Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen  (gelezen 12947 keer)

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #40 Gepost op: 8-01-2024, 15:31:42 »
Anna doet heel enthousiast een zwart? slotje open (872 geel nummer) wanneer ze met zijn drieen (Kees , Tooske, Anna) bij de kist staan.

Veel inconsistenties: (Tijdstip uitzending ziggo 41:59 , tijd countdown in spel 22m50s
1) Het (verkeerde) schilderij dat omhoog gaat is de 4e in de kist met onbekend kleur slot , Anna vriemelde eerst met zwart slot.
2) In beeld is het paarse slotje van bovenste (1e) schilderij al open maar schilderij blijf liggen.
3) De 3e Gleuf is al leeg (met open geel slot) zonder schilderij als het voor de kijkers lijkt of Anna het allereerste schilderij omhoog haalt! ... Montage Fout? Mollen met dekking van twee anderen?
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 15:33:59 door BertN »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #41 Gepost op: 8-01-2024, 16:48:17 »
slordige montage. Die gleuf (4) in jouw plaatje heeft een geel/goud slotje, ik dacht uit een ander shot te zien dat daar een schilderij met de 4 aapjes uit werd gehaald.
edit: uit gleuf 4 idd
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 17:44:12 door Mollem »

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #42 Gepost op: 8-01-2024, 17:16:40 »
slordige montage. Die gleuf (3) in jouw plaatje heeft een geel/goud slotje, ik dacht uit een ander shot te zien dat daar een schilderij met de 4 aapjes uit werd gehaald.

Hier wordt echt het schilderij  uit shot 4 (blauwe pijl 1 , onbekende kleur) gehaald.
Het betreft een schilderij met witte jurk , zonder hanger .. die dus geen punten gaat opleveren.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #43 Gepost op: 8-01-2024, 17:21:19 »
Wat zou de beste plek zijn om te mollen? In eerste instantie zou je zeggen bij de kisten, maar degenen die schilderen mag je ook niet uitsluiten. Want volgens mij kwam enkel als de schilders even naar hun eigen schilderij keken het schilderij van Kahlo bij de anderen omhoog. En dat zou een mol weten. Door lekker heel kort af en toe naar het schilderij te kijken kan je degenen bij de kisten lekker storen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #44 Gepost op: 8-01-2024, 17:29:12 »
Wat zou de beste plek zijn om te mollen? In eerste instantie zou je zeggen bij de kisten, maar degenen die schilderen mag je ook niet uitsluiten. Want volgens mij kwam enkel als de schilders even naar hun eigen schilderij keken het schilderij van Kahlo bij de anderen omhoog. En dat zou een mol weten. Door lekker heel kort af en toe naar het schilderij te kijken kan je degenen bij de kisten lekker storen!

Deze gedachte kwam ook bij mij op. Het feit dat het niet in de montage benoemd wordt, kan een geval van “sabotage wegpoetsen” zijn. Maar het is wel wat speculatief en ik denk niet dat we kunnen achterhalen of er één schilder veel vaker dan de rest zijn/haar schilderij omhoog trok. Dus dan nog gaat de theorie op voor 5 kandidaten.

Los daarvan: de mol zit natuurlijk niet altijd in de beste positie. Soms neemt hij/zij een stapje naar achteren.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #45 Gepost op: 8-01-2024, 17:59:24 »
Hier wordt echt het schilderij  uit shot 4 (blauwe pijl 1 , onbekende kleur) gehaald.
Het betreft een schilderij met witte jurk , zonder hanger .. die dus geen punten gaat opleveren.
je hebt gelijk.
Dat verkeerde shot is pas later geschoten omdat op het moment dat de twee eerste schilderijen eruit gingen er nog geen camera bovenop zat

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #46 Gepost op: 8-01-2024, 18:45:04 »
Wat zou de beste plek zijn om te mollen? In eerste instantie zou je zeggen bij de kisten, maar degenen die schilderen mag je ook niet uitsluiten. Want volgens mij kwam enkel als de schilders even naar hun eigen schilderij keken het schilderij van Kahlo bij de anderen omhoog. En dat zou een mol weten. Door lekker heel kort af en toe naar het schilderij te kijken kan je degenen bij de kisten lekker storen!
Dat werd gesuggereerd, maar is het ook zo? Aan de beelden te zien, zaten de schilders niet in de buurt.

Offline Femke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Waarom duurt een week altijd zo lang?
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #47 Gepost op: 8-01-2024, 19:35:58 »
Hoeveel schilderijen hadden Rian en Babs nou goed kunnen raden?
Niets is wat het lijkt...

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #48 Gepost op: 8-01-2024, 19:59:21 »
Hoeveel schilderijen hadden Rian en Babs nou goed kunnen raden?
1. Van de andere zat het juiste schilderij er niet bij dacht ik.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #49 Gepost op: 8-01-2024, 20:08:47 »
De kleuren op de zijkant van de schilderijen in de kistjes (geel, oranje, paars) corresponderen met de gekleurde banen op de afbeelding met de codes. Het lijkt me dan ook dat de codes in zo'n gekleurde baan corresponderen met de betreffende schilderijen/slotjes. Hier doet volgens mij niemand in die groep iets mee.

ik de laatste seconden van de opdracht zie je Kees dicht op het schilderij staan terwijl het omlaag verdwijnt. Het lijkt er bijna op dat hij naar de details onder de cijfers kijkt.

Van het eerste kistje dat geopend in beeld komt is het redelijk goed te achterhalen op basis van die kleurpatronen welke codes erbij horen,
zwarte slot 564
paarse slot 734
groene slot 970
rode slot 692
blauwe slot 697

maar het wordt nog een heel uitgezoek of het enige juiste schilderij hier tussen zit, en wie die op welk moment eruit trekt.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 20:32:48 door Mollem »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #50 Gepost op: 8-01-2024, 20:30:40 »
1. Van de andere zat het juiste schilderij er niet bij dacht ik.
Wat erop kan wijzen dat de Mol zat bij de cijfersloten: Kees, Anna of Tooske. De kans dat je met 12 gevonden schilderijen maar één juist schilderij (of minder) eruit pikt, is zo'n 18,6%. Statistisch gezien zeker mogelijk, maar bij een spel dat Wie is de Mol? heet is het toch verdacht ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 20:33:24 door Pac »
...óf niet!

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #51 Gepost op: 8-01-2024, 20:58:13 »
Daarom schrijf ik Rian voorzichtig af. Door haar late correctie mbt die arm van de aap heeft ze ervoor gezorgd dat het enige schilderij dat binnengehaald kon worden ook werd behaald.

Wat ik bij nader inzien niet snap is dat ze geen extra schilderijen hebben gekocht. Rian en Babs konden immers al zien dat 1 schilderij er helemaal niet tussen zat en daarmee niet gehaald kon worden.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #52 Gepost op: 8-01-2024, 21:10:30 »
Wat ik bij nader inzien niet snap is dat ze geen extra schilderijen hebben gekocht. Rian en Babs konden immers al zien dat 1 schilderij er helemaal niet tussen zat en daarmee niet gehaald kon worden.
Van alle schilderijen hadden ze tenminste twee opties. Het klopt niet dat er een schilderij was dat ze niet hadden. Daarnaast kon alleen Babs de vrijgespeelde schilderijen zien.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #53 Gepost op: 8-01-2024, 21:16:21 »
Ik dacht ook dat er maar 4  soorten schilderijen waren.

Hoe dan ook: ze hadden altijd alle schilderijen moeten bijkopen voor €1300 en zo zekerheid kunnen houden over €1200 winst. Maar het is logisch dat je dat op dat moment niet bedenkt..

Offline eevski

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #54 Gepost op: 8-01-2024, 21:25:36 »
Daarom schrijf ik Rian voorzichtig af. Door haar late correctie mbt die arm van de aap heeft ze ervoor gezorgd dat het enige schilderij dat binnengehaald kon worden ook werd behaald.

Wat ik bij nader inzien niet snap is dat ze geen extra schilderijen hebben gekocht. Rian en Babs konden immers al zien dat 1 schilderij er helemaal niet tussen zat en daarmee niet gehaald kon worden.

Rian deed dat pas na herhaaldelijk aandringen van Babs, de mol zwicht wel vaker onder de druk van een achterdochtige kandidaat. Mol-Rian kon er niet meer onderuit zonder zich enorm verdacht te maken, of het kwartje viel erg laat bij kandidaat-Rian.

Ik vind dat Rians nonchalance en het herhaaldelijk negeren van Babs 'gedram' ook best goed uit te leggen zijn als molgedrag.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #55 Gepost op: 8-01-2024, 21:26:05 »
Van alle schilderijen hadden ze tenminste twee opties. Het klopt niet dat er een schilderij was dat ze niet hadden. Daarnaast kon alleen Babs de vrijgespeelde schilderijen zien.

Ik heb net even teruggekeken. Je hebt gelijk, er waren inderdaad voor elk schilderij minimaal twee keuzes (gek, ik heb dat dus helemaal verkeerd gezien tijdens de aflevering). Dan snap ik de keuze om niet bij te kopen beter.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #56 Gepost op: 8-01-2024, 21:42:44 »
Ze kregen 500 voor een goed schilderij. Er was 2500 te verdienen, ze hadden er dus 5 goed kunnen hebben.
Gevonden waren er 12 van de 25. Dat betekent dat er van elk schilderij 5 varianten waren.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #57 Gepost op: 8-01-2024, 22:23:09 »
Dat werd gesuggereerd, maar is het ook zo? Aan de beelden te zien, zaten de schilders niet in de buurt.

Ja dit is zo, als uitleg op de site van avrotros  ik deze opdracht staat het erbij:

“De codes zijn gemakkelijk op te zoeken, tenzij de groep die schildert veel tijd nodig heeft om naar hun voorbeeldschilderij te kijken, want daarmee maken zij de opdracht voor de codekrakers een stuk minder overzichtelijk.”

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #58 Gepost op: 8-01-2024, 22:31:06 »
Als ze voor een schilderij twee varianten hadden, zou het €300 kosten om de missende schilderijen bijkopen. Dat zou de mogelijke winst beperken tot €200. Als het goede schilderij ontbrak (60% kans), is het voordelig om bij te kopen (mits ze dan wel goed koppelen). Als het goede schilderij er al was (40% kans), is het onvoordelig bij te kopen (€300 is weggegooid geld en vergroot de kans op een fout antwoord). Maar ze weten niet of het goede schilderij er was.

Als we aannemen dat de koppeling altijd goed gemaakt zou worden, is de verwachtingswaarde van kopen: 60% * €200 - 40% * €300 = exact nul euro. Als we aannemen dat de koppeling soms fout gemaakt wordt, is de verwachtingswaarde lager. Als het volledig toevallig is welke schilderijen gevonden zijn, is het dus onverstandig om bij te kopen.

Voor schilderijen waarvan 3 schilderijen gevonden is, is de verwachtingswaarde ook nul (40% * €600 - 60% * €400), dus geldt dezelfde conclusie.

Dat betekent dus dat de keuze van Baps en Rian in beginsel correct is.

Ik ben normaal gezien niet zo’n held in statistiek, hoor, dus laat het vooral weten als ik het fout heb.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #59 Gepost op: 8-01-2024, 23:00:32 »
Ja dit is zo, als uitleg op de site van avrotros  ik deze opdracht staat het erbij:

“De codes zijn gemakkelijk op te zoeken, tenzij de groep die schildert veel tijd nodig heeft om naar hun voorbeeldschilderij te kijken, want daarmee maken zij de opdracht voor de codekrakers een stuk minder overzichtelijk.”
Als ik die informatie lees, gaat het doek dus omlaag als een schilder zijn voorbeeld bekeek.

Het doek leek voor ons vaak omhoog te gaan, maar dat zou dus andersom zijn. Is er vaak naar het voorbeeld gekeken dus. De schildersplek was dan wel een goede molposititie.

Enige minpuntje, waarom is dit tijdens de uitzending niet gewoon zo uitgelegd  ???