Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden  (gelezen 10731 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #60 Gepost op: 18-02-2024, 12:10:29 »
Ik ga er ook vanuit dat als de speler met het hoogste bod fout gokt, er niets verloren gaat (en dat we dus niet doorgaan naar het één na hoogste bod). Maar ik begrijp dat er verwarring is dus als dat opgehelderd kan worden, prima.

Onder mijn lezing van de regels is Kees dus erg mols. Maar als Kees de mol is, waarom krijgen we te zien op wie Babs gokte? Dit lijkt me typisch iets wat er bij de mol normaal uit gemonteerd wordt. Als we niet wisten wat Babs gokte, had Kees een stuk minder verdacht geleken.

Weten we wat Anna gokte? Waren Babs en/of Kees als langs geweest toen Anna ging? Zo niet, kan het zijn dat ze met haar bod als mol een ondergrens wilde aanleggen. (Nog steeds speelt ze het hier ultiem zwak als ze de mol is, maar dat zou het nog enigszins verklaarbaar maken.)

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #61 Gepost op: 18-02-2024, 12:14:04 »
Ik ga er ook vanuit dat als de speler met het hoogste bod fout gokt, er niets verloren gaat (en dat we dus niet doorgaan naar het één na hoogste bod). Maar ik begrijp dat er verwarring is dus als dat opgehelderd kan worden, prima.

Onder mijn lezing van de regels is Kees dus erg mols. Maar als Kees de mol is, waarom krijgen we te zien op wie Babs gokte? Dit lijkt me typisch iets wat er bij de mol normaal uit gemonteerd wordt. Als we niet wisten wat Babs gokte, had Kees een stuk minder verdacht geleken.

Weten we wat Anna gokte? Waren Babs en/of Kees als langs geweest toen Anna ging? Zo niet, kan het zijn dat ze met haar bod als mol een ondergrens wilde aanleggen. (Nog steeds speelt ze het hier ultiem zwak als ze de mol is, maar dat zou het nog enigszins verklaarbaar maken.)
De ondergrens van Anna (als ze mol is) is niks waard als het hoogste bod op de verkeerde kandidaat was geweest. Dus geen molactie van haar.

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #62 Gepost op: 18-02-2024, 12:21:09 »
Als Rian de mol is en als eerste gaat, snap ik haar gedrag niet zo. Ze kijkt niet en gokt dat iemand anders dat wel gaat doen. Kan. Maar om vervolgens niet te delen dat je niet gekeken hebt, loop je ook de kans dat de hoogste bieder jou aanwijst waardoor er verder niets uit de pot gaat.

Ik ben van haar afgestapt als mol vanwege haar passiviteit. Daarna ging ze toch vreemde dingen doen. Dit is echter weer uitzonderlijk passief. Niet kijken en gokken dat een ander het wel doet en vervolgens 550 bieden. Het is inderdaad een vreemd bedrag, zowel voor kandidaat als mol. Daarmee wint ze nooit en laat ze alles aan het toeval over.
Eens dat dit geen gedrag is van een mol. Dan had ze meer moeten bieden. Nu was het risico enorm dat ze overboden werd met een verkeerd gekozen naam (wat Babs deed). Als mol had ze nog beter 500 uit de pot kunnen spelen door testvragen in te kijken en dat iemand haar naam opschreef, waardoor veel meer geld uit de pot ging.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #63 Gepost op: 18-02-2024, 12:31:31 »
Als Rian de mol is en als eerste gaat, snap ik haar gedrag niet zo. Ze kijkt niet en gokt dat iemand anders dat wel gaat doen. Kan. Maar om vervolgens niet te delen dat je niet gekeken hebt, loop je ook de kans dat de hoogste bieder jou aanwijst waardoor er verder niets uit de pot gaat.

Ik ben van haar afgestapt als mol vanwege haar passiviteit. Daarna ging ze toch vreemde dingen doen. Dit is echter weer uitzonderlijk passief. Niet kijken en gokken dat een ander het wel doet en vervolgens 550 bieden. Het is inderdaad een vreemd bedrag, zowel voor kandidaat als mol. Daarmee wint ze nooit en laat ze alles aan het toeval over.

Als ze wel had gedeeld welke opties ze had gekregen en de groep had afgesproken unaniem voor de pot te gaan (die afspraak was er schijnbaar al min of meer), dan was er mogelijk geen tweede ronde gekomen. Er is geen scenario waarin ze als mol alle risico's had kunnen afdichten, haar gekozen strategie lijkt me de slimste, als ze de mol is.

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #64 Gepost op: 18-02-2024, 12:48:02 »
Als ze wel had gedeeld welke opties ze had gekregen en de groep had afgesproken unaniem voor de pot te gaan (die afspraak was er schijnbaar al min of meer), dan was er mogelijk geen tweede ronde gekomen. Er is geen scenario waarin ze als mol alle risico's had kunnen afdichten, haar gekozen strategie lijkt me de slimste, als ze de mol is.
Nee, die afspraak was er juist niet.

Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #65 Gepost op: 18-02-2024, 12:57:01 »
Er is wel iets te zien op de muur bij Rik. Iig bij het 2e gesprek. Er is een schaduw die groter wordt. Er branden lampen in de kamer, geen idee of er ook daglicht binnenkomt maar de schaduw is duidelijk.


Graag verwijs ik je naar mijn eerdere post m.b.t. de schaduws: https://www.wieisdemol.com/forum/2024/?topic=73981.msg2547744#msg2547744

En ja, er was daglicht. Tijdens de 2e ronde is er kort een hele rij ramen ter hoogte van het plafond zichtbaar waar de zon door naar binnen komt.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #66 Gepost op: 18-02-2024, 12:58:15 »
Nee, die afspraak was er juist niet.

Die afspraak was er min of meer. Volgens Rian wel, volgens Fons was er een poging gedaan zonder duidelijke conclusie. Het thema was in ieder geval actueel en besproken, dus het lijkt me aannemelijk dat die weer ter tafel was gekomen en erdoor zou zijn geduwd.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #67 Gepost op: 18-02-2024, 12:59:57 »
Ondergewaardeerde kandidatentactiek voor deze opdracht: niet kijken en dan de volledige pot bieden op iemand van wie je zeker weet dat ze niet gekeken hebben zodat er geen geld uit de pot gaat.
De hele pot bieden en dan op jezelf stemmen?  ::rofl::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #68 Gepost op: 18-02-2024, 13:18:15 »
De hele pot bieden en dan op jezelf stemmen?  ::rofl::
Ik denk niet dat dit wordt geaccepteerd.
Verder snap ik de discussie over 'geldig bod' niet. Het was toch zo dat alleen kandidaten die niet hadden gekeken mochten bieden? Bij de DDR versie volgens mij in ieder geval. Dan was elk bod in principe toch geldig. Ook zou het zo moeten zijn dat als er niemand keek er geen geld uit de pot zou kunnen gaan? In dat geval zou de hoogste bieder niet alleen de vrijstelling niet krijgen, maar ook het geboden bedrag niet uit de pot moeten gaan. En het stopt bij de hoogste bieder volgens mij, dus niet kijken of er iemand met een lager bod wel een kijker kan aanduiden.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #69 Gepost op: 18-02-2024, 13:20:58 »
Voor mij was het vrij duidelijk. Het hoogste bod telt en afhankelijk van of de juiste naam daarop staat wordt er een vrijstelling verdient en gaat er geld uit de pot. Zo zei Rik het ook toen ze allemaal buiten stonden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #70 Gepost op: 18-02-2024, 13:35:10 »
Ook zou het zo moeten zijn dat als er niemand keek er geen geld uit de pot zou kunnen gaan?
Dan werd er toch juist 3000 euro verdiend? En kun je dat er vervolgens weer uitspelen met een hoog bod  ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #71 Gepost op: 18-02-2024, 13:40:44 »
Anna speelt dit toch weer goed.
Eerst bij de terugkomende kandidaten in ronde 1 het zwijgen benadrukken bij Rian en Fons. Ieder voor zich.
Er zijn al twee felle kandidaten die 500 euro pakken voor de vragen daar hoeft geen derde bij.
Biedt 1500 euro op Fons, een zeer mols bod.
Maar het echte werk komt nu pas. Weer de Anschüldigung van Kees, hem verdacht maken.
De topper vind ik het doorvragen naar de tweede persoon die de vragen had bekeken. Rosario houdt dit geheim, maar iedereen weet nu wel hoe het zit.
Vooral Fons en Rosario, tot nu toe een kamergenoten team weten: wij zijn vanaf nu concurrenten. Het is vanaf nu echt ieder voor zich. Rosario probeert die voorsprong te behouden door zijn geheim te bewaren.
Kees vraagt volgende week al naar de finalevragen. Hij beseft dat hij op achterstand staat en zal nog eens extra zijn best doen om Rian eruit te werken, want Rian heeft in haar spreiding nog steeds Kees als mol.
Het spel wordt ook gespeeld tussen de opdrachten door.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #72 Gepost op: 18-02-2024, 16:08:10 »
Volgorde 1e ronde was Rian, Fons, Babs, Rosario, Kees, Anna, gewoon in de uitzending te zien.
Ronde 2 begint weer met Rian.
Een andere volgorde dan in ronde 1 zou vraagtekens oproepen.


Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #73 Gepost op: 18-02-2024, 16:15:05 »
Dan werd er toch juist 3000 euro verdiend? En kun je dat er vervolgens weer uitspelen met een hoog bod  ::)

Nee want dan zou er niet geboden kunnen worden, omdat er niemand gekeken heeft...
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Airysuit

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #74 Gepost op: 18-02-2024, 16:16:54 »
Het gedrag van Kees toen Rik tegen de groep verklapte dat kees degene was die 2000 had geboden, vond ik zulke oprechte gene, dat ik hem er bijna door zou afstrepen...

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #75 Gepost op: 18-02-2024, 16:37:18 »
Het gedrag van Kees toen Rik tegen de groep verklapte dat kees degene was die 2000 had geboden, vond ik zulke oprechte gene, dat ik hem er bijna door zou afstrepen...

Dit. En dat had ik ook toen hij alleen bij Rik zat en het tweede aanbod kreeg. Hij zei toen lachend 'wat zijn jullie flauw en gemeen'. Dat vond ik ook heel naturel.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #76 Gepost op: 18-02-2024, 17:15:40 »
Mijn gok is dat de mol tussen de dames zit. Zeker na deze opdracht kan het voor mij niet anders. Finale testvragen koop je naar mijn mening alleen als je een kandidaat bent, bij de vrijstelling denk ik ook dat de mol niet hoogste bod doet, want dan gaan alle ogen naar je toe en dat geldt eigenlijk ook voor de twee die de finale testvragen gekocht hebben. Babs is er nu uit, dus blijven Anna en Rian over.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #77 Gepost op: 18-02-2024, 17:20:12 »
Mijn gok is dat de mol tussen de dames zit. Zeker na deze opdracht kan het voor mij niet anders. Finale testvragen koop je naar mijn mening alleen als je een kandidaat bent, bij de vrijstelling denk ik ook dat de mol niet hoogste bod doet, want dan gaan alle ogen naar je toe en dat geldt eigenlijk ook voor de twee die de finale testvragen gekocht hebben. Babs is er nu uit, dus blijven Anna en Rian over.

Je ziet alleen bij Rian niet welk bedrag ze opschrijft. Alsof ze gewoon een blanco cheque heeft gekregen; 'we vullen 'm wel in zodra duidelijk is wat de rest heeft gedaan'. En dan in de biecht uiteindelijk 550 zeggen, als blijkt dat Kees succesvol 2000 euro uit de kas rooft. Daarom denk ik ook dat het geen hol uitmaakt dat ze als eerste bij Rik zat.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #78 Gepost op: 18-02-2024, 17:41:45 »
Je ziet alleen bij Rian niet welk bedrag ze opschrijft. Alsof ze gewoon een blanco cheque heeft gekregen; 'we vullen 'm wel in zodra duidelijk is wat de rest heeft gedaan'. En dan in de biecht uiteindelijk 550 zeggen, als blijkt dat Kees succesvol 2000 euro uit de kas rooft. Daarom denk ik ook dat het geen hol uitmaakt dat ze als eerste bij Rik zat.
Ja en 550, is zo’n vreemd bedrag net zoals in die tijd van Renée ook een super laag bedrag had vergeleken met de rest. Echt een typisch molactie!

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #79 Gepost op: 18-02-2024, 17:45:25 »
Nee want dan zou er niet geboden kunnen worden, omdat er niemand gekeken heeft...

Natuurlijk kan er dan wel geboden worden, Rik had alleen z'n tekst een beetje moeten aanpassen. Dus niet zeggen dat ze de kijker moeten invullen, maar alleen een bedrag laten invullen.