Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen  (gelezen 10514 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #40 Gepost op: 14-01-2024, 14:06:31 »
Deze opdracht is gewoon totaal mislukt. Ik als kijker snapte er geen snars van en volgens mij hadden de deelnemers ook niet door wat ze nu precies aan het doen waren. Op het veld viel het meeste te mollen, zodra de enveloppen door elkaar gaan of kwijtraken is het spel verloren.

Opvallende zaken:
- Anna lijkt het spel te snappen, waarom legt ze dit niet duidelijk uit aan de rest?
- Anna frommelt een van de enveloppen in de broekzak van Kees, waarom? Hiermee zorgt ze ervoor dat deze envelop kwijtraakt.
- de omroepers roepen alle enveloppen achter elkaar af, in plaats van netjes per 2. Hierdoor was het onmogelijk om cijfers te maken, dat kon immers alleen per twee.
- Fons lijkt alle enveloppen door elkaar te gooien. We hebben niet gezien hoe hij ze aangeleverd heeft gekregen. Fons krijgt een verdachte edit, maar het lijkt erop dat hij (door ze op het natte! gras te leggen) orde heeft willen aanbrengen in de chaos. Als kandidaat is het logisch om dit te doen.
- Rian verstaat getallen verkeerd en draait getallen verkeerd om.
- Justin zaait verwarring door constant te roepen, waardoor de informatie stokte.
- Tooske zien we alleen maar rennen, is dat alles wat ze heeft gedaan? Ook van Jeroen zien we heel weinig.
- Rosario zien we op een gegeven moment bij de enveloppen zitten, maar hier horen we niets van. Wat heeft hij gezegd of gedaan?
- Kees is niet heel duidelijk als omroeper.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #41 Gepost op: 14-01-2024, 14:20:53 »
Heeft Anna hier Jeroen betrapt op een molactie toen ze zei: "Ben je nou aan het klooien?". Kwam maar heel kort voorbij.

Ik verstond "is -ie nou aan het klooien" Anna tegen Jeroen over Fons

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #42 Gepost op: 14-01-2024, 14:25:47 »
Het lijkt in de montage of Rian de posities van de borden verkeerd heeft verstaan of begrepen. ECHTER is dit een smerig trucje van de makers. De beelden worden verkeerd op elkaar gemonteerd. Er is een kaart met de reeks: H1, H3, H5, H7, H11. Maar er is ook een reeks met: H1, H3, H6, H7, H11. Hiermee wordt dus net gedaan of Rian zit te mollen maar ze herhaald een andere reeks. Dit is dus waarschijnlijk creatief knip en plak werk in de edit.


Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #43 Gepost op: 14-01-2024, 14:29:34 »
Het lijkt in de montage of Rian de posities van de borden verkeerd heeft verstaan of begrepen. ECHTER is dit een smerig trucje van de makers. De beelden worden verkeerd op elkaar gemonteerd. Er is een kaart met de reeks: H1, H3, H5, H7, H11. Maar er is ook een reeks met: H1, H3, H6, H7, H11. Hiermee wordt dus net gedaan of Rian zit te mollen maar ze herhaald een andere reeks. Dit is dus waarschijnlijk creatief knip en plak werk in de edit.

Als je hierin gelijk hebt, kunnen we Rian afstrepen als mol. De mol wordt nooit onnodig verdacht gemaakt in de edit.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #44 Gepost op: 14-01-2024, 14:31:03 »
Deze staande reeks maakt met de liggende codes het cijfer 0
Bij de eerste 'run' begon het getal met 0 (0156 ?), maar de nul kwam dus wel bij meer getallenreeksen voor.
Heerlijk voor de mol dat dat door elkaar gehaald werd en heerlijk verwarring-zaaiend dat Rian en Justin dan ook nog schreeuwen 'die hebben we al!!'

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #45 Gepost op: 14-01-2024, 15:23:12 »
Opvallende zaken:
- Anna lijkt het spel te snappen, waarom legt ze dit niet duidelijk uit aan de rest?
Ik denk dat dit best kan komen doordat ze het zo duidelijk vind dat ze niet doorheeft dat het voor anderen niet duidelijk is. Nadat zij is gaan rennen kan ze niet makkelijk meer de opdracht doorgeven. Als ze terug komt als bij de omroepplek is er weinig tijd over en neemt ze de microfoon over in plaats van tijd te nemen om de opdracht uit te leggen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #46 Gepost op: 14-01-2024, 15:36:12 »
Ik heb even wat rekenwerk aan de trappen verricht.
De breedte van een bord is ongeveer 2 trappen hoog. De lengte ongeveer 5 trappen hoog.
De breedte is ook ongeveer de breedte van elke verticale rij.
De eerste ronde was:
Liggend: A2, A8, A12, F8, F12, L2, L8 en L12
Staand: C1, C3, C5, C9, C11, C13, H1, H3, H5 en H7.
Als je deze in een grid plaatst dan krijg je (met een beetje fantasie voor het laatste cijfer) 0156:
Als iemand de andere getallen kan reproduceren dan maak ik hier ook wel een mooi plaatje van.

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #47 Gepost op: 14-01-2024, 15:36:47 »
Ik heb even een overzicht van op het gras .. maakt iemand dit compleet? .. dan wel fouten herstellen.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 15:54:45 door BertN »

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #48 Gepost op: 14-01-2024, 15:42:22 »
Ik heb even wat rekenwerk aan de trappen verricht.
De breedte van een bord is ongeveer 2 trappen hoog. De lengte ongeveer 5 trappen hoog.
De breedte is ook ongeveer de breedte van elke verticale rij.
De eerste ronde was:
Liggend: A2, A8, A12, F8, F12, L2, L8 en L12
Staand: C1, C3, C5, C9, C11, C13, H1, H3, H5 en H7.
Als je deze in een grid plaatst dan krijg je (met een beetje fantasie voor het laatste cijfer) 0156:
Als iemand de andere getallen kan reproduceren dan maak ik hier ook wel een mooi plaatje van.

Zie gras foto .. moet H11 er bij ? .. voor 156 mooier in beeld?

Offline TonM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #49 Gepost op: 14-01-2024, 16:46:42 »
Er had € 1968,- verdiend kunnen worden. Is ook het jaar van de Olympische Spelen in Mexico.

Gaan we niet te gemakkelijk voorbij aan 1968? Ik dacht ook meteen: "ah, vanwege de Olympische Spelen", maar 1+9+6+8=24 -> en dit is het 24e seizoen van WIDM. Nadat het te winnen geldbedrag wordt getoond komt Fons in beeld (als renner, Tooske is ook in beeld, maar Fons lijkt me hier belangrijker).

Verderop in de aflevering bij de volgende opdracht (uitzitten) krijgt Fons na het klimmen ook de vraag "In welk jaar waren de Olympische Spelen in Mexico?". Weer 1968 dus (hij heeft het antwoord goed), met daarna Fons in beeld. Toeval of niet?

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #50 Gepost op: 14-01-2024, 17:07:04 »
Ik heb even een overzicht van op het gras .. maakt iemand dit compleet? .. dan wel fouten herstellen.

Update ... ik ben wat wezen puzzelen!
Heb ronde 1 , en 2 kaarten gecombineerd die ik ronde 2 noem gemaakt ... ( 0156 , 1018 )


Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #51 Gepost op: 14-01-2024, 17:13:15 »
Update ... ik ben wat wezen puzzelen!
Heb ronde 1 , en 2 kaarten gecombineerd die ik ronde 2 noem gemaakt ... ( 0156 , 1018 )
Maximaal was er 1968 te verdienen. Met deze 2 bedragen kom je daar niet op uit.

Als het eerste getal 156 is zou je bij de 2e ronde op 1812 uit moeten komen. Of het getal van de eerste klopt al niet (verschil is namelijk wel erg groot). Als 1018 zou kloppen zou het eerste 0750 moeten zijn geweest.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #52 Gepost op: 14-01-2024, 17:22:42 »
Het lijkt in de montage of Rian de posities van de borden verkeerd heeft verstaan of begrepen. ECHTER is dit een smerig trucje van de makers. De beelden worden verkeerd op elkaar gemonteerd. Er is een kaart met de reeks: H1, H3, H5, H7, H11. Maar er is ook een reeks met: H1, H3, H6, H7, H11. Hiermee wordt dus net gedaan of Rian zit te mollen maar ze herhaald een andere reeks. Dit is dus waarschijnlijk creatief knip en plak werk in de edit.


Heel scherp!  ::vergroot:: Goeie aanwijzing dat Rian het waarschijnlijk niet is.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #53 Gepost op: 14-01-2024, 17:24:30 »
Maximaal was er 1968 te verdienen. Met deze 2 bedragen kom je daar niet op uit.

Als het eerste getal 156 is zou je bij de 2e ronde op 1812 uit moeten komen. Of het getal van de eerste klopt al niet (verschil is namelijk wel erg groot). Als 1018 zou kloppen zou het eerste 0750 moeten zijn geweest.

Gaat niet om optellen , gaat om vlam aansteken bij mooi antwoord.
Ik denk dat ronde 3 of 4 op 1968 uitkomt met STAAND (2e van links boven) en LIGGEN (laatste rechtsonder of die daar boven) ..
..maar dan zijn enkel cijfers fout.
Kom zo met een voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 17:29:34 door BertN »

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #54 Gepost op: 14-01-2024, 17:25:49 »
Om maar even een voorbeeld te geven van hoever ze zijn gegaan met het vreemd monteren van deze opdracht:
Ik heb eens gekeken naar de beelden van de eerste ronde die de kandidaten lopen.

We zien achtereenvolgens Fons, Jeroen, Kees, Rosario en Tooske en deze beelden zijn zo gemonteerd dat we netjes de wissels zien tussen deze 5 kandidaten en we horen Anna de aanmoedigen.

Allereerst is een atletiekbaan vrijwel altijd 400 meter lang. Kijkend naar Google Maps lijkt me dit stadion hierin niet anders.
We horen Fons uitleggen dat elke kandidaat 100 meter moest lopen. 5 kandidaten x 100 meter is alvast geen 400 meter.

We zien dat Fons begint vanaf het punt bij de gekleurde tafeltjes waar Tooske ook al staat. Zij staan dan bij het uitkomen van de bocht vlak voor het rechte stuk waaraan de tribune ligt met de borden (en bovenaan de vuurschaal). We zien Fons eerst van bovenaf een bocht lopen terwijl hij het rechte stuk zou moeten lopen, dan het rechte stuk met Tooske en de tafeltjes op de achtergrond. Vervolgens zien we zijn wissel met Jeroen die plaats vind aan het eind van de andere bocht, te zien aan de startnummers op de baan en het grote scherm op de achtergrond. Als we de chronologie van de beelden zouden geloven heeft Fons (topatleet is ie) dus al 2 bochten en een recht stuk = 300 meter gelopen.

Jeroen loopt vervolgens het rechte stuk aan de kant van de baan waar de olympische vuurschaal niet is (die is te zien op de achtergrond) en we zien hem wisselen met Kees in precies dezelfde bocht (bij dezelfde nummers op de baan) waar hij net zou zijn gestart.
Kees loopt vervolgens hetzelfde rechte stuk en wisselt op Rosario die de daaropvolgende bocht loopt naar Tooske. Tooske loopt dan uiteindelijk het rechte stuk dat we Fons ook al hebben zien lopen, terwijl Sor meeloopt over het veld op de achtergrond. Uiteindelijk is het ineens Rosario die de envelop aflevert bij Anna.

Wat er hier echt is gebeurd zullen we wel nooit weten.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 17:41:54 door Vage logica »

Offline WieIsUt

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #55 Gepost op: 14-01-2024, 19:44:52 »
Het lijkt in de montage of Rian de posities van de borden verkeerd heeft verstaan of begrepen. ECHTER is dit een smerig trucje van de makers. De beelden worden verkeerd op elkaar gemonteerd. Er is een kaart met de reeks: H1, H3, H5, H7, H11. Maar er is ook een reeks met: H1, H3, H6, H7, H11. Hiermee wordt dus net gedaan of Rian zit te mollen maar ze herhaald een andere reeks. Dit is dus waarschijnlijk creatief knip en plak werk in de edit.

As usual, de zoektocht naar de Mol is bijna niet meer te doen met dit soort montage. Laten we hopen nu Rick weg is, het wat beter zal worden, maar ik heb er een hard hoofd in.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #56 Gepost op: 14-01-2024, 19:46:03 »
Ik heb het onbrekende segment van 0156 toegevoegd. De laatste coordinaat had ik gemist omdat die bij het oplezen niet in beeld kwam. Ook heb ik de vermoedelijke oplossing geconstrueerd en het deel van een getal waarvan we alleen de staande getallen weten. Ook heb ik voor het gemak de coordinaten van de segmenten toegevoegd.

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #57 Gepost op: 14-01-2024, 20:09:36 »
Ik vond het helemaal niet onduidelijk hoor. Het was heel simpel, nl., de lopers lopen per 4 elk 100 meter met 1 enveloppe. Dat wordt telkens herhaald, elke enveloppe bevat instructies om 1 getal te bekomen door de borden zowel staand als liggend op de juiste plaatsen te zetten.

Het is inderdaad warrig gemonteerd, waardoor je niet alle informatie hebt over wie nu wat doet. Wanneer Fons bvb daar alle aanwijzingen uitspreidt, zijn denk ik alle rondes al gelopen.

Waar het dan fout liep?
Niet bij Anna, zij geeft de instructies door voor het eerste getal. Op de tribune moesten ze eerst alles weghalen om met een schone lei te beginnen, en daar loopt het in eerste instantie fout.
Kees komt dan aan met de tweede enveloppe en begint die instructies door te geven, terwijl ze op de tribune nog bezig waren met de eerste enveloppe. 

Eigenlijk zijn ze erin gevlogen zonder rustig na te denken, en wanneer ze dat doorhebben is de tijd bijna op en alle instructies gehusseld.

Wel opvallend dat op het einde terug met enveloppe 1 wordt gestart, mocht er toch nog iets uitkomen zou dat het laagste bedrag zijn.
De mol zat waarschijnlijk toch wel bij de lopers.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #58 Gepost op: 14-01-2024, 20:09:43 »
Allereerst is een atletiekbaan vrijwel altijd 400 meter lang. Kijkend naar Google Maps lijkt me dit stadion hierin niet anders.
Dit was het Olympisch Stadion, die atletiekbaan heeft dus de officiële afmeting. 400 meter, daar heb je geen Google Maps voor nodig.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Molympische Spelen
« Reactie #59 Gepost op: 14-01-2024, 21:27:47 »
Zou het niet gewoon zo kunnen zijn dat de mol de enveloppen, die op de tafeltjes lagen, gewisseld heeft? Twee opvallende personen zijn dan:

- Jeroen, want we zien hem in een shot hijgend bij de tafeltjes staan. Vreet hij hier iets uit???

- Anna die als een gek, na het opzeggen van de eerste kaart, ervandoor wil. Zou die in een ongezien ogenblik iets willen uithalen?  Anna zegt in de biecht ook dat ze de liggende en staan enveloppen bij elkaar probeerde te vinden. Eerst goed je best doen (en het hele spel snappen), dan de boel mollen, en als laatst nog weer de goede kandidaat uithangen. En dan wel nog een laag getal opnoemen... Wat een stunt!

Zou me niks verbazen als één van deze twee kandidaten dit gedaan heeft...

« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 21:33:17 door ThaStayFan »