Auteur Topic: [Discussie] Wie is de Mol en mensenrechten  (gelezen 5871 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #80 Gepost op: 31-01-2024, 17:58:33 »
Verder wil ik de discussie niet teveel laten afdrijven, maar ik heb het gevoel dat de kandidaten de laatste jaren wel degelijk mede op woke-criteria als 'identiteit' en 'representatie' gescout worden. Maar dat is niet het enige; het volkomen opgeblazen incident rondom Marije Knevel die zogenaamd 'anti-Aziatisch racisme' bedreef heb ik al aangehaald, net als die suffe vervanging van 'executie' door 'eliminatie'. Maar ik breng ook de blunder van Rick McCullough in herinnering, die in een amechtige poging om op de pro-trans-bandwagon te springen om Nikke de Jager te steunen - op zichzelf overigens uitstekend - een spoiler van jewelste weggaf door een foto van haar uit een zeer late aflevering te posten.

Dat de makers, kortom, zich wel degelijk als liberaal en progressief profileren en tóch naar China en - naar verluidt - Oman gaan, maakt het alleen maar erger (en misschien nog wel meer als ze zich, zoals hierboven wordt voorspeld, eenmaal veilig terug in Nederland wél uitspreken (en dan ook nog uit strategische motieven)). Maar ook zonder die factor blijft overeind dat je als publieke omroep geen puur amusement zou moeten willen maken in landen met concentratiekampen voor etnische minderheden of wetsartikelen die lhbti'ers criminaliseren. (Plek 194 van 197 op de homorechtenindex, laat het even bezinken).


Ik kan me in heel veel vinden van wat jij schrijft. De hypocrisie van de programmamakers past helaas bij de tijdgeest, de 'jettificatie' (analoog naar die verschrikkelijke minister) van de maatschappij, de 'do as we tell, not as we do'-houding. Ik zou Oman een verwerpelijke keuze vinden. Maar om het programma daar nu om te gaan boycotten... Lastig, ik ben al vanaf het allereerste uur fan. Ik denk dat ik toch zou kijken, maar ik ga mijn mond zeker niet houden. En ik denk dat het goed is dat we de programmamakers bij de les houden: practice what you preach!
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 18:07:48 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #81 Gepost op: 31-01-2024, 18:27:08 »
Het argument 'we mogen geen Nederlanders tegenkomen' wordt vaak aangehaald, maar slaat uiteindelijk nergens op. De grootste spoiler van de afgelopen jaren kwam uit China en daar zijn ze geen enkele Nederlander tegengekomen. Terwijl toen Rik van de Westelaken met een groep oud-kandidaten naast de toren van Pisa stond, er helemaal niets uitlekte. Ik volg de Zweedse spoilers niet op de voet, maar ook daar spelen ze met bekende mensen en kan in principe elke toevallige voorbijganger in eigen land de kandidaten spotten. En De Mol Vlaanderen is met hun cameraploeg nog nooit gespot in Griekenland, Duitsland of recent nog Italië. En de mensen die ze wel gezien hadden hielden altijd netjes hun mond achteraf.

Ik wil net zeggen, volgens mij zag je in dat kijkje achter de schermen in het Duitsland seizoen dat er wel Belgen en Nederlanders waren die Gilles herkende. Maar die hebben altijd gezwegen idd.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #82 Gepost op: 31-01-2024, 18:46:43 »
Ik wil net zeggen, volgens mij zag je in dat kijkje achter de schermen in het Duitsland seizoen dat er wel Belgen en Nederlanders waren die Gilles herkende. Maar die hebben altijd gezwegen idd.
Precies, de meeste mensen voelen geen behoefte om de roddelbladen te bellen als ze Rik of Gilles in het buitenland hebben gespot. In België is nooit iets over het spelverloop uitgelekt, en zelfs met de bekende Nederlandse deelnemers blijft het aantal spoilers beperkt. Overigens was het de crew van WIDM zelf die twee jaar geleden besloot om op draaidag twee alle deelnemers al bekend te maken en een paar beelden van het nieuwe land te teasen.
...óf niet!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #83 Gepost op: 31-01-2024, 18:50:36 »
Tja, als land op zich (landschappen, de mensen en sfeer) snap ik wel dat er voor Oman is gekozen. Schijnt echt prachtig te zijn, vandaar dat ik zelf eerst wel enthousiast was. Puur als ik naar het land kijk.

Maar goed: de politieke situatie valt natuurlijk niet te ontkennen. Goed om kritisch te zijn daarin.
Ik vind het een moeilijk vraagstuk. Wat al is gezegd: waar is de grens?
Helaas zijn er veel landen waar de mensenrechten niet voorop staan.

Binnen Europa blijven was inderdaad ook een goede optie geweest; ook uit milieu-oogpunt. Nederlanders lopen rond over de hele wereld  ;), dus die kans op ontdekking heb je altijd. Dus ver reizen is eigenlijk niet nodig.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Discussie] (mogelijk spoiler volgend land) Wie is de Mol en mensenrechten
« Reactie #84 Gepost op: 31-01-2024, 19:12:01 »
De cijfers op die index zijn gebaseerd op hoezeer homosexuele handelingen wettelijk bekeken worden en hoezeer de publieke opinie die handelingen als crimineel bekijkt.  Sommige landen scoren op het een beter dan het ander, bv turkije is wettelijke gezien wel oke , maar de man in de straat blijft daar nog vaak hangen in het denken dat alles wat afwijkt van een norm ( bah irritante bewoording) niet zo hoort .

Ik ben zelf alweer 13 jaar geleden naar oman en dubai geweest en moet zeggen dat ik weinig van de striktheid van het land heb gezien ( mede omdat je echt wel een lijst krijgt met do en dont’s van je reisleiding ) . Het volk voor zover ik het heb ontmoet was open en gastvrij , de omgangsnormen zijn wel compleet anders dan hier en het blijft een streng gelovig land.
Wel is elke vorm van kritiek op hun leider of de te volgen beleidsnormen not done en zulken ze een poging tot een gesprek daarover afkappen , waarschijnlijk uit angst.

Dat laatste is ook wat je in de index ziet over de regenboogcommunity er is geen score voor de publieke opinie omtrent lgtb+ omdat er gewoon niet over gesproken wordt , ze steken hun kop in het zand van wahiba sands  wat ze niet zien is er ook niet , zoiets ?   Zou hun leider misschien ook moeten proberen en de passages in het wetboek over straffen schrappen
« Laatst bewerkt op: 31-01-2024, 19:13:52 door Tarbozan »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Wat ik overigens vind als ik zoek naar (Nederlandse) media over Oman, is dat vooral de progressievere koers van de sultan wordt aangehaald. Onder zijn vader was het in Oman nog minder een pretje voor de mensenrechten. Dat zal voor een deel echt wel waar zijn: het kan altijd erger. Maar ik ben bang dat als je een programma als WIDM opneemt in Oman, je vooral het PR-praatje van de sultan zult kopiëren.

Vanochtend een vriendin gesproken die tijdens de opnameperiode in Oman was. Productie niet gespot, vrijwel geen Nederlanders tegengekomen, wel veel Fransen en Italianen. 

On-topic: volgens haar kan/mag de sultan de *religieuze* wetten niet veranderen, waardoor ze daar nu tegen allerlei (grondwettelijke?) problemen aanlopen. (Hoog opgeleide) vrouwen die relatief veel mogen van het patriarchaat, maar misschien op iets langere termijn toch niet(?)

Kan dat ze in een promopraatje van een of andere Omani is getrapt, van: 'de beste man kan niks meer aan de mensenrechtensituatie doen - de sultan is ook maar een mens'. Weet iemand hoe dat zit?

(Ze was er een jaar eerder ook. Viel haar op hoe er in een jaar tijd veel was geïnvesteerd in het toerisme. Ze gaf een voorbeeld: er waren in ruige gebieden, waar ze vorig jaar nog 'heerlijk moest klauteren' met haar gezin, een assload aan makkelijk begaanbare paden aangelegd voor het massatoerisme. Het deed haar denken aan tourist traps in de VS.)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik heb een tijd lang in Dubai gewoond en ben meerdere keren in Oman geweest.

Ja, homoseksualiteit is in die landen illegaal, maar ik kende genoeg homo’s - vele daarvan die er jaren woonden. Er waren ook gay clubs en gay nights, alleen heten ze officieel niet zo. Er zijn officiële regels en er is een onofficiële set regels hoe je om die regels heenkomt. En die regels leer je snel.

Ik wil niet alles goedpraten en de vraag van de mensenrechtensituatie is valide. Maar de eenzijdige focus op homoseksualiteit is misplaatst. Er is bijvoorbeeld ook sprake van een grote bevolking van domestic workers (huishulp) die feitelijk gezien geen arbeidsrechtelijke bescherming heeft (al is dat in Oman iets minder). Als je in de verkeerde familie terecht komt, heb je het maar uit te zoeken. Maar ik vermoed dat de meeste mensen op het forum hier zich wat moeilijker in die situatie kunnen inleven, dus daar hebben we het dan maar minder over.

Los van dat alles: wat zijn de criteria van een landkeuze? Denk maar niet dat een land als Oman maar iets geeft om de mening van een stel Nederlanders (sowieso ziet de rest van de wereld Europeanen als arrogant en bemoeizuchtig, dus dit past juist in het patroon), dus wat dat betreft bereikt je weinig met een boycot (afgezien van wat virtue signalling). Ik denk dat het effect van een locatiekeuze meer in Nederland ligt (horizonverbredend) dan waar de opname plaatsvindt (een mogelijke kleine toename van toerisme). En zoals de discussie hier laat zien, kan een beetje horizonverbreding geen kwaad.

Ik kijk uit naar een seizoen in Oman. Oman is een land met diverse landschappen, onontdekte mooie plekken en erg ontwikkeld. Ik wacht al jaren op een seizoen in de Arabische wereld (tenzij we een half seizoen in 2009 tellen). De locatiekeuze is om de waarheid te zeggen al jaren vrij ongeïnspireerd.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2024, 20:44:06 door Leendert »

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Kort gezegd: als we het racisme van de lage verwachtingen hanteren kun je best spelletjes voor het oog van de camera doen in Oman.
Woosie down?

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Mooi gezegd Leendert.

Het is soms eigenlijk ook belachelijk en frustrerend hoe oordelend we zijn over de mensenrechten in andere landen en vervolgens met al onze luxe dezelfde landen onze technologie, kleding, koffie etc voor een prikkie vandaan halen ten koste van de mensen. En die macht maar al te graag in stand houden.

Of zoals de Vliegende Panters al eens zongen "We kijken niet naar geaardheid, geslacht of naar kleur.
Het blanke ras is superieur!"
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Mooi gezegd Leendert.

Het is soms eigenlijk ook belachelijk en frustrerend hoe oordelend we zijn over de mensenrechten in andere landen en vervolgens met al onze luxe dezelfde landen onze technologie, kleding, koffie etc voor een prikkie vandaan halen ten koste van de mensen. En die macht maar al te graag in stand houden.

Of zoals de Vliegende Panters al eens zongen "We kijken niet naar geaardheid, geslacht of naar kleur.
Het blanke ras is superieur!"


I rest my case.
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Dank voor jullie bijdragen Amethyst en Leendert ::ok::  Waarschijnlijk bouw ik mijn beeld van Oman voor een deel op stereotypen van de hele regio. Goed om de dingen in perspectief te blijven zien: Oman is binnen de regio waarschijnlijk vooruitstrevend. Maar dan moet je ook het belang van WIDM relativeren: het is een spelprogramma dat in essentie niet eens een reisprogramma hoeft te zijn. Een goede tv-maker kan een prachtig, spannend seizoen opnemen in Flevoland.

@Leendert: Ik snap je punt dat een populair programma opnemen in een Moslimland de horizon van Nederlanders kan verbreden. Een land is ook meer dan zijn regering. Toch denk ik dat je het belang van toerisme voor Oman niet moet onderschatten, iets waar daar flink op ingezet wordt. Reisbureaus zien elk jaar een flink WIDM-effect in hun aanvragen voor reizen naar het nieuwe land.

Ja, homoseksualiteit is in die landen illegaal, maar ik kende genoeg homo’s - vele daarvan die er jaren woonden. Er waren ook gay clubs en gay nights, alleen heten ze officieel niet zo. Er zijn officiële regels en er is een onofficiële set regels hoe je om die regels heenkomt. En die regels leer je snel.
Oprechte vraag: waren dit Arabische kennissen of Westerse/buitenlandse kennissen? Want ik snap dat Oman niet in het nieuws wil komen als onveilig land voor expats en toeristen. Of de regering ook actief iets doet voor homorechten voor de eigen bevolking, is daarmee niet gezegd.
...óf niet!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Ik wil niet alles goedpraten en de vraag van de mensenrechtensituatie is valide. Maar de eenzijdige focus op homoseksualiteit is misplaatst. Er is bijvoorbeeld ook sprake van een grote bevolking van domestic workers (huishulp) die feitelijk gezien geen arbeidsrechtelijke bescherming heeft (al is dat in Oman iets minder). Als je in de verkeerde familie terecht komt, heb je het maar uit te zoeken. Maar ik vermoed dat de meeste mensen op het forum hier zich wat moeilijker in die situatie kunnen inleven, dus daar hebben we het dan maar minder over.
Vreemde reactie - hoewel de nadruk in de discussie inderdaad wat is komen te liggen op LHBT+-rechten, gaat de bredere discussie wel degelijk over mensenrechten in het algemeen. Het idee dat dat mensen ineens niet zou interesseren is nergens op gebaseerd, en de implicatie dat de ene mensenrechtenschending minder erg is omdat er ook andere mensenrechten worden geschonden, is al helemaal vreemd. Hoe meer mensenrechten worden geschonden in een land, hoe actiever ik vind dat je daar geen leuk amusementsprogramma moet opnemen. Dat heeft overigens ook weinig te maken met boycotten, of het idee dat het een verschil zou maken (dat doet het uiteraard niet), maar wel met kiezen welke landen een goed decor zijn voor een reisprogramma wat in feite ook meteen reclame maakt voor zo'n land.

Het is soms eigenlijk ook belachelijk en frustrerend hoe oordelend we zijn over de mensenrechten in andere landen en vervolgens met al onze luxe dezelfde landen onze technologie, kleding, koffie etc voor een prikkie vandaan halen ten koste van de mensen. En die macht maar al te graag in stand houden.
Pfoe, om eerlijk te zijn zou ik zeggen dat mensen die om mensenrechten geven dat misschien ook wel erg vinden. Ik wel in ieder geval. Maar als individueel persoon is het nogal lastig om systemische problemen te veranderen. Altijd goed om fairtrade en tweedehands te kopen waar dat lukt, maar uiteindelijk gaat alleen dat zulke ongelijkheden ook niet de wereld uit helpen. Daarnaast staat het veroordelen van de mensenrechtensituatie in een ander land niet gelijk aan het veroordelen van een bepaalde cultuur, religie of ethnische groep. Juist ook omdat, zoals Pac hierboven ook zegt, de regering niet gelijkstaat aan de bevolking van een land.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Ja, homoseksualiteit is in die landen illegaal, maar ik kende genoeg homo’s - vele daarvan die er jaren woonden. Er waren ook gay clubs en gay nights, alleen heten ze officieel niet zo. Er zijn officiële regels en er is een onofficiële set regels hoe je om die regels heenkomt. En die regels leer je snel.
Volgens mij is dit juist precies het punt. Natuurlijk zijn er homo's in Oman. In ieder land zijn er homo's. Maar het mag niet in de openbaarheid en als je niet om de regels heen komt heb je een probleem. Dat is juist precies waar het om *gaat*.
Ik wil niet alles goedpraten en de vraag van de mensenrechtensituatie is valide. Maar de eenzijdige focus op homoseksualiteit is misplaatst. Er is bijvoorbeeld ook sprake van een grote bevolking van domestic workers (huishulp) die feitelijk gezien geen arbeidsrechtelijke bescherming heeft (al is dat in Oman iets minder). Als je in de verkeerde familie terecht komt, heb je het maar uit te zoeken. Maar ik vermoed dat de meeste mensen op het forum hier zich wat moeilijker in die situatie kunnen inleven, dus daar hebben we het dan maar minder over.
Heel goede toevoeging: mensenrechten gaan natuurlijk over veel meer dan alleen homorechten. Het is dan ook jammer dat je deze oprecht goede toevoeging moet brengen in de vorm van een whataboutism waarbij je de focus op homorechten als misplaatst wegzet. Het is al helemaal jammer dat je maar automatisch aanneemt dat de meerderheid van het forum zich daar niet in kan inleven, terwijl de meeste mensen hier waarschijnlijk helemaal niet van op de hoogte waren (ik in ieder geval niet).
Het lastige van dit vraagstuk is 'waar trek je de grens?'. Ik vind niet dat je andere culturen zomaar moet beoordelen op jouw eigen normen en waarden. Als je dit programma alleen wilt opnemen in landen die precies handelen naar onze normen en waarden, dan kan het nog lastig worden om buiten Europa op te nemen. Ik denk dat het juist belangrijk is om landen waar we het totaal niet mee eens zijn niet volledig te negeren. Respecteer de ander, zodat hij ook jou respecteert en milder wordt in zijn standpunt.
Dit is wel een staaltje cultuurrelativisme waarvan ik dacht dat we dat inmiddels wel in de 20e eeuw hadden achtergelaten. Het idee dat normen en waarden niet universeel zijn, maar relatief ten opzichte de cultuur waarin ze zich bevinden. Waarmee je dus wel in Nederland kunt zeggen dat je vindt dat iedereen zichzelf moet zijn, maar dat daarmee nog niet per se geldt in een andere cultuur. Ik denk dat daar het fundamentele twistpunt zit. Wat mij betreft zijn normen en waarden juist wel universeel. In hoeverre je uit pragmatische overwegingen je gedrag moet aanpassen is een andere discussie, maar ik vind dat je ook andere culturen prima langs de meetlat van je eigen normen en waarden kunt leggen. Voor mij zijn mijn overtuigingen met betrekking tot homorechten en andere mensenrechten precies hetzelfde, of het nou om Nederland, Oman, of welk ander land ter wereld gaat.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
@ starlight Ja, opzich wel mee eens.

Maar ik denk dat het in discussies als deze heel belangrijk is om je eigen onwetendheid en culturele bril niet te vergeten. Mensen die weten dat ze niet weten hoe de wereld werkt snappen vaak meer dan mensen die alles denken te snappen.

Maar stel je komt uit hypothetisch land X, dat vredig leeft en niets met de rest van de wereld heeft te maken en je moet kiezen tussen 2 landen.
1- Een land waar de individuele vrijheid door de politiek lager ligt, maar de saamhorigheid en gastvrijheid heel hoog ligt. En hierdoor ook heel veilig is.
2- Een land waar de individuele vrijheid door de politiek hoog ligt, maar er hierdoor ook meer eenzaamheid, de (prestatie)druk op mensen hoog ligt en hierdoor veel opstootjes/geweld ontstaat.

Tja, welk land is dan ethisch beter?

Vanuit mijn Nederlandse bril lijkt het me niet handig om een amusementsprogramma in Oman op te nemen.
Vanuit mijn meer wereldlijke bril, zie ik weinig problemen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Oprechte vraag: waren dit Arabische kennissen of Westerse/buitenlandse kennissen? Want ik snap dat Oman niet in het nieuws wil komen als onveilig land voor expats en toeristen. Of de regering ook actief iets doet voor homorechten voor de eigen bevolking, is daarmee niet gezegd.

Dat waren in dit geval westerse en niet-westerse kennissen. Ook al zaten er geen Arabieren tussen, afgezien van één lesbische Emirati. Maar ze hadden wel flings, relaties, interacties (wat het woord maar is) met lokale Arabieren.

Kijk, die dingen komen gewoon voor, maar in de lokale cultuur heerst een sterke norm om gewoon te trouwen en kinderen te krijgen. Als je afwijkt van de norm, dan houd je dat buiten het spotlicht en als mensen er wat van afweten of iets vermoeden, dan kijken ze doorgaans de andere kant op, een beetje op basis van plausible deniability. Er heerst niet zo’n cultuur van alles maar in de openheid gooien, dus uit de kast komen is bijvoorbeeld onvoorstelbaar. Publiek doen ze er een beetje over alsof het niet bestaat, zolang ze er maar niet over praten. Binnen die grenzen is best veel mogelijk. Maar je moet niet de grenzen opzoeken of verkeerd inschatten. (Dit gaat vooral over golfstaten als VAE, Qatar, Oman - het kan in andere landen weer anders zijn, in Libanon is er bijvoorbeeld meer tolerantie.)

Daar kun je natuurlijk van alles van vinden en homo’s hebben in Nederland duidelijk veel meer vrijheid. Maar de juridische status is maar een klein onderdeel van het verhaal. En met een Nederlandse norm van alles maar in de openheid gooien, zul je daar niet ver komen.


Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Ik wil eigenlijk alleen maar dat WIDM een land kiest dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens respecteert.
(En waar je niet met een vliegtuig heen hoeft).

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Volgens mij is dit juist precies het punt. Natuurlijk zijn er homo's in Oman. In ieder land zijn er homo's. Maar het mag niet in de openbaarheid en als je niet om de regels heen komt heb je een probleem. Dat is juist precies waar het om *gaat*.

Maar als er veel flexibiliteit bestaat om rond die regels heen te gaan, hoe belangrijk is het dan dat je ook publiekelijk homo kunt zijn?

Weegt uiteindelijk de absolute vraag van juridische rechten of de feitelijke vraag of mensen de vrijheid hebben hun leven op een bepaalde manier vorm te geven?

Qua andere mensenrechten: ik gaf het voorbeeld van arbeidsrecht en ik vind dat ook valide vraag. Maar die vraag hangt ook samen met ongelijkheid, wat in de Golf een stuk zichtbaarder is omdat ze laagbetaalde migranten toelaten (terwijl andere landen de deuren sluiten, niet noodzakelijk een meer humanitair beleid).

Een tijdje terug was WIDM in Sri Lanka en daar spelen volgens mij ook vergelijkbare uitbuitingsproblemen en daar bovenop onderdrukking van de Tamil minderheid (en dat komt gewoon van de overheid zelf). Ik weet niet of er destijds controverse over was en ik weet niet of het forum er tegen zou zijn als WIDM een keer terug naar een land als Sri Lanka te gaan.

Ik wil er niet te relativerend over doen, maar bij bepaalde standaarden vallen er een heel hoop landen bij voorbaat af. Natuurlijk kun je WIDM ook spelen in een kasteel in Luxemburg, maar het programma wordt wel als een blikverruimend reisprogramma aangekleed en dat vind ik juist wel weer mooi.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Ik moet wel oprecht zeggen dat, desondanks dat ik zelf niet echt iets nieuws kan inbrengen, dit een interessante discussie is. Ook wel verruimend, gezien de verschillende facetten en invalshoeken die gegeven worden... ::vergroot::

Ook in het kader, schouderklopjes geven... is het voornamelijk een civiele en respectvolle discussie tot dusver. ::ok::

Persoonlijk voel ik me altijd een beetje hypocriet in dit soort situaties, want aan de ene kant snap ik heel goed dat wat daar gebeurd niet altijd even kosjer is. (zover het mensenrechten betreft.) Maar aan de andere kant kunnen wij er weinig aan doen. Ja je kunt uit principe het programma niet kijken, maar dat is op grote schaal niet te realiseren. Het geeft wel jouw eigen principes aan. Ik zelf zal waarschijnlijk gewoon kijken. Het bloed kruipt immers waar het niet gaan kan. Ik ga me dan ook niet schuldig voelen daarover het is immers mijn keuze. Maar het voelt zoals gezegd een klein beetje hypocriet. :-\\
 
Het is uiteindelijk aan de makers van het programma om ervoor te kiezen hoe ze dit seizoen willen brengen, maar hoe deze discussie ook ten sprake kwam tijdens China, verwacht ik niet veel politiek geneuzel. Het blijft immers een ammusementsprogramma en niet "Het Vragenuurtje." Wel hoop ik dat ze qua locaties, mochten ze er naar toe zijn gegaan, toch iets meer doen dan tijdens China, dit was namelijk wel gaaf, maar er zat  volgens mij weinig in, dat niet als het stereotypische China aanvoelde. (Om maar niet te spreken over het feit dat ze Super Mario speelde in China >:( )


met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf niets wist over de precieze mensenrechtensituatie in Oman. Om te zorgen dat we weten waar we het over hebben, heb ik de verslagen van Human Rights Watch er eens bijgenomen. 2019 en 2021 lijken de recentste jaren. Het is niet mals wat ze schrijven. Een greep uit wat wel en niet mag in Oman:

Wie de sultan beledigt of 'de prestige van de staat ondermijnt' kan een gevangenisstraf krijgen. Activisme tegen de status quo wordt gecensureerd of afgestraft. Wie deelneemt aan een protest, kan worden opgepakt.

Vrouwen verliezen de voogdij over kinderen uit een eerder huwelijk als ze opnieuw trouwen. Vrouwen die buiten het huwelijk zwanger worden maken meer kans op bestraffing dan vreemdgaande mannen. Huiselijk geweld is niet expliciet strafbaar. Wel staat in de wet dat ouders minderjarige kinderen fysiek mogen straffen.

Arbeidsmigranten krijgen onder meer te maken met fysiek geweld, seksueel misbruik, loon dat niet uitbetaald wordt en buitensporige werktijden. Het minsterie van werk doet er vaak niets tegen. Vrouwen zijn extra kwetsbaar voor misbruik en uitbuiting. Maar doordat de visum van een arbeidsmigrant gekoppeld zit aan diens contract, kan een werkgever ze in een houdgreep houden. Van baan wisselen mag pas met toestemming van de huidige werkgever.

De wet op homoseksualiteit lijkt zelfs aangescherpt in 2018: niet alleen relaties die tot een 'publiek schandaal' leiden zijn strafbaar, maar alle 'geslachtsgemeenschap met wederzijdse instemming tussen mannen' kan nu een gevangenisstraf opleveren van 6 maanden tot 3 jaar. Sinds datzelfde jaar kan 'non-gendernormatief' gekleed gaan je een boete opleveren tussen de 240 en 720 euro. Ik denk niet dat je Justin had gestrikt voor dit seizoen.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2024, 16:17:03 door Pac »
...óf niet!

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooraf niets wist over de precieze mensenrechtensituatie in Oman. Om te zorgen dat we weten waar we het over hebben, heb ik de verslagen van Human Rights Watch er eens bijgenomen. 2019 en 2021 lijken de recentste jaren. Let op: het is niet mals wat ze schrijven. Een greep uit wat wel en niet mag in Oman:

Wie de sultan beledigt of 'de prestige van de staat ondermijnt' kan een gevangenisstraf krijgen. Activisme tegen de status quo wordt gecensureerd of afgestraft. Wie deelneemt aan een protest, kan worden opgepakt.

Vrouwen verliezen de voogdij over kinderen uit een eerder huwelijk als ze opnieuw trouwen. Vrouwen die buiten het huwelijk zwanger worden maken meer kans op bestraffing dan mannen. Ook huiselijk geweld is niet expliciet strafbaar. Wel staat in de wet dat ouders minderjarige kinderen fysiek mogen straffen.

Arbeidsmigranten krijgen onder meer te maken met fysiek geweld, seksueel misbruik, loon dat niet uitbetaald wordt en buitensporige werktijden. Het minsterie van werk doet er vaak niets tegen. Vrouwen zijn extra kwetsbaar voor misbruik en uitbuiting. Maar doordat de visum van een arbeidsmigrant gekoppeld zit aan diens contract, kan een werkgever ze in een houdgreep houden. Van baan wisselen mag pas met toestemming van de huidige werkgever.

De wet op homoseksualiteit lijkt zelfs aangescherpt in 2018: niet alleen relaties die tot een 'publiek schandaal' leiden zijn strafbaar, maar alle 'geslachtsgemeenschap met wederzijdse instemming tussen mannen' kan nu een gevangenisstraf opleveren van 6 maanden tot een jaar. Sinds datzelfde jaar kan 'non-gendernormative' gekleed gaan je een boete opleveren. Ik denk niet dat je Justin had gestrikt voor dit seizoen.

Tot zover dus de argumenten à la 'Ach, de Omaanse soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend' en 'De makers hebben dit echt wel goed onderzocht van tevoren' (aldus het trio van de Trust Nobody Podcast).
Woosie down?