Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten  (gelezen 12174 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #40 Gepost op: 14-01-2024, 14:12:33 »
Hele leuke opdracht! Ik houd van de humor om een groep af te schepen met nietsdoen (zonder informatie) en de andere groep uit te dagen. De podcast vond ik leuk gevonden, ook het irritante gebruik van het liedje Mexico vond ik geweldig. Jammer dat we niet wat meer zien van de spanning bij de klimgroep; ze doen iets heel spannends maar ik voel dit nauwelijks.

Opvallende zaken:
- Rian blijft maar rondlopen. Ze is constant in beweging en sleept o.a. Tooske daarin mee.
- Jeroen en Tooske proberen zoveel mogelijk te blijven zitten.
- de indeling van de categorieën is vrij bijzonder. Hoezo krijgt Anna de categorie geschiedenis terwijl ze wetenschapsjournalist is? Heeft Anna zich laten overrompelen door de rest van de groep?
- er is opvallend weinig geld verdiend bij de klimgroep. Is de informatie niet goed doorgekomen of was het lastig om de informatie te onthouden?
- Justin zegt duidelijk dat hij geen zin heeft om te luisteren en blijft door de podcast heenkletsen. Hiermee leidt hij de anderen af.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #41 Gepost op: 14-01-2024, 14:14:04 »
Het kan misschien wel interessant zijn om eens te bekijken op welke momenten in de podcast de cruciale informatie wordt gegeven. Misschien was dat in het begin nog wat minder, waardoor de mol nog rustig kon blijven zitten en onverdacht blijft.
De klok op de de tablet zou dan ook een hulpmiddel voor de mol kunnen zijn geweest, om die periodes te bepalen.

Offline Autonoompje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #42 Gepost op: 14-01-2024, 14:19:59 »
Als wat Jip zei klopt: twee vragen goed en 1 fout = (€250+€250) - €250 = €250; de €1000 komt van de zelf ingevulde 13 vragen van de kandidaten.

Eigenlijk is €250 per goede vraag logisch. max 16 vragen goed -passen naar Jip of niet- =  €4000.
Met de 13 vragen hadden de kandidaten dus €3250 kunnen verdienen maar het was dan maar €1000.

Ervanuitgaande dat de mol 0 vragen goed heeft ingevuld en niets heeft gepast (omdat het risico er was dat Jip het alsnog goed zou hebben) betekent dat de magere score bij de overige 3 kandidaten maar vier vragen goed (€1000) van de 9.
Fons: El Tri en 1968
Anna: 200.000
Rosario: Shape of Water

Of wat er stond ook daadwerkelijk werd ingevoerd weten we niet. De rest van de antwoorden horen we alleen in de biecht of ontbreekt helemaal. Van Justin zien we niets, behalve de pasvraag, horen we alleen 'nul'.
Anna haar eerste antwoord 'chocolade' is niet 100% zeker, Azteken gebruikten cacaobonen als betaalmiddel, is dat hetzelfde?

Er is behoorlijk slecht gescoord bij de vier kandidaten en de kans is erg groot dat de mol ertussen zit met nul ingevulde vragen.


Dit klopt volgens mij niet.

De opdracht kon potentieel 4000 euro opleveren als alle 4 de kandidaten hun 4 vragen aan Jip hadden doorgegeven a 250 euro per vraag.
In de praktijk zijn er maar 3 vragen doorgegeven.
Ik denk dat de antwoorden van de gekleurde helmen slechts 100 euro waard waren, dus dat er nu nog potentieel 1300 euro+750 euro te verdienen was.
Ervan uitgaande dat Jip 250 euro heeft verdiend (2 goed en 1 fout), hebben de andere kandidaten dus samen nog 10 goede antwoorden gegeven.
Anna 4, Justin 2, Rosario 1 en Fons 3 is samen 10.

Deze theorie is naar mijn idee veel aannemelijker dan dat alles 250 euro waard was (want in dit geval zou er meer dan één mol in dit groepje zitten)  ik denk dat Justin en Rosario niet de mol zijn, want waarom zou je het risico nemen dat Jip (kandidaat) het goede antwoord 250 euro invult? Als je als mol in dit groepje zit, wil je of de witte helm of je beantwoord 4 antwoorden fout en liegt daarover. Dit laatste is gezien het verdiende bedrag niet gebeurd, dus ik hou het er op dat de mol bij het zwembad lag :)
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 14:27:42 door Autonoompje »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #43 Gepost op: 14-01-2024, 14:26:59 »
Dit klopt volgens mij niet.
De opdracht kon potentieel 4000 euro opleveren als alle 4 de kandidaten hun 4 vragen aan Jip hadden doorgegeven a 250 euro per vraag.

Das is ook een aanname, het wordt nergens verteld.
Feit dat we die info niet vooraf kregen en ook heel veel niet zagen is om molse activiteit te verhullen naar mijn mening.

Offline Naty

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Min geld telt niet."
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #44 Gepost op: 14-01-2024, 14:28:40 »

Dit klopt volgens mij niet.

De opdracht kon potentieel 4000 euro opleveren als alle 4 de kandidaten hun 4 vragen aan Jip hadden doorgegeven a 250 euro per vraag.
In de praktijk zijn er maar 3 vragen doorgegeven.
Ik denk dat de antwoorden van de gekleurde helmen slechts 100 euro waard waren, dus dat er nu nog potentieel 1300 euro+750 euro te verdienen was.
Ervan uitgaande dat Jip 250 euro heeft verdiend (2 goed en 1 fout), hebben de andere kandidaten dus samen nog 10 goede antwoorden gegeven.
Anna 4, Justin 2, Rosario 1 en Fons 3 is samen 10.

Deze theorie is naar mijn idee veel aannemelijker dan dat alles 250 euro waard was, ik denk dat Justin en Rosario niet de mol zijn, want waarom zou je het risico nemen dat Jip (kandidaat) het goede antwoord 250 euro invult? Als je als mol in dit groepje zit, wil je of de witte helm of je beantwoord 4 antwoorden fout en liegt daarover. Dit laatste is gezien het verdiende bedrag niet gebeurd, dus ik hou het er op dat de mol bij het zwembad lag :)
Zou ook gewoon niet de optie kunnen zijn dat als je vraag naar Jip stuurt en zij die *ook* fout heeft dat er dan -250 uit de pot gaat en anders niet als je 'em fout hebt? Dan komt er gewoon niks in de pot. Anders heb je net geen volle bedragen.
Gesneuvelde favoriete halve finalisten: 2008: Patrick | 2009: Dennis | 2012: Tim | 2014: Tycho | 2015: Chris

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #45 Gepost op: 14-01-2024, 14:32:23 »
Dat klopt, dat zegt Fons in de biecht. Àls je hem past naar jip dan kan dat €250 kosten.

Offline Autonoompje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #46 Gepost op: 14-01-2024, 14:39:36 »
Das is ook een aanname, het wordt nergens verteld.
Feit dat we die info niet vooraf kregen en ook heel veel niet zagen is om molse activiteit te verhullen naar mijn mening.

Op zich heb je daar gelijk in, maar kijk naar wat we wel weten…

We weten dat de opdracht maximaal 4000 euro op kan leveren. Dat betekent met 16 vragen 250 euro per goede vraag.
We weten (of kunnen enigszins veilig aannemen) dat er 1 mol in het spel is en dat Jip dit niet is.
We weten dat er 1250 euro verdient is en dat 250 euro waarschijnlijk van Jip komt.

Dan is die andere 1000 euro dus verdient door Anna, Fons, Justin en Rosario.
Een vraag kan niet 250 euro waard zijn want ze zijn niet allemaal de mol, dus ook al zien we niet dat de goede antwoorden ook daadwerkelijk ingevuld worden, hier mag je in minstens 3 van de 4 gevallen wel vanuit gaan.
En dan zou je al ruim boven de 1000 euro uitkomen.
Dus die aanname durf ik wel te doen.
Als een goed antwoord 100 euro waard is klopt het rekensommetje precies.

Als je met 150 euro zou rekenen kun je niet op 1000 euro uitkomen en rekenen met 200 euro per vraag betekent weer dat er meer dan 1 mol tussen de gekleurde helmen moet zitten, want dan kom je in totaal weer op een hoger bedrag dan 1000 euro uit.
Het is een aanname, maar wel een gecalculeerde…

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #47 Gepost op: 14-01-2024, 14:47:41 »
Als wat Jip zei klopt: twee vragen goed en 1 fout = (€250+€250) - €250 = €250; de €1000 komt van de zelf ingevulde 13 vragen van de kandidaten.

Eigenlijk is €250 per goede vraag logisch. max 16 vragen goed -passen naar Jip of niet- =  €4000.
Met de 13 vragen hadden de kandidaten dus €3250 kunnen verdienen maar het was dan maar €1000.

Ervanuitgaande dat de mol 0 vragen goed heeft ingevuld en niets heeft gepast (omdat het risico er was dat Jip het alsnog goed zou hebben) betekent dat de magere score bij de overige 3 kandidaten maar vier vragen goed (€1000) van de 9.
Fons: El Tri en 1968
Anna: 200.000
Rosario: Shape of Water

Of wat er stond ook daadwerkelijk werd ingevoerd weten we niet. De rest van de antwoorden horen we alleen in de biecht of ontbreekt helemaal. Van Justin zien we niets, behalve de pasvraag, horen we alleen 'nul'.
Anna haar eerste antwoord 'chocolade' is niet 100% zeker, Azteken gebruikten cacaobonen als betaalmiddel, is dat hetzelfde?

Er is behoorlijk slecht gescoord bij de vier kandidaten en de kans is erg groot dat de mol ertussen zit met nul ingevulde vragen.
er kan nooit zo weinig geld bij de 4 kandidaten zijn opgehaald als de vragen 250 euro waard waren, ook niet als de mol alles fout had. Dus de vragen moeten in eerste instantie minder waard zijn. Is ook logisch, wat heeft t anders voor nut die tweede laag van de witte helm en kans op mingeld in te bouwen? Er is dus heel goed gescoord door de klimmers.

Zie ook mijn vorige post hierover.



Hele leuke opdracht! Ik houd van de humor om een groep af te schepen met nietsdoen (zonder informatie) en de andere groep uit te dagen. De podcast vond ik leuk gevonden, ook het irritante gebruik van het liedje Mexico vond ik geweldig. Jammer dat we niet wat meer zien van de spanning bij de klimgroep; ze doen iets heel spannends maar ik voel dit nauwelijks.

Opvallende zaken:
- Rian blijft maar rondlopen. Ze is constant in beweging en sleept o.a. Tooske daarin mee.
- Jeroen en Tooske proberen zoveel mogelijk te blijven zitten.
- de indeling van de categorieën is vrij bijzonder. Hoezo krijgt Anna de categorie geschiedenis terwijl ze wetenschapsjournalist is? Heeft Anna zich laten overrompelen door de rest van de groep?
- er is opvallend weinig geld verdiend bij de klimgroep. Is de informatie niet goed doorgekomen of was het lastig om de informatie te onthouden?
- Justin zegt duidelijk dat hij geen zin heeft om te luisteren en blijft door de podcast heenkletsen. Hiermee leidt hij de anderen af.
het is wel echt montage dat jeroen en tooske veel wilden zitten en rian niet. Dat waren hele korte momentopnamen, ook nog deels terwijl er al andere mensen stonden en voor muziek zorgden. De opdracht duurde 1 uur en 3 kwartier, dus tooske of jeroen kan juist in al die andere tijd veel gestaan hebben.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 14:51:35 door Theovv »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #48 Gepost op: 14-01-2024, 14:51:26 »
Ik snap je poging, je kopieert deels mijn uiteenzetting, maar

Op zich heb je daar gelijk in, maar kijk naar wat we wel weten…

Een vraag kan niet 250 euro waard zijn want ze zijn niet allemaal de mol, dus ook al zien we niet dat de goede antwoorden ook daadwerkelijk ingevuld worden, hier mag je in minstens 3 van de 4 gevallen wel vanuit gaan.

is absoluut niet wat we weten, maar wat je aannemelijk vind, wat ik zeker niet aannemelijk vind.
Slechts 4 van de negen door de kandidaten ingevulde antwoorden is best realistisch.

er kan nooit zo weinig geld bij de 4 kandidaten zijn opgehaald als de vragen 250 euro waard waren, ook niet als de mol alles fout had.
"Kan nooit" lijkt me vrij onmogelijk te weten.

Nog een andere optie. Jip had twee van de drie pasvragen wèl fout, dus kostte dat -€250. De goede antwoorden leverden dan €1500 op: 6 goede antwoorden. Maakt het iets positiever voor de groep.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 14:55:35 door Mollem »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #49 Gepost op: 14-01-2024, 14:54:45 »

Dit klopt volgens mij niet.

De opdracht kon potentieel 4000 euro opleveren als alle 4 de kandidaten hun 4 vragen aan Jip hadden doorgegeven a 250 euro per vraag.
In de praktijk zijn er maar 3 vragen doorgegeven.
Ik denk dat de antwoorden van de gekleurde helmen slechts 100 euro waard waren, dus dat er nu nog potentieel 1300 euro+750 euro te verdienen was.
Ervan uitgaande dat Jip 250 euro heeft verdiend (2 goed en 1 fout), hebben de andere kandidaten dus samen nog 10 goede antwoorden gegeven.
Anna 4, Justin 2, Rosario 1 en Fons 3 is samen 10.

Deze theorie is naar mijn idee veel aannemelijker dan dat alles 250 euro waard was (want in dit geval zou er meer dan één mol in dit groepje zitten)  ik denk dat Justin en Rosario niet de mol zijn, want waarom zou je het risico nemen dat Jip (kandidaat) het goede antwoord 250 euro invult? Als je als mol in dit groepje zit, wil je of de witte helm of je beantwoord 4 antwoorden fout en liegt daarover. Dit laatste is gezien het verdiende bedrag niet gebeurd, dus ik hou het er op dat de mol bij het zwembad lag :)
Helemaal eens. De mol zat dus bij de zwembadgasten.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #50 Gepost op: 14-01-2024, 15:01:34 »
Ik snap je poging, je kopieert deels mijn uiteenzetting, maar

is absoluut niet wat we weten, maar wat je aannemelijk vind, wat ik zeker niet aannemelijk vind.
Slechts 4 van de negen door de kandidaten ingevulde antwoorden is best realistisch.
"Kan nooit" lijkt me vrij onmogelijk te weten.

Nog een andere optie. Jip had twee van de drie pasvragen wèl fout, dus kostte dat -€250. De goede antwoorden leverden dan €1500 op: 6 goede antwoorden. Maakt het iets positiever voor de groep.
dus dan had de groep er 10 fout?  Dat is teveel voor de mol bij de klimmers. Die heeft alleen invloed op zn eigen vragen en zo moeilijk waren ze niet. Dan moet dat komen doordat ze amper wat van de podcast hebben gehoord door mol op het dakterras.

Online the_wizard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #51 Gepost op: 14-01-2024, 15:18:24 »
Stel iedereen 250 bij een goed antwoord, -250 bij een fout

De verdeling zou zo kunnen zijn:

Anna 4 goed = 1000
Fons 4 goed = 1000
Justin 3 fout 1 pas = -750
Rosario 1 goed, 2 fout 1 pas = -250

Jip 2 goed 1 fout 250

Dan is Justin dus zeer verdacht, Anna en Fons eigenlijk uitgesloten als mol als dit klopt
Oops mijn redenering klopt niet, Justin heeft 2 gepast  :-X
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 15:34:51 door the_wizard »

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #52 Gepost op: 14-01-2024, 15:25:47 »
Als de kandidaat zegt dat iets goed of fout beantwoord is , dan is dat niet automatisch zo!
Fons had 1e vraag goed ipv Fout .. en Jip had 1e vraag fout ipv goed .. mogelijk heeft Anna vraag 1 fout (chocolade ipv cacoabonen) .. enz ..
En alles is natuurlijk plus €250 of  min €250 , andera zou men het wel uitleggen.

Wie helpt onderstaand verbeteren?

Overzicht :

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #53 Gepost op: 14-01-2024, 15:29:11 »
Stel iedereen 250 bij een goed antwoord, -250 bij een fout

De verdeling zou zo kunnen zijn:

Anna 4 goed = 1000
Fons 4 goed = 1000
Justin 3 fout 1 pas = -750
Rosario 1 goed, 2 fout 1 pas = -250

Jip 2 goed 1 fout 250
Dit overzicht klopt niet: het gaat uit van een situatie waarin er maar 2 vragen gepast zijn, terwijl we weten dat dit er 3 zijn.
Als alle foute antwoorden -250 opleveren kun je allen op een veelvoud van 500 uitkomen, het verschil tussen goed en fout is dan namelijk 500.

Online the_wizard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #54 Gepost op: 14-01-2024, 15:38:11 »
Dit overzicht klopt niet: het gaat uit van een situatie waarin er maar 2 vragen gepast zijn, terwijl we weten dat dit er 3 zijn.
Als alle foute antwoorden -250 opleveren kun je allen op een veelvoud van 500 uitkomen, het verschil tussen goed en fout is dan namelijk 500.

 :-[ Ja kwam ik later achter dat ik bij Justin 2 pasvragen was vergeten.
Ze hebben het bewust vaag gehouden in de edits want ergens is er gemold bij die vragen.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #55 Gepost op: 14-01-2024, 15:56:56 »
Stel iedereen 250 bij een goed antwoord, -250 bij een fout

De verdeling zou zo kunnen zijn:

Anna 4 goed = 1000
Fons 4 goed = 1000
Justin 3 fout 1 pas = -750
Rosario 1 goed, 2 fout 1 pas = -250

Jip 2 goed 1 fout 250

Dan is Justin dus zeer verdacht, Anna en Fons eigenlijk uitgesloten als mol als dit klopt
Oops mijn redenering klopt niet, Justin heeft 2 gepast  :-X
de vragen leverden alleen mingeld op bij Jip.

Als de kandidaat zegt dat iets goed of fout beantwoord is , dan is dat niet automatisch zo!
Fons had 1e vraag goed ipv Fout .. en Jip had 1e vraag fout ipv goed .. mogelijk heeft Anna vraag 1 fout (chocolade ipv cacoabonen) .. enz ..
En alles is natuurlijk plus €250 of  min €250 , andera zou men het wel uitleggen.

Wie helpt onderstaand verbeteren?

Overzicht :
dat is absoluut niet tuurlijk. Het is juist veruit het meest logisch dat de vraag bij Jip meer opleverde dan daarvoor. Zie alle uitleggen hiervoor.

Ze hebben ook niet uitgelegd dat de schilders via de touwen aan het scherm met cijfers bij Kees konden klooien. Dat zegt dus weinig.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 15:59:05 door Theovv »

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #56 Gepost op: 14-01-2024, 16:19:48 »
Als de kandidaat zegt dat iets goed of fout beantwoord is , dan is dat niet automatisch zo!
Fons had 1e vraag goed ipv Fout .. en Jip had 1e vraag fout ipv goed .. mogelijk heeft Anna vraag 1 fout (chocolade ipv cacoabonen) .. enz ..
En alles is natuurlijk plus €250 of  min €250 , andera zou men het wel uitleggen.

Wie helpt onderstaand verbeteren?

Overzicht :

Ik denk dat Jip alle drie de doorgepaste vragen fout had. Dat levert dus - € 750 op. Dat betekent dat de anderen dus maar 8 vragen goed hadden. Ik denk Anna 3, Fons 2 (hij blijkt niet zo zeker van zijn goede antwoorden te zijn), Sor en Justin samen ook 3 goede, maar we weten ook niet zeker dat ze meer goede antwoorden hadden. Dat wordt uit de edit niet geheel duidelijk. Dus dit scenario is ook heel goed mogelijk.
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #57 Gepost op: 14-01-2024, 16:32:01 »
Als de kandidaat zegt dat iets goed of fout beantwoord is , dan is dat niet automatisch zo!
Fons had 1e vraag goed ipv Fout .. en Jip had 1e vraag fout ipv goed .. mogelijk heeft Anna vraag 1 fout (chocolade ipv cacoabonen) .. enz ..
En alles is natuurlijk plus €250 of  min €250 , andera zou men het wel uitleggen.

Wie helpt onderstaand verbeteren?

Overzicht :
Vraag 3 van Fons is volgens mij fout. Volgens de info op internet ligt het stadion op 2240m hoogte.

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #58 Gepost op: 14-01-2024, 17:28:50 »
dat is absoluut niet tuurlijk. Het is juist veruit het meest logisch dat de vraag bij Jip meer opleverde dan daarvoor. Zie alle uitleggen hiervoor.

Ik heb je uitleg nog eens goed bekeken, maar ik zie geen manier waarop jouw theorie mogelijk is.
Helemaal niet na het duidelijke overzicht van BertN, waarbij alles te verklaren valt doordat er 2 extra fouten zijn gegeven. We weten natuurlijk niet zeker wie deze fouten hebben gemaakt, maar dat is logisch.

Bovendien zou jouw theorie ook betekenen dat de essentie van de opdracht heel anders is: vragen waarvan je zeker weet dat Jip ze weet speel je door, de rest doe je zelf. In plaats van risico's te nemen met vragen doorpassen naar Jip waarvan je zelf het antwoord niet weet.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Uitzitten
« Reactie #59 Gepost op: 14-01-2024, 17:30:16 »
De gekleurde helmen konden passen, dat was dan nul euro.
De witte helm kon niet passen het was -250 of plus 250.
Justin geeft twee vragen door aan Jip, waarop hij het antwoord al niet wist.  Dat was als -2 x 250 is -500 euro. Waarom doorgeven? Hij had moeten inschatten of Jip die vraag wel zou kunnen weten en dan passen. Als het antwoord al niet te horen was.
Justin had 1 vraag goed en haalt daarna 250 uit de pot als penningmeester, per saldo weer nul.

edit: ik begrijp uit mollenstreken dat bv Sor een fout antwoord gaf en dat dat ook mingeld was.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 19:51:01 door foxhunter »