Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?  (gelezen 12357 keer)

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #60 Gepost op: 4-02-2024, 12:03:47 »
Dat de eindbestemming érgens aan de route lag en ter plekke was aangegeven of bijv Rick aan de kant van de weg stond is dan nog de meest acceptabele verklaring.
Maar wederom moeten wij aan de hand van beperkte informatie proberen de spelregels te reconstrueren..

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #61 Gepost op: 4-02-2024, 12:16:53 »
1. Het eindpunt ligt langs ‘de route’, maar is niet gemarkeerd. In dat geval moet je de hele route afleggen, maar dat kan absoluut niet binnen de 15 minuten die Rik suggereert. Ik denk dat het zelfs in 45 minuten niet zou lukken. En als het op de kaart niet gemarkeerd is, hoe moet je dan langs die route herkennen waar dat punt is?
Het lijkt een rondrit te zijn waarbij de bestemming halverwege ligt (welke kant om je ook rijdt). Als de gele lijn 8 minuten is, wordt het heel krap om de helft van de rondrit in 15 minuten te rijden. En dan moet Dennis of Rik ergens langs de route staan om de juiste locatie aan te geven.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #62 Gepost op: 4-02-2024, 12:26:23 »
Anna deed iets wat de mol nooit zou doen. Fons wilde toen de kaart onvolledig was en de tijd bijna op (onmogelijk om nog naar de villa te rijden), veel mollen kapotslaan. Dat zou veel geld kosten en niks opleveren.

Toen zei Jeroen en Anna: nee, dat kost veel mingeld.

Een mol zal zo'n plan van Fons juist omarmen. Er mee instemmen of stilletjes hopen dat men mee gaat, omdat de 38.000 sowieso onhaalbaar was geworden.

Was het plan van Fons een molactie? Dat kan, maar het kan ook een kandidaatsactie zijn, omdat je denkt dat er 38.000 ligt wat het verlies van het mingeld teniet zou doen.

Anna kunnen we afschrijven en Jeroen ook (bleek al bij de executie).

Of Fons probeert de Mol uit de tent te lokken. Als Mol zou ik hier niet zomaar op happen, dat maakt je alleen maar verdacht. Opdracht is mislukt en er zit al mingeld in de pot. De Mol kan tevreden zijn. Waarom zou die hier onnodig risico lopen?
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #63 Gepost op: 4-02-2024, 12:40:09 »
Of Fons probeert de Mol uit de tent te lokken. Als Mol zou ik hier niet zomaar op happen, dat maakt je alleen maar verdacht. Opdracht is mislukt en er zit al mingeld in de pot. De Mol kan tevreden zijn. Waarom zou die hier onnodig risico lopen?
Of Fons wil de verdenking van anderen op zich richten. Want hij is wel vaker opzichtig bezig en Jeroen verdacht hem ook.

Door de actie van Fons kwam wel de mogelijkheid om nog veel geld uit de pot te spelen. Ik denk dat de mol wel het idee van Fons actief zou kunnen omarmen, doordat de mol zelf niet met het idee kwam. Alleen de mol en kijker weet dat de opdracht al mislukt was. De kandidaten hadden nog hoop, dus zouden in redelijkheid best mee kunnen gaan met Fons.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 12:43:40 door JPD »

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #64 Gepost op: 4-02-2024, 13:08:42 »
Hebben we de goede antwoorden op de vraag in beeld gehad?

Vogelveschikker - molik
pijnstiller - paracetamol
fan van programma - molloot
leer over fruit - pomologie
windturbine - windmolen

De meeste lijken mij niet zo moeilijk, maar er zaten wel een paar pittige tussen.

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #65 Gepost op: 4-02-2024, 13:12:06 »
Iets kapot maken  lijkt mij niet molesten maar mollen, molesters is toch mishandelen? Het was Anna toch die molesteren zei

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #66 Gepost op: 4-02-2024, 13:16:10 »
Iets kapot maken  lijkt mij niet molesten maar mollen, molesters is toch mishandelen? Het was Anna toch die molesteren zei

Ik dacht dat zij mollen zei en iemand haar corrigeerde naar molesteren?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #67 Gepost op: 4-02-2024, 13:18:32 »
guacamole kwam ook nog voorbij

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #68 Gepost op: 4-02-2024, 13:38:04 »
Hebben we de goede antwoorden op de vraag in beeld gehad?

Vogelveschikker - molik
pijnstiller - paracetamol
fan van programma - molloot
leer over fruit - pomologie
windturbine - windmolen

De meeste lijken mij niet zo moeilijk, maar er zaten wel een paar pittige tussen.

Oftalmologie - oogheelkunde
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Zillionaire

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #69 Gepost op: 4-02-2024, 13:52:15 »
Bedankt. Inderdaad, 8 minuten. Dat bewijst nog maar eens dat het kwartiertje rijden zeker genoeg zou zijn geweest om op tijd te raken, je moet immers onverwachte drukte in het verkeer een beetje meerekenen.

Ik concludeer er een beetje uit dat zowel kijker als kandidaten hier een rad voor ogen wordt gedraaid, de opdracht was onmogelijk. We gaan zeker de beste mol ooit hebben, die 40.000 euro uit de pot haalt op één dag tijd, zonder er maar iets voor te moeten doen.

Klopt. Met de rode route was een kwartier nooit haalbaar. Het eindpunt is naar ik weet ook niet zichtbaar geweest op een stukje kaart. Leuke mollenactie hoor maar wéér zo''n onmogelijke opdracht..

 ::ohno::
Carpe Diem

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #70 Gepost op: 4-02-2024, 13:52:50 »
Wie heeft het boekje van Dennis opgeruimd? De productie of de mol?

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #71 Gepost op: 4-02-2024, 13:53:13 »
Ik dacht dat zij mollen zei en iemand haar corrigeerde naar molesteren?
Klopt. Fons corrigeerde Anna en gaf ook aan waar molesteren hing.

Erg kandidaats van Fons.

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #72 Gepost op: 4-02-2024, 14:16:38 »
Ik heb ook een kaart gemaakt.

Start: Plaza de la Independencia
Eind:  P.º de Montejo 452

Reistijd +/- 8 min inderdaad. (Groene route kortste ivm éénrichtingverkeer.

PS: zouden Rood, Oranje en Paars wel goed. ingevuld zijn , beetje ver weg.
( en ik heb gegokt dat het 3 losse elementen zijn )


« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 14:51:38 door BertN »

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #73 Gepost op: 4-02-2024, 14:29:55 »
Netjes!

Aangezien rood, oranje en paars wel heel mooi op elkaar aansluiten, lijkt het me toch correct te zijn. De stukjes in het westen zijn trouwens ook heel ver weg.

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #74 Gepost op: 4-02-2024, 14:39:12 »
Ik heb even een lijst gemaakt van in beeld gebrachte Pinjata's en Beluisterde vragen/antwoorden.

Opmerkelijk is dat Pinjata van Tooske "mol-loot" tegen einde van de opdracht nog zie hangen , maar dat kan ook montage zijn.


- Molletje -

po-mol-ogie
mol-esteren
mol-loot
mol-bord
micro-mol
Koffie-mol-en
Ofstal-mol-logie
Paraceta-mol
Guaca-mol-e
mol-sla
Mol-ik
Mol-dau
Dubbel-mol
Ho-mol-oog
Kalender-mol-en
Zweef-mol-en
Ortho-mol-ecair
Mol-ukken
Politie-mol
mol-ano
mol-boon
Oftal-mol-ogie

- Telefoon -     

Jeroen
Anna
Tooske




Rian
Babs
Fons
Rossario
Anna



Anna
Babs/Kees?
Roassario?




Rian
?
Fons
- Vraag Telefoon -

De leer van fruit en de fruitsoorten
Iets kapot maken
Trouwe Fan van het tv-programma Wie is de MoL?




Een veelgebruikt pijnstillend en koortsverlagend middel.
Een avocado saus afkomstig uit Mexico.
Hoe heten de bladeren van een Paardenbloem?
Vogelverschrikker
Met 440km langste revier van Tsechië



Kermis attractie waarbij men in een hangend zitje in de rondte draait.
Natuurgeneeskunidge Behandelwijze
Eiland in de indische zee




Drie turbines om geld op te wekken?
Een brandbare stof ..
Deel van een windturbine -?waar kruis aan vast zit?-

PS: Het feit dat hier het juiste antwoord en vraag bij elkaar gematched zijn zegt nog niet dat de juiste Pinjata is gemold of gevonden!
Integendeel Po-mol-ogie is bijvoorbeeld verkeerde geslagen etc.

Edit: Draai->Zweef-molen
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 15:58:45 door BertN »

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #75 Gepost op: 4-02-2024, 14:45:55 »
Wat ik nog niet helemaal snap, is hoe we met deze aantallen een complete route zouden kunnen krijgen. We hebben vooralsnog 22 woorden (dat kunnen er natuurlijk meer zijn, heeft iemand enig idee hoeveel pinatas er hingen?), bij de meeste kandidaten hebben we 2 woorden, en er waren zeker 7 foute pinatas neergehaald. 2x8 + 7 = 23, dus dat zou best kunnen.
Wat ik dus echter nog niet zie, is hoe 16 stukjes van de kaart de complete route kunnen maken. Er staan nu 8 gekleurde stukjes op de kaart (denk ik). Is het voldoende om met 8 erbij de route compleet te maken?

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #76 Gepost op: 4-02-2024, 15:02:58 »
Wat ik dus echter nog niet zie, is hoe 16 stukjes van de kaart de complete route kunnen maken. Er staan nu 8 gekleurde stukjes op de kaart (denk ik). Is het voldoende om met 8 erbij de route compleet te maken?

Dat zou moeten lukken. Ik kan de cirkel ongeveer rond maken met 7 extra stukken, al zijn sommige stukken dan wel wat langer dan de stukjes die we te zien krijgen.

Een vlugge berekening met google maps routeplanner (maar ik ben er geen krak in) toont me dat het volledige traject toch wel iets van een 38 minuten zou duren om te rijden. Gegevens ingegeven op een moment dat het in Mexico zondag vroeg in de ochtend is, dus relatief kalm verkeer op het moment dat ik de route plan.

Zelfs als je dan rekent dat ze dan de helft van het traject moeten rijden en dat beide kanten op ongeveer hetzelfde zijn en dat Rik dan duidelijk aan de kant van de weg ging staan, dan is het kwartiertje rijden dat Rik suggereert, eigenlijk al veel te weinig.

De kans dat ze die locatie op tijd vonden is nihil.


Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #77 Gepost op: 4-02-2024, 15:05:35 »
Vraag me ook heel erg af wie, als ze wel op tijd waren geweest, had mogen tellen hoeveel geld er nog heel was..

Offline BertN

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #78 Gepost op: 4-02-2024, 15:37:36 »
De kans dat ze die locatie op tijd vonden is nihil.

Tenzij op segment 4 er duidelijk een bestemming herkenbaar te zien is.
Of andere extra info in de briefjes.

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Het gebaande pad?
« Reactie #79 Gepost op: 4-02-2024, 15:51:09 »
Tenzij op segment 4 er duidelijk een bestemming herkenbaar te zien is.
Of andere extra info in de briefjes.

Klopt. Maar daar zit ook het probleem. Er is vooraf bepaald welke kandidaat ‘segment 4’ krijgt. Want aan de telefoon moet de juiste persoon staan voor en opgave. Slechts 1 kandidaat krijgt dat stuk.
Laten we eens veronderstellen dat Rosario de mol is en dat segment 4 de oplossing is van ‘vogelverschrikker’. Dan is door de productie al bepaald dat Rosario als mol alle macht in handen heeft. Hij moet alleen de opdracht vogelverschrikker stil houden of verprutsen. De andere kandidaten hebben geen enkele mogelijkheid om de oplossing te bekomen. En dat is (als mijn denkpiste klopt), gewoon puur bedrog. Dit is niet meer mollen, dit is niet meer subtiel het juiste stuk uit het spel proberen te houden. Dit is een compleet gemanipuleerd, onmogelijk te winnen spel.

Je kunt evengoed zeggen dat je 10 miljoen kan winnen deze opdracht, als je binnen de minuut een geheime locatie in Merida vind. Dat de locatie een uur verder ligt is een detail. Opdracht mislukt, de mol heeft 10 miljoen uit de pot gehouden.