Auteur Topic: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate  (gelezen 15753 keer)

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #40 Gepost op: 7-01-2024, 17:22:13 »
De mol weet wie een vrijstelling heeft, en op wie ieder heeft gestemd.
De mol zal dus stemmen op een persoon die geen vrijstelling heeft / op iemand die al een stem heeft. Want anders verdiend de mol geld.
Ik denk dat het als mol een groot risico is om tegen plan van stemmen op 1e date in te gaan als dat vervolgens ervoor zorgt dat die persoon een vrijstelling houd. Als dat gebeurt zal iedereen direct naar jou kijken en dat is geen fijne positie voor de mol om in te zitten. Ik denk dat de mol hier mogelijk geld heeft gepakt omdat hij door het plan in een moeilijke positie is gebracht.

Offline Treveo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #41 Gepost op: 7-01-2024, 17:26:23 »
Even die 6000 in de pot voorstel van Anna, zou het niet gewoon een bewuste mol-actie kunnen zijn om wat vertrouwen van de groep te winnen?

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #42 Gepost op: 7-01-2024, 17:28:41 »
Mooi overzicht van het stemgedrag van Klimduin op de vorige pagina.

Ik had het zelf ook al even nagekeken en heb mijn overzicht van opdracht 1 (hier te vinden: https://www.wieisdemol.com/forum/2024/?topic=73765.msg2539811#msg2539811) ook bijgewerkt met het stemgedrag wat we zien en/of horen.
We zien Anna in de auto aan haar medekandidaten vertellen dat ze op Justin heeft gestemd. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn. Van de overige kandidaten (waarvan we het zien) zien we (semi-)privé biechten van bij het stemmen, dus die zijn wel vrij betrouwbaar.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2024, 17:52:45 door Vage logica »

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #43 Gepost op: 7-01-2024, 17:35:05 »
Even die 6000 in de pot voorstel van Anna, zou het niet gewoon een bewuste mol-actie kunnen zijn om wat vertrouwen van de groep te winnen?
We zien de Mol vaker vertrouwen winnen in aflevering 1, dus het zou zeker kunnen. Maar een Molactie die potentieel 6000 euro in de pot brengt, meer dan de helft van de volledige pot na een heel seizoen vorig jaar?
...óf niet!

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #44 Gepost op: 7-01-2024, 17:36:34 »
Mooi overzicht van het stemgedrag hierboven.

Ik had het zelf ook al even nagekeken en heb mijn overzicht van opdracht 1 (hier te vinden: https://www.wieisdemol.com/forum/2024/?topic=73765.msg2539811#msg2539811) ook bijgewerkt met het stemgedrag wat we zien en/of horen.
We zien Anna in de auto aan haar medekandidaten vertellen dat ze op Justin heeft gestemd. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet waar te zijn. Van de overige kandidaten (waarvan we het zien) zien we (semi-)privé biechten van bij het stemmen, dus die zijn wel vrij betrouwbaar.
Je hebt in je schema nu staan dat Tooske op Justin heeft gestemd. Dat moet Babs zijn.

Offline Vage logica

  • Forumlid
  • ... is not equal to ...
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #45 Gepost op: 7-01-2024, 17:48:53 »
Je hebt in je schema nu staan dat Tooske op Justin heeft gestemd. Dat moet Babs zijn.

Scherp!  ::vergroot:: ::ok::
Dank voor het melden. Ik heb het aangepast.
Het was natuurlijk Justin die op Tooske stemde en niet andersom.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #46 Gepost op: 7-01-2024, 17:50:53 »
We zien de Mol vaker vertrouwen winnen in aflevering 1, dus het zou zeker kunnen. Maar een Molactie die potentieel 6000 euro in de pot brengt, meer dan de helft van de volledige pot na een heel seizoen vorig jaar?

Dan te bedenken dat dit 10 000 euro had kunnen zijn... Mij geeft het geld uit de pot vibes, want dan is lekker veel geld verkwisten weer wel leuk voor de mol.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #47 Gepost op: 7-01-2024, 18:17:38 »
Stel, je hebt als mol een vrijstelling bemachtigt ( niet de beste keuze) is het dan niet mols om dit eerkijk te vertellen, want hiermee kun je proberen dat er meer mensen op je stemmen en er dus meer vrijstellingen overleven.  Ik denk dat de mol hier door het spreisen van de stemmen behoorlijk buitenspel is gezet

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #48 Gepost op: 7-01-2024, 18:32:48 »
Stel, je hebt als mol een vrijstelling bemachtigt ( niet de beste keuze) is het dan niet mols om dit eerkijk te vertellen, want hiermee kun je proberen dat er meer mensen op je stemmen en er dus meer vrijstellingen overleven.  Ik denk dat de mol hier door het spreisen van de stemmen behoorlijk buitenspel is gezet

Weten we of de volgorde van de speeddates enigszins klopte?
Anders zou dit bijv kunnen verklaren waarom de mol aan de 1 wel eerlijk vertelde een vrijstelling te hebben en daarna van strategie heeft moeten switchen toen ie het groepsplan hoorde

Online NVR_95

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #49 Gepost op: 7-01-2024, 18:45:29 »
Tooske stemt dus niet volgens afspraak, maar omdat Kees ook niet volgens afspraak stemt is ze alsnog de enige op Babs. Ik zou haar hierdoor echt niet afschrijven. Kan prima molgedrag zijn.

Ze slaagt er ook in om 2 mensen op haar te laten stemmen. Keurig voor een mol.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #50 Gepost op: 7-01-2024, 20:47:50 »
Weten we of de volgorde van de speeddates enigszins klopte?
Ik was ook erg geïnteresseerd in de volgorde van de speeddates, want we krijgen maar weinig beelden te zien.
Het eerste wat mij opviel is dat er maar 4 tafels zijn voor 10 kandidaten (een blauwe, gele, groene en roze).
Er is te zien dat Jip en Tooske aan de blauwe tafel zitten, Fons en Rianne aan de groene, Babs en Kees aan de gele op het moment dat Babs haar eerste gesprek (met Kees) heeft. In een ander shot zien we Jip en Tooske aan de blauwe tafel zitten op het moment dat Rosario en Jeroen aan de roze tafel zitten. Dat betekent dat Anna en Justin op dat moment nog in de "wachtkamer" zaten.

Na de eerste ronde zal hoogstwaarschijnlijk één kandidaat doorschuiven naar de volgende tafel. Anna of Justin, zeg Justin, gaat naar de eerste kamer en één kandidaat van de laatste tafel gaat naar de "wachtkamer". De volgende ronde schuiven de andere kandidaten van de tafel door naar de volgende en Anna (of Justin) naar de eerste tafel, enzovoorts. Op die manier ontmoeten alle 10 de kandidaten elkaar één keer.

Het voordeel van 4 tafels i.p.v. 5 is dat een kandidaat die de laatste tafel verlaat voldoende tijd heeft om een rondje te maken naar het begin van de reeks tafels. Hoeven ze niet steeds door elkaar te lopen.
Maar er is nog een ander voordeel.
Voor de Mol zou het handig kunnen zijn om pas na één of twee ronden in te stromen, zodat hij of zij informatie kan krijgen over de gesprekken die inmiddels zijn gevoerd door de andere kandidaten, om de tactiek te bepalen.
Een kandidaat als Anna zou hiermee ook extra tijd hebben gehad om een "communistisch plan" te bedenken. (want, het werd ook al in Moltalk opgemerkt, hoe kom je hier zo snel op)

Ook is het best voor te stellen dat een kandidaat (Jip?) op het onzalige idee komt af te spreken dat iedereen op een andere kandidaat moet stemmen zodat alle vrijstellingen er zeker uit gaan en tevens €6000 wordt verdiend. Als Anna de mol is dan zou ze er alle belang bij hebben om dit idee van Jip te gaan "ownen".

Wat het stemmen betreft was ik ook al tot de conclusie gekomen dat Fons en Rianne (die de eerste ronde aan dezelfde tafel zaten) op elkaar hebben gestemd. Jeroen en Rosario ook op elkaar (volgens het communistisch plan). Jip natuurlijk (volgens plan) op Tooske. Anna zou wat haar plan betreft op Justin hebben gestemd, maar ik meen dat er in de bus werd gezegd dat zij op Rosario had gestemd. Moet dit nog verifiëren. In dat geval zou Anna de tweede kandidaat kunnen zijn geweest die op Rosario heeft gestemd, wat een mol zou doen.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2024, 20:50:31 door MartinJ »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #51 Gepost op: 7-01-2024, 21:24:38 »
Dan te bedenken dat dit 10 000 euro had kunnen zijn... Mij geeft het geld uit de pot vibes, want dan is lekker veel geld verkwisten weer wel leuk voor de mol.
De mol heeft bij opdracht 1 en 2 natuurlijk een heel duidelijke en redelijk makkelijk uit te voeren tactiek, nl. geen vrijstelling pakken in opdracht 1 en stemmen op iemand zonder vrijstelling of iemand die al een stem heeft in opdracht 2, waarbij het plan om op de eerste "date" te stemmen natuurlijk wat roet in het eten kan gooien.

Op basis hiervan zouden we dan inderal een aantal mensen kunnen afstrepen, maar ik ben inmiddels ook een beetje huiverig geworden om al te veel conclusies aan de eerste aflevering te verbinden, omdat het idee van een dikke vette pot flink plunderen in de komende weken altijd op de loer ligt.  ::)
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #52 Gepost op: 7-01-2024, 21:54:33 »
Alles kan! Maar toch gaat bij mij een potlood streep door Anna en Jip.

Iemand zei al eerder: ook wanneer slechts de helft in het plan zou meegaan, gaat het om serieus veel geld. En met een potentie van 6k vind ik de tegenargumenten "kandidaats opstellen" en "later pot plunderen" niet sterk genoeg om me van het strepen te onthouden.  ::tandpastasmiley::

Offline OkeBenMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #53 Gepost op: 8-01-2024, 08:07:07 »
Als je inderdaad een wachtkamer had, dan werkt de strategie van op de eerste stemmen waarmee je een gesprek hebt niet helemaal perfect. De twee in de wachtkamer (Anna en Justin) hebben dan hun eerste gesprek pas in de tweede ronde, maar iemand anders heeft ook al een eerste gesprek gehad met hun gesprekspartners.
Zo'n perfect plan is het dus nog niet, maar het wordt er ook nog geen slecht, mols plan van.

Verder vind ik het logisch dat als de slimme kandidaat Anna inderdaad in de wachtkamer heeft gezeten, dat voor haar genoeg tijd is om een plannetje te bedenken. Daar is niks mols aan.

Ik denk dat de mol flink in z'n maag zat met haar plan dat toch behoorlijk lijkt te hebben gewerkt. Iedereen die niet heel sterke verdenking had, had in ieder geval een goede 'default' optie.
Voor mij vallen Anna en Jip af.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #54 Gepost op: 8-01-2024, 08:30:30 »
Als mol een vrij solide plan opperen om 6 k in de pot te spelen is wat vreemd. Zelfs als je verwacht dat niet iedereen zich eraan gaat houden . Dus degene die komt met dat plan is niet meer zo verdacht en als mol kun je hier weinig tegen inbrengen zonder direct verdacht te worden . Vervolgens niet volgens het plan stemmen kan natuurlijk weer wel, maar dan moet je niet toevallig uniek stemmen want de stemmen zijn vast uitvoeriger besproken dan wij te zien kregen.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #55 Gepost op: 8-01-2024, 09:23:16 »
Misschien was het introduceren van de wachtkamer een poging van de makers om deze centraal gecoördineerde strategie te voorkomen? Het scenario zal vast wel van te voren beredeneerd zijn. Het bleek nog steeds een zwak punt in de opzet van de opdracht.

Edit: er is geen "wachtkamer", gewoon 5 tafels te zien.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 12:09:01 door annebeestje »

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #56 Gepost op: 8-01-2024, 09:46:24 »
Er waren vijf tafels aanwezig. Een blauwe, roze, groene gele en paarse.

Van groen naar geel kijkend is de paarse tafel te zien. Van geel naar groen is de roze in beeld.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #57 Gepost op: 8-01-2024, 11:38:33 »
Het idee, of het nu effectief van Anna of Jip komt, voor mij heel onduidelijk, was een plan wat nooit was uitgevoerd. Hoe er ook gestemd werd, was de kans echt heel groot dat er minstens 5000 euro in de pot kwam. Zes kandidaten liegen en negen kandidaten hebben er al het belang bij dat die er worden uitgehaald. De mol heeft zijn werk in de vorige opdracht gedaan door 4000 weg te spelen. Het enige wat hij hier kon doen, was:
1. zich zonder vrijstelling toch heel verdacht krijgen,
2. op iemand stemmen die al een stem had, of geen vrijstelling had

Anna en zelfs Jip afschrijven lijkt me heel voorbarig op basis van deze opdracht.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #58 Gepost op: 8-01-2024, 13:24:15 »
Er waren vijf tafels aanwezig. Een blauwe, roze, groene gele en paarse.

Van groen naar geel kijkend is de paarse tafel te zien. Van geel naar groen is de roze in beeld.
Inderdaad. Geen spelt tussen te krijgen. Klopt ook dat we Anna en Justin (uit die vermeende wachtkamer) aan die paarse tafel zien zitten. Het lijkt dus op een soort van z-vorm waarin de tafels staan.
Roze en paars (of misschien beter wel lila) lijken erg op elkaar. De roze tafel heeft een H waarde van ongeveer 353 en de paarse (lila) van ongeveer 310, als je de kleur uitdrukt in H(ue)S(aturation)V(alue) getallen. De kleuren lopen van 0 (rood), 120 (groen), 240 (blauw) naar 360 = 0 (cirkel rond). Roze is eigenlijk dus rood met een lage kleurverzadiging (S = 30%) en een lage helderheid (V = 69%). Lila (paars) neigt meer naar blauw.
« Laatst bewerkt op: 8-01-2024, 13:26:14 door MartinJ »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - Opdracht 2: Speeddate
« Reactie #59 Gepost op: 9-01-2024, 19:07:34 »
Anna toch verdacht. Door haar tactiek, die toch bijna niemand volgt kan ze zonder uitleg op Justin (die geen vrijstelling heeft) stemmen.