Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen  (gelezen 9070 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #40 Gepost op: 28-01-2024, 01:03:05 »
Het is frappant wat Rosario in een biecht zegt: ze hadden van al het geld 1 item kunnen kopen, dat was dan bijna zeker het meest waardevolle artikel geweest tegenover een ding van Rik.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #41 Gepost op: 28-01-2024, 01:09:29 »
Maar dat had dan maar 1 keer de inzet geweest , dus in het geval van meer dan 20 minuten beltijd 100 euro. Ik denk niet dat de kandidaten op de markt ( en die waren er minimaal 2j daar  hun fiat aan zouden hebben gegeven .

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #42 Gepost op: 28-01-2024, 01:18:54 »
Voor mij is bij deze opdracht jeroen afgevallen als mol omdat hij nu echt in het verkeerde groepje zat.

Ik vind fons te opzichtig mollen en sor komt ineens bovendrijven als de mol, vind hem in de vorige afleveringen erg passief maar hij stuurt hier wel duidelijk de groep een bepaalde kant op.

Vind Kees eigenlijk de enige die tegengas geeft, Tooske laat het gebeuren en Fons is vooral bezig met kloten.

Bij de kopers hebben we anna nauwelijks in beeld gezien en was jeroen weer sturend en ik heb geen idee wat rian toevoegd, al kun je hier wel degelijk mollen door goede dingen te kopen wat niet gelukt is want 7 van de 9 goed geraden..

Ik hoop echt dat kees de mol is ook vanwege zijn biecht in het vliegtuig dat hij over slachtoffers spreekt en dat ik sor echt te passief vind maar wellicht gaat dat veranderen.




Hm, ik vond dat Tooske het juist niet liet gebeuren. Ze had gehoord wat keuze 2 was maar verdraaide het expres voor Fons. Ze wist dus ook dat toen Fons aan de telefoon was en voor keuze 2 koos, dat hij voor de troef ging. Even later doet ze heel verbaasd als Sor haar vertelt dat er misschien jokers in het spel zijn. Vervolgens, als ze aan de telefoon is, herhaalt ze tegen Sor  "belt u voor een troef". Alsof ze niet al lang wist dat ze dat te horen zou krijgen.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #43 Gepost op: 28-01-2024, 01:42:58 »
Als Sor de eerste keer ophangt, zijn er nog 24 belminuten over. Geen joker verdiend.
Als Fons zijn geboortedatum doorgeeft zijn er nog 20 belminuten over. Joker verdiend.
Als Tooske hoort dat optie 2 een troef is, zijn er nog 17 minuten over. Er wordt een joker verdiend.
Als Fons de tweede keer aan de telefoon hangt, gaan de belminuten van 14 naar 9 minuten. Twee jokers verdiend: 1 voor Kees.
Sor verdient een joker. Beltegoed onbekend.
Tooske en Sor verdienen 400. Er zijn nog 7 minuten beltegoed over.

Wat in ieder geval opvalt is dat er tussen de 9 en 7 minuten een joker wordt verkregen terwijl dat eerst minutenlang duurde.

Offline hoi33

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #44 Gepost op: 28-01-2024, 09:21:45 »
De mol wil bij de fietsers zitten lijkt me. Op de markt kun je alleen invloed uitoefenen door een slecht voorwerp te kopen, maar daar is veel controle op van de anderen.

Bij de fietsers wordt het vervolgens lastig om als mol in je eentje een groep het verkeerde voorwerp te laten kiezen. Dit wordt dus ook niet je tactiek. Je tactiek wordt om de kandidaten zelf het geld te laten verspelen. Kandidaten willen nou eenmaal een joker verdienen, en we weten allang dat ze daar geld voor over hebben.
De mol kan zich hierin mengen en ook aan de telefoon gaan hangen in de hoop kandidaats genoeg over te komen. In het geval van Sor de mol kun je zelfs 6 minuten verdoen zonder er ook maar iets aan over te houden, je hebt toch niks aan een joker.
Je kunt ook als Kees de mol veel te goed van vertrouwen spelen en Fons gewoon lekker minuten lang aan de lijn laten 'om te verdubbelen'. En vervolgens aan het eind van de opdracht 'Ik heb niet gebeld!' je handen overal vanaf halen.

Dan wordt er vervolgens 7x goed geraden, maar dat levert ineens maar 700 euro op, in plaats van 2100.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #45 Gepost op: 28-01-2024, 09:24:00 »
Vind bij de geheime opdracht van de afvallers wel weer een dingetje dat ze kennelijk onopvallend moeten zijn terwijl er een cameraman achter ze aan loopt? Vooral bij het openen van die kist. 't voelt tegelijk als een opdracht die móést slagen maar.. hoe dan?

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #46 Gepost op: 28-01-2024, 09:38:01 »
Het jammerste aan het stuk met de afvallers, is dat we nu zelfs nog niet weten waartoe dat gaat leiden. Als volgende week blijkt dat die afvaller 5000€ kan opleveren voor de pot, dan zouden we kunnen veronderstellen dat de mol op de markt spullen wil kopen, om die afvaller te spotten en uit het spel te houden.

Maar tot nu toe, is het complete stuk overbodig (en ook saai).

Offline MissLeonie91

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #47 Gepost op: 28-01-2024, 10:03:54 »
Ik denk juist dat de Mol bij de Kopers zit. Als Mol weet je toch wel dat de fietsers gretig zullen zijn voor de troeven.

Daarnaast liepen daar de afvallers. Ik denk dat de productie heel erg heeft willen sturen dat dit zou slagen.
Anna zei dat ze alle 3 bij elkaar bleven. Wie heeft dat voorgesteld? De Mol ‘helpt’ de productie en de afvallers door vooral bij elkaar te blijven en het voor de afvallers makkelijker is om ze te zien.
Daarnaast had Rian een super opvallend rood t-shirt aan. Expres met voorkennis?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #48 Gepost op: 28-01-2024, 10:05:15 »
Beetje wazige opdracht weer die zo in elkaar zit dat er eigenlijk al zo goed als geen extra geld te verdienen is.

Nou vooruit doen we bij één nummer wat ze kunnen bellen GEEN troef optie. Dan wordt er nog wat geld verdiend.

De andere nummers hadden allemaal een troef optie en natuurlijk gaat bijna elke kandidaat daar sowieso in mee dat ze het bericht iig te lang blijven afluisteren.
Ze moesten namelijk al voor optie 2 (geen geld) kiezen door alleen maar het woordje troef. (Kon dus ook een vrijstelling of 3 jokers of net wat zijn) vervolgens hangen ze mega lang aan de lijn. Je weet niet wat er gaan komen. Komt er na “u speelt voor 1 joker” ook nog u speelt voor 2 jokers. Of misschien wel 3 of 5? Of een vrijstelling.
Deze opdracht zat zo in elkaar dat ie eigenlijk op het gebied van extra geld voor de groep al weinig kans van slagen had.

Dus daar hoeft een mol al niet te mollen.

En eigenlijk is het enige extra geld voor de groep is hier verdiend door de productie verdiend want als ze daar ook een troef in hadden gestopt was dat ook weg geweest ongeacht wie er belde.

Meest verdacht waren wel Sor die lang luistert voor Jan noppes.
En Fons die telkens de telefoon wilde en lang luisterde.

Niet verdacht Kees.


Ik denk toch dat de mol misschien wel gewoon naar de markt moest om er daar voor te zorgen dat de topito opdracht van de afvallers wel zou slagen.
Misschien zien we de mol straks in de terugblikken wel al die mooie rode boekjes met sleutels neerleggen voor dat topitotrio.

Want dat levert mooie tv op en anders loopt het een beetje allemaal met een sisser af.

En dat beetje geld wat hier gewonnen wordt? 700 euro? Ach dat trekken we wel recht met de spelletje straks.

« Laatst bewerkt op: 28-01-2024, 10:17:08 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #49 Gepost op: 28-01-2024, 10:15:30 »
Ik denk juist dat de Mol bij de Kopers zit. Als Mol weet je toch wel dat de fietsers gretig zullen zijn voor de troeven.

Daarnaast liepen daar de afvallers. Ik denk dat de productie heel erg heeft willen sturen dat dit zou slagen.
Anna zei dat ze alle 3 bij elkaar bleven. Wie heeft dat voorgesteld? De Mol ‘helpt’ de productie en de afvallers door vooral bij elkaar te blijven en het voor de afvallers makkelijker is om ze te zien.
Daarnaast had Rian een super opvallend rood t-shirt aan. Expres met voorkennis?

Ik ga mee in je redenering. Maar dat de mol hier mee moet sturen  om de afvallers niet op te merken, dat zou ik echt bagger vinden. Als productie hoef je echt je mol niet op te zadelen met zo’n domme taken. Verzin dan een andere opdracht met die afvallers, verdorie.
Het hele concept ‘afvallers zijn terug’ had echt tot nu toe geen enkele meerwaarde in deze aflevering. Er kon geen geld mee verdiend of verloren worden. Een opdracht met 3 afvallers is GEEN opdracht, want er zit geen mol bij. Ik snap echt niet waarom daar zoveel schermtijd naartoe moest.
En geen enkele van die kandidaten keert toch echt terug in het spel? Ze hebben hun rode scherm gehad en weten nu meer dan de anderen (zeker Justin). Ze zullen gewoon ergens een rolletje spelen in een volgende opdracht.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #50 Gepost op: 28-01-2024, 10:20:39 »
Ik ga mee in je redenering. Maar dat de mol hier mee moet sturen  om de afvallers niet op te merken, dat zou ik echt bagger vinden. Als productie hoef je echt je mol niet op te zadelen met zo’n domme taken. Verzin dan een andere opdracht met die afvallers, verdorie.
Het hele concept ‘afvallers zijn terug’ had echt tot nu toe geen enkele meerwaarde in deze aflevering. Er kon geen geld mee verdiend of verloren worden. Een opdracht met 3 afvallers is GEEN opdracht, want er zit geen mol bij. Ik snap echt niet waarom daar zoveel schermtijd naartoe moest.
En geen enkele van die kandidaten keert toch echt terug in het spel? Ze hebben hun rode scherm gehad en weten nu meer dan de anderen (zeker Justin). Ze zullen gewoon ergens een rolletje spelen in een volgende opdracht.


In het verleden hebben we al vaker gezien dat de mol dus wel opgezadeld wordt met dat soort taken. Dus ik vind dat wel ook onderdeel van het spel en zou mij niet zo storen als het zo zou zijn.

Ik snap het hele afvallers terug concept in deze constructie tot zover ook nog niet zo.
Maar ik verwacht ook nog wel een twist.
Dat Rik straks zegt. Ok of jullie kiezen nu voor dat deze afvaller terug komt dat kost zo en zoveel en dan gaat er niemand naar huis. Of we gaan nu test en executie doen.
Als mol wil je dan meest waarschijnlijk gaan voor de afvaller die de rest het het meest gunt om terug te keren en die ze het minst als concurrent zien? Dus Babs?
« Laatst bewerkt op: 28-01-2024, 10:40:13 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Flos

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #51 Gepost op: 28-01-2024, 13:23:08 »
Ik denk juist dat de Mol bij de Kopers zit. Als Mol weet je toch wel dat de fietsers gretig zullen zijn voor de troeven.

Daarnaast liepen daar de afvallers. Ik denk dat de productie heel erg heeft willen sturen dat dit zou slagen.

Ik kan me dit niet voorstellen. Beiden hadden prima televisie opgeleverd, de verwarring van de kandidaten die de afvallers zagen was ook leuk geweest. Bovendien waren de twee volgende onderdelen voor de afvallers, het bouwen van de torentjes en het verkrijgen van het sleuteltje door de kandidaten, makkelijk te schrappen.

Vorig jaar had de eerste afvaller ook de kans terug te keren, dat mislukte toen behoorlijk. Dit geeft voor mij aan dat beide scenario's voor de productie goed zijn om mee door te gaan.

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #52 Gepost op: 28-01-2024, 13:52:42 »
Als Sor een kandidaat is, waarom zou hij dan bij Tooske suggereren dat er een Joker in het spel zou zitten en daarmee aanmoedigen daarvoor te gaan?

Dat je als kandidaat voor de joker gaat, logisch! Maar een andere kandidaat is je concurrent als kandidaat. Die een joker gunnen, geeft jezelf minder kansen om door te gaan en Sor had toen zelf nog geen joker verdiend.

Als je kandidaat bent, weet dat er jokers te verdienen zijn, dan zou je moeten proberen Tooske te bewegen niet te bellen, maar zelf nog een keer en dan wel die joker te pakken.
« Laatst bewerkt op: 28-01-2024, 13:58:54 door JPD »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #53 Gepost op: 28-01-2024, 14:04:48 »
Er vanuitgaande dat men de hulpmol niet op de markt plaatst om de echte mol uit de kist te halen zie ik de mol ook bij de fietsers. Rian was oprecht kitsch van kunst te onderscheiden. Anna en Jeroen hebben het Spaans niet verkeerd ingezet door items duurder af te rekenen dan ze qua budget hadden.

Kees op en top kandidaat ala Dick Jol. Gewoon niet willen bellen slaat de mol nooit af. Hoewel je er als mol niks aan hebt qua jokers, kun je er perfect de kandidaat mee uit hangen. Daarom vind ik Fons en Rosario qua fietsers het meest verdacht. Beide de lijn vasthouden, ze regelen vier jokers. Verbellen veel minuten dus minder budget voor de koopjesjagers. Wel gek dat ze dan 1 nr gewoon bellen voor meer budget op de markt. Ik had als mol geweten welke nummers leiden naar alle jokers en volop erin gesprongen. Hoe meer jokers hoe minder geld te winnen uiteindelijk.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #54 Gepost op: 28-01-2024, 14:17:23 »
Ik denk juist dat de Mol bij de Kopers zit. Als Mol weet je toch wel dat de fietsers gretig zullen zijn voor de troeven.

Daarnaast liepen daar de afvallers. Ik denk dat de productie heel erg heeft willen sturen dat dit zou slagen.
Anna zei dat ze alle 3 bij elkaar bleven. Wie heeft dat voorgesteld? De Mol ‘helpt’ de productie en de afvallers door vooral bij elkaar te blijven en het voor de afvallers makkelijker is om ze te zien.


Opvallend ook dat Jeroen op een gegeven moment treuzelt en is achtergebleven. De anderen gaan weer terug omdat ze bij elkaar zouden blijven. Kan als eventuele mol ook tactiek zijn geweest niet te snel over de markt te gaan om de afvallers een kans te geven. Of hij spotte ze te dichtbij.

Maar ik zie ook nog wel een scenario waarin het allemaal in scene is gezet : laat de afvallers het spel spelen met de gedachte dat ze ieder moment betrapt kunnen worden terwijl dat in werkelijkheid enorm meevalt allemaal. Daar zullen we uiteraard nooit achter komen.

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #55 Gepost op: 28-01-2024, 14:33:42 »
Ik denk dat de mol ook wel eens wordt ingezet om een opdracht te laten lopen zoals gehoopt: het niet ontdekken van Babs en Jip. Als zij gepakt zouden worden, was de rest van de aflevering behoorlijk leeg, was er wél een eliminatie geweest, etc.

Kees en Tooske echt afgeschreven als mol bij deze opdracht. Rian deed het ook echt wel goed.

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #56 Gepost op: 28-01-2024, 15:15:18 »
Het argument "dit moest zo lopen, want anders was er geen aflevering geweest", is sowieso niet geldig. We weten dat de productie altijd reserve-opdrachten klaar heeft staan, voor het geval dat er op het laatste moment iets niet door kan gaan.

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #57 Gepost op: 28-01-2024, 16:31:26 »
En, hebben jullie deze vrouw gezien?

 ::oink::

Ze komt zichtbaar in het terugspoelgedeelte...

Zou hier nog iets achter zitten?

Offline teuntjah

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #58 Gepost op: 28-01-2024, 16:35:19 »
Ik ben het ermee eens dat je als mol een makkelijkere dag hebt als fietser.
Maar stel nou dat je toevallig goed Spaans spreekt en je dus moeilijk onder die markt uitkomt. Wat ga je dan doen?

Ik als kandidaat zou denk ik proberen om een thema te installeren in de gekochte voorwerpen zodat het voor de medekandidaten gemakkelijk is om te zien welke items door ons gekocht zijn (bijv. 9 visjes kopen).
Ervan uitgaande dat dit een toegestane strategie is, zou het best mollerig kunnen zijn om "zo goed mogelijke" concurrenten van Riks items te kopen. Toch? :-X

Offline :Selmar:

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • You can run, but you can't hide
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Kijken, kijken, wel kopen
« Reactie #59 Gepost op: 28-01-2024, 18:01:30 »
Het is frappant wat Rosario in een biecht zegt: ze hadden van al het geld 1 item kunnen kopen, dat was dan bijna zeker het meest waardevolle artikel geweest tegenover een ding van Rik.
Ze hadden gewoon 10x een ansichtkaart moeten kopen met de tekst “de groeten van Jeroen”. Opdracht klopte gewoon niet.