Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets  (gelezen 10298 keer)

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #40 Gepost op: 11-02-2024, 15:45:42 »
Pas op, de onderste steen is bij het natellen niet meer zichtbaar geweest.

Het feit dat Rian vanop een afstand al roept: "da's 10", ook verdacht.
Anna zegt: "Ja weet ik" en slaat de onderste steen over bij het natellen. Ze moet lachen.

Anna is even alleen geweest, toen Babs de 4e steen ging zoeken.


Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #41 Gepost op: 11-02-2024, 16:17:51 »
Goed gezien van Molshoop.
Rik zegt ‘er is een sluitsteen afgehaald wat niet de bedoeling was’ maar zegt er niet expliciet bij dat die wordt afgekeurd. Mogelijk toch goedgekeurd omdat de stenen op de tafel bleven. En dan is het mogelijk dat de groene tafel toch fout was, de 4e steen lijkt een 10 te zijn. Waarom zou Anna de stenen wisselen en zo de tafel laten meetellen? Om als kandidaat de aandacht te trekken? Babs kijkt het aan zonder iets te zeggen, zij zal Anna voortaan wel in de gaten gaan houden. Later telt Anna bij de tafel van -156 een steen van 26, maar die bestaat niet eens.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #42 Gepost op: 11-02-2024, 17:40:16 »
Wat weten we wel:
- Fons haalt een sluitsteen van een stapel af
- Kees vertelt in zijn biecht dat een eenmaal geplaatste sluitsteen niet meer verwijderd mocht worden, Rik bevestigt dit aan het einde van de opdracht
- drie van de vier stapels zijn uiteindelijk goedgekeurd

Bij elkaar voldoende reden om Fons geen geld toe te kennen deze opdracht.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #43 Gepost op: 11-02-2024, 18:52:07 »
Bij het groene tafeltje -52 van Anna loopt er één en ander mis.

10 + 10 = 20
+ 15 = 35

Anna: "45 moet nog 7 bij".

Babs kijkt terecht raar.
Vooral ook verdacht omdat het maar zo heel kort in beeld is.

Als kandidaat Anna zich hier vergist of verdacht wilde maken tegenover Babs, waarom laat de montage dat dan niet gretig zien? Lekker breed uitmeten, zoals elke keer bij Fons en Kees als die staan te klungelen. Maar dit fragmentje van Anna valt nauwelijks op.
We zien niet eens of en hoe Babs haar corrigeert. Dat corrigeren lijkt me wel gebeurd. De voorlaatste steen is in elk geval niet 5. Rian sluit af met 2. Bij de uiteindelijke telling staan ze er met zijn drieën bovenop en zijn ze het erover eens dat het klopt.

Dit heeft veel weg van een mislukte molpoging, die wel de aflevering heeft gehaald maar niet teveel mocht opvallen.

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 19:44:55 door Molest »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #44 Gepost op: 11-02-2024, 19:01:13 »
Rik zegt ‘er is een sluitsteen afgehaald wat niet de bedoeling was’ maar zegt er niet expliciet bij dat die wordt afgekeurd. Mogelijk toch goedgekeurd omdat de stenen op de tafel bleven.

“Niet de bedoeling” klinkt voor mij niet als afgekeurd en we weten dat de jury wel vaker coulant was (zie de Macarenavraag in de pubquiz). Dus dat suggereert dat er bij een tafel toch iets fout is gegaan. Maar helemaal zeker weten we het niet.

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #45 Gepost op: 11-02-2024, 21:06:20 »
Toevallig kwam ik deze foto tegen op Instagram. Daaruit kunnen we afleiden dat de onderste steen niet verwisseld is geweest, en dus inderdaad een 10-steen is.

Rian is dus eerlijk.
Buiten verkeerd tellen 45 ipv 35, heeft Anna aan deze tafel niks verdacht gedaan.



« Laatst bewerkt op: 11-02-2024, 23:25:19 door Molshoop_ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #46 Gepost op: 11-02-2024, 22:11:28 »
Ik was wel benieuwd naar de paarse tafel, die van Sor en Babs. Maar daar kan ik niets verdachts aan ontdekken. De negen stenen (+ sluitsteen) zijn niet allemaal te volgen. Maar we horen Babs wel hardop rekenen tot ze van 104 op 0 uitkomen:

Gepakt door:         Resterend:
16 (Babs)   -->      88
  9 (Sor)     -->      79 (Babs zegt eerst 81, testje van Sor?)
  8 (?)        -->      71 (zegt Babs)
14 (Babs)   -->      57 (id)
18 (Sor)     -->      39 (id)
16 (?)         -->     23 (?)
11 (Anna)   -->     12 (zeggen Sor en Babs)
5   (Sor)     -->       7
7   (Babs)   -->       0

Er is één schakel zonder check van Babs in beeld: de zesde steen. Met wat we weten van de vijfde en zevende steen moet die 16 zijn, en uitkomen op een tussenstand van 23.
Dat klopt wel, want als Fons de stapel aan het eind checkt, zijn de bovenste vier stenen 5, 7, 11 en 16. Dat komt dus overeen met hierboven. Mocht er na de sluitsteen nog iets verwisseld zijn, dan zijn dat in elk geval niet de bovenste vier stenen.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #47 Gepost op: 11-02-2024, 22:36:41 »
Ik was wel benieuwd naar de paarse tafel, die van Sor en Babs. Maar daar kan ik niets verdachts aan ontdekken. De negen stenen (+ sluitsteen) zijn niet allemaal te volgen. Maar we horen Babs wel hardop rekenen tot ze van 104 op 0 uitkomen:

Gepakt door:         Resterend:
16 (Babs)   -->      88
  9 (Sor)     -->      79 (Babs zegt eerst 81, testje van Sor?)
  8 (?)        -->      71 (zegt Babs)
14 (Babs)   -->      57 (id)
18 (Sor)     -->      39 (id)
16 (?)         -->     23 (?)
11 (Anna)   -->     12 (zeggen Sor en Babs)
5   (Sor)     -->       7
7   (Babs)   -->       0

Er is één schakel zonder check van Babs in beeld: de zesde steen. Met wat we weten van de vijfde en zevende steen moet die 16 zijn, en uitkomen op een tussenstand van 23.
Dat klopt wel, want als Fons de stapel aan het eind checkt, zijn de bovenste vier stenen 5, 7, 11 en 16. Dat komt dus overeen met hierboven. Mocht er na de sluitsteen nog iets verwisseld zijn, dan zijn dat in elk geval niet de bovenste vier stenen.
Doe maar testje van Babs, gaat hij mij verbeteren?
Babs vertrouwt Sor niet en ook Fons niet, Sor wil met haar een bondje. Redelijk kandidaats, zij heeft veel informatie.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #48 Gepost op: 11-02-2024, 22:55:33 »
Ja zo bedoel ik het ook. Testje van Babs op Sor.

Sor weet ook de laatste twee stenen te liggen, die samen 12 maken. Erg onmols, tenzij er bij de eerdere stenen een rekenfout is gemaakt. Die zou Sor dan moeten hebben gehoord en wel genegeerd, nogal onwaarschijnlijk. Babs leek van de eerste tot de laatste steen de touwtjes stevig in handen te hebben.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #49 Gepost op: 11-02-2024, 23:02:05 »
Nog iets, zouden er meerdere opties mogelijk zijn geweest met de gegeven stenen?
En zijn er meer stenen dan nodig? Want als alle stenen nodig zouden zijn geweest om de opdracht te doen slagen dan zou het optillen van Fons sowieso de missende tafel zijn.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #50 Gepost op: 11-02-2024, 23:02:32 »
Mooi uitgezocht  ::ok::

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #51 Gepost op: 11-02-2024, 23:38:24 »
 ::ok::

Er is achteraf ook niet met de stenen gefoefeld.


Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #52 Gepost op: 12-02-2024, 00:32:35 »
Er was eigenlijk ook nog een 2e reden maar die kwam minder tot uiting : Rian had op het einde een steen (2) opgeraapt die uiteindelijk niet nodig was om de laatste tafel (-156) te vullen.
 doordat ze die steen meebracht naar
Wat mij hier opviel is dat Rian ook al een steen met 2 stippen naar de -52 tafel van Anna had gebracht.
Bij de Maya’s zou een steen van 16 en een steen van 7 het getal 156 vormen. Bij het zoeken naar deze stenen (Sor laat Babs een 7 meenemen, Fons legt ook 7 neer) hoor ik bij de laatste tafel denk ik Anna 26 zeggen als Babs een steen van 16 neerlegt. Maar het heeft geen effect, iedereen telt 16. Als ze de mol is heeft ze wel iets geprobeerd.
Ik dacht dat Anna iets zei als "nog 26", waarop Babs de 16 aanreikte en de anderen op zoek gingen naar de resterende 10.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2024, 00:38:23 door Delightz »

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #53 Gepost op: 12-02-2024, 08:03:41 »
Bij draadje Anna schreef ik dat het ook opvallend vond dat Anna bij de groene tafel -52 staat (2x26) en dat het antwoord 565 bij vlaggetjes van vorige week de golflengte is waar groen licht eindigt. Als wetenschapper Anna de mol is mag je daar misschien iets in zoeken. En naar die 565 heeft ze mogelijk bewust toegerekend.

Dat 156-26=130 geeft, en dat 130 een Spherisch getal is (product van verschillende priemgetallen, 2x5x13=130) en ook het enige getal dat de uitkomst is van zijn eerste vier delers (12+22+52+102=130) gaat waarschijnlijk te ver :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #54 Gepost op: 12-02-2024, 09:23:15 »
Of 1x13, 4x13 (52), 8x13 (104), 12x13(156), dus 1x, 4x, 8x, 12x. O de mol staat natuurlijk bij de 8x... :-X

Anna liegt bij de 4x over 45 en dat is 35, gooit bij de 8x een 11 en dat is een 12, gooit bij de 12x een 26 en dat is een 16.
Alleen de 1x waar Fons Tooske een luur stond te draaien laat ze links liggen.
De M is de 13e letter, en ze heeft gemold bij de 4x 8x 12x dat is samen 24x, samenvoegen: Mx24.
Gefabriceerd hintje.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #55 Gepost op: 12-02-2024, 10:53:59 »
Nog iets, zouden er meerdere opties mogelijk zijn geweest met de gegeven stenen?
En zijn er meer stenen dan nodig? Want als alle stenen nodig zouden zijn geweest om de opdracht te doen slagen dan zou het optillen van Fons sowieso de missende tafel zijn.
Ik vraag me ook af of ze niet heel eenvoudig het getal konden leggen door de bijbehorende Maya cijfers in de juiste volgorde neer te leggen i.p.v. alle cijfers bij elkaar optellen.
Voor -13 was dit al vanzelf het geval omdat ze dat met één tegel maakten.
Voor -156 heb je dan een tegel van 7 (7 x 20 = 140) en een van 16 nodig. Beide tegels heb ik gezien.
Voor -104 heb je dan 5 en 4 nodig. Die waren er ook.
Voor -52 heb je 2 en 12 nodig. Een tegel met 2 hadden ze toch (verwarring met 2 en 3). De tegel van 12 kan ik me niet goed herinneren of ze die hadden. Zou ook zo maar kunnen dat die heel moeilijk te vinden was en dat ze dan bij €1500 zouden blijven steken, net als nu.
Ik snap ook niet waarom er anders wordt gesproken over de volgorde van de tegels.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #56 Gepost op: 12-02-2024, 11:10:13 »
Ik denk dat de instructies voor deze opdracht echt veel simpeler waren.

De kandidaten moesten een stapel maken die ‘gewoon’ het tientallig stelsel volgde en niet het twintigtallig stelsel van de Maya’s en dat met een rechttoe rechtaan optelling zonder dat de positie van de lagen ertoe deed.
« Laatst bewerkt op: 12-02-2024, 11:18:17 door Allomol »
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Jooffab

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #57 Gepost op: 12-02-2024, 11:15:58 »
Mis ik iets qua titel van de opdracht?

Ik vermoed dat het slaat op het feit dat ze met een mingetal beginnen, oftewel “niets” en moeten toewerken naar 0, maar ze winnen dan “iets”.
Fabienne

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #58 Gepost op: 12-02-2024, 12:07:38 »
Ik vraag me ook af of ze niet heel eenvoudig het getal konden leggen door de bijbehorende Maya cijfers in de juiste volgorde neer te leggen i.p.v. alle cijfers bij elkaar optellen.
...
Ik snap ook niet waarom er anders wordt gesproken over de volgorde van de tegels.
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat ze de oorspronkelijke Maya telling aan moeten houden vooral omdat de tegels gestapeld worden. En het zou ook verklaren waarom Kees erover begon. Maar als dat de bedoeling was, dan zou de oplossing die ze nu gemaakt hebben dus niet kloppen...

Wordt er in de uitleg gesproken over de volgorde van de tegels?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #59 Gepost op: 12-02-2024, 12:12:43 »
De molactie van Anna is denk ik buiten beeld.
Op het moment dat Fons roept 'we komen eraan, met zijn vieren zelfs' , komen er maar 3, nml, Fons, Babs en Rian.
Sor was met Tooske vanaf de andere kant van Kees bezig om de stenen van -13 naar -156 te slepen.
Maar Anna zien we niet het hoekie van het gebouw omkomen, alleen Rian.
Denk dat Anna haar gelegenheid nam om terug te rennen naar de 104/52 en daar nog een steen onder de sluitsteen toe te voegen, zodat die niet meer klopte. Je kunt haar gewoon niet alleen laten.