Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?  (gelezen 7284 keer)

Offline JanMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #80 Gepost op: 26-02-2024, 11:54:20 »
In Niet de Mol vertelt Rian dat ze tijdens deze opdracht zwaar verbrand is aan haar benen (zodanig dat het na maanden nog steeds zichtbaar is). Dat verklaart haar minder actieve houding tijdens de opdracht. Maar ook raar dat er niet is inbegrepen door de productie als ik eerlijk ben.

Volgens mij mag je in Mexico op bepaalde plekken (onder andere bij Bacalar) geen zonnebrand gebruiken omdat dat niet in het water terecht mag komen. Overigens merk je dat verbranden wel meestal pas achteraf, toch?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #81 Gepost op: 26-02-2024, 12:02:43 »
Waar zijn die parapluutjes als je ze echt nodig hebt. :(

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #82 Gepost op: 26-02-2024, 12:13:23 »
Nou inderdaad; zo in/bij het water gaat verbranden ook nog extra snel. Er bestaan trouwens ook wel zonnebrand cremes die 'reef friendly' zijn (daarin zit dat schadelijke stofje niet). Iemand als Rian (lichte huid, volgens mij) wordt hier gewoon geroosterd als ze zich niet insmeert, denk ik.  :-\\ Een afdakje/paraplu zou wel handig zijn geweest.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #83 Gepost op: 26-02-2024, 12:26:34 »
Ik denk dat de sterke wind ze parten heeft gespeeld, in de opdracht maar ook bij het verbranden, wat je pas later doorhebt op het water (gaat 2x zo snel, door de wind voel je het niet).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #84 Gepost op: 26-02-2024, 13:58:31 »
Het verliezen van het 2de bordje met ‘mol’ erop, kan eigenlijk een grotere molactie zijn dan we tot nu denken.

Want ‘mol’ kun je net als ‘boek’ gebruiken als werkwoord, als je het in vragende zin zet. En het lijkt alsof ze net aan werkwoorden vooral een tekort hadden.

Ik weet niet meer welke woorden ze over hadden. Ik denk dat ze nog ‘je’ en ‘wel’ hadden. Dan hadden ze bijvoorbeeld nog ‘Mol je wel?’ kunnen maken.

In ieder geval hadden ze daarmee weer wat meer mogelijkheden gehad.
Ze hadden nog de woorden JE WEL DE en EEN over.
Met MOL erbij kun je maken "Mol je de een wel?". Syntactisch even correct als "Boek de chaos graag naar de kandidaten" of misschien nog wel beter. Dan hadden ze geen woorden over en dus 9 x 30 + 7 x 30 + 5 x 30 = €630 verdiend. Dat is €550 meer dan nu.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2024, 15:10:04 door MartinJ »

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #85 Gepost op: 26-02-2024, 15:13:06 »
Je kunt als mol van tevoren niet weten hoeveel woorden en welke woorden er worden opgevist, hoe creatief Fons daarmee zal zijn en of, zoals Martin J beschrijft, er met de woorden die eventueel overblijven wel of niet nog een zin kan worden gevormd.

Offline Moljewel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #86 Gepost op: 26-02-2024, 15:51:25 »
Je kun WEL ook als werkwoord gebruiken. Zoals in rozijnen wellen (in water weken). "Ik wel ..." Of "wel de ..."
Dan kun je vergelijkbare zinnen maken zoals met boek.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #87 Gepost op: 26-02-2024, 16:21:23 »
@moljeWEL, sterk!
Ik snap niet waarom ze i.p.v. die onnodige biechten niet even een paar shots laten zien van woorden in het water, want dat zijn vast geen random woorden. Woorden als MOL, KANDIDATEN, VERTROUWEN, AANWEZIGHEID, CHAOS en vragen om zinnen die met het programma te maken hebben.
Waarom een woord als BOEK? Op de plek waar Anna BOEK opvist horen we haar ook ALS roepen.
Dat schreeuwt om een constructie als "(STAAT TE) BOEK ALS".
Ook die max 11 woorden is typisch. Waarom geen 10?
Hadden ze de volgende zin voorbereid?
DE MOL STAAT TE BOEK ALS IEMAND DIE KANDIDATEN NIET VERTROUWEN
Ik roep maar wat. Misschien hebben ze hier wel beelden van en laten ze die bij ontknoping wel zien.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #88 Gepost op: 26-02-2024, 17:22:25 »
Ze hadden nog de woorden JE WEL DE en EEN over.
Met MOL erbij kun je maken "Mol je de een wel?". Syntactisch even correct als "Boek de chaos graag naar de kandidaten" of misschien nog wel beter. Dan hadden ze geen woorden over en dus 9 x 30 + 7 x 30 + 5 x 30 = €630 verdiend. Dat is €550 meer dan nu.

Goed gevonden. Maar dan moet je er wel een ‘mol’ bij denken. Uit de bestaande woorden viel meer te halen:
- hij kan de aanwezigheid van de chaos niet vertrouwen
- boek naar de een
- mol je de kandidaten wel?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #89 Gepost op: 26-02-2024, 18:03:34 »
Er lagen 55 woorden en ze konden maximaal 5 zinnen maken van 11 woorden. Voor een zin van 11 woorden heb je minimaal één werkwoord nodig. Je zorgt er dus voor dat er maar 5 werkwoorden gevonden kunnen worden. Liefst werkwoorden die ook een zelfstandig naamwoord kunnen zijn (vertrouwen, boek) of bijvoorbeeld een bezittelijk voornaamwoord 'zijn'.
VERTROUWEN en BOEK hebben ze opgevist. Volgens mij zag Sor ergens ook ZIJN.
Een goede zin van 11 woorden met boek als enige werkwoord zou kunnen zijn:

Voor de chaos in de opdrachten boek je graag de mol

De vetgedrukte woorden waren voorradig. Een zin van 11 woorden met alleen vertrouwen als werkwoord:

In de opdrachten vertrouwen de kandidaten en de mol elkaar niet

Een voorbeeldzin met zijn als enige werkwoord (ook nu weer beschikbare woorden vetgedrukt)

De aanwezigheid van chaos en de mol zijn de kandidaten moe

Kortom, mogelijkheden genoeg om een moeilijke opdracht te maken waar toch het maximum bedrag verdiend had kunnen worden en zelfs zonder flutzinnen.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2024, 18:05:18 door MartinJ »

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #90 Gepost op: 27-02-2024, 08:23:23 »
De 5 zinnen van 11 woorden en 55 woorden in het water 5x11=55 doen mij denken aan
Op elkaar rekenen (aantal vlaggen17, 19, 21, 38 is bij elkaar 5x19=95) en Niet is iets (Stenen stapelen op tafel 1x13, 4x13, 8x13 en 12x13, in totaal 25x13 of 5x5x13) en Op het spel zetten (2x5 niets zeggende ringen).
Allemaal priemgetallen x 5.

Edit:
Het bedrag dat door Dennis in 2008 uit de pot werd gehouden was €38.640. Het bedrag dat dat jaar was verdiend was €20.375. En 20.375 : (5x5x5) = 163, weer een priemgetal  ::)
« Laatst bewerkt op: 27-02-2024, 08:57:05 door Crapuleke »

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #91 Gepost op: 27-02-2024, 10:32:22 »
Hahaha, elk getal kun je natuurlijk ontleden in priemfactoren  :P

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #92 Gepost op: 27-02-2024, 10:37:30 »
Goed gevonden. Maar dan moet je er wel een ‘mol’ bij denken. Uit de bestaande woorden viel meer te halen:
- hij kan de aanwezigheid van de chaos niet vertrouwen
- boek naar de een
- mol je de kandidaten wel?

Mooi gevonden  ::ok::

grappig dat Anna 'Mol' als 13e woord (in de edit) naar boven haalt.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #93 Gepost op: 27-02-2024, 14:11:45 »
Mijn zoon en ik vonden het heel opvallend dat Fons ‘jullie’ zei in de nabespreking bij het eten (we kunnen hier wel grappen over maken, maar het heeft jullie wel 400 euro gekost, he?) en daarna een beetje besmuikt keek. Alsof hij ‘jullie kandidaten hadden meer geld in de pot kunnen spelen’ bedoelde.

Online mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #94 Gepost op: 27-02-2024, 14:15:54 »
Tja, zij hebben wel de woorden opgevist, terwijl hij stond te roepen om geen lidwoorden meer te brengen.
Dus logisch dat hij het op hen steekt.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #95 Gepost op: 27-02-2024, 14:47:47 »
Mijn zoon en ik vonden het heel opvallend dat Fons ‘jullie’ zei in de nabespreking bij het eten (we kunnen hier wel grappen over maken, maar het heeft jullie wel 400 euro gekost, he?) en daarna een beetje besmuikt keek. Alsof hij ‘jullie kandidaten hadden meer geld in de pot kunnen spelen’ bedoelde.

Misschien is ie er ook wel klaar mee dat ie altijd overal (al dan niet terecht) de schuld van krijgt?

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #96 Gepost op: 27-02-2024, 21:11:59 »
Hahaha, elk getal kun je natuurlijk ontleden in priemfactoren  :P
Jawel, maar ik zie een priemgetalx5 en een priemgetalx5x5 en een priemgetalx5x5x5. Dat lukt je dan weer niet met elk getal.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #97 Gepost op: 28-02-2024, 00:26:15 »
Jawel, maar ik zie een priemgetalx5 en een priemgetalx5x5 en een priemgetalx5x5x5. Dat lukt je dan weer niet met elk getal.
Maar als je denkt dat dat een hint is die in aflevering 10 in 10 seconden aan heel Nederland uitgelegd kan worden dan moet ik je toch teleurstellen...

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #98 Gepost op: 28-02-2024, 01:20:23 »
Maar als je denkt dat dat een hint is die in aflevering 10 in 10 seconden aan heel Nederland uitgelegd kan worden dan moet ik je toch teleurstellen...
En ik maar denken dat ik de ultieme hint gevonden heb ;).
Ach, dit is nu eenmaal waar ik mijn lol uithaal, ik zie ook niet waar dit naar leidt, neem het net als iedereen met een korrel zout. Iemand stelde voor om iets te zoeken achter 5x11=55 en dat heb ik gedaan, die priemgetallen vallen gewoon op. Jammer dat de Nederlander dommer en dommer wordt (journaal van vandaag, Pisa-score) en dat televisiemakers daar rekening mee houden. Gelukkig komen op deze site mensen die van nadenken houden en misschien nog wat opsteken van wat iedereen schrijft. Iets opsteken doe ik in ieder geval wel van het zoeken op internet, daar kan ik de makers van WIDM voor bedanken.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 2: Goed op dreef?
« Reactie #99 Gepost op: 2-03-2024, 01:58:43 »
Helemaal eens met deze denktrant, Crapuleke.