Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets  (gelezen 10314 keer)

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2024, 09:39:52 »
Ja, stenen die ze oppakten moesten op een tafel gelegd worden en gebruikt worden.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2024, 10:32:48 »
Mis ik iets qua titel van de opdracht?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #22 Gepost op: 11-02-2024, 10:35:07 »
Kees wordt bedankt voor zijn onsamenhangende verhaal, weer opgezocht hoe het getalsysteem werkt. Snap ook weer hoe het broodje gebruikt wordt. Geen decimaal stelsel, maar doortellen tot 20. En dan boven elkaar.
Bij de Maya’s zou een steen van 16 en een steen van 7 het getal 156 vormen. Bij het zoeken naar deze stenen (Sor laat Babs een 7 meenemen, Fons legt ook 7 neer) hoor ik bij de laatste tafel denk ik Anna 26 zeggen als Babs een steen van 16 neerlegt. Maar het heeft geen effect, iedereen telt 16. Als ze de mol is heeft ze wel iets geprobeerd.

Kennelijk heeft Kees dit van onder naar boven tellen doorgekregen, de stenen liggen ook op elkaar. Maar gewoon optellen wordt goed gekeurd. Vaag.

Het MAya telsysteem werkt inderdaad zoals je op Wiki kunt vinden, maar zo gecompliceerd was de opdracht hier niet. (Er waren geen stenen met 20 - keer - puntjes -die staan breder uit elkaar). Dus hier 'gewoon' stenen met losse getallen bij elkaar optellen.
Is ook helemaal goed gegaan, als Fons de sluitsteen van de vierde tafel niet had opgetild hadden ze alle vier de tafesl goed -neem ik aan.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #23 Gepost op: 11-02-2024, 10:35:56 »
Je kunt toch gewoon de stenen in een inventarisatie ronde gewoon naar een tafel brengen daar stapel maken en van die tafel uit brengen naar waar ze horen . Onthouden waar ze lagen is volgens mij vrij lastig omdat het terrein behoorlijk groot lijkt .

Maar ja 3/4 is voor deze groep al een zeer goede uitkomst.


Alleen waarom spreken ze een tactiek af om die vervolgens meteen te laten vallen ?  Hebben we iets gehoord van iemand dat dat niet zou werken ?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #24 Gepost op: 11-02-2024, 10:43:47 »
Kees zijn 'tactiek' was dat Anna 'bij de tafel' zou blijven, maar er waren vijf tafels. Zou zij dan steeds per tafel moeten lopen? Ik dank dat een er kandidaat terecht heeft opgemerkt dat 25 minuten dan te weinig zou zijn en dat er meer tegelijk aan meerdere tafels bezig zouden moeten weren, wat we hebben gezien.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #25 Gepost op: 11-02-2024, 10:59:16 »
Is inderdaad een vrij korte tijd voor de opdracht .  Ik denk dst de oorspronkelijke tactiek wel meer overzicht had geboden voor de kandidaten op wat er nodig was en het wat minder hectisch had gemaakt. Maar de uitkomst van de opdracht was een prima resultaat

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #26 Gepost op: 11-02-2024, 11:14:20 »
Je kunt toch gewoon de stenen in een inventarisatie ronde gewoon naar een tafel brengen daar stapel maken en van die tafel uit brengen naar waar ze horen .

Nee. Ik had dat ook gemist. Maar Rian zegt in een biecht: ‘Als je de steen beet had (van de grond gepakt had), dan mocht je hem niet meer laten vallen, dan moest je op het tafeltje wat mee doen.’

Dus als de mol gelijk waar een steen opraapt en terug neerlegt, dan is die steen toch al in het spel. Dus zelfs met 4 perfecte tafeltjes, wordt er dan toch 1 verkeerd gerekend? Want je hebt 1 steen niet in een tafeltje verwerkt?


Mis ik iets qua titel van de opdracht?
Ik snap het ook niet.
Niets = nul
Houdt dat nulteken toch iets in? Eventueel een tip?
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 11:16:50 door Froky »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #27 Gepost op: 11-02-2024, 11:20:18 »
Kennelijk heeft Kees dit van onder naar boven tellen doorgekregen, de stenen liggen ook op elkaar. Maar gewoon optellen wordt goed gekeurd. Vaag.
Inderdaad vaag want als je gewoon optelt dan maakt niet uit waar je begint.
Overigens klopt jouw plaatje niet helemaal. Het 3e minst significante cijfer staat niet voor 400 (20 * 20) maar 360 (18 * 20). Dit in verband met de Maya kalender die 18 maanden van 20 dagen telde.
400 is dan dus broodje stip broodje. Maar daar zouden ze in deze opdracht geen last van hebben.

Edit
Met het simpelweg optellen i.p.v. positionele cijfers heeft de regel dat een eenmaal opgepakte steen moet verwerkt worden ook weinig zin. Zolang je nog ver onder het uiteindelijke getal zit kun je elke steen overal neerleggen. Maar met positionele cijfers, zoals het hoort, heb je voor elk tafeltje één bepaalde steen nodig etc.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 11:29:19 door MartinJ »

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #28 Gepost op: 11-02-2024, 11:28:09 »
Je mocht toch wel een steen per keer van tafeltje x naar tafeltje y verplaatsen ?  Dat is namelijk wat tooske doet bij die -13.

Dus zo zou je ook kunnen werken vanuit een centraal distributiepunt, maar waarschijnkijk was dat gezien de korte tijd voor de opdracht teveel voorwerk , voirdat ze de tafels zelf konden gaan vullen

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #29 Gepost op: 11-02-2024, 11:31:10 »
Nee. Ik had dat ook gemist. Maar Rian zegt in een biecht: ‘Als je de steen beet had (van de grond gepakt had), dan mocht je hem niet meer laten vallen, dan moest je op het tafeltje wat mee doen.’

Dus als de mol gelijk waar een steen opraapt en terug neerlegt, dan is die steen toch al in het spel. Dus zelfs met 4 perfecte tafeltjes, wordt er dan toch 1 verkeerd gerekend? Want je hebt 1 steen niet in een tafeltje verwerkt?

Ik snap het ook niet.
Niets = nul
Houdt dat nulteken toch iets in? Eventueel een tip?


Ze moeten uiteindelijk per tafel op 0 eindigen om geld te verdienen. 1 x 0 = 100 euro, 2 x 0 = 500 euro, 3 x 0 = 1500 euro, 4 x 0 = 2500 euro. Zo heb ik 'm opgevat.

(En als de spelregel m.b.t. 0 als sluitsteen klopt, dan geeft de 0 de stapel dus waarde. Zonder 0-steen blijft de stapel waardeloos)

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #30 Gepost op: 11-02-2024, 11:34:30 »
Je mocht toch wel een steen per keer van tafeltje x naar tafeltje y verplaatsen ?  Dat is namelijk wat tooske doet bij die -13.

Dus zo zou je ook kunnen werken vanuit een centraal distributiepunt, maar waarschijnkijk was dat gezien de korte tijd voor de opdracht teveel voorwerk , voirdat ze de tafels zelf konden gaan vullen

Dat denk ik ook wel. Eénmaal je een steen hebt vastgenomen moet hij op een tafeltje. Eénmaal het sluitstuk erop ligt mag je daar niet meer aankomen. Dan lijkt het me logisch dat je combinaties van tafeltjes kon veranderen zolang ze niet afgesloten waren.

Wat Tooske doet is (in dat geval) dan slim. 13 in kleinere stukjes is bruikbaarder om andere tafeltjes te doen kloppen dan 1 steen van 13.


Ze moeten uiteindelijk per tafel op 0 eindigen om geld te verdienen. 1 x 0 = 100 euro, 2 x 0 = 500 euro, 3 x 0 = 1500 euro, 4 x 0 = 2500 euro. Zo heb ik 'm opgevat.

(En als de spelregel m.b.t. 0 als sluitsteen klopt, dan geeft de 0 de stapel dus waarde. Zonder 0-steen blijft de stapel waardeloos)

Ja, dat klopt. Maar de regel was ook dat je stenen die je opraapte moest gebruiken. Dus, stel dat ze 4 perfecte tafels hebben, perfect afgesloten. Maar ook nog losse stenen die niet gebruikt zijn. Wat is dan de consequentie van de overblijvende stenen?
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 11:38:03 door Froky »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #31 Gepost op: 11-02-2024, 11:36:39 »
of je de stenen wel van de ene naar de ander tafel mag brengen zoals Tooske bij -13 deed, misschien is die tafel wel afgekeurd.
'Je mag er niet meer aanzitten als de schelp er al op ligt' wordt eerst gezegd, en dan komt Rik met het finale oordeel, en zegt letterlijk "er is ergens een sluitsteen van een stapel afgehaald wat niet de bedoeling was....." op 21.25.... dus wel duidelijk dat deze was afgekeurd.

Ook blijkt uit dit hele stuk dat Tooske echt vol op Fons zat, die kun je echt wel schrappen als mol na haar exit nu.

Jammer van de opdracht is dat we niet kunnen snappen waar Kees nu die rare beredenering vandaan haalt dat twee streepjes 55 is ipv 10. Dat van onder naar boven tellen. Moet toch ergens een legenda hebben gelegen die we niet hebben gezien. Waarom toch niet....  ???
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 11:38:14 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #32 Gepost op: 11-02-2024, 12:08:49 »
Ja, stenen die ze oppakten moesten op een tafel gelegd worden en gebruikt worden.

Maar je kon ze daarna wel weer naar een andere tafel brengen, dus zo definitief was dat niet. Je had stenen dus altijd kunnen oppakken en naar een (voor mijn part fout) tafeltje kunnen brengen zodat het daarna makkelijker rekenen was.

Het hangt van de combinatie van nummers af hoe moeilijk het rekenen in deze opdracht was. Met een verkeerde samenstelling van getallen kan er zelfs maar één juiste oplossing zijn. Het lijkt erop dat de groep met willekeurig proberen eruit kwam dus dat suggereert dat er wel wat combinaties mogelijk waren.

We weten de bedragen op de 4 tafeltjes. Met wat speurwerk kunnen we aardig wat getallen van de stenen achterhalen. Maar pas als we alle stenen weten, kunnen we achterhalen of er bepaalde bottlenecks waren of dead alleys van stenen die een perfecte score onmogelijk maken. We zouden ook kunnen achterhalen welke stenen belangrijker waren dan andere. En dat zou interessant zijn want dan kunnen we zien of de mol iets met die stenen deed.

Dus aan de ene kant is dit een opdracht waarbij extra speurwerk mogelijk iets oplevert. Maar aan de andere kant verwacht ik dat er een informatietekort zal zijn.

Sowieso vind ik het verdacht als mensen een tafel op een specifieke manier willen oplossen, zoals zeggen dat 13 een steen van 10 en een steen van 3 moet zijn (want misschien kun je die steen niet vinden of misschien is die steen er niet). Volgens mij deed Fons dat en ook Kees? Tooske ging daar terecht tegen in (en daar maakte ze geen vrienden mee), maar ja, zij is er nu uit.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #33 Gepost op: 11-02-2024, 12:14:43 »
Sowieso vind ik het verdacht als mensen een tafel op een specifieke manier willen oplossen, zoals zeggen dat 13 een steen van 10 en een steen van 3 moet zijn (want misschien kun je die steen niet vinden of misschien is die steen er niet). Volgens mij deed Fons dat en ook Kees? Tooske ging daar terecht tegen in (en daar maakte ze geen vrienden mee), maar ja, zij is er nu uit.
Inderdaad. Fons zegt tegen Tooske dat ze een 3 moet zoeken want die is er en hij wijst naar de 3 op tafel. Misschien weet Fons dat er maar 1 steen met 3 is.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #34 Gepost op: 11-02-2024, 12:16:02 »
Nee. Ik had dat ook gemist. Maar Rian zegt in een biecht: ‘Als je de steen beet had (van de grond gepakt had), dan mocht je hem niet meer laten vallen, dan moest je op het tafeltje wat mee doen.’

Dus als de mol gelijk waar een steen opraapt en terug neerlegt, dan is die steen toch al in het spel. Dus zelfs met 4 perfecte tafeltjes, wordt er dan toch 1 verkeerd gerekend? Want je hebt 1 steen niet in een tafeltje verwerkt?


Zou ik ook denken, maar hiermee wordt het de Mol dan wel heel makkelijk gemaakt. Je pakt vier stenen op, gooit ze in de bosjes en je bent klaar.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #35 Gepost op: 11-02-2024, 12:24:24 »
Wellicht is het ook verdacht als iemand snel de nulsteen bovenop een stapel wil leggen zodat er niet  meer gewisseld kan worden mocht dat nodig zijn.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #36 Gepost op: 11-02-2024, 13:39:33 »
Ik vind het meest opvallende van de opdracht nog wel dat Kees begint over hoe het Maya telsysteem werkt en dit vervolgens niet toegepast hoeft te worden bij de opdracht. Het lijkt me vreemd dat dit dan bij een opdrachtuitleg staat, terwijl dit dus niet de bedoeling was bij het oplossen.

Wat ik me nog enigzins kan voorstellen is dat dit ergens als achtergrondinformatie over het telsysteem is verteld. Andere optie is dat Kees dit toevallig weet en probeert de groep te helpen. Of Kees weet dit als mol. Maar dat zou wel erg opzichtig zijn.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molstein

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #37 Gepost op: 11-02-2024, 15:12:53 »
Ik begrijp niet goed waarom er twijfel zou zijn over welke tafel werd afgekeurd.

Het gaat over deze tafel (-104) : de sluitsteen werd er door Fons terug afgehaald. Rik vertelde dit ook zo toen hij de balans opmaakte. De 3 andere tafels waren dus ok.
Er was eigenlijk ook nog een 2e reden maar die kwam minder tot uiting : Rian had op het einde een steen (2) opgeraapt die uiteindelijk niet nodig was om de laatste tafel (-156) te vullen. En doordat ze die steen meebracht naar de tafel met Fons (en daar wellicht achterliet), werd de tafel van -156 niet afgekeurd.
Dit wijst er wellicht ook op dat Rian niet bewust de steen had meegenomen en hiermee geen molstreek wou uithalen want dan had ze deze bij de tafel van -156 moeten laten liggen.

Zo lang er geen sluitsteen op de stenen lag mocht men meegebrachte stenen naar een andere tafel brengen. Tooske had dus een goed idee voor het oplossen van de tafel van -13 maar (opnieuw) Fons probeerde dat te verhinderen.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #38 Gepost op: 11-02-2024, 15:21:10 »
Bij het groene tafeltje -52 van Anna loopt er één en ander mis.

10 + 10 = 20



+ 15 = 35
Anna: "45 moet nog 7 bij".
Babs kijkt terecht raar.




Er wordt nog een steen bovenop gelegd, moeilijk te zien of die van 10 of 15 is.
Rian komt erbij, wijst naar de bovenste en zegt: "Da's 10."
Kan zijn dat ze de onderste bedoelt.

Dan wordt er opnieuw geteld, die 2 stippen van Rian komen erbij en de tafel zou compleet moeten zijn.



Anna heeft sowieso gemist met het tellen wanneer ze er alleen met Babs staat.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 15:37:25 door Molshoop_ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #39 Gepost op: 11-02-2024, 15:32:42 »
De tafel bij Anna was uiteindelijk goed, onder het toeziend oog van Babs en Rian, die haar steeds controleerden.
Anna heeft van alles geprobeerd, maar lag letterlijk aan de ketting. Ze legde nog ongevraagd een steen bij Babs en Sor.

Waar het voor Anna misging is bij Kees. Die organiseerde de boel door vaste tellers aan te wijzen, en daarboven op direct Babs die zegt dat ze Anna in de gaten gaat houden. Anna stond letterlijk schaakmat.
Op de -52 lag uiteindelijk 10+10+15+15+2 is 52.