloppe van +€250 heeft kunnen pakken, of jokers. Maar dan hebben we tijdens deze opdracht ook niet meer naar wie is de mol gekeken, want invloed van de mollende mol was er niet.

Dat wil je ook niet, dus moet de mol wel hebben kunnen mollen. Maar ja, terug bij af...

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3
« Reactie #78 Gepost op: 4-02-2024, 21:52:06 »
Er stonden 9 tafels met plus geld
Waar is dat beweerd?

Er zijn 8 enveloppen waar ze uit kiezen en 1 van die heeft -3.000.
Waar is dat beweerd?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 3: Afwegen
« Reactie #79 Gepost op: 4-02-2024, 21:56:38 »
eerste is niet gezegd. Maar het kan zijn dat de kandidaat die niet koos voor een troef, bij de kistjes 2/9 of 3/9 kans had op geld met max +€250.

Tweede gaat over de enveloppen die bij Rik stonden, waaruit de kandidaten afhankelijk van hun troefwens 1, 2, 3 of 4 uit moesten kiezen.

edit: kans vergroot. Rik zegt "in een aantal enveloppen zit geld"
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 22:23:17 door Mollem »