Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 15893 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #60 Gepost op: 10-01-2024, 11:38:28 »
De volgorde van de uitzending is zoals gebruikelijk niet de juiste. Nu lijkt het alsof de 'tactiek van Anna' van Jip kwam, omdat Jip dit als eerste in de uitzending aan Tooske vertelt. Gelukkig zien we helemaal in het begin dat Anna en Jip daarachter aan naar de lilapaarse tafel lopen. In de uitzending zien we daar als eerste Anna en Justin zitten, maar dat is dan niet de eerste ronde. De eerste ronde zitten Anna en Jip aan tafel, Jip is vast benieuwd wat de tactiek van slimme Anna zal gaan zijn. Dit verklaard beter waarom er ogenschijnlijk twee personen zijn met dezelfde tactiek.
En dan denk ik aan de tactiek van Jip: vrienden met de mol worden. Dat is natuurlijk andersom bedoeld, Jip doet alsof ze vrienden met 'de mol' wordt.

Anna vertelt tegen Babs 'dat wel allemaal stemmen op met wie we het eerste gesprek hadden'. Jip heeft het tegenover Rian en Tooske over een verdeling maken, maar specificeert die vervolgens niet. Dat zaait verwarring.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 16:48:51 door foxhunter »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #61 Gepost op: 10-01-2024, 12:34:58 »
Ik heb daar ook al  naar zitten kijken en geprobeerd de duo's in de verschillende rondes in kaart te brengen. De opdracht is echter zo door elkaar gemonteerd dat ik het heb opgegeven.

Wat jij zegt is ook mijn gedachte geweest, in de allereerste beelden van de opdracht zie je de kandidaten naar de tafeltjes lopen en Jip en Tooske lopen langs elkaar heen, zij zaten toen niet bij elkaar. Anna en Jip lopen wel de richting van de lila tafel op. Het zou goed kunnen dat daar bij beiden het plan is ontstaan. Dat moet dan in het begin van de opdracht zijn geweest.

.Daarna zie je pas ieder duo aan een tafel waarbij gesuggereerd wordt dat dat de eerste ronde was. Babs zegt echter in een biecht dat haar eerste ontmoeting met Kees was en dit komt overeen met wat wij zagen. Als dit niet klopt worden we wel erg om de tuin geleid en dat hoop ik toch niet.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #62 Gepost op: 10-01-2024, 12:52:42 »
Ik was ook bezig met het uitzoeken en heb het nog niet opgegeven.
Mij viel op dat er bij een shot van de zogenaamde eerste ronde één van de gele stoelen leeg is terwijl 2 andere tafels bezet zijn en ze druk aan het praten zijn. Toevallig is het Kees die aan deze "eerste" ronde zou moeten zitten. Later zie je ook dat niet iedereen tegelijkertijd van tafel wisselt. Dat zou kunnen betekenen dat Babs en Kees wat later aan hun eerste ronde zijn begonnen.

Als het inderdaad zo is dat de allereest scene die we zien ook de eerste ronde is, dan verklaart het niet alleen dat Jip en Anna allebei met hetzelfde voorstel komen. Ook is dan verdacht dat wij een volledig beeld krijgen van een ronde die (meteen?) hierna kwam. Een ronde die dan precies past bij het annuleren van alle vrijstellingen, als kandidaten waarvan wij niet hebben gezien op wie ze stemmen, volgens het communistisch plan hebben gestemd. Deze ronde en de (vermoedelijk) hierop volgende zijn de enige twee die volledig gereconstrueerd kunnen worden. Maar ik kom hier nog op terug.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 12:54:19 door MartinJ »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #63 Gepost op: 10-01-2024, 16:10:31 »
Oké, mijn kladjes lagen al in de papiercontainer maar ik heb ze er even uitgevist  ::rofl::

De setting zoals voorgeschoteld als eerste ronde:
Blauw: Jip en Tooske
Rose:   Sor en Jeroen
Groen: Fons en Rian
Geel:   Babs en Kees
Lila:   Justin en Anna

Deze heb ik kunnen reconstrueren:
Blauw: Sor en Tooske
Rose: Rian en Jip
Groen: Jeroen en Kees
Geel: Fons en Justin
Lila: Babs en Anna

Hier is te zien dat Babs ( die het plan fanatiek verdedigde bij Jeroen) bij Anna zit aan de lila tafel. Wellicht is zij hier overgehaald door Anna. Dan moet deze ronde ook in het begin van de opdracht zijn geweest.Tooske en Anna zitten beiden  aan dezelfde tafel. Misschien is er een roulatiesysteem te ontdekken?

« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 20:22:54 door Marimol »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #64 Gepost op: 10-01-2024, 16:32:14 »
Vervolg:

reconstructie mogelijk eerste ronde:

Blauw: Justin en Kees
Rose:   Rian en Babs
groen: Sor en Fons
Geel:   Jeroen en Tooske
Lila:     Jip en Anna

Dit komt ook overeen met de startbeelden  van de opdracht. We zien aan de zijkant van het screenshot nog net Rian doorlopen naar de rose tafel.

Edit:
Het viel me al eerder op maar als Sor en Jeroen aan tafel zitten vraagt jeroen iets aan  Sor: Maar F....niet? Hier zit een knip. Sor zegt "Nee", denkt na en zegt vervolgens "nee, nee helaas niet". Ik hoorde hier ook al eerder uit "Maar Fons niet"? Als dit klopt is  bovenstaande constructie inderdaad eerder geweest dan de eerste ronde zoals wij die gezien hebben....... Zit Jeroen dan Sor uit te horen  ;D
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 17:03:59 door Marimol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #65 Gepost op: 10-01-2024, 16:44:32 »
Babs zegt dat het eerste gesprek dat ze had met Kees was, en ze heeft ook op hem gestemd. Dus dan zouden de eerste twee koppels in dit schema: Babs-Kees en Justin-Rian moeten zijn?

Interessant dat Jip en Anna waarschijnlijk meteen al bij elkaar zaten. Een van de twee kwam als eerste met het communistische plan. Vermoedelijk Anna, want Babs wilde haar daarvoor belonen met het penningmeesterschap.

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #66 Gepost op: 10-01-2024, 16:54:44 »
Ik denk dat je als mol best wel de strategie van 'stem op je eerste partner' kunt opperen. Aangezien maar liefst 6 mensen een vrijstelling hadden heeft eigenlijk niemand belang bij om dat plan daadwerkelijk te volgen. Dus je kan dan als mol (Anna, Babs, Jip) heel kandidaats overkomen, maar het heeft weinig effect. Wat ook te zien was, want bijna niemand hield zich aan het plan

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #67 Gepost op: 10-01-2024, 17:23:23 »
Babs zegt dat het eerste gesprek dat ze had met Kees was, en ze heeft ook op hem gestemd. Dus dan zouden de eerste twee koppels in dit schema: Babs-Kees en Justin-Rian moeten zijn?

Interessant dat Jip en Anna waarschijnlijk meteen al bij elkaar zaten. Een van de twee kwam als eerste met het communistische plan. Vermoedelijk Anna, want Babs wilde haar daarvoor belonen met het penningmeesterschap.

Daarna zie je pas ieder duo aan een tafel waarbij gesuggereerd wordt dat dat de eerste ronde was. Babs zegt echter in een biecht dat haar eerste ontmoeting met Kees was en dit komt overeen met wat wij zagen. Als dit niet klopt worden we wel erg om de tuin geleid en dat hoop ik toch niet.

Klopt. Ik zou het inderdaad raar vinden als hiermee gerommeld is. 

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #68 Gepost op: 10-01-2024, 17:41:55 »
Ik denk dat je als mol best wel de strategie van 'stem op je eerste partner' kunt opperen. Aangezien maar liefst 6 mensen een vrijstelling hadden heeft eigenlijk niemand belang bij om dat plan daadwerkelijk te volgen. Dus je kan dan als mol (Anna, Babs, Jip) heel kandidaats overkomen, maar het heeft weinig effect. Wat ook te zien was, want bijna niemand hield zich aan het plan

Dat zou dan ook kunnen verklaren waarom de Mol na de schrikbarende verdiende €6000 bij de schilderijenopdracht, in full power zo min mogelijk wilde verdienen en nul schilderijen uit de kistjes wilde halen...

Offline ThaStayFan

  • Winnaar WIDM-pool 2024
  • Forumlid
  • De blijvende WIDM-fan
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #69 Gepost op: 10-01-2024, 18:09:05 »
Dit is een heel interessante zoektocht: hoe startte de speeddate???
Want als alle mensen zonder vrijstellingen tegenover elkaar zaten (is dat zo?) en de mol dan voorstelt om op elkaar te stemmen, dan speel je sowieso weer 2000 euro eruit. Best een goede tactiek!

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #70 Gepost op: 10-01-2024, 20:16:39 »
Ik denk dat je als mol best wel de strategie van 'stem op je eerste partner' kunt opperen. Aangezien maar liefst 6 mensen een vrijstelling hadden heeft eigenlijk niemand belang bij om dat plan daadwerkelijk te volgen. Dus je kan dan als mol (Anna, Babs, Jip) heel kandidaats overkomen, maar het heeft weinig effect. Wat ook te zien was, want bijna niemand hield zich aan het plan

Nee hoor, ik denk het niet. Alleen al het feit dat dit plan ervoor kan zorgen dat minder (tot géén) dubbel-stemmen ontstaan, maakt het al best een dom voorstel voor een mol. Indien zich slechts 2 personen aan het plan houden speel je, statistisch gezien, al geld in de pot.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #71 Gepost op: 10-01-2024, 20:20:14 »
Het was voor dezelfde reden ook nogal verdacht dat Kees ging vertellen dat hij een vrijstelling heeft! Vrijstelling of niet, dat zorgt potentieel voor meerdere stemmen op één persoon, wat alleen maar goed is vanuit het perspectief van de mol.

Mijn gevoel zegt echter dat specifiek Kees dit niet met die redenatie had bedacht.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #72 Gepost op: 10-01-2024, 20:31:05 »
Het kan ook zijn dat Babs om die reden op Kees heeft gestemd en dat ze loog over het eerste gesprek. Als ze hem geloofde dan was dit iig een zekerheid om een vrijstelling weg te spelen.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #73 Gepost op: 11-01-2024, 00:44:45 »
Babs zei dit in de biecht dus we hebben weinig redenen om hier aan te twijfelen, zeker nu ze hoogstwaarschijnlijk niet de mol is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #74 Gepost op: 11-01-2024, 03:35:02 »
Rond 28'30 zien we Babs met Kees praten, en zijn ook twee andere tafels bezet. Even later (rond 28'45) zwenkt de camera van rechts naar links, en eindigt opnieuw bij Babs en Kees.

Is dit, gezien de uitspraken van Babs, niet gewoon de beginopstelling van de speeddate?
De koppels die in beeld komen:

Babs-Kees
Fons-Rian
Sor-Jeroen (herkenbaar aan zijn mouw)
Jip-Tooske

Het laatste beginkoppel (niet in beeld) is dan

Anna-Justin

De onderstreepte namen hadden een vrijstelling. Het enige beginkoppel zonder vrijstelling was dus Anna-Justin.

Justin stemt op Tooske
Tooske stemt op Babs
Kees stemt op Jeroen
Babs stemt op Kees
Fons stemt op Rian (auto)
Anna stemt op Justin (auto)

Er zijn er dus zeker drie (Babs, Fons en Anna) die zich aan het communistische plan hebben gehouden. Al zegt Fons erbij dat hij zeker wist dat Rian een vrijstelling had.

Op wie Jip, Rian, Sor en Jeroen hebben gestemd, is niet bekend.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 03:37:38 door Molest »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #75 Gepost op: 11-01-2024, 08:49:26 »
Ja, dat klopt. Dat is zoals we het hebben gezien en gehoord in de aflevering. Zie ook mijn post #63. We weten ook niet wie de vrijstelling  van Sor heeft weggestemd.

Edit: Ik ga er nu maar vanuit dat het klopt wat we gezien hebben. Als de opsteling anders was klopt er helemaal niets meer van de stemming  ;D


« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 10:18:55 door Marimol »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #76 Gepost op: 11-01-2024, 12:03:41 »
Wat betreft rouleersysteem: Er zijn 10 kandidaten dus 9 gesprekken per kandidaat. Zichtbaar in de aflevering is dat kandidaten meerdere gesprekken per kleur tafel hebben. Van Tooske heb ik 7 gesprekken in  kaart. Wat opvalt is dat ze 2x aan tafel blauw en 2x aan tafel lila zat..Anna zat zelfs 3x aan de lila tafel. ( met Jip, Justin en Tooske)
Ik heb van zowel Tooske als Fons 7 gesprekken in kaart. Van Anna en Rian 6, van Jeroen, Kees, Jip en Babs 5, van Rosario 4 en van Justin slechts 3.
Anna heb ik zelfs 4 keer aan de lila tafel, met Justin, Babs, Tooske en Jip (in volgorde van vertoning).
Verder heb ik Fons 3 keer aan de groene tafel en Rian 3 keer aan de blauwe tafel.
Ik heb e.e.a. in een GIMP bestand staan met horizontaal de tafels en verticaal de momentopnames (zie afbeelding). Een keer kan ik de kandidaat niet herkennen en heb ik het screenshot van deze kandidaat in het plaatje geplakt.
Ik verwacht dat hier op een Sudoku achtige manier nog wat ingevuld kan worden. Als je bijvoorbeeld de bezetting van 3 tafels hebt dan kun je kijken welke bezettingen van de overige tafels mogelijk zijn. Hier vallen er wellicht een aantal af omdat die combinatie voorkomt in een andere tijdsopname waar één of meerdere kandidaten aan een andere tafel zitten. Ben je er nog? Het kan ook voorkomen dat een andere tijdsopname juist een perfecte aanvulling geeft.
Ook moeten we iets kunnen met kandidaten die meerdere keren aan dezelfde tafel zitten. Het is waarschijnlijk dat die kandidaat is blijven zitten en later niet alsnog naar die tafel is gegaan?
Ook het feit dat een kandidaat al aan tafel zit terwijl de andere plek leeg is zou gebruikt kunnen worden. Deze kandidaat zou hier wellicht nog zijn blijven zitten van de vorige ronde.
Ook zouden we nog iets moeten kunnen doen met de beginbeelden, die (als we de biecht van Babs mogen geloven) niet van het begin van de opdracht zijn.
Wie puzzelt er (verder) mee?
« Laatst bewerkt op: 11-01-2024, 12:06:42 door MartinJ »

Offline KierewietNL

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #77 Gepost op: 11-01-2024, 14:34:19 »
Wie puzzelt er (verder) mee?
Mooi werk en op zich een leuke puzzel, maar stel dat we alle gesprekken in kaart krijgen en ook nog weten aan welke tafel dit was, wat kunnen we dan verder met deze informatie doen?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #78 Gepost op: 11-01-2024, 14:35:33 »
Het beginshot (waarvan ik het laatste frame hieronder heb weergegeven) is volgens mij de wisseling tussen ronde 3 en 4. Als je naar het schema van mijn vorige post kijkt, dan zie je dat Anna eerst 3 rondes aan de paarse tafel zit en later (mijn 6e kolom) nog een keer (samen met Jip).
Jip en Anna lopen naar de paarse tafel. In de ronde dat Jip en Anna aan de paarse tafel zitten, zitten Fons en Rosario aan de groene tafel. Dit komt overeen met het screenshot want Rosario zit al aan de groene tafel en Fons komt erbij zitten. Tooske komt van de paarse tafel af, wat klopt met mijn 3e kolom. Ze lijkt op de gele tafel af te stevenen. Jeroen komt van de roze of blauwe tafel af. Rechts is nog een heel klein stukje van de kandidaat zichtbaar die blijkbaar naast Tooske aan de gele tafel gaat zitten. Iemand met zwart aan en lichtblond haar, dus waarschijnlijk Rian.
Mijn 6e kolom moet dus verplaatsen naar kolom 4. Tooske en Rian op geel klopt echter niet met een tijdsopname later in het schema. Maar misschien ligt de start van een ronde niet precies gelijk aan alle tafels.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #79 Gepost op: 11-01-2024, 14:38:08 »
Die half in beeld is, is een fotograaf met fototoestel. Je dacht Rian, maar dit is een ander persoon.