Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten  (gelezen 9890 keer)

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #40 Gepost op: 17-02-2024, 23:04:35 »
Maar gezien het niveau van alle muziek in de deelopdrachten heb ik niet het gevoel dat er iemand in de productie zat met echt verstand van muziek.  :P We moeten een verklaring hebben als Anna niet de mol is hè?

Of ze hebben deze gebruikt:
« Laatst bewerkt op: 17-02-2024, 23:08:18 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #41 Gepost op: 17-02-2024, 23:10:44 »
hahah, #fail  ::vergroot::

Offline Makkeraad

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #42 Gepost op: 17-02-2024, 23:11:47 »
Zou de productie weten dat sor 'Gymnopédie No. 1' heeft gebruikt voor zijn nummer 'Zo zijn'? Zou als hint te makkelijk zijn, maar ben wel benieuwd of de keuze voor dat nummer bewust was.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #43 Gepost op: 17-02-2024, 23:20:26 »
toch opvallend ja
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline molletje1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #44 Gepost op: 17-02-2024, 23:43:47 »
Ja maar ze zijn wel naar Rik gerend met de liedjes dus als Rian het iets beter had geweten was het wel €400 extra geweest. Onmols van Kees

Het liedje waar het fout ging was volgens mij Op een grote paddestoel. Dit moest Op een klein stationnetje zijn. De melodie is vrijwel gelijk dus ik snap de verwarring.

Offline Demanuitwenen

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #45 Gepost op: 17-02-2024, 23:57:32 »
Wel zie je Fons op zijn dooie gemak langs de deur van Kees en Sor lopen, terwijl hij verklaarde "als een idioot" terug te zijn gelopen na het inleveren van 1e antwoordkaart (die van Anna en Babs).

Ja dit viel me ook al op. Fons is niet de mol maar wel een goede hulp mol want heeft veel verdachte acties.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #46 Gepost op: 18-02-2024, 01:17:08 »
Ja dit viel me ook al op. Fons is niet de mol maar wel een goede hulp mol want heeft veel verdachte acties.

Op het irritante af!!

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #47 Gepost op: 18-02-2024, 09:18:51 »
De mol op de A maakt van elke A een G#, oftewel A Gis mol
A. G. is mol

Offline Flos

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #48 Gepost op: 18-02-2024, 10:10:26 »
Het liedje waar het fout ging was volgens mij Op een grote paddestoel. Dit moest Op een klein stationnetje zijn. De melodie is vrijwel gelijk dus ik snap de verwarring.

Bovendien worden er af en toe wel stukjes genoemd (en opgeschreven?) uit de goede liedjes. Ik neem echter aan dat de titels veelal de eerste zinnen zijn, zoals 'papegaaitje leef je nog' of 'zagen, zagen, wiedewiedewagen' en niet 'ieja deeja poef' of 'piep zei de muis in het voorhuis'

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #49 Gepost op: 18-02-2024, 10:16:46 »
Klopt. Ik zit niet zo in de Nederlandse kinderliedjes meer. Ik woon in het buitenland en de kinderliedjes doen we op het Engels. Maar de titel van een kinderliedje is bijna altijd de eerste zin. Dat hadden ze best mogen verklappen aan de kandidaten want het zou flauw zijn als het daarop fout gaat. (Ik geloof niet dat het daar uiteindelijk op fout ging.)

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #50 Gepost op: 18-02-2024, 10:53:39 »
De mol op de A maakt van elke A een G#, oftewel A Gis mol
A. G. is mol

En de titel van de opdracht is Genoten >> G-noten (:


Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #51 Gepost op: 18-02-2024, 11:50:44 »
Hele leuke opdracht, wel veel te kort.

Helaas weer geen infographics, ook de tekeningen van Rian waren slecht in beeld gebracht.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #52 Gepost op: 18-02-2024, 12:27:35 »
Klopt. Ik zit niet zo in de Nederlandse kinderliedjes meer. Ik woon in het buitenland en de kinderliedjes doen we op het Engels. Maar de titel van een kinderliedje is bijna altijd de eerste zin. Dat hadden ze best mogen verklappen aan de kandidaten want het zou flauw zijn als het daarop fout gaat. (Ik geloof niet dat het daar uiteindelijk op fout ging.)
Dat de titel van kinderliedjes de eerste regel is weet volgens mij wel iedereen. Het punt is alleen, als je het liedje in je hoofd afspeelt is het moeilijk om terug te scrollen naar het begin. Via het rijm kom je er dan wel op. Bijvoorbeeld op een zeker moment weet je dat Jan thuis kwam om een boterham te vragen. Vragen, wat rijmde daar ook al weer op? Zagen, zagen, wiele wiele wagen. Voilà.

Edit
Hier even een lijstje van de meeste bekende kinderliedjes die allemaal beginnen met de titel. Als ze niet beginnen met de titel is de titel meestal een deel van de eerste zin, een naam bijvoorbeeld zoals:
Kortjakje (Altijd is Kortjakje ziek)
Roodborstje (zit voor het raam tik tik tik)
Jan Huygen (in de ton)
De Mosselman (zeg ken jij de Mosselman)
Aapje op een stokje (Ik zag een aapje...)

Titels waarbij het liedje begint met de titel:

Twee emmertjes water halen
In Den Haag daar woont een graaf
Hop Marjanneke
In Holland staat een huis
Zagen zagen wiede wiedewagen
'k Zag twee beren broodje smeren
Op een klein stationnetje
Er zaten zeven kikkertjes
1 2 3 4 Hoedje van papier
Drie kleine kleutertjes
Alle eendjes zwemmen in het water
In een groen groen knollenland
'k Heb m'n wagen volgeladen
Rijen rijen rijen in een wagentje
Poesje mauw
Zeg Roodkapje
Toen onze mop een mopje was
Zakdoekje leggen (niemand zeggen)
Schipper mag ik overvaren
Schuitje varen theetje drinken
Daar was laatst een meisje loos
Boer wat zeg je van mijn kippen
Klap eens in je handjes
Zo gaat de molen
Wie gaat er mee
Mooi Ietjefietje trek je baljurk aan
Klein klein kleutertje
Het regent het regent de pannen worden nat
Hannes loopt op klompen
Witte zwanen, zwarte zwanen
Op een grote paddestoel
Tussen Keulen en Parijs
Moriaantje zo zwart als roet
Ozewiezewoze
Slaap kindje slaap
Naar bed zei Duimelot
Iene miene mutte
Hop paardje hop
Draai het wieletje

« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 12:51:02 door MartinJ »

Offline Flos

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #53 Gepost op: 18-02-2024, 13:03:17 »
Dat de titel van kinderliedjes de eerste regel is weet volgens mij wel iedereen. Het punt is alleen, als je het liedje in je hoofd afspeelt is het moeilijk om terug te scrollen naar het begin.

Ja, exact. Het wordt in de aflevering niet helemaal duidelijk wat er uiteindelijk is opgeschreven, maar je zou als Kees of Rian de sier kunnen maken door allerlei liedjes te herkennen, maar net niet op de eerste zin te komen en het op die manier toch fout te doen. Het lijkt er bijvoorbeeld op dat ze 'Piep, zei de muis in het voorhuis' opschrijven.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #54 Gepost op: 18-02-2024, 13:18:32 »
Ik zou het overigens wel geniaal vinden als Rosario als mol dit heeft voorbereid en soms totaal andere kinderliedjes speelde dan de tablet aangaf.

Maarja, het lijkt er nu vooral op dat het is misgegaan bij de juiste titel en  wellicht op een klein stationnetje/op een grote paddenstoel.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #55 Gepost op: 18-02-2024, 13:44:22 »
Ik zou het overigens wel geniaal vinden als Rosario als mol dit heeft voorbereid en soms totaal andere kinderliedjes speelde dan de tablet aangaf.

Maarja, het lijkt er nu vooral op dat het is misgegaan bij de juiste titel en  wellicht op een klein stationnetje/op een grote paddenstoel.
Die laatste was sowieso aardig. Op een klein stationnetje en op een grote paddenstoel beginnen exact hetzelfde.

Op een grote paddenstoel rood met witte stippen,
Zat kabouter Spillebeen heen en weer te

heeft exact dezelfde noten als:
Op een klein stationnetje, 's morgens in de vroegte
Stonden zever wagentjes netje op een

Bij de paddenstoel komen nu 2 noten (wippen) bij het stationnetje maar 1 (rij).

Ik heb nog even goed geluisterd wat Sor speelde. In het begin volgens mij een paar valse noten en het tempo is ook niet optimaal. Maar op het moment dat het geluid weg gaat vallen lijkt hij toch wel één noot te spelen die hoort bij "rij" van Op een klein stationnetje.
Goed liedje om een fout te maken.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #56 Gepost op: 18-02-2024, 13:55:39 »
Haha, ja daar zat ik ook al aan te denken. We zien bij sommige liedjes maar een heel kort fragment, daar kan zeker overlap in zitten met de melodie van een ander liedje. Sor mist ook af toe een noot, als ik het goed zag.

Dan werken Kees en Rian alleen niet erg mee met de beoogde molactie, want ze komen niet op de titels.
Sor, de muziekkenner, herkent zelf geen enkel kinderliedje?? :o
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 14:01:48 door Molest »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #57 Gepost op: 18-02-2024, 14:13:38 »
Die laatste was sowieso aardig. Op een klein stationnetje en op een grote paddenstoel beginnen exact hetzelfde.
....
Goed liedje om een fout te maken.

Ze staan nota bene op een klein stationnetje. We zien in elk geval spoorrails.  ::rofl::

Offline Demanuitwenen

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #58 Gepost op: 18-02-2024, 14:30:40 »
weet iemand waar anna is nadat ze met babs de touwtjesopdracht goed heeft gedaan?

Fons doet met babs de grafische muziek opdracht, had anna niet beter kunnen gaan helpen bij de kinderliedjes (of inderdaad de rian tekeningen naar rik brengen?) want dan had ze tenminste nog een functie want je kunt toch niks mollen tussen de opdrachten door?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Genoten
« Reactie #59 Gepost op: 18-02-2024, 15:32:22 »
De noten bij vader Jacob gaan goed. Maar ik denk dat dit ook erg lastig te mollen was. Zelfs de meeste niet-muzikanten met amper kennis van noten weten denk ik wel hoe die noten omhoog/omlaag gaan. Kan Kees en Sor hierom niet wegstrepen. Wel verdacht dat Kees in beeld is met het molteken (zo'n aflevering 10 momentje).

Opdracht van Anna en Babs ging wonderbaarlijk goed. Zelfs Babs wist alle beschrijvingen niet. Als Anna de mol is, had ze daar toch wel op foute antwoorden kunnen aansturen lijkt me. Vind haar hier echt als kandidaat reageren.

Kinderliedjes, Kees en Sor verdacht met de op een grote paddestoel. Kees neuriet mee, kan dus makkelijk er een nootje bij neuriën. En bij de wat oudere kandidaten komt dan gelijk de paddestoel als lied omhoog (ik heb zelf nog nooit van het stationnetje gehoord). Verdacht dat Kees dat graag Roan erbij wil hebben? En Sor kan natuurlijk ook een nootje erbij gespeeld hebben (maar Martin gaf aan dat dit niet gebeurd lijkt te zijn). Op zich lijkt me deze opdracht haalbaar te zijn geweest.

Tekenen van Rian. Zal ook met je kennis van liedjes te maken hebben, maar ik kon er niets uit halen van wat ze had getekend. Kan dus oprecht zijn dat Fons dit ook niet wist. Moet zeggen dat ik niet het gevoel had dat Rian bewust slecht tekende. Maar ze daarom uitsluiten als mol, nee.