Auteur Topic: De beste positie van de mol.  (gelezen 2804 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De beste positie van de mol.
« Gepost op: 6-01-2024, 22:05:52 »
Moltalk maakte me even wakker.


Dit topic verdient naar mijn mening ook weer een plekje op dit forum.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #1 Gepost op: 6-01-2024, 22:17:12 »
Een mol wil denk ik geen vrijstelling halen op het plein en kiest niet perse voor iemand met een vrijstelling . In elk geval de mol zal geen unieke( niet genoemde naam ) geven , want cat is 1000 euro in de pot.

Verder denk ik niet dat een mol daadwerkelijk gaat schilderen en het liefst betrokken is bij het beoordelen .

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #2 Gepost op: 6-01-2024, 22:17:48 »
Geen vrijstelling
Bij de slotjes staan

Lijkt mij de betere positie. Zonder vrijstelling speel je geen 1k in de pot. Je kunt wel andermans vrijstelling wegstemmen en dus 1k voorkomen.

En bij de slotjes voorkom je dat een juist schilderij gekozen kan worden door Rian en Babs. Qua slotjes was het ook de drie die overbleven. Je hoeft dus ook niet heel direct als eerste te moeten reageren om in die positie te geraken.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #3 Gepost op: 6-01-2024, 22:22:19 »
Opdracht 1:
De mol wil idealiter zelf geen vrijstelling, aangezien die geld kan opleveren.

Opdracht 2:
De mol zal niet een juist persoon aanwijzen of pas nadat die persoon al door iemand anders is aangewezen. Als de mol zelf een vrijstelling heeft zal hij die willen verdedigen (niet gelukt).

Opdracht 3:
Het vrijspelen van de schilderijen is de beste positie, nu is 1 van de schilderijen meteen waardeloos. Als tweede zal de mol Rian kunnen zijn qua positie, omdat zij (samen met Babs die de mol dus niet is) direct invloed heeft op het verdienen van het geld.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #4 Gepost op: 6-01-2024, 22:26:57 »
De mol moest handen schudden met de andere 9 kandidaten. En hij/zij moest ook nog ook 9 keer meezoeken om er voor te zorgen dat er geen topito in het spel komt. Best vermoeiend. Zou ook kunnen dat je dan liever snel je eigen topito vindt en probeert er voor te zorgen dat niemand op je stemt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #5 Gepost op: 6-01-2024, 22:40:00 »
Op het feest neem ik aan dat de mol na een paar rondjes zoveel symbolen heeft gezien dat het vinden van de goede elke ronde sneller zal gaan, ik kan me voorstellen dat de kandidaten zonder topito de laatste drie/vier waren. Normaal zou je als mol geen vrijstelling willen hebben die €1000 waard is. Maar €6000 in de eerste opdracht is belachelijk, dus er zal een makkelijke manier komen waarmee pot weer leeg gaat. Daardoor wordt de ideale positie vinden nu nog even moeilijk mijns inziens.

Offline Nemi

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #6 Gepost op: 6-01-2024, 22:46:32 »
Anna had én geen vrijstelling, én ze zat mijns inziens op de beste positie bij het spel met de schilderijen. Toen de groep na afloop kritische vragen ging stellen legde ze er ook nog eens erg de nadruk op dat ze vond dat juist Babs en Rian een verdachte positie hadden. Dat vond ik wel opvallend.
« Laatst bewerkt op: 6-01-2024, 23:45:54 door Nemi »

Offline Yobi

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #7 Gepost op: 6-01-2024, 23:34:24 »
Ik denk dat de beste molposities bij opdracht 1 is om als laatste aan de beurt te zijn. Je kunt dan anticiperen op 2 scenarios. Als er weinig vrijstellingen in het spel zijn dan pak je zelf geen vrijstelling om de pot laag te houden. Maar als er veel vrijstellingen zijn (wat nu zo is) dan is het te riskant en te opvallend om geen vrijstelling te pakken dus die pak je dan wel. Niet opvallen is nu nog belangrijker dan de mogelijke 1000 euro van je eigen vrijstelling.

In opdracht 2 ga je je eigen vrijstelling (als je die hebt) proberen te houden en stem je op een kandidaat die er geen heeft. Helaas voor de mol is de groep te goed en te slim gebleken. 

In opdracht 3 wil de mol denk ik bij de slotjes zitten. De mol zal weten welke cijfercombinaties bij de juiste schilderijen horen dus die noem je nooit of versta je fout of sla je simpelweg over. Foute schilderijen kun je wel pakken, maar liefst niet te veel omdat er dan simpelweg minder slotjes over zijn en dus wordt die slotjes vinden eenvoudiger. Gezien her verloop van de opdracht lijkt mij dit realistisch en aardig succesvol voor de mol.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #8 Gepost op: 6-01-2024, 23:37:32 »
Als laatste aan de beurt zijn is bij wie is de mol altijd al een lastig iets gebleken. De volgorde waarin wij beelden van kandidaten zien is lang niet altijd de volgorde waarin de kandidaten de opdracht speelden.  Hiervan hebben we in het verleden al genoeg voorbeelden gezien dat de montage ons iets wilde doen geloven qua volgorde wat dus aan de hand van schaduwen, opgebrande kaarsen etc als onjuist kon worden aangetoond.


Offline mollie23

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #9 Gepost op: 7-01-2024, 09:19:20 »
Rosario is niet zo verdacht voor mij, aangezien hij 2x op een niet goede mol positie zit (pakt een vrijstelling en schildert), merk aan mezelf dat ik hem al een soort van afgeschreven heb wat misschien wat te snel is.

Jeroen daarentegen valt me eigenlijk helemaal niet op en was ik al bijna vergeten. Daar ga ik goed op letten volgende aflevering!  ::vergroot::

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #10 Gepost op: 7-01-2024, 12:22:27 »
Hmm rosario laat je afvallen omdat hij schildert en een vrijstelling pakt en jeroen ga je extra in de gaten houden.  Ik zou zeggen kijk eens naar wat jeroen doet, hij pakt een vrijstelling en hij schildert  ::rofl::

Offline mollie23

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #11 Gepost op: 7-01-2024, 12:49:23 »
Hmm rosario laat je afvallen omdat hij schildert en een vrijstelling pakt en jeroen ga je extra in de gaten houden.  Ik zou zeggen kijk eens naar wat jeroen doet, hij pakt een vrijstelling en hij schildert  ::rofl::

haha ik weet het! Ligt meer aan mij hoor, niet zo zeer aan Jeroen zijn acties dat ik hem steeds vergeet  ::rofl::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #12 Gepost op: 7-01-2024, 13:00:34 »
Bij de schilderopdracht weten we niet zeker hoe de opdracht in elkaar zat. Er lijkt een verband te zitten tussen het omhoogschuiven van het schot bij de schilder en het omlaag schuiven van het schilderij bij de slotjes. En mogelijk alleen op het bed met dezelfde kleur, de mexicaanse koninklijke kleur aquamarijn, het bed waar Jip op zat, had dezelfde kleur als de lijst van het schilderij van de slotjes. De beste positie is dus het aquamarijnen bed. Te weinig schilderijen vinden doordat de codes onleesbaar waren betekent dat er veel bijgekocht moest worden.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #13 Gepost op: 7-01-2024, 13:49:15 »
Ik denk dat er voor elke positie wel iets te zeggen valt.

In principe is de beste optie in opdracht 1 om geen vrijstelling te pakken.
Maar het kan ook een strategie zijn om er wel een te pakken en vervolgens zo slecht te liegen/ te zeggen dat je een vrijstelling hebt zodat veel mensen op jouw stemmen en er daardoor minder gespreid wordt bij de stemming, zodat de andere vrijstellingen behouden worden. Lijkt me wel minder aannemelijk, want je kan dezelfde strategie hebben ook als je geen vrijstelling hebt (hoewel achteraf verdachter) en is in ieder geval niet gelukt.

Voorstellen en meegaan in het communistische plan lijkt me zeker onmols.

Bij de derde opdracht is het net hoe het loopt. Beste plek is in principe bij de schilderijen vergelijken, invloed op keuze om extra geld uit te geven en makkelijk fouten te maken. Maar ook bij de slotjes is een goede molpositie. Niet de juiste schilderijen losmaken is sowieso geen geld.
Maar het kan altijd nog dat de mol een eenvoudige molactie heeft gedaan en is gaan schilderen. Bijvoorbeeld even een papegaaienkopje geel maken ipv blauw en dat schilderij levert zeker geen geld meer op. Beetje saai, en maar invloed op 1 schilderij. Maar ook dit soort molacties zien we elk jaar wel terug.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Denils

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #14 Gepost op: 7-01-2024, 17:42:56 »
Eens met Foxhunter m.b.t. het op en neer schuiven van de schilderijschotten. De mol zit in een grotere groep, valt minder op tussen de andere kunstenaars. Door het vaak en lang kijken naar het voorbeeld blijft het schilderij bij de slotjes vaak en lang verborgen.

Bij de schilderopdracht weten we niet zeker hoe de opdracht in elkaar zat. Er lijkt een verband te zitten tussen het omhoogschuiven van het schot bij de schilder en het omlaag schuiven van het schilderij bij de slotjes. En mogelijk alleen op het bed met dezelfde kleur, de mexicaanse koninklijke kleur aquamarijn, het bed waar Jip op zat, had dezelfde kleur als de lijst van het schilderij van de slotjes. De beste positie is dus het aquamarijnen bed. Te weinig schilderijen vinden doordat de codes onleesbaar waren betekent dat er veel bijgekocht moest worden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2024, 18:15:16 »
1: De mol zou geen vrijstelling willen.
2: Hier zie ik 2 mogelijkheden: hetzij iemand aanwijzen die geen vrijstelling heeft of iemand aanwijzen met een vrijstelling die al door iemand anders is aangewezen.
3: Beste positie lijkt bij de kistjes, maar toch ook de schilders mag je niet uitschakelen aangezien je met je touwen aan het schilderij ook lekker kan mollen.
Ich bin ein Bärliner!

Offline eevski

  • Forumlid
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2024, 18:36:33 »
Opdracht 3: De positie van Rian. Je kunt bepalen welke details je benoemt en welke je weglaat. Je kunt bepalen of je extra geld uitgeeft of niet. Je kunt vaag doen, je kunt de schilders de schuld geven, je kunt de mensen bij de kistjes de schuld geven als de opdracht mislukt.

Alle prestaties van de schilders of de mensen bij de kistjes kun je hier in feite uitwissen, zonder dat iemand met je mee kijkt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2024, 20:42:44 »
Maar helemaal ongestraft is het niet, je moet je wel ten overstaan van de kijkers en de andere kandidaat verantwoorden voor al je gemol als Rik de twee schilderijen naast elkaar heeft gezet.

De sleutel-positie is idealiter bij de kistjes. Maar misschien was 5 schilderijen vrijspelen in de gegeven tijd wel praktisch onmogelijk, met de ruis van nepmollende kandidaten, en het vaak niet zichtbare codescherm.

In deze fase, als mol onder de radar blijven en lekker -slecht- gaan schilderen, lekker vaak dat scherm omhoog (codes omlaag) houden kan ik me ook voorstellen...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #18 Gepost op: 14-01-2024, 03:05:52 »
In het stadion zie ik als mol zowel mogelijkheden bij de bordjesgroep (justin, rian) als bij de renners die aanwijzingen doorgeven (anna, kees, fons).
Slechtste molpositie gaat sowieso naar renners die alleen maar rennen (rosario, tooske).

Bij waaghalzen of luilakken denk ik dat je het liefste bij de waaghalzen wil zitten.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de mol.
« Reactie #19 Gepost op: 14-01-2024, 04:09:12 »
Ik denk dat je in het stadion op veel posities wel iets kan doen als mol en ik vraag me zelfs af of hier niet 6 mollen aanwezig waren .  Rosario zien we heel kort even bij de microfoon. Maar wie zegt dat tooske en jeroen enkel hebben gerend ?  En moet je als mol ingrijpen als het plan van de kandidaten toch al in de soep draait en kun je niet veel beter onverdacht als goede kandidaat rondjes blijven lopen ?

Bij waaghalzen zou ik de mol op de bergwand willen zien om daar zo min mogelijk vragen door te spelen naar jip en ook de andere waaghalzen te wijzen op de optie dat de witte helm de mol is en dus na te denken over vragen doorspelen.

Als mol aan het zwembad lijkt het me enorm lastig om goed in te schatten wanneer je moet opstaan om belangrijke info weg te spelen bij de podcast.