Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets  (gelezen 10313 keer)

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
[Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Gepost op: 10-02-2024, 19:14:27 »
Bespreek hier alle verdachte zaken die je zijn opgevallen tijdens de eerste opdracht van deze aflevering.

Voor feedback geven op deze opdracht kan je het beste in het >>Evaluatietopic<< posten
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 19:23:11 door Starlight »

Offline de_ils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2024, 20:45:28 »
chaos  ::rofl::

Kees is weer goed bezig  en de rest ook trouwens. Rian en en tellen ;-)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2024, 20:50:56 »
Dat symbool voor 0 lijkt in mijn ogen in de verste verte niet op een meloen, maar het is wel een anagram voor "een mol".

Maar ik hoop toch dat het niveau van de hints iets hoger is ::rofl::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_ils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2024, 20:57:56 »
Ja dat hoop ik ook :-)

In mijn ogen is het aan de bovenste steen gaan zitten van Fos echt een poging tot jezelf verdacht maken. Niet verdacht zijn

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2024, 21:33:11 »
De tactiek van Kees was volgens
 Mij wel de goede.
Weet niet wie het initiatief nam om dat te verwerpen en chaos te creëren.

Offline Dries Droefneus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2024, 21:37:05 »
Dus Rian pakt op het eind zonder overleg die extra steen en niemand die haar daarop aansprak? Lijkt me dat dit uiteindelijk 1000 heeft gekost en dat ze die actie van Fons door de vingers hebben gezien

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2024, 21:41:38 »
Dat symbool voor 0 lijkt in mijn ogen in de verste verte niet op een meloen, maar het is wel een anagram voor "een mol".

Maar ik hoop toch dat het niveau van de hints iets hoger is ::rofl::
Vorig jaar hadden we al de hint met oenemeloen, ik mag hopen dat ze dat niet herhalen inderdaad

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2024, 21:47:09 »
Waren dit daadwerkelijk Maya-ruines? Het leek mij meer op een verlaten kerk, maar misschien vergis ik me.

Leuke opdracht, duidelijk wat de bedoeling is, mooi om te zien.

Fons doet raar, Rian zaait onrust. Van Anna zien we niet echt veel.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2024, 21:49:11 »
Er moet overal een afsluitende steen op liggen? Op de oorspronkelijke tafel van Kees ligt toch alleen 13? En niets afsluitends? Jammer, dat de oplossing weer half verteld wordt. Er is eentje fout, maar wij noch de kandidaten mogen weten welke.

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #9 Gepost op: 10-02-2024, 22:01:04 »
Dat symbool voor 0 lijkt in mijn ogen in de verste verte niet op een meloen, maar het is wel een anagram voor "een mol".

Heeft iemand een HD screenshot van het tarrot (of loteria) teken van Rosario?

Ik vind het 0 teken lijken op een snee brood en wilde het vergelijken met Rosario's afbeelding, maar juist dit teken komt niet goed in beeld...

Offline Vangu Vegro

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #10 Gepost op: 10-02-2024, 22:05:42 »
Waren dit daadwerkelijk Maya-ruines? Het leek mij meer op een verlaten kerk, maar misschien vergis ik me.

Het was een hacienda, een landgoed dus. Koloniaal en zeker geen Maya-bouwstijl.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #11 Gepost op: 10-02-2024, 22:12:22 »
Sor had de steen met 8.

Als je wil mollen door een steen weg te halen wanneer niemand het ziet, dan doe je onopvallende kleren aan.
Minpuntje voor Anna    :-\\

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #12 Gepost op: 10-02-2024, 22:13:50 »
Het was een hacienda, een landgoed dus. Koloniaal en zeker geen Maya-bouwstijl.

Dat dacht ik al, jammer!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #13 Gepost op: 10-02-2024, 22:17:46 »
Heeft iemand een HD screenshot van het tarrot (of loteria) teken van Rosario?

Ik vind het 0 teken lijken op een snee brood en wilde het vergelijken met Rosario's afbeelding, maar juist dit teken komt niet goed in beeld...

ik vind het niet lijken...

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #14 Gepost op: 10-02-2024, 23:08:11 »
Wel een gewoon broodje, toch?

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #15 Gepost op: 11-02-2024, 00:10:11 »
Mooie locatie, aardige opdracht. Wel weer een halve uitleg van Rik, want ineens gingen de kandidaten nog allerlei regels uitleggen.

Wel fijn dat er weer eens iets verdiend is.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #16 Gepost op: 11-02-2024, 01:32:16 »
Kees wordt bedankt voor zijn onsamenhangende verhaal, weer opgezocht hoe het getalsysteem werkt. Snap ook weer hoe het broodje gebruikt wordt. Geen decimaal stelsel, maar doortellen tot 20. En dan boven elkaar.
Bij de Maya’s zou een steen van 16 en een steen van 7 het getal 156 vormen. Bij het zoeken naar deze stenen (Sor laat Babs een 7 meenemen, Fons legt ook 7 neer) hoor ik bij de laatste tafel denk ik Anna 26 zeggen als Babs een steen van 16 neerlegt. Maar het heeft geen effect, iedereen telt 16. Als ze de mol is heeft ze wel iets geprobeerd.

Kennelijk heeft Kees dit van onder naar boven tellen doorgekregen, de stenen liggen ook op elkaar. Maar gewoon optellen wordt goed gekeurd. Vaag.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 01:33:50 door Crapuleke »

Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #17 Gepost op: 11-02-2024, 07:24:41 »
ik vind het niet lijken...

Inderdaad, dank voor deze info  ::ok::

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #18 Gepost op: 11-02-2024, 07:29:39 »
Dit had in principe alles wat een goede opdracht zou kunnen zijn. De mol kan subtiel mollen op verschillende manieren, maar kon niet met 1 foutje alles boycotten. Verkeerd rekenen (of verkeerd uitleggen bij begin), steen wisselen wanneer niemand kijkt, of zelfs vlug tafels afwerken met een ‘sluitsteen’, zodat die niet meer gecontroleerd kan worden.

Alleen weer té weinig info. We zien dat infobord, maar ze hadden blijkbaar nog een heel ander stel regels.

Het lijkt erop dat die ‘sluitsteen’ niet meer mocht worden verwijderd, éénmaal geplaatst, maar zekerheid hebben we niet.

Zoals Crapuleke zegt, kun je veel efficienter grotere bedragen maken met het vermenigvuldigsysteem dat de maya’s hadden. Maar staat die manier op hun infobord? Hoe Kees enorm warrig doet in het begin doet me vermoeden dat dit misschien wel ergens stond.

Dan vroeg ik me ook nog af waarom ze niet meer de stenen gewoon op een centraal punt verzamelen en dan de combinaties maken. Maar op het eind was Tooske heel stellig toen ze zei ‘geen stenen meer pakken, alleen een 4’. Moesten de stenen die ze op pakten automatisch ook gebruikt worden? Dat zou zeker een extra moeilijkheid hebben gecreëerd in het spel.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #19 Gepost op: 11-02-2024, 09:39:52 »
Het lijkt erop dat die ‘sluitsteen’ niet meer mocht worden verwijderd, éénmaal geplaatst, maar zekerheid hebben we niet.

Zoals Crapuleke zegt, kun je veel efficienter grotere bedragen maken met het vermenigvuldigsysteem dat de maya’s hadden. Maar staat die manier op hun infobord? Hoe Kees enorm warrig doet in het begin doet me vermoeden dat dit misschien wel ergens stond.

Dan vroeg ik me ook nog af waarom ze niet meer de stenen gewoon op een centraal punt verzamelen en dan de combinaties maken. Maar op het eind was Tooske heel stellig toen ze zei ‘geen stenen meer pakken, alleen een 4’. Moesten de stenen die ze op pakten automatisch ook gebruikt worden? Dat zou zeker een extra moeilijkheid hebben gecreëerd in het spel.
Kees vertelt dat als de sluitsteen ligt je er niet meer aan kan komen. Later vraagt iemand of het duidelijk is dat je moet optellen, dus het gaat anders dan de Maya manier. Rian zegt dat als je een steen had opgepakt je hem niet meer mocht terugleggen, maar dat je hem naar een tafeltje moest brengen en er daar wat mee moest doen.
Mij is nog niet duidelijk of je de stenen wel van de ene naar de ander tafel mag brengen zoals Tooske bij -13 deed, misschien is die tafel wel afgekeurd.

Eerst een kleine inventarisatie wat waar ligt was misschien een idee geweest. Maar misschien was het terrein te groot om dat allemaal te onthouden.