Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen  (gelezen 12941 keer)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #20 Gepost op: 7-01-2024, 13:52:14 »
Maar Justin kon toch niet de schilderijen van de anderen zien.
Dan wist hij dat toch ook niet, ofwel dacht hij dat al haar schilderijen met unibrow zijn, maar dan is het een nutteloze hint.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #21 Gepost op: 7-01-2024, 13:56:50 »
Sowieso zijn alle originele zelfportretten van Kahlo met uni brow

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #22 Gepost op: 7-01-2024, 15:56:32 »
Als ze allemaal zo zijn, dan maakte dat ook het verschil niet.
Dan hadden Rian en Babs de andere opzij kunnen schuiven, want niet een echte

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #23 Gepost op: 7-01-2024, 16:06:50 »
Het kopen van de schilderijen lijkt mij nooit een goede keuze als kandidaat: het kost gemiddeld 5 * €100 = €500 om 1 juist schilderij te kopen. Als je dat juiste schilderij er dan uit haalt dan kun je daar die €500 mee terugverdienen, maar dat is alleen als je het juist doet anders ben je de €500 kwijt.

Offline MissLeonie91

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #24 Gepost op: 7-01-2024, 20:46:27 »
De mol zal sowieso geweten en onthouden hebben wat de goede nummers zijn van de correcte/originele schilderijen. Dus voor de mol een kwestie van deze nummers niet oplezen, of de sloten daar niet op openen en hier expres een fout inmaken.

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #25 Gepost op: 7-01-2024, 20:59:48 »
De cijfercodes

Er wordt hier op het forum veel geopperd dat de beste plek voor de mol bij het schilderijen verzamelen was. Gisteren in de moltalk werd Anna door het panel verdacht. Vandaag bij mollenstreken werd gesuggereerd dat Kees codes genoemd zou hebben die niet op het schilderij stonden.
Ik wilde een beter beeld krijgen van het gebeuren bij dit deel van deze opdracht en of hier nou wel of niet iets gemold is (voor zover we zien).
Heb dus toch maar even uitgezocht of er door Kees of iemand anders in beeld is gesjoemeld met de codes.

Wat stond er op het schilderij?

We zien in de aflevering het schilderij met codes vrij goed (zie bijlage).

De meeste codes zijn duidelijk te lezen, maar het blijkt dat degene die de cijfers heeft geschreven alle vieren en negens heel erg op elkaar heeft doen lijken. Deze cijfers kunnen dan ook makkelijk worden verwart met elkaar (ook door mij).
Volgens mij zijn dit de 25 codes (vieren zouden dus negens kunnen zijn en andersom):

173
183
216
235
246

349
368
418
480
482

508
534
564
581
625

684
692
697
713
734

829
856
872
924
970

Wat er is geroepen?

Als het schilderij voor het eerst omhoog komt horen we Tooske 856 zeggen (Anna zegt dit aan het eind ook nog eens) en Kees 872. Beiden correct.
Kees vervolgd met 684 (correct).
Wat later zien we dat Kees bij het schilderij gaat staan en codes per 2 gaat voorlezen:
174 (incorrect), 482 (correct)
173 (correct gecorrigeerd), 344 (vieren en negens, mogelijk incorrect)
625, 418 (beiden correct)
970 (correct), 482 (correct, maar al eerder geroepen)
924 (correct), 58? (het klink hier een beetje alsof hij 589 (incorrect) zegt, maar het kan 581 (correct) zijn, hij praat zonder pauze door en zegt: "open al je sloten", waardoor het lastig is te verstaan)
692 (correct)
349 (correct)

We horen ook nog het opvallende volgende:
Anna: 481 toch?
Kees: 581.
Anna: 583?
Kees: 581!
Anna: Nee die heb ik al geprobeerd.

Kees verbetert Anna hier tot twee keer toe. Iets wat hij als mol niet hoeft te doen. Dit maakt Kees minder verdacht en Anna meer. Kijkend naar alles wat er in beeld is geroepen door Kees lijkt het me dat hij gewoon zijn best heeft gedaan om goede codes door te geven. Hij had geen leesbril op en verwarde (misschien daardoor) wat vieren en negens en maakt ook nog in de haast een enkele andere fout. Volgens mij wordt hij een beetje onterecht verdacht gemaakt in Mollenstreken.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2024, 22:00:52 door Vage logica »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #26 Gepost op: 7-01-2024, 21:40:57 »
De kleuren op de zijkant van de schilderijen in de kistjes (geel, oranje, paars) corresponderen met de gekleurde banen op de afbeelding met de codes. Het lijkt me dan ook dat de codes in zo'n gekleurde baan corresponderen met de betreffende schilderijen/slotjes. Hier doet volgens mij niemand in die groep iets mee.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #27 Gepost op: 7-01-2024, 21:42:48 »
Mooi overzicht van de nummers, dank!

Vieren en negens lijken inderdaad op elkaar, maar als je goed kijkt zijn ze allemaal te onderscheiden. De schrijver maakt redelijk duidelijk "de arm" van de 4 hol en "de arm" van de negen bol.
Kijk maar naar de 349 rechts op het bord.

Dus 344, geroepen door Kees, is inderdaad fout, er staat nl 349. Zijn 924 is wel correct, dat staat er ook.
Ik ben het eens met je conclusie dat Kees (in beeld) het heel goed heeft gedaan! Dank.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #28 Gepost op: 7-01-2024, 21:58:59 »
De cijfercodes [...]

Dank voor het overzicht en het screenshot  ::ok::

« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 16:43:31 door Mollem »

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #29 Gepost op: 7-01-2024, 21:59:59 »
Justin is niet mollerig door te zeggen tegen de medeschilders dat ze de unibrow niet moeten vergeten, een belangrijk detail. Het lijkt me erg omslachtig als mol om niet verdacht te willen worden door een goede tip te geven als de kans klein is dat de kandidaten zich realiseren dat het echt een goede tip was.

Ben ik niet 100% met je eens.
Ik bedoel zijn niet alle Frida Kahlo zelfportretten met unibrow…
Tenminste die van Kahlo zelf..

Plus die opmerking zou een mooie verdekte hint zijn als de mol zelf geen wenkbrauwen heeft…

Maar goed vond de schilderspisitie idd de minst molse positie van de 3

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #30 Gepost op: 7-01-2024, 22:08:19 »
De kleuren op de zijkant van de schilderijen in de kistjes (geel, oranje, paars) corresponderen met de gekleurde banen op de afbeelding met de codes. Het lijkt me dan ook dat de codes in zo'n gekleurde baan corresponderen met de betreffende schilderijen/slotjes. Hier doet volgens mij niemand in die groep iets mee.

Ja dat viel me ook al op..
En is er ook nog een jaartal te maken uit codes in t paars?
Paars lijkt een thema kleur.
Paarse paraplu,paarse vlag etc.
Heb net ff gegoogled, de dragpride vlag is blijkbaar verschillende tinten paars…
« Laatst bewerkt op: 7-01-2024, 22:15:55 door Molmama »

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #31 Gepost op: 7-01-2024, 22:15:38 »
Mooi overzicht van de nummers, dank!

Vieren en negens lijken inderdaad op elkaar, maar als je goed kijkt zijn ze allemaal te onderscheiden. De schrijver maakt redelijk duidelijk "de arm" van de 4 hol en "de arm" van de negen bol.
Kijk maar naar de 349 rechts op het bord.

Dus 344, geroepen door Kees, is inderdaad fout, er staat nl 349. Zijn 924 is wel correct, dat staat er ook.
Ik ben het eens met je conclusie dat Kees (in beeld) het heel goed heeft gedaan! Dank.

Het verschil tussen 4 en 9 was mij (na goed kijken) ook opgevallen. Sommige vieren zijn duidelijk vieren, sommige negens zijn inderdaad duidelijk anders dan die vieren. Maar andere vieren (of negens) vond ik heel lastig. Als je de cijfers dan ook nog gehaast ziet (en zonder leesbril) wordt het niet makkelijker.

Specifiek die 4 of 9 in de 924 vind ik het minst duidelijk en ik zou het niet weten. Het zou inderdaad perfect een 4 kunnen zijn. Ik heb het aangepast in mijn overzicht.

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #32 Gepost op: 7-01-2024, 22:57:30 »
Grappig dat het getal 2 als enige getal vijf keer voorkomt, waren dat misschien de juiste schilderijen?
Ik tel er 9?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #33 Gepost op: 7-01-2024, 23:52:06 »
Misschien is het een idee om te kijken of er combinaties van 2 cijfers zijn die precies 5 keer voorkomen.
Hiervoor zou je kunnen beginnen met het nummer van het schilderij dat (als enige) juist bleek te zijn en gevonden. Anders moet je vrij veel combinaties checken.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #34 Gepost op: 8-01-2024, 00:08:15 »
Nog even wat feitjes.
Op dit schilderij zien we een vrouw zonder gezicht. Dat kan wijzen op een onbekende vrouwelijke mol.

Ook staat er heel duidelijk Viva la Vida op.
Dit verwijst naar het allerlaatste en een van de belangrijkste schilderijen van Frida Kahlo. Maar vreemd genoeg is dat een totaal ander schilderij met watermeloenen erop wat weer verwijst naar dia de los Muertos waar natuurlijk dia del Topo ook naar verwijst.

Geschilderd in 1954 na complicaties van een geamputeerd been, koos ze ervoor om watermeloenen te schilderen vanwege hun betekenis voor de Dia de los Muertos (Dag van de Doden) in Mexico.

Het schilderij zit vol met levendige kleuren en toont watermeloenen in stillevens in verschillende gesneden vormen, waaronder heel, in tweeën gesneden, in een kwart gesneden en in een bloemachtige vorm gesneden.

De watermeloenen hebben elk verschillende tinten groen, misschien symboliserend veranderingen in rijpheid en dus ouder worden of verschillende levensfasen doorlopen.

Watermeloenen staan voor vruchtbaarheid (ook weer vrouwelijk) en ze gaf dit schilderij samen met een zilver ring voor hun trouw anniversary 1 week voor haar dood aan haar man Diego. Hij vroeg zich af waarom dat ze het te vroeg gaf waarop zij antwoordde dat ze het gevoel had hem te moeten verlaten.

Het scherpe rood contrasteert mooi met het zachtere groen en blauw dat in het schilderij is gebruikt. Door deze rode kleuren te laten zien, kon Frida een gevoel van leven uitstralen vanuit de watermeloenen, wat zelf contrasteert met haar slechte gezondheid en de daaropvolgende dood.

Bij dit stukje tekst moet ik wel denken aan Jip die met haar rode/oranje haren en groene kleding wel een zelfde soort contrast neerzet.

Meloen is anagram voor "een mol"

Veel verder dan Jeroen Meloen kom ik hier nog niet mee. 🤣 Tenzij iemand opvallend meloenen heeft zitten eten in de afl.
Het spaanse woord voor watermeloen is sandia.

Maar ik vraag me wel af waarom dat ze daar naar verwijzen en vond dat opvallend.

« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 11:07:01 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #35 Gepost op: 8-01-2024, 08:05:32 »
Ben ik niet 100% met je eens.
Ik bedoel zijn niet alle Frida Kahlo zelfportretten met unibrow…
Tenminste die van Kahlo zelf..

Plus die opmerking zou een mooie verdekte hint zijn als de mol zelf geen wenkbrauwen heeft…

Maar goed vond de schilderspisitie idd de minst molse positie van de 3

Dit zei Rosario, niet Justin.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #36 Gepost op: 8-01-2024, 09:35:37 »
Ik tel er 9?
oeps verkeerd geteld

Misschien is het een idee om te kijken of er combinaties van 2 cijfers zijn die precies 5 keer voorkomen.
dit dan..?

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #37 Gepost op: 8-01-2024, 12:43:38 »
Dit zei Rosario, niet Justin.

Ok nou dan had ik ff fout onthouden.
Zeker last van tunnelmomentje…

Maar ff door op dat portret met de cijfers erop. Xania had heel mooi uitgebreide uitleg over watermeloenen.
Dat kan iets zijn al weet ik niet wat.


Persoonlijk zou ik t simpeler zoeken.
Die viva la vida van de cijfers is toch gewoon de coldplay hoes?
Die voor die plaat oa inspiratie haalden uit Frida Kahlo.

Heeft iemand wat met coldplay?
Tooske heeft wellicht een interview met ze gedaan in haar tmf/mtv tijd..

Sor heeft samengewerkt met Jonna Fraser en die heeft weer met zoe tauran een nummer gemaakt. Zij heeft voorprogramma van coldplay gedaan in nl vorig jaar…
Maar ja dat lijkt me een beetje vergezocht als hint..


Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #38 Gepost op: 8-01-2024, 12:48:51 »
Het schilderij van de Coldplay-hoes is zeker niet van Kahlo! Het is La Liberté guidant le peuple van Eugène Delacroix. Een schilderij over de Franse revolutie. De titel Viva La Vida schijnt geinspireerd te zijn vanuit het eerder vermelde werk van Kahlo (met de watermeloenen).

Overigens is Viva La Vida ook de titel van een documentaire over Kahlo.

Edit: En volgens een serie van de Avrotros ook het laatste meesterwerk van Kahlo. Daarmee ook logisch dat hiernaar gelinkt wordt. https://www.avrotros.nl/archive/het-laatste-meesterwerk-van-frida-kahlo~yg9a8z4d/



« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 13:01:46 door widm1992 »

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 3: Afschilderen
« Reactie #39 Gepost op: 8-01-2024, 15:26:46 »
Kees kon de cijfers niet goed lezen, miste net als Tooske zn leesbril. En wat pakt hij aan het einde van deze opdracht? Zn leesbril.. ???

Viva la viva van Colplay zou kunnen wijzen op de kroon van Anna.  "Oh, who would ever want to be king"
Maar bij Kahlo zijn de kleuren van het schilderij groen en rood, wat Jip weer draagt. Groene pet bij haar rode haren. Eerder had zij bij het blauwe oog nog een blauwe pet en matching setje kleding in koningsblauw.  ::vergroot::