Auteur Topic: [Theorie] Jip als eerst bij de waarzegster  (gelezen 1371 keer)

Offline joPo1234

  • Forumlid
[Theorie] Jip als eerst bij de waarzegster
« Gepost op: 12-01-2024, 17:59:51 »
De theorie is als volgt:

De mol is hoogstwaarschijnlijk de eerste of de laatste geweest die de waarzegster bezocht. Persoonlijk denk ik dat het slimmer was geweest om de eerste te zijn. Op deze manier liep ze niet het risico om met restjes make-up op haar gezicht te verschijnen of erger nog, huidreacties.

Als je de afbeeldingen met de waarzeggers bekijkt, kun je een goed beeld krijgen van de volgorde. Goed kijkend naar details als kaarsen en schaduwen van de kaarsen zelfs, (met gebruik van software om relatieve lengtes te meten) zie je bijvoorbeeld dat Jip en Jeroen waarschijnlijk de eersten waren, terwijl Tooske, Anna en Rian de laatsten. De rest van de kandidaten zat daar ergens tussenin.

Kijkend naar de schaduw van een kaars lijkt het erop dat Jeroen achter Jip aan ging.

Als de theorie klopt. Jip ging eerst, kleedde zich daarna aan en liet zich schminken. Dit had redelijk snel kunnen gebeuren op tijd voor het volgende kandidaat.
« Laatst bewerkt op: 14-01-2024, 02:36:57 door D*N »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2024, 18:49:30 »
Misschien een idee om alles wat met de (lengte van de) kaarsen te maken heeft, samen te brengen in 1 topic met de naam "De kaarsen-hint"?

Het lijkt nu toch erop dat daar iets mee is, gezien ook de wisselende kaarsenhouders. Er móet haast wel iets gebeurd zijn met de kaarsen, iets waarvan de regie dacht dat we het niet zouden opmerken.....

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2024, 19:21:12 »
En dan bij voorkeur met screenshots bij alle kandidaten :) Het klinkt mij tot nu toe alsof er teveel met de kaarsen(standaards) gerommeld is om er conclusies uit te kunnen trekken, maar ik heb het zelf niet gecheckt.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2024, 19:36:34 »
Het viel me eerst ook niet op, omdat ik gefocust was op de kandidaat en op Amanda.

Maar als je het overal ziet opduiken, kun je er niet meer lángs kijken.

En als het wél zo is dat kaarsen langer worden, naarmate ze langer branden, ga ik ze mórgen kopen bij de Action.

Offline joPo1234

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2024, 19:50:49 »
Het viel me eerst ook niet op, omdat ik gefocust was op de kandidaat en op Amanda.

Maar als je het overal ziet opduiken, kun je er niet meer lángs kijken.

En als het wél zo is dat kaarsen langer worden, naarmate ze langer branden, ga ik ze mórgen kopen bij de Action.

Hoe bedoel je dat de kaarsen langer worden? Het punt is dat de daadwerkelijke volgorde van de kandidaten bij de waarzegster niet dezelfde was als de volgorde die je in de aflevering zag, anders was het natuurlijk te gemakkelijk geweest.

Offline joPo1234

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2024, 20:09:35 »
Misschien een idee om alles wat met de (lengte van de) kaarsen te maken heeft, samen te brengen in 1 topic met de naam "De kaarsen-hint"?

Het lijkt nu toch erop dat daar iets mee is, gezien ook de wisselende kaarsenhouders. Er móet haast wel iets gebeurd zijn met de kaarsen, iets waarvan de regie dacht dat we het niet zouden opmerken.....

Sommige kaarsen blijven van begin tot eind in dezelfde positie. Althans, zo lijkt het. Mogelijk hebben de makers deze kaarsen ook tussendoor vervangen door hetzelfde type kaarsen met dezelfde houders en in exact dezelfde positie geplaatst. Ze hadden zo slim kunnen zijn, of niet...

Het lijkt erop dat de camera die naar de bovenkant tafel keek, de hele tijd vast bleef staan. Zo kun je zien dat er minimaal 4 kaarsen op dezelfde plek blijven staan. Als je kijk naar de afbeeldingen vanaf het voorkant van de tafel, zie je dat ergens tussen Fons en Tooske twee andere kaarsen (achter de schedel) zijn verwisseld.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2024, 20:20:01 »
Ze zullen al brandend niet even lang blijven. Als je verwarring wil zaaien met die kaarsen, moet je echt goed weten wat je doet, hoe je ze neerzet, e.d.

Dat is wat ik bedoel. Langer, korter,  andere houder, andere plék: maakt niet zoveel uit.

Offline joPo1234

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2024, 20:23:49 »
En dan bij voorkeur met screenshots bij alle kandidaten :) Het klinkt mij tot nu toe alsof er teveel met de kaarsen(standaards) gerommeld is om er conclusies uit te kunnen trekken, maar ik heb het zelf niet gecheckt.

Dit zijn de beelden van de camera boven de tafel. Er zijn enkele kleine verschillen in de positie van objecten, mogelijk als gevolg van beweging van het tafelkleed.

Offline joPo1234

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2024, 20:54:06 »
Ze zullen al brandend niet even lang blijven. Als je verwarring wil zaaien met die kaarsen, moet je echt goed weten wat je doet, hoe je ze neerzet, e.d.

Dat is wat ik bedoel. Langer, korter,  andere houder, andere plék: maakt niet zoveel uit.

Ik vind dat ze historisch gezien vrij onoplettend zijn geweest met technische details. Ik herinner me twee recente instanties waar ze de mol hebben verklapt. Laatste keer was met Everon. Ik herinner me precies niet welke aflevering maar ze gingen allemaal met Rik in gesprek in een kamer met buitenlicht, en je zag in de achtergrond een schaduw (door een structuur). Op die manier kon je weten dat Everon als laatste van de kandidaten aan de beurt was geweest, en terecht vanwege de natuur van het gesprek.

In een andere instantie was Rob Dekay (ook als mol) aan het praten met de kandidaten met een bewerkte stem die makkelijk kon terug bewerkt worden.

Offline Robertmol

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2024, 21:09:16 »
JoPo, uit de bijgevoegde foto’s kan ik niet opmaken welke kaars langer brandt. Ik zie dat het camerastandpunt soms iets gewijzigd is (zie ook rest van de attributen op tafel), maar de kaarsen lijken even groot toch?

Offline joPo1234

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2024, 21:43:54 »
JoPo, uit de bijgevoegde foto’s kan ik niet opmaken welke kaars langer brandt. Ik zie dat het camerastandpunt soms iets gewijzigd is (zie ook rest van de attributen op tafel), maar de kaarsen lijken even groot toch?

Het gaat om een combinatie van afbeeldingen uit verschillende camera hoeken. Door het puzzelen van de informatie uit het verschillende afbeeldingen kun je patronen zien. Bijvoorbeeld zie je dat bij Tooske, Anna, en Rian, de positie van de kaarsen precies dezelfde blijft. Je ziet dan bij een andere hoek (zie bijlage) wat de hoogte van deze kaarsen is, dus hoe ver zijn ze verbrandt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2024, 21:46:00 door joPo1234 »

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: Jip als eerst bij de waarzegster
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2024, 19:17:29 »
Ik had in de comments bij afl1, opdraxht 1 ook fotos van kaarsen toegevoegd.
Zie hier: https://www.wieisdemol.com/forum/2024/?topic=73765.msg2540699#msg2540699