Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets  (gelezen 10308 keer)

Offline Froky

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #60 Gepost op: 12-02-2024, 12:30:11 »
De molactie van Anna is denk ik buiten beeld.
Op het moment dat Fons roept 'we komen eraan, met zijn vieren zelfs' , komen er maar 3, nml, Fons, Babs en Rian.
Sor was met Tooske vanaf de andere kant van Kees bezig om de stenen van -13 naar -156 te slepen.
Maar Anna zien we niet het hoekie van het gebouw omkomen, alleen Rian.
Denk dat Anna haar gelegenheid nam om terug te rennen naar de 104/52 en daar nog een steen onder de sluitsteen toe te voegen, zodat die niet meer klopte. Je kunt haar gewoon niet alleen laten.

Dat is een mogelijkheid. Er viel me nog iets op. Er word voor de opdracht besloten dat Anna aan een tafeltje gaat staan. Daarna suggereert Babs dat het beter is om Anna niet alleen aan een tafeltje te laten staan. Anna lijkt ook lichtjes geïrriteerd hierdoor.

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #61 Gepost op: 12-02-2024, 13:13:01 »
Er was 1 tafeltje fout, datgene waarvan Fons de 0-steen optilde. Fons probeert zich daarna nog te redden in een biecht, maar het mocht niet. Steen erop is afblijven.

Ook fout: Rian had nog een steen bij die niet meer kon gebruikt worden. Waarschijnlijk heeft ze die daar achter gelaten, Fons had het toch al verknoeid.

Wat niet wil zeggen dat hetzelfde stapeltje sowieso fout zou zijn geweest, maar dan is de actie van Fons overbodig als mol.
De enige stapel waar gemold kan zijn is dus deze stapel aan de paarse tafel.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #62 Gepost op: 12-02-2024, 18:04:05 »
De molactie van Anna is denk ik buiten beeld.
Op het moment dat Fons roept 'we komen eraan, met zijn vieren zelfs' , komen er maar 3, nml, Fons, Babs en Rian.
Sor was met Tooske vanaf de andere kant van Kees bezig om de stenen van -13 naar -156 te slepen.
Maar Anna zien we niet het hoekie van het gebouw omkomen, alleen Rian.
Denk dat Anna haar gelegenheid nam om terug te rennen naar de 104/52 en daar nog een steen onder de sluitsteen toe te voegen, zodat die niet meer klopte. Je kunt haar gewoon niet alleen laten.
Of ze had bij de -104 de sluitsteen er al afgehaald buiten beeld, ze had de gelegenheid. Wel toevallige dat Fons helemaal naar net dezelfde tafel loopt, om het nog eens dunnetjes over te doen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #63 Gepost op: 12-02-2024, 19:49:46 »
Het is me toch niet helemaal duidelijk. Mag de sluitsteen helemaal niet meer opgetild worden? Of is het alleen maar zo dat er na aanbrengen van de sluitsteen niet meer veranderd mag worden? Hebben we de sluitsteen op -13 gezien?

Ik vind het sowieso cureieus, dat Kees eerst met een iets te ingewikkelde en onjuiste uitleg kwam. Vervolgens een tafel bewaakt en wegloopt. Dat oogde verdacht. Aan de andere kant... Hij had daardoor invloed op twee tafels, maar er is maar eentje fout.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #64 Gepost op: 12-02-2024, 21:01:02 »
We hebben in de uitleg gemist dat de bovenste steen niet meer opgetild mocht worden.
Dat hebben de kandidaten wel begrepen want Fons werd gewaarschuwd het niet te doen.

Aan de tafel met -52 roept Rian dat het 25 is.

Offline Kleinetor

  • Forumlid
Wat zeggen de cijfers eventueel nog meer
« Reactie #65 Gepost op: 12-02-2024, 22:48:45 »
Over de vele cijfers ‘heen kijkend’ bij de opdracht Niets is Iets, heb ik het gevoel dat het gaat over Anna. De getallen op de tafels zijn een veelvoud van 13. Dit is een heilig getal voor de Maya’s; 13 manen van het jaar = astronomie. Anna studeerde sterrenkunde. Ook de opmerking ‘deels’ analoog en de enen en nullen in deze aflevering, verwijzen naar Anna. En wellicht vergezocht: de getallen op de tafels zijn in totaal 325. Volgend jaar maart (3/25) is er sprake van een volledige zonsverduistering. Wederom een onderwerp uit de sterrenkunde.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #66 Gepost op: 12-02-2024, 23:53:46 »
Mooi gevonden, dat veelvoud van dertien (manen)!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #67 Gepost op: 13-02-2024, 09:26:07 »
Wat goed dat je daar mee komt, goh, veelvouden van 13. Maakt het stenen leggen wel iets overzichtelijker ook. (alle stenen die samen 13 vormen kunnen dus als setje op meerdere tafels, maar dan moet je daar wel even opkomen)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #68 Gepost op: 13-02-2024, 09:58:42 »
Is 13 ook niet een verwijzing naar de 13e letter in het alfabet: de M van Mol?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #69 Gepost op: 13-02-2024, 10:29:09 »
Wat goed dat je daar mee komt, goh, veelvouden van 13. Maakt het stenen leggen wel iets overzichtelijker ook. (alle stenen die samen 13 vormen kunnen dus als setje op meerdere tafels, maar dan moet je daar wel even opkomen)
Lijkt me juist niet erg slim om steeds setjes van 13 te maken. Ik weet niet hoeveel stenen er over waren, maar ik heb een steen gezien van 16 en ook een van 19. Het zou dan zomaar kunnen dat je op het laatst met 2 tafeltjes zit waar nog 13 bij moet en je hebt alleen nog de 16 en 19 over. Ik zou gewoon beginnen met de hoogste getallen te stapelen op het tafeltje met het hoogste getal en de kleine getallen te houden als wisselgeld.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #70 Gepost op: 13-02-2024, 18:19:24 »
Het moet de roze tafel zijn (-156) die is afgekeurd. Al was het alleen maar omdat Rian daar nog met een steen van 2 stond, die over was. Meerdere kandidaten wachtten voordat ze een steen oppakten, het was blijkbaar een duidelijke regel dat een opgepakte steen gebruikt moest worden. Aan het eind zegt Anna "Dat wisten we al", wijzend naar Rian.

Maar dat wil nog niet zeggen dat de fout alleen bij Rian lag. Er kan daarnaast nog een andere fout zijn ingeslopen in de stapeling. Degene die het langst alleen stond bij die tafel is Kees, van steen 5-8.

Steen:    Waarde:           Gelegd door:          Opgeteld:
1             5                     Fons                     5   (duidelijk te zien)   
2            17                    Fons                     22 (duidelijk te zien)
3            19                    Kees                     41 (Fons en Kees)
4             7                     Fons                     48 (Fons en Kees, Sor komt erbij)
5             13(?)               ?                            61 (zegt Kees, staat weer alleen)
6             1                     Tooske                  62 (telt Kees, staat weer alleen)
7             3                     Sor                       65 (Kees telt eerst 64, herstelt zich)
8             6                     Tooske                  71 (telt Kees)
9             18(?)               Tooske                  89 (iedereen staat erbij)
10           14(?)                Rian                    103 (id)
11           19                    Anna                   122 (id)
12           8                      Sor                      130 (id)
13           16                    Babs                    146 (id)
14           6                      Fons                    152 (zegt Fons)
15           4                      Sor                      156 (zegt Sor)

Wie heeft steen 5 gepakt, en wat is de waarde? Kees zegt dat ze daarmee op 61 staan. Na steen 4 was dat 48, dus steen 5 zou dan 13 moeten zijn. Op het moment dat Tooske met steen 6 komt (waarde 1) ligt steen 5 bovenop en komt Kees op 62. Maar ik kan niet goed zien wat erop staat. Kan iemand anders dat wel? Zie plaatje.

Vreemd/verdacht: als Rosario met steen 7 komt, waarde 3, vertelt Kees zich nogal knullig. 62 + 3 = 64. Kan warrige kandidaat Kees zijn. Kan zijn om zich verdacht te maken, of Rosario te testen. Maar kan ook zijn dat mol Kees zich bijna verslikte in zijn eigen molactie omdat steen 5 eigenlijk 12 was, en ze op 61 stonden.

Verder verdacht hier:
- Fons. Hij wil Kees weg hebben van het roze tafeltje, en heeft voor zover bekend de enige steen met waarde 1 gepakt. Die wilde hij eigenlijk niet overbrengen naar roze, maar werd gedwongen door Tooske. Rian lijkt al een steen met waarde 2 gepakt te hebben, als Fons en Sor 6 en 4 pakken om de laatste 10 te maken. Wist een van beiden dat Rian zo haar steen overhield?
Daarmee dus ook verdacht hier:
- Sor

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #71 Gepost op: 13-02-2024, 19:35:35 »
Op een gegeven moment komt de laatste steen van tafel 13 erbij, een 6. Dat maakt 71.
Wanneer ze later allemaal staan te tellen, beginnen ze weer van 71. De bovenste steen is dan een 5.



Gotcha!! Dacht ik... eventjes.

Eerst stond de toren links onder op de tafel, op het einde rechts onder.
De toren van 71 werd dus door iedereen samen opnieuw gemaakt, ondersteboven.
Dat betekent dat de eerste onderste steen, nu bovenaan is komen te liggen. En dat is... jawel een 5. Grrr





De 5e steen (13) hebben we niet in beeld gezien, maar aangezien de toren opnieuw is opgebouwd waarbij iedereen aanwezig was, weten we dat die ook juist is.


(met dus stenen 1-8 in omgekeerde volgorde)

Klopt, stenen 9 en 10 zijn 18 en 14.
Kees doet 71 + 18 = 79   ::joehoe::
Anna doet 71 + 18 + 14 = 88 + 15  ::bravo::

Dus ik denk dat deze toren ook juist is opgebouwd.

Dan blijft ofwel de sluitsteen van Fons, ofwel de extra steen van Rian.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2024, 19:51:31 door Molshoop_ »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #72 Gepost op: 13-02-2024, 20:46:48 »
De 5e steen (13) hebben we niet in beeld gezien, maar aangezien de toren opnieuw is opgebouwd waarbij iedereen aanwezig was, weten we dat die ook juist is.
...
Dus ik denk dat deze toren ook juist is opgebouwd.
Ah! Dat ze de eerste 8 stenen opnieuw moeten hebben opgebouwd, had ik even gemist. Goed gezien! Dan zal steen 5 met waarde 13 ongetwijfeld kloppen.

Dan blijft ofwel de sluitsteen van Fons, ofwel de extra steen van Rian.
Fons wil hier wel erg graag verdacht worden. Rik heeft net gezegd 'Er is ergens een sluitsteen afgehaald, wat niet de bedoeling was...' en Fons roept: 'Eén tafel dus niet!'. Terwijl ze het er blijkbaar al over eens waren dat het door Rian kwam. Ik geloof toch niet dat de Mol zoveel aandacht wil voor zijn molactie.

Door de manier waarop Rik het zegt, denk ik dat de opgetilde sluitsteen van Fons gewoon is goedgekeurd. En de extra steen van Rian niet. Maar wie is de schuldige aan die extra steen? Er is behoorlijk geknipt en geplakt in de montage, maar Fons, Rian en Rosario komen alledrie ongeveer tegelijk aanlopen (zie plaatje).

Dan vind ik Rosario hier toch het verdachtst. Tooske zegt: 'Komt ie aan met een 4. Ja Toos, het is omdat jij de porto bezet houdt'. Vreemde opmerking van Tooske, want we krijgen de indruk dat dat goed was. Maar mogelijk zijn ze dus op zoek geweest naar een andere laatste steen. Als Fons een 6 pakt en Rian een 2, had dat een 2 moeten zijn.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #73 Gepost op: 13-02-2024, 23:56:41 »
Ik heb eigenlijk het idee dat Fons zijn mol aan het werk gezien denkt te hebben en daarom de sluitsteen verwijderd om de stapel te checken (het risico van het niet meer goedkeuren door Rik weegt voor hem mogelijk niet op tegen het op heterdaad betrappen van de mol).
Geen idee of hij er daadwerkelijk iets wijzer van geworden is, er vanuitgaande dat de fout eerder
zat bij de communicatie aan het einde waardoor er één steen over bleef, maar in mijn ogen dus eerder een kandidatenactie van Fons.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #74 Gepost op: 14-02-2024, 00:02:40 »
Als de sluitsteen gelegd wordt, mag er niets meer aan de stapel veranderd worden. Dat kan betekenen dat het spel bij het leggen van de laatste sluitsteen is afgelopen en de steen in de hand van Rian niet meer meegerekend wordt. Doordat Rik niet expliciet zegt dat het de tafel is waar Fons loopt te kijken (en niets veranderd) kan het wat mij betreft nog steeds de tafel van -52 zijn.
Maar ook bij tafel -13 gebeurt iets bijzonders. Tooske legt steen 13 op de tafel en ze lijkt de sluitsteen te willen pakken terwijl er nog andere stenen op tafel liggen, ze bukt diep. Een scene later zijn de stenen van tafel en legt Tooske de sluitsteen op tafel. Tegelijkertijd Sor lijkt te grijpen naar de grond met zijn linkerhand en loopt met de steen in zijn hand weg. Heeft Sor een steen op de grond gelegd en is daarom deze tafel afgekeurd? En van wie zijn trouwens die handschoenen op de tafel?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #75 Gepost op: 14-02-2024, 00:07:27 »
Dan vind ik Rosario hier toch het verdachtst. Tooske zegt: 'Komt ie aan met een 4. Ja Toos, het is omdat jij de porto bezet houdt'. Vreemde opmerking van Tooske, want we krijgen de indruk dat dat goed was. Maar mogelijk zijn ze dus op zoek geweest naar een andere laatste steen. Als Fons een 6 pakt en Rian een 2, had dat een 2 moeten zijn.
Goed speurwerk. Rian eindigt met een twee in haar handen, dat is de fout, een steen die gepakt is moest gebruikt worden.

Maar Rosario wordt door Tooske beschuldigt en krijgt de zwarte piet.
Het waren Rian, Anna en Fons die gingen zoeken. Rosario loopt daarna samen met Anna ver weg, hij heeft haar ingehaald. Rosario komt terug met een steen. Anna zien we een tijdje niet meer, die is weer buiten beeld gehouden. Als Rosario hier molt waarom zegt Anna daar niks van?
Het kan ook niet opzettelijk fout zijn gelopen. Rian die naar het lijkt stilletjes de twee pakt is verdacht.
Maar ook de blik van Anna bij ‘10 nog 10’ bij 146 vd 156; een mol die kansen ruikt?
« Laatst bewerkt op: 14-02-2024, 00:11:06 door foxhunter »

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #76 Gepost op: 14-02-2024, 02:27:49 »
Dit?

Processing...



Nadien bij Rik ook zo'n gek momentje. Alsof ze sorry zegt dat de sabotage is mislukt.
Of ze doet alsof en ik trap er vol in.




Je hebt de tafel eraf geknipt  ::vergroot::
De toren is nog maar half, dus dit shot is van eerder tijdens de opdracht, en niet van op het einde.

Op het einde komt Rosario van de andere kant terwijl Rian al bij de tafel staat. Erg blij is ze niet.


Ik vind Rosario hier verdachter dan Rian.
Anna is inderdaad even nergens te bespeuren, ze komt pas later aan. Kan best dat ze nog ergens een andere toren kapot heeft gedaan.

Anna wijst op het einde naar mijn gevoel wel naar Rosario, en niet naar Rian.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2024, 02:36:09 door Molshoop_ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #77 Gepost op: 14-02-2024, 07:50:54 »
Ja dit.
En Rian met haar twee zegt een krachtwoord en is niet blij.
Anna is nu twee keer spoorloos door de montage: bij Fons die zegt we komen met zijn vieren en het waren er maar drie, en op het eind als Sor met de vier aan komt lopen.
En er is behoorlijk geknipt en geplakt,  bv in het begin dat Rian met een twee zou komen, maar dat was een tien, die twee ligt pas aan het einde bovenop de -52 en nu weer het fragment dat jij aanwijst. Ze proberen Rian en Sor hiermee verdacht te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2024, 11:20:20 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #78 Gepost op: 14-02-2024, 08:55:52 »
Je hebt de tafel eraf geknipt  ::vergroot::
De toren is nog maar half, dus dit shot is van eerder tijdens de opdracht, en niet van op het einde.
Je hebt gelijk! Excuses, die tafel niet gezien in het hoekje. Hierbij nogmaals hetzelfde plaatje.
Dit shot kan niet van eerder tijdens de opdracht zijn, want er liggen maar 6 stenen op tafel en Rian is maar 1x met een steen naar de roze tafel gegaan. Conclusie: dit is een retake. Nu lijkt het alsof ze ongeveer gelijk aankomen, maar Rosario was in werkelijkheid (veel) later.

Rosario zegt: 'Ik heb 4 vast, rustig aan Toos', vlak nadat Tooske zegt: 'Zoek de 4. Nergens anders aankomen alleen nog aan de 4 zitten'. en 'Niemand iets anders oppakken dan 4 of minder'.

Wat duidelijk is:
- Fons is als eerste terug (6)
- Rian als tweede, maar ze legt haar steen er nog niet op (2)
- Rosario komt (veel) later terug met een (4)

Ik vind Rosario hier verdachter dan Rian.
Eens. De montage houdt hem uit de wind. Bovendien: hij verlegt op het eind, als iedereen over deze tafel begint, de aandacht naar wat Rik zei over de opgepakte sluitsteen bij een andere tafel.
Anna is inderdaad even nergens te bespeuren, ze komt pas later aan. Kan best dat ze nog ergens een andere toren kapot heeft gedaan
Maar er is maar één toren afgekeurd, dus dat kan niet. Ik zie ook niet in hoe zij op het eind nog een rol heeft gespeeld bij de roze tafel. De hoofdrolspelers daar lijken toch echt Fons, Rian en Rosario.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2024, 08:58:11 door Molest »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Niets is iets
« Reactie #79 Gepost op: 14-02-2024, 12:36:21 »
Op https://www.instagram.com/wieisdemol_schemas/   staat een mooi overzicht van de stenen.
Ik heb het niet gecontroleerd maar ga er vanuit dat het klopt.

Wat opvalt is dat er van alle stenen maar een paar exemplaren zijn. Van de lage getallen zien we er maar één. We weten uiteraard niet hoeveel er werkelijk in het veld liggen maar op dit overzicht staan al 30 stenen.De mol weet uiteraard welke stenen er zijn en welke belangrijk zijn. Wat verder opvalt is dat er veel gedoe is om de steen met 3 stippen. We zien dat er één gebruikt is bij de roze tafel. Edit: Deze komt van tafel -13.  Tegel 1,3 en 6 zijn door Tooske en Sor weggehaald bij tafel -13 en gebracht naar -156. Verder is het één grote zoektocht naar een steen met drie stippen omdat ze die bij tafel -13 nodig hebben:

Fons en Tooske staan bij tafel -13 en Tooske zegt dat ze 2 strepen en 3 stippen nodig hebben. Fons gaat op zoek naar de 3 stippen maar komt terug met een streep en een stip, steen 6 dus. Tooske moppert hierover. Kees staat bij de – 13 tafel en controleert. Tooske vindt 3 stippen en Fons  1 stip. Dat is samen 10, ze hebben nog 3 stippen nodig. Rian zegt 3 stippen te hebben gezien. Tooske wil deze halen, ze wil niet dat Rian deze komt brengen. Het blijkt echter een steen met 4 stippen te zijn.
Fons begint met de roze tafel -156 en vraagt of kees de -13 tafel al klaar heeft en zegt tegen Kees dat hij eerst de 3 stippen moet gaan zoeken, roept ook nog eens over de porto naar iedereen dat ze 3 stippen nodig hebben. Dan vindt Tooske de steen met 13 en wil deze naar de -13 brengen zodat ze in één keer klaar zijn. Kees vindt dat slim. Fons staat plotseling weer bij de -13 tafel en protesteert hevig tegen het plan van Tooske en wil zelf de steen met 3 gaan zoeken. Het lukt helaas niet. Tooske brengt de 1 en de 6 naar Kees bij de roze tafel die op dat moment resp op 62 en 71 komt.

Wat opvalt is dat vooral Fons zich bemoeit en (invloed probeert uit te oefenen) met de steen met 3 stippen, weet hij dat er niet veel van zijn en dat de -13 tafel niet gaat lukken omdat de 3 stippen steen er niet (meer) is? Misschien lukt het dan ook niet meer om de roze tafel compleet te krijgen? Helaas is Tooske deze hele opdracht goed bezig en lukt het hem niet om Tooske van haar plan af te brengen, Is dan het optillen van de sluitsteen een noodgreep? Het verschil met 3 of 4 tafels goed is immers 1000 euro.......

Ook verdacht van Sor dat hij na de oproep van Fons dat ze 3 stippen nodig hebben deze steen naar de roze tafel brengt.... zie post #83
« Laatst bewerkt op: 14-02-2024, 14:14:52 door Marimol »