Auteur Topic: Die-is-de-Mol  (gelezen 21628 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #120 Gepost op: 19-02-2024, 15:32:08 »
Dankjewel voor het nieuwe overzicht. Met de montagelaag ga ik wel niet helemaal akkoord. Weinig voorkomend in biechten: lage molkans. Zo zou Rosario na twee afleveringen helemaal van onder staan.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #121 Gepost op: 19-02-2024, 15:42:35 »
De exacte hoogte van de Molkans voor Fons doet er niet zoveel meer toe, maar even voor de administratie: 99,984%. En dat is zelfs met het TukTuk geklungel van motorrijder Fons dat gekwalificeerd is als Nepmol-actie.

Nog wel interessant zijn de montage-lagen. Zie bijgaande afbeelding. Fons wordt hier de laatste afleveringen duidelijk naar voren geschoven en zit nu ongeveer op het niveau van Rian, ver achter Sor, maar nog wel flink voor Anna en Kees.

Dit is niet noodzakelijkerwijs goed nieuws voor de mensen in een Fons-tunnel aangezien vorig seizoen de Mol juist meer uit de wind werd gehouden in de  aanloop naar de finale. Over het geheel van alle lagen in DiDM genomen is dit echter niet voldoende om de naald de andere kant op te laten slaan. We gaan het zien.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 16:20:14 door Allomol »
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #122 Gepost op: 19-02-2024, 16:26:33 »
Interessant, die montage-lagen! Ik had helemaal niet de indruk dat Kees onverdacht werd neergezet. Ik dacht vanaf het begin: die krijgt een afleidmol-edit mee.

Anna wel met een Mol-edit, dacht ik, maar misschien een iets te duidelijke.



Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #123 Gepost op: 19-02-2024, 16:45:31 »
Interessant, die montage-lagen! Ik had helemaal niet de indruk dat Kees onverdacht werd neergezet. Ik dacht vanaf het begin: die krijgt een afleidmol-edit mee.

Anna wel met een Mol-edit, dacht ik, maar misschien een iets te duidelijke.

De molkans in de montagelagen is omgekeerd aan hoe nadrukkelijk een kandidaat wordt neergezet. Dus prominent in beeld = lage kans en omgekeerd.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #124 Gepost op: 19-02-2024, 16:55:48 »
De molkans in de montagelagen is omgekeerd aan hoe nadrukkelijk een kandidaat wordt neergezet. Dus prominent in beeld = lage kans en omgekeerd.

Stom van me, ik zie het nu. Dat vind ik helemaal gek, want ik had het idee dat Sor vanaf aflevering 3 verdacht werd neergezet. Maar is inderdaad niet heel veel (verdacht) in beeld.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2024, 17:54:17 door Amethyst »

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #125 Gepost op: 20-02-2024, 14:02:43 »
Nog even terug komend op de montage-lagen en hoe die te interpreteren. Klopt het dan als ik zeg dat volgens de grafiek Anna zo verdacht in beeld wordt gebracht door de regie dat zij volgens DidM dan niet de mol kan zijn na 7 afleveringen? En dan is die waarde een gemiddelde over alle afleveringen tot nu toe?

Voor mijn gevoel is Anna minder in beeld gebracht door de regie de afgelopen paar afleveringen. Stijgen haar molkansen hierdoor dan niet weer? Omdat ze nu niet de obvious mol meer is die veel in beeld wordt gebracht?

Snap je wat ik bedoel?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #126 Gepost op: 20-02-2024, 14:24:53 »
Nog even terug komend op de montage-lagen en hoe die te interpreteren. Klopt het dan als ik zeg dat volgens de grafiek Anna zo verdacht in beeld wordt gebracht door de regie dat zij volgens DidM dan niet de mol kan zijn na 7 afleveringen? En dan is die waarde een gemiddelde over alle afleveringen tot nu toe?

Voor mijn gevoel is Anna minder in beeld gebracht door de regie de afgelopen paar afleveringen. Stijgen haar molkansen hierdoor dan niet weer? Omdat ze nu niet de obvious mol meer is die veel in beeld wordt gebracht?

Snap je wat ik bedoel?

Ja, ik snap denk wat je bedoelt. Kees, Anna en Tooske zijn in het begin heel nadrukkelijk in beeld gebracht waardoor hun kansen in deze lagen hard afnamen. Anna wordt idd minder in beeld gebracht en daarmee stijgt haar kans weer, maar dus van een inmiddels behoorlijk lage basis. Elke update bouwt dus verder op de vorige. Als je eenmaal aan de uitersten van de kansinschatting zit, heel hoog of heel laag, is het best lastig weer terug te keren naar het gemiddelde, laat staan de overstap te maken naar de andere kant.

Het model is nu zo afgesteld dat het vooral reageert op de extremen: juist sterk naar voren geschoven worden zie je terug in de kansen. Vandaar dat Fons nu daalt.
Als je in het midden van de groep zit qua aandacht verandert er niet zo veel met je kansen. Dat verklaart denk ik ook waarom Anna niet heel sterk terugkomt.

De spellagen tellen trouwens wel veel zwaarder mee in het geheel dan de montagelagen, deze bevatten meer variabelen en ook meer datapunten per aflevering. Hier zie je de kansen van Anna ook niet stijgen.

We gaan het zien, ik heb nooit
beweerd dat DiDM onfeilbaar is.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline belg

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #127 Gepost op: 20-02-2024, 17:25:58 »
Elke update bouwt dus verder op de vorige.

Blijft de conclusie van je model hetzelfde als je de volgorde van de afleveringen wijzigt?

Bijvoorbeeld dat je eerst de informatie uit aflevering 5 gebruikt in je model, vervolgens updatet met de informatie uit aflevering 3, daarna aflevering 1 enzoverder.

In principe zou elke volgorde moeten leiden tot dezelfde mol. Anders heeft je model last van tunnelvisie: de initiële bevinding wordt gewoon bevestigd/versterkt door het model, nieuwe info weegt (steeds) minder zwaar door in je conclusie. Als de initiële bevinding dan verkeerd is, zal het model falen. En dat risico is niet ondenkbaar, want in het begin is er relatief weinig data beschikbaar.

Om dit "volgorde-effect" uit te sluiten, zou je het model moeten voeden met pakweg tien willekeurige volgordes en nagaan of steeds dezelfde mol wordt aangewezen. Is dit makkelijk te implementeren?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #128 Gepost op: 20-02-2024, 17:36:50 »
Hmm, goeie vraag, ik heb het nooit geprobeerd. Ik denk inderdaad dat het niet uit mag maken en ik vermoed dat dit ook niet het geval is, omdat het model rekenkundig gezien opgebouwd is uit reeksen met vermenigvuldigingen (volgen de regel van Bayes). De volgorde van de reeks zou dus in principe irrelevant moeten zijn voor de uitkomst.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #129 Gepost op: 20-02-2024, 20:40:33 »
Ja, ik snap denk wat je bedoelt. Kees, Anna en Tooske zijn in het begin heel nadrukkelijk in beeld gebracht waardoor hun kansen in deze lagen hard afnamen. Anna wordt idd minder in beeld gebracht en daarmee stijgt haar kans weer, maar dus van een inmiddels behoorlijk lage basis. Elke update bouwt dus verder op de vorige. Als je eenmaal aan de uitersten van de kansinschatting zit, heel hoog of heel laag, is het best lastig weer terug te keren naar het gemiddelde, laat staan de overstap te maken naar de andere kant.

Het model is nu zo afgesteld dat het vooral reageert op de extremen: juist sterk naar voren geschoven worden zie je terug in de kansen. Vandaar dat Fons nu daalt.
Als je in het midden van de groep zit qua aandacht verandert er niet zo veel met je kansen. Dat verklaart denk ik ook waarom Anna niet heel sterk terugkomt.

De spellagen tellen trouwens wel veel zwaarder mee in het geheel dan de montagelagen, deze bevatten meer variabelen en ook meer datapunten per aflevering. Hier zie je de kansen van Anna ook niet stijgen.

We gaan het zien, ik heb nooit
beweerd dat DiDM onfeilbaar is.

Thanks voor de uitleg. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst zou wel tof zijn als je model het bij het rechte eind heeft.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #130 Gepost op: 26-02-2024, 23:28:28 »
Geen nieuws in het Westen. Half Nederland is inmiddels in de Anna-tunnel gedoken en de molkans van Fons na aflevering 8 is nu 99.996%.

Het wordt vanzelf aflevering 10.

Voorspelling op basis van DiDM 2024: Fons is de Mol, Sor de winnaar en Anna en Kees de verliezend finalisten.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Demanuitwenen

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #131 Gepost op: 26-02-2024, 23:52:58 »
Geen nieuws in het Westen. Half Nederland is inmiddels in de Anna-tunnel gedoken en de molkans van Fons na aflevering 8 is nu 99.996%.

Het wordt vanzelf aflevering 10.

Voorspelling op basis van DiDM 2024: Fons is de Mol, Sor de winnaar en Anna en Kees de verliezend finalisten.

Fons heeft wel meer molacties dan anna en kees toch zou ik het jammer vinden dat het er dan zo dik op ligt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #132 Gepost op: 27-02-2024, 08:38:59 »
Geen nieuws in het Westen. Half Nederland is inmiddels in de Anna-tunnel gedoken en de molkans van Fons na aflevering 8 is nu 99.996%.

Het wordt vanzelf aflevering 10.

Voorspelling op basis van DiDM 2024: Fons is de Mol, Sor de winnaar en Anna en Kees de verliezend finalisten.

 ::ok::

Ook geen nieuws uit het Oosten, ik zit al heel lang comfortabel in de Fonstunnel.  ;)

Hoe komen winnaar/verliezer uit het model? Ben benieuwd.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #133 Gepost op: 27-02-2024, 08:45:27 »
Fons heeft wel meer molacties dan anna en kees toch zou ik het jammer vinden dat het er dan zo dik op ligt.
Ja dan zou het weer net zoals Jurre zijn en ik hoop het niet als ik eerlijk ben.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #134 Gepost op: 27-02-2024, 09:53:36 »
::ok::

Hoe komen winnaar/verliezer uit het model? Ben benieuwd.

 Niet, het model is alleen op de Mol gebouwd, dit is puur mijn interpretatie.
Wat wel opvalt in de montage is dat Sor over de hele serie van alle kandidaten het meest op de achtergrond wordt gehouden. Anna in het begin naar voren werd geschoven en vervolgens uit de wind en Kees door de hele serie tamelijk prominent aanwezig was. Wilde gok: de meest prominente kandidaten in beeld zijn niet de winnaars.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #135 Gepost op: 27-02-2024, 09:54:41 »
Geen nieuws in het Westen. Half Nederland is inmiddels in de Anna-tunnel gedoken en de molkans van Fons na aflevering 8 is nu 99.996%.

Het wordt vanzelf aflevering 10.

Voorspelling op basis van DiDM 2024: Fons is de Mol, Sor de winnaar en Anna en Kees de verliezend finalisten.

Ik zit nog steeds lekker met je (of DidM?) in de Fons tunnel, ik geloof nog steeds dat Fons het is. Als Fons het niet is, dan zou het Anna kunnen zijn maar die vind ik veel te natuurlijk en oprecht overkomen dat ik totaal geen Mol in haar zie. Bij Fons heb ik erg het idee dat hij veel meer "off-screen" tijd heeft en wij daardoor niet alles hebben kunnen zien.

Als het blijkt dat Fons de Mol is, dan ben ik wel van mening dat je echt een medaille verdient voor je werk met DidM.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #136 Gepost op: 27-02-2024, 13:25:09 »
Niet, het model is alleen op de Mol gebouwd, dit is puur mijn interpretatie.
Wat wel opvalt in de montage is dat Sor over de hele serie van alle kandidaten het meest op de achtergrond wordt gehouden. Anna in het begin naar voren werd geschoven en vervolgens uit de wind en Kees door de hele serie tamelijk prominent aanwezig was. Wilde gok: de meest prominente kandidaten in beeld zijn niet de winnaars.

Oké.

Anna lijkt de gedoodverfde winnaar maar als iedereen nu Fons verdenkt heeft Sor een flinke voorsprong omdat hij de finale-testvragen heeft gezien. Dat waren best veel testvragen dacht ik te zien.

Het gevoel van prominente kandidaten had ik gek genoeg al bij deze promo die op 27 december op de socials kwam. Gek genoeg zitten alle kandidaten erin maar bij mij bleven vooral Kees, Anna, Tooske en iets minder Jeroen hangen. Komt vast door de manier waarop ze in beeld gebracht zijn. Voor mij toen al een rode vlag dat dit kandidaten waren die ver in het spel zouden komen en verdacht zouden zijn. Dat zoiets werkt kon je mooi zien aan de app waar Kees en Anna meteen het meest verdacht waren.

https://www.instagram.com/reel/C1W8iFxMs68/?igsh=Z2EyZ29oYWZ6N2g3

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #137 Gepost op: 27-02-2024, 17:13:03 »
Ik ben wel benieuwd wat het model doet als je Fons weglaat (en desnoods Rian weer op actief zet). Is er dan een andere kandidaat die er met >99% kans uit springt? Of is er dan wel een wat meer gelijke verdeling?

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #138 Gepost op: 28-02-2024, 09:23:29 »
Ik ben wel benieuwd wat het model doet als je Fons weglaat (en desnoods Rian weer op actief zet). Is er dan een andere kandidaat die er met >99% kans uit springt? Of is er dan wel een wat meer gelijke verdeling?

Oke, Fons vliegt eruit en Rian krijgt een groen scherm. De molkansen na aflevering 8 worden dan:

1. Sor - 0,847
2. Rian - 0,128
3. Anna - 0,025
4. Kees - <0,001

Nog steeds wel scheef, maar iets minder scheef. Dat zou je diep in je DiDM tunnel ook verwachten. Als de Mol eruit is worden de kansen in de spellagen meer door het toeval bepaald dan door molstrategie.

De molkans van Anna is opvallend laag in vergelijking met de verdenkingen hier op het forum. Bedenk dat het model, for better or worse, de verborgen hints negeert. Deze score is dus wat er over blijft van mol Anna als je je beperkt tot haar waarneembare gedrag en dat van de productie.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Die-is-de-Mol
« Reactie #139 Gepost op: 2-03-2024, 08:44:28 »
Als Anna toch de mol blijkt, wat ik denk, dan is dit model blijkbaar niet zo accuraat.