Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 31494 keer)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #120 Gepost op: 3-02-2024, 22:59:40 »
Had ik ook. Vooral tijdens de opdracht met de bakjes bij de Mayatempel, waarbij ik eerder de indruk kreeg dat de deelnemers in het Vondelpark stonden. Slaapverwekkend.
Ook de herhaalde uitleg van Rik,  weliswaar hier en daar ingekort en gelukkig niet bij iedere kandidaat, maar dan nog. Saaie tv.
Ik hoopte vooral op een molontmoeting in die tempel of zo toen Rik in de promo zei of de kandidaten iets anders wilden hebben.. nee werd het dit...

Offline mollie23

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #121 Gepost op: 3-02-2024, 22:59:48 »
Ik dacht dat ik veel te kritisch keek en als trouwe kijker misschien teveel verwachte, maar zie dat ik zeker niet de enige ben die wat teleurgesteld is.
Vond het seizoen zo sterk beginnen en hoopte dat deze lijn doorgetrokken zou worden. Helaas is dat naar mijn mening niet het geval. Opdrachten zijn inderdaad niet boeiend genoeg, vaak zeer onduidelijk, onlogisch en onhaalbaar. Familie en vrienden die ik al jarenlang opdraag om (Wie is) de Mol te kijken, zijn afgehaakt..
Zo jammer, want het decor en het land zijn prachtig! Ik had gehoopt op enorm spannende opdrachten, waarbij alle kandidaten keihard spelen. Helaas is het nog teveel ‘met zijn allen op reis en wat opdrachten doen’ naar mijn smaak.
Op naar aflevering 6. Hopelijk zijn we dan wat positiever  ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 23:01:41 door mollie23 »

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #122 Gepost op: 3-02-2024, 23:26:07 »
Ja het zijn simpele opdrachten maar door gebrek aan wat voor uitleg dan ook is het alsnog NIET te begrijpen


Dat vat het goed samen, denk ik.  ::ok::
Oké, oké, ik heb het begin van de aflevering gemist. Dat helpt niet, maar ik dacht: ik kom er vanzelf wel in. Om er achter te komen dat die hele opdracht zowel voor mezelf als voor de kandidaten niet duidelijk was.
Deze aflevering wist mij niet te pakken. En dat terwijl ik de kandidaten leuk en boeiend vind. Dennis ook tof vind en Mexico een mooi land.
Maar ik zie vooral dat de opdrachten niet haalbaar zijn. Je kunt blijkbaar veel geld verdienen, maar gezien de opzet kon er alleen maar geld verdwijnen. En de rol van Dennis blijft onbelicht: ergens wat geld versnipperen.  ???
En inderdaad: de bakjes. Waarom zien we niks van de locatie? En hoe kan het dat alleen Babs iets van geld heeft gehaald? Als je er wat kansberekening op los laat, moet de groep wel zeer veel pech hebben. Ook hier kun je alleen maar verliezen.
Nogmaals: ik was slecht aan het opletten vanavond. Maar ik mis ook het gevoel dat je hier als kijker actief bij alles wordt betrokken. Dat was bij afl. 1 wel zo.
Het is niet anders. Volgende aflevering beter.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #123 Gepost op: 4-02-2024, 00:05:29 »
Deze aflevering was een teleurstelling helaas. De terugkeer van Babs was totaal niet spectaculair. Daarnaast zeer slecht dat zij informatie heeft kunnen uitwisselen met Jip en Justin.

De verwijzingen naar het seizoen van 2008 vond ik leuk. Jammer dat de eerste opdracht niet gehaald is, misschien dat de kandidaten dan aan het denken waren gezet. Ik vond de rol van Dennis leuk, maar ik mag toch hopen dat hij meer heeft mogen doen dan alleen 45 min geld versnipperen. (Misschien heeft hij de mol mogen coachen ofzo?)

De derde opdracht was ronduit slecht, saai en onbegrijpelijk. Als ik het goed begrijp hadden de deelnemers beter kunnen kiezen voor 1 joker, dan hadden ze veel meer kans om die ook daadwerkelijk te verdienen. Hoe er geld verdiend had kunnen worden is mij volstrekt onduidelijk.

En dan 5000 euro in 1 aflevering uit de pot. Dat gaat helemaal nergens over en ligt echt aan de opzet van de opdrachten.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #124 Gepost op: 4-02-2024, 00:08:01 »
Als ik het goed begrijp hadden de deelnemers beter kunnen kiezen voor 1 joker, dan hadden ze veel meer kans om die ook daadwerkelijk te verdienen.
Zoals ik het begrijp was er altijd 1 envelop met de troef, als je voor een troef koos. Er waren altijd 9 enveloppen om uit te kiezen dus de kans op een troef was 1/9 ongeacht welke troef je koos.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #125 Gepost op: 4-02-2024, 00:14:48 »
Zoals ik het begrijp was er altijd 1 envelop met de troef, als je voor een troef koos. Er waren altijd 9 enveloppen om uit te kiezen dus de kans op een troef was 1/9 ongeacht welke troef je koos.

Ja, ik dacht:
1 joker:
1 envelop met joker
1 envelop met 0 of mingeld
7 enveloppen met geld

2 jokers:
1 envelop met 2 jokers
2 enveloppen met 0 of mingeld
6 enveloppen met geld

3 jokers
1 envelop met 3 jokers
3 enveloppen met 0 of mingeld
5 enveloppen met geld

1 Topito
1 envelop met topito
4 enveloppen met 0 of mingeld
4 enveloppen met geld

* Maar dat zou betekenen dat wat de uitkomst was qua kansberekening onwaarschijnlijk is. Er zou veel meer geld uit de bakjes moeten zijn gekomen.
** Onbegrijpelijk dat er dan überhaupt twee kandidaten voor de topito gaan, want zelf 1/9 kans en dan de kans dat anderen er ook voor kiezen nog berekenen en dan moeten die ook nog eens met 1/9 kans die envelop pakken. Dat lijkt mij nihil.


Offline Draaksje

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #126 Gepost op: 4-02-2024, 00:17:48 »
Ik vond de eerste drie afleveringen echt tof. ::bravo:: In meerderheid leuke, goed uitgedachte opdrachten met gelaagdheid, interessante interacties, mooie locaties en portie cultuur.

Afleveringen 4/5 daarintegen stelde me wat teleur.. 5 echt een lege aflevering zowel op vlak van inhoud als beeld. Een prachtig tempel die we even in droneshot zien, saaie opdrachten op basis van geluk en geen meerwaarde of inbreng van de kandidaten mogelijk imi. Ook weinig te zien van de dynamica in de groep.
De molletjes-pinatas vond ik wel leuk  ::jaja::
Er valt voor mij intussen al 2 afleveringen bijna niet te speuren door (wel een leuke maar) zelfbelangen groep en vooral veel onduidelijkheid van regie.

Al bij al geniet ik alsnog van WIDM! Ben ook wel veeleisend als jarenlange grote fan. ::tandpastasmiley::
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 00:21:17 door Draaksje »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #127 Gepost op: 4-02-2024, 00:23:15 »
Ik kwam er deze aflevering totaal niet in. 

Terugkeer babs, 2 weken lang gehyped en cliffhangers en dan hier is babs en dat was het , mehhh.

Opdracht 1.totaal onduidelijk. Wel dom dat je met 4 getallen die je met kleuren linkt, niet bedenkt dst je dan vast niet enkel 1 kleur moet tellen. Maar de mintage laat weer niets zien van hoe ze naar een oplossing werken

Wel leuk 2008 als verwijzing naar mexico en later dennis

Opdracht 2 , gaat ze never nooit lukken en verder te hectisch in beeld om veel te kunnen speuren , al blijft molik opvallend, en heeft rian het over turbines die geld opwekken ?

Opdracht 3 done that been there and oh oh wat was dit saai.


Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #128 Gepost op: 4-02-2024, 08:56:10 »
Veel te veel mingeld, ineens weer alles of niets opdrachten, ze snappen weinig van de opdrachten (het wordt letterlijk een paar keer gezegd nadat Rik z'n zegje heeft gedaan), hele matige editing, geen infokaartjes, in de biechten zien/horen we tig keer hetzelfde maar wordt het niet duidelijker, etc. etc.

De kandidaten zijn leuk en het land is mooi. Maar na de leuke eerste aflevering daalt het niveau met de week. En ik zal wel blijven kijken, want iedere hoop ik op de ommekeer. Je bent molloot of niet?!
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #129 Gepost op: 4-02-2024, 09:23:13 »
Twee weken lang zitten wachten op de terugkeer van Babs. Van wie we allang wisten dat ze terug zou komen vanwege slordige montage bij de vooruitblik aan het eind van aflevering 3 (Anna riep duidelijk "Babs!").

Los van die slordigheid vind ik er gewoon niks aan als een afvaller terugkeert. Nu zitten we in aflevering 6 nog met zeven kandidaten. Als makers moet je kunstgrepen uithalen met de punten in de app. En als Babs de finale haalt krijgen we waarschijnlijk een finale met vier. Zij is immers niet de Mol en je wil wel dat de kijker wat te kiezen heeft.

En dat gratis potleegtrekmoment aan het eind...kom op zeg. Daar kan de Mol natuurlijk niets aan doen, maar dit soort opdrachten nooit meer doen alsjeblieft.

De piñata-opdracht vond ik dan weer wél leuk. Okee, dat geld ga je natuurlijk nooit verdienen. Beetje flauw. Maar laat de kandidaten maar zwoegen in de hitte. En als ze beter hadden samengewerkt hadden ze kunnen bedenken dat ze alle piñata's stuk hadden kunnen slaan. Dan hadden ze z.s.m. de hele kaart en de juiste locatie gehad. En de Mol had niet met Dennis kunnen bellen, want het bellen hadden ze dan over kunnen slaan.

Ik heb me de eerste twee opdrachten prima vermaakt. Opdracht drie slaapverwekkend en WIDM-onwaardig.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #130 Gepost op: 4-02-2024, 10:17:17 »

De verwijzingen naar het seizoen van 2008 vond ik leuk. Jammer dat de eerste opdracht niet gehaald is, misschien dat de kandidaten dan aan het denken waren gezet. Ik vond de rol van Dennis leuk, maar ik mag toch hopen dat hij meer heeft mogen doen dan alleen 45 min geld versnipperen. (Misschien heeft hij de mol mogen coachen ofzo?)


In de podcast is een kort interview met Dennis. Hij is dus echt alleen voor deze opdracht naar Mexico gevlogen. Ik ben geen klimaat activist, maar dit is wel heel veel klimaat afdruk voor weinig. Deze opdracht had ook via een videoverbinding gespeeld kunnen worden bijvoorbeeld.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #131 Gepost op: 4-02-2024, 10:17:49 »
De pinata opdracht was leuk, maar dan moest hij zonder het tweede deel zijn.
Als ze daar van gemaakt hadden dat een juiste pinata geld opleverde en een foute mingeld dan was het een leuke opdracht geweest.
Zeker als ze ons ook de mogelijke worden hadden laten zien. Nu lieten ze wat willekeurige dingetjes zien.
En ja de groep maakte er zelf een puinzooi van. Waarom bleef Tooske een half uur lang op die ene pinata slaan. Er is toch niet gezegd dat degene die de omschrijving aan de telefoon kreeg, zelf de pinata kapot moest slaan. Waarom werd er niet samengewerkt. Nu ging bijna iedereen individueel op zoek.

Vroeg me ook het volgende af:
Bij Moltalk lieten ze zien dat Fons het mingeld dat uit de pinata viel liet liggen/niet zag.
Telde dat dan wel of niet. Zij vonden dat verdacht. Ik niet omdat het mingeld was.

Offline Maarten20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #132 Gepost op: 4-02-2024, 10:39:48 »
Wat is precies de toevoeging van het terug laten keren van een kandidaat die al een rood scherm heeft gekregen? 1. Het is niet eerlijk tegenover de overgebleven kandidaten want diegene heeft in ieder geval de informatie over wie het zeker niet is op basis van zijn of haar eerdere rode scherm. 2. De kijker en de andere kandidaten sluiten hem of in dit geval haar al uit als mol gezien het rode scherm en dus voegt hij/zij op dat vlak weinig meer toe aan het spel. Wat mij betreft doen de makers dit een volgend seizoen niet meer. Rood scherm is de test het slechtst gemaakt en dus uit het spel.
When life knocks you down, fight back!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #133 Gepost op: 4-02-2024, 10:42:23 »
Er werd juist bij de pinata wel iets samengewerkt, alleen veel te sporadisch.
Ga met twee 2 bij een pinata staan, 1 houdt hem vast en de andere slaat.
Ze geven wel af en door waar welke woorden gesien zijn, maar hebben geen evhte taakverdeling.

Verder vraag ik me af hoeveel kaartdelen ze nodig hadden om de route juist te kunnen maken en wat ook natuurlijk geldt is dat de makers weten welke kaartjes nodig aijn voor een juiste route. Stap een belangrijk kaartje in een pinata met een woord dat pas laat wordt doorgegeven, of helemaal niet wordt doorgegeven of waarbij de mol de omschrijving krjgt en je hebt wat we zagen een ommogelijke opdracht .

Met hoe de groep het aanpakt is er een kans dat de mol een vrij relaxed seizoen heeft

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #134 Gepost op: 4-02-2024, 10:49:38 »
Daar heb je idd wel een puntje, als van tevoren al vast lag welk woord aan welke kandidaat (of mol) gekoppeld werd en daarmee de eindlocatie aan de mol werd toegewezen dan was het wel een heel makkelijk voorzetje

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #135 Gepost op: 4-02-2024, 11:00:08 »
In de podcast is een kort interview met Dennis. Hij is dus echt alleen voor deze opdracht naar Mexico gevlogen.

 ::ohno:: ::ohno:: ::ohno::
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #136 Gepost op: 4-02-2024, 11:21:37 »
Wat is precies de toevoeging van het terug laten keren van een kandidaat die al een rood scherm heeft gekregen?

De Mol voor de kijker wat langer verborgen houden in een grotere groep? 10 spelers met de ontknoping pas in afl. 10 werkt meestal niet echt. Doen ze in BE of de VS anders ...en m.i. beter.

Of misschien zo'n comeback kid-verhaallijntje. Doet het goed bij kinderen. Van: nooit opgegeven, je krijgt een tweede kans.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #137 Gepost op: 4-02-2024, 11:35:01 »
Het was vooral jammer dat de communicatie tussen mol en Dennis niets toevoegde. Een kleine aanpassing ergens had een groot verschil gemaakt, bijvoorbeeld als Dennis de kamer pas in kon als de kandidaten de hint vonden waar de sleutel verstopt lag (die de mol dan moest doorbellen) of als de versnipperaars een soort code nodig hadden om te werken. Nu was Dennis wat overbodig.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #138 Gepost op: 4-02-2024, 11:38:23 »
De Mol voor de kijker wat langer verborgen houden in een grotere groep? 10 spelers met de ontknoping pas in afl. 10 werkt meestal niet echt. Doen ze in BE of de VS anders ...en m.i. beter.

Of misschien zo'n comeback kid-verhaallijntje. Doet het goed bij kinderen. Van: nooit opgegeven, je krijgt een tweede kans.

Ik vind het op zich geen gek idee om een oud-kandidaat terug te brengen. Wij als molloten klagen immers al jaren dat de eerste executie oneerlijk is en dat de eerste afvaller geen echte kans heeft gehad. Dat de eerste afvaller een tweede kans krijgt vind ik dan ook best oké. De manier waarop deze tweede kans nu is uitgevoerd vind ik zachtst gezegd knullig. Het is onbegrijpelijk dat Babs informatie heeft kunnen delen met de andere afvallers; hiermee kan ze minimaal 1 en mogelijk meer deelnemers voorgoed afschrijven als mol en heeft ze een enorm voordeel boven de deelnemers die gewoon in het spel zijn gebleven.

Ik houd er niet van om te verwijzen naar de Vlaamse mol, maar doe het toch. Hier hebben ze ook meerdere keren een afgevallen kandidaat een kans gegeven terug te komen. De ene keer lukte dat wel, de andere keer niet, maar nooit heeft de afgevallen kandidaat informatie van meerdere afvallers kunnen combineren en daarmee een oneigenlijk voordeel gekregen.

De twist is gewoon slecht uitgevoerd op alle vlakken (ook qua beelden werkten die drie kisten niet echt lekker, de stenenstapel-proef nog daargelaten).

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #139 Gepost op: 4-02-2024, 12:09:10 »
Daar heb je idd wel een puntje, als van tevoren al vast lag welk woord aan welke kandidaat (of mol) gekoppeld werd en daarmee de eindlocatie aan de mol werd toegewezen dan was het wel een heel makkelijk voorzetje
Dat zou betekenen dat we een aantal kandidaten met goede antwoorden (en deeltjes van de kaart) kunnen wegstrepen. Maar zo eenvoudig zal het wel niet zijn. Wat was het nut van de combinatie telefoontjes en kandidaten? Behalve de "molik" hint voor Rosario.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)