Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen  (gelezen 9063 keer)

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #60 Gepost op: 28-01-2024, 18:36:10 »
Ik denk dat de mol ook wel eens wordt ingezet om een opdracht te laten lopen zoals gehoopt: het niet ontdekken van Babs en Jip.


Als je zou zeggen dat de mol bij de mariachimuziek een beetje moet proberen de aanzet te geven om meerdere liedjes te laten horen, dan zou ik dat nog kunnen begrijpen.

Vragen dat je mol zichzelf in de marktgroep gaat manoeuvreren (je ontneemt hem de keuze), omdat hij daar moet zorgen dat die kandidaten niet worden ontdekt, is (vind ik) absurd. Er is geen enkele reden om die kandidaten daar te laten lopen als ze echt niet ontdekt mogen worden. De opdracht bleef compleet hetzelfde als die afvallers daar niet liepen.

Dat is ook wat me stoort aan het hele concept. Er worden overbodige topito’s in hun handen geduwd, die dan in een nutteloze puzzel in een nutteloze ‘geheime missie’ moeten gebruikt worden. Als ze dat doen, moeten ze daarna een nutteloos torentje bouwen, enkel om te bepalen wie meer kans maakt. Dat kon ook simpel beslisyt worden door te zeggen: ‘laatst eruit (Justin), meeste kans’.
Dan moeten de kandidaten nog een sleutel kiezen om een doos  met ‘geheime inhoud’ (rara, wat zou er in die vorm zitten) te openen. En om het allemaal helemaal van de pot gerukt compleet nutteloos te maken, mag de kijker nu de uitkomst van heel die op los zand gebouwde constructie NOG NIET EENS WETEN.

Ze gaan echt met de twist van de eeuw moeten komen volgende week. Dit trok op niks.

Offline Meraikol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #61 Gepost op: 28-01-2024, 19:33:51 »
Mijn man kwam met het volgende:
Ik denk dat de afvallers wel over dezelfde markt liepen. Je ziet in de spiegel achter hun regelmatig een man met een telefoon filmen. Ook een keer dat een andere man om zich heen kijkt om de boel in de gaten te houden. Ten minste, zo komt het op mij over. Lijkt er dus op dat er met een telefoon is gefilmd en niet met een grote camera, om het zo min mogelijk te laten opvallen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #62 Gepost op: 28-01-2024, 20:02:03 »
Het overzicht van de gekozen voorwerpen (Moltalk).

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #63 Gepost op: 28-01-2024, 20:19:41 »
De mol wil bij de fietsers zitten lijkt me. Op de markt kun je alleen invloed uitoefenen door een slecht voorwerp te kopen, maar daar is veel controle op van de anderen.

Dat niet alleen, de marktgasten hadden kennelijk ook nog portofoons gekregen om er zo alledrie apart op uit te kunnen gaan. Maar dat deden ze niet. De Mol zou dat altijd wel hebben gedaan om zo te kunnen klooien met de portofoons. Hiermee plakten de drie marktgasten dus een groot 'Niet de Mol'-etiket op hun voorhoofd. We moeten de Mol dus zoeken bij de fietsers. En tenzij Kees de meest relaxte Mol ooit is, kunnen we zijn naam ook wel schrappen en blijven er dus nog maar drie kandidaten over: Fons, Rosario en Tooske.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Draaksje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #64 Gepost op: 28-01-2024, 20:50:30 »
Bijzonder moment van Tooske. Ze hoorde bij het eerste telefoontje letterlijk wat er gezegd werd (want ze herhaalde letterlijk de eerste helft van die 600 euro), maar koos er dus bewust voor om mee te gaan met de leugen van Fons over de joker.

Ik vind het zelf noch mols noch onmols, gewoon alleen bijzonder.

Dit viel me ook op.
Enige waarom ik zou denken dat ze dit doet is om de anderen in de waan te laten en hopen dat er zoveel mogelijk minuten gebeld worden?
Sor vind het ook niet verdacht dat zij los meegaat in zijn leugen..

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #65 Gepost op: 28-01-2024, 20:58:54 »
Dat niet alleen, de marktgasten hadden kennelijk ook nog portofoons gekregen om er zo alledrie apart op uit te kunnen gaan. Maar dat deden ze niet. De Mol zou dat altijd wel hebben gedaan om zo te kunnen klooien met de portofoons. Hiermee plakten de drie marktgasten dus een groot 'Niet de Mol'-etiket op hun voorhoofd. We moeten de Mol dus zoeken bij de fietsers. En tenzij Kees de meest relaxte Mol ooit is, kunnen we zijn naam ook wel schrappen en blijven er dus nog maar drie kandidaten over: Fons, Rosario en Tooske.

Tenzij de Mol productieassistent moest spelen, zodat de afvallers niet ontdekt werden. In dat geval had een marktMol er juist belang bij dat ze alledrie bij elkaar bleven. Een porto is dan erg handig om een kandidaat die afdwaalt tot de orde te roepen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #66 Gepost op: 28-01-2024, 21:09:35 »
Tja, je had een punt gehad als er ook maar één seconde beeld was geweest van zowel de 'marktgasten' als de 'afvallers' tegelijk op de markt in beeld.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #67 Gepost op: 28-01-2024, 21:41:22 »
Volgens mij werden Jeroen en Anna gewoon op de markt neergezet omdat ze Spaans spraken. Het was moeilijk daar onderuit te komen. Ik verdenk ze allebei niet, maar soms komt de mol op een niet-ideale positie terecht en heeft hij/zij het er maar mee te doen.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #68 Gepost op: 28-01-2024, 21:46:12 »
Volgens mij werden Jeroen en Anna gewoon op de markt neergezet omdat ze Spaans spraken. Het was moeilijk daar onderuit te komen. Ik verdenk ze allebei niet, maar soms komt de mol op een niet-ideale positie terecht en heeft hij/zij het er maar mee te doen.
Het is dan toch onmols van Anna om Jeroen te gaan zoeken wanneer ze er zelf effe niet uitkwam om de prijs te vragen.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #69 Gepost op: 28-01-2024, 21:47:49 »
Volgens mij werden Jeroen en Anna gewoon op de markt neergezet omdat ze Spaans spraken. Het was moeilijk daar onderuit te komen. Ik verdenk ze allebei niet, maar soms komt de mol op een niet-ideale positie terecht en heeft hij/zij het er maar mee te doen.

Maar de Mol weet toch vooraf wat voor opdracht er komt? Dan had de Mol dus kunnen zeggen: 'Deze keer niet, ik vind dat jullie je Spaans maar eens moeten oefenen'.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #70 Gepost op: 28-01-2024, 21:51:50 »
Dat niet alleen, de marktgasten hadden kennelijk ook nog portofoons gekregen om er zo alledrie apart op uit te kunnen gaan. Maar dat deden ze niet. De Mol zou dat altijd wel hebben gedaan om zo te kunnen klooien met de portofoons. Hiermee plakten de drie marktgasten dus een groot 'Niet de Mol'-etiket op hun voorhoofd. We moeten de Mol dus zoeken bij de fietsers. En tenzij Kees de meest relaxte Mol ooit is, kunnen we zijn naam ook wel schrappen en blijven er dus nog maar drie kandidaten over: Fons, Rosario en Tooske.

Daar ben ik het niet mee eens. In opdracht van de productie moest de mol er voor zorgen dat de marktgroep bij elkaar zou blijven. Immers wanneer de groep zich zou opsplitsen, was de kans groter dat een van hen de afvallers zou spotten. Dat was niet de bedoeling want dan zou het script voor de hele aflevering in de prullenbak kunnen. De mol heeft de productie hier echt een handje geholpen.
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #71 Gepost op: 28-01-2024, 21:57:48 »
Je gaat er daarbij dan wel vanuit dat de 'marktgasten' en de 'afvallers' daadwerkelijk gelijktijdig op hetzelfde deel van de markt actief waren. Daar is tot ni toen geen enkel bewijs voor. En daarom is het waarschijnlijker dat ze niet op hetzelfde deel van de markt actief waren en mogelijk niet eens tegelijkertijd.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #72 Gepost op: 28-01-2024, 22:21:28 »
Heel veel van wat er hier besproken wordt zijn aannames, vanwege de montage.
Mijn eerste reactie was ook, wat heeft een mol in hemelsnaam op die markt te zoeken? Beste molpositie is toch overduidelijk bij de fietsers.
Maar goed, inmiddels denk ik toch dat vanwege het spelelement de mol hier wel degelijk een rol gespeeld kan hebben.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #73 Gepost op: 28-01-2024, 22:23:57 »
De markt is de Lagunilla markt, op het pleintje en in ieder geval in twee evenwijdige straten.

Jeroen, Anna en Rian zie ik alleen maar in Calle Jaime Nuno heen en weer lopen. Jeroen lijkt iedereen echt wel in de Calle Jaime Nuno te willen houden. Als dat bewust is, houdt hij iedereen ook bewust bij elkaar. Jeroen zit op een gegeven naast de pop met het blauwe jurkje bij het gele hek, het lijkt wel of daar op de grond een tekening van een mol staat.

Jip, Justin en Babs zie ik alleen in Calle González Bocanegra heen en weer lopen. De topitozuil staat aan het einde van de straat, bij de rode stip. Jip en Justin zie je in het begin aan de overkant van de topitozuil lopen, Justin langs de Aztekenvoetjes. Jip vindt een boek bij een hek aan het begin van de straat, Babs loopt ook langs dat hek. Een ander boek ligt bij de Aztekenvoeten, tegenover de topitozuil. Het teken op het boek lijkt een Maya kalender.
 
« Laatst bewerkt op: 28-01-2024, 22:31:23 door Crapuleke »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #74 Gepost op: 28-01-2024, 22:39:07 »
Goed gevonden. Dit bewijst dat ze dus - als ze überhaupt al op hetzelfde moment op de markt waren - op verschillende delen ervan, op zeker 100 meter afstand van elkaar actief waren.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #75 Gepost op: 28-01-2024, 22:39:36 »
De fietsers hebben kans op jokers, de anderen niet? Ik heb er op de markt geen zien liggen. Foei!!

Waarom zou de mol bij de fietsers moeten zitten?

Vanaf het moment dat het over jokers gaat, beginnen alle kandidaten-oortjes te flapperen.
De aanwezigheid van de mol is daar niet vereist om belminuten te verspelen.

Rosario en Fons verspelen heel veel belminuten in de hoop een joker te verzilveren. Tooske doet er later ook aan mee. En hoewel Kees niet wil bellen, heeft hij ook wel interesse in een joker.
En toch is er maximaal één de mol. Dus minstens 3 kandidaten die vol voor de jokers gaan, dus waarom geen 4 kandidaten die vol voor de jokers gaan?


De groepsverdeling vroeg om Drie kandidaten met een gat in de hand, die ook een beetje Spaans spreken.
Mol of geen mol, de positie van Anna en Jeroen lag hiermee al vast.

Ze hadden 2.000$ voor 10 voorwerpen. Dat is gemiddeld 200$ per voorwerp.

Jeroen dingt overal af, Rian kiest best goede voorwerpen.

Anna:
"300$ voor de gitaar, ook doen?"

"Oh kijk, een mooie lamp van 500$. Ik vind hem echt wel mooi hoor."
Het lijkt er zelfs op dat ze een bod doet van 500$ in plaats van de vraagprijs te herhalen.

Lekker dure dingen kopen. Bijgevolg hebben ze ook maar 9 voorwerpen.
Verder koppelt ze alles met vergelijkbare waarde, zoals bv. het ei en de lamp, zodat het 50/50 wordt. Als kandidaat zou je toch op zekerheid spelen en een paar voorwerpen opofferen.

Op de markt Anna de enige met mollengedrag.


Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1
« Reactie #76 Gepost op: 28-01-2024, 23:12:37 »
De Mol moest misschien zorgen dat de drie afvallers ongezien hun topito's konden neerleggen.
Volgens mij was t nep .
Zaten ze niet op hetzelfde deel van de markt.
De potentiële herintreders speelden toneel voor ons .
Jeroen , Anna en Rian hebben alledrie geen enkel moment de productieassistent hoeven spelen en moeten afleiden.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1
« Reactie #77 Gepost op: 28-01-2024, 23:21:08 »
Er werd gezegd dat alle 4 de fietsers een joker hebben verdiend. Hoe dan? Ik heb bijvoorbeeld niet gezuen dat Kees een joker verdiend, en ook de anderen niet allemaal.

Het is sowieso niet eerlijk. Anna, Rian en Jeroen hadden geen kans op een joker. En vermoedelijke herintreedster Babs ook niet.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #78 Gepost op: 28-01-2024, 23:45:23 »
En als je op de markt nou eens een topito kon verdienen, dat weegt op tegen jokers bij de fietsers.
Zeg maar 3 keer spotten is 3 topitodelen is  samen 1 topito.
Door Jeroen, Anna of Rian.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2024, 23:58:15 door foxhunter »

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2024, 01:59:47 »
Aan de gebouwen zien we dat ze niet al te ver uit elkaars buurt zijn. Of het gelijktijdig is zal moeilijk te achterhalen zijn.