Auteur Topic: Molgeld, seizoen 24  (gelezen 3427 keer)

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Molgeld, seizoen 24
« Gepost op: 10-01-2024, 17:15:18 »
Voor het eerst sinds het Renaissance-seizoen staan op het reguliere Molgeld weer portretten van de kandidaten. Voor de volledigheid worden de biljetten in dit topic verzameld, ook voor het geval dat er een hint in zit.
  • -500 euro, (licht)rood minbiljet, te zien bij de finale in het Vondelpark: Babs Schutte
  • -250 euro, (licht)rood minbiljet, te zien in MolTalk: Rosario Mussendijk
  • -100 euro, (licht)rood minbiljet, te zien bij de finale in het Vondelpark: Jip van den Toorn
  • 5 euro, vermoedelijk zonder kandidaat erop; géén regulier Molgeld en vrijwel gelijk aan een biljet uit seizoen 8 (zie verderop in dit topic)
  • 10 euro, crèmekleurig biljet: Justin; deels te zien in het piratenkistje
  • 25 euro, (licht)oranje biljet: Fons Hendriks
  • 50 euro, (licht)roze biljet: Anna Gimbrère
  • 100 euro, (licht)blauw biljet: Jeroen Spitzenberger, ook te zien in MolTalk
  • 250 euro, (licht)groen: Tooske Ragas
  • 500 euro, (licht)paars biljet: Rian Gerritsen
  • 1000 euro, (licht)geel biljet: Kees van der Spek

« Laatst bewerkt op: 13-03-2024, 01:16:51 door Molzkovicz »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #1 Gepost op: 10-01-2024, 17:56:53 »
....welke biljetten gingen er door de schredder...? (edit: leader)
« Laatst bewerkt op: 10-01-2024, 21:10:59 door Mollem »

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #2 Gepost op: 10-01-2024, 20:00:13 »
Oh interessant! Misschien heeft de kaart die de kandidaat aangewezen heeft bij de waarzegger nog invloed gehad op het bedrag molgeld waaraan zij gekoppeld zijn. Of de kleur ervan?

En..We hebben ook biljetten van 5 zonder kandidaat erop kunnen zien. Dus het zijn niet alleen maar kandidaten in de serie, lijkt het.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #3 Gepost op: 10-01-2024, 21:03:59 »
Ter info plaats ik even het volgende bericht uit het algemene WIDM 2024-topic:

Volgens mij zijn zogeheten Tolteekse soldaten uit de Mexicaanse stad Tula op het biljet van 5 euro te zien. Op het Molgeld uit seizoen 8 zijn ze ook geplaatst, maar dan op het biljet van 50 euro en met een iets ander perspectief.



Offline WieIsUt

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2024, 11:51:59 »
Oh interessant! Misschien heeft de kaart die de kandidaat aangewezen heeft bij de waarzegger nog invloed gehad op het bedrag molgeld waaraan zij gekoppeld zijn. Of de kleur ervan?

En..We hebben ook biljetten van 5 zonder kandidaat erop kunnen zien. Dus het zijn niet alleen maar kandidaten in de serie, lijkt het.

Ik gok dat die biljetten al gemaakt zijn voor de opnames. Je gaat niet ter plekke geld ontwerpen en laten printen/drukken en snijden, lijkt mij.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2024, 06:32:47 »
Citaat van: annebeestje op 10-01-2024, 20:00:13
Oh interessant! Misschien heeft de kaart die de kandidaat aangewezen heeft bij de waarzegger nog invloed gehad op het bedrag molgeld waaraan zij gekoppeld zijn. Of de kleur ervan?

En..We hebben ook biljetten van 5 zonder kandidaat erop kunnen zien. Dus het zijn niet alleen maar kandidaten in de serie, lijkt het.

Ik gok dat die biljetten al gemaakt zijn voor de opnames. Je gaat niet ter plekke geld ontwerpen en laten printen/drukken en snijden, lijkt mij.

Ter plaatste zou best kunnen. Wat fancy papier, een goede Epson printer, mesje en snijlat... en dan is het zo gebeurd. Per slot van rekening hebben ze pas op de tweede dag briefjes nodig... 6 van 1000 euro.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2024, 09:51:52 »
Die briefjes van 5 gaan in de shredder. Kan een verwijzing naar de mol op staan, bijv. een 5? Of Tolteken zoals je al gevonden had, Kees Tol, Kees dus.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #7 Gepost op: 14-01-2024, 17:31:32 »
Het overzicht in de beginpost is aangevuld. Op de biljetten zijn bloemmotieven te zien, mogelijk een verwijzing naar Frida Kahlo, samen met een grote vinger- of duimafdruk.

Volgens de administratie van penningmeester Justin werden de volgende biljetten gegeven.
  • Afl. 1: [niet zichtbaar] x 250 euro, 4 x 500 + 1 x 500, 2 x 1000 euro en 10 x 100 euro
  • Afl. 2: 1 x 250 euro, 1 x 500 euro, 4 x 100 euro en 2 x 50 euro

Aangezien Justin op het bed vijf biljetten van 250 euro uittelt, zal hij na het speeddaten 4 x 250 euro hebben gehad. Dat betekent dat twee briefjes van 100 euro en eentje van 50 euro zijn verdwenen.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2024, 18:32:06 »
Aha!
Het bedrag van het molgeld lijkt gesorteerd op leeftijd van de kandidaat.



Edit: Dat inzicht gaat ons misschien wel wat voorkennis opleveren!
In de waarzeggersbol preview is een rijtje molgeld te zien. Van elk briefje 1 exemplaar. Dus misschien vertegenwoordigt dat rijtje de kandidaten die er dan nog inzetten? op basis daarvan blijven Rian Justin, Kees, Jeroen, Anna en Fons er nog even in. Dan vrees ik voor Tooske of Rosario...


« Laatst bewerkt op: 17-01-2024, 18:38:58 door annebeestje »

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2024, 12:38:09 »
Mooie aanvulling, annebeestje!

Het geld dat in de glazen bol te zien is, ligt in een kistje. Een foto van zo’n kistje staat in het Molboekje. In het desbetreffende kistje lijkt er niet of nauwelijks nog een zichtbare plek te zijn voor het biljet van Tooske en Rosario (en van Babs en Jip). Er zijn bij deze opdracht echter meer kistjes in het spel en daar kunnen ze eventueel wel in zitten. Uitgaande van 25 euro voor het Fons-biljet ligt in één kistje vermoedelijk 1685 euro.



Edit, 03-03: er blijkt nog een biljet van 250 euro in het kistje te zitten.

« Laatst bewerkt op: 3-03-2024, 12:44:28 door Molzkovicz »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #10 Gepost op: 20-01-2024, 17:50:45 »
Uitgaande van 25 euro voor het Fons-biljet ligt in één kistje vermoedelijk 1685 euro.


In het kistje uit de preview bevat €1680. 1680 is een belangrijk jaartal in de geschiedenis van Mexcio, nl de Pueblo Revolt, het verjagen van de Spaanse kolonisten. Wellicht dat in de kistjes bedragen jaartallen zijn...
Realiseer me nu dat dit niet echt  ::ontopic:: is  :-X

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #11 Gepost op: 21-01-2024, 02:18:15 »
Wat mij meteen opvalt is weer die zelfde kleurtjes.
Alleen nu dan 2x geel.

We hebben ook al 2x paars gezien en 2x blauw.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #12 Gepost op: 5-02-2024, 11:05:39 »
Molgeld met bloemen. Suggestie: iets met bloemenkronen. De kroon van een bloem of een bloemenkroon zoals bij Dia del Top boven op de maskers.

Offline Kriekendiek

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #13 Gepost op: 5-02-2024, 13:48:49 »
Is nog duidelijk geworden wie op het biljet van 10 staat?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #14 Gepost op: 5-02-2024, 14:38:02 »
Weet even niet meer wie, maar het was iemand opgevallen dat het op leeftijd lijkt te staan.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #15 Gepost op: 5-02-2024, 15:32:56 »
Molgeld met bloemen. Suggestie: iets met bloemenkronen. De kroon van een bloem of een bloemenkroon zoals bij Dia del Top boven op de maskers.

Er staan ook (zonne)bloemen op de kistjes en bij de  piñatas kwam een vraag over een paardebloem (molsla)


Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #16 Gepost op: 5-02-2024, 15:36:01 »
Weet even niet meer wie, maar het was iemand opgevallen dat het op leeftijd lijkt te staan.

Dat was ik.. maar nu we weten dat Rosario min 250 heeft, heb ik daar wat vraagtekens bij.
In de molgeld reeksen die ik zo snel kon vinden was min 250 altijd het minimum. Maar Babs is volgens mij nog jonger dan Rosario. Dus of er is nog een lager bedrag in de reeks, of het leeftijd rijtje gaat niet op.


Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #17 Gepost op: 5-02-2024, 15:41:40 »
Het zou kunnen, want er zijn ook briefjes van 5 in beeld geweest. Die mist in jouw overzicht.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #18 Gepost op: 5-02-2024, 15:48:38 »
Die 25 is inderdaad te zien na het worstelen, dat is een Fonzie.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Molgeld, seizoen 24
« Reactie #19 Gepost op: 5-02-2024, 16:28:01 »
Dat was ik.. maar nu we weten dat Rosario min 250 heeft, heb ik daar wat vraagtekens bij.
In de molgeld reeksen die ik zo snel kon vinden was min 250 altijd het minimum. Maar Babs is volgens mij nog jonger dan Rosario. Dus of er is nog een lager bedrag in de reeks, of het leeftijd rijtje gaat niet op.



Volgens de website van WIDM is Babs in ieder geval jonger (24 jaar) dan Rosario (26)

https://wieisdemol.avrotros.nl/kandidaten/item/babs/
https://wieisdemol.avrotros.nl/kandidaten/item/rosario/

Gekke is wel dat de geboortedatum van Rosario inderdaad 22 september 1996 is en dat zou betekenen dat hij 27 jaar is (ipv de 26 die op WIDM wordt gemeld). Hij was wel 26 tijdens de opnames, maar voor bijvoorbeeld Fons staat op de website wel zijn huidige leeftijd en niet die van tijdens de opnames.

Hoe dan ook. Het is denk ik toch wel vrij plausibel dat de bedragen op volgorde van leeftijd gaan, van alle tot nu toe bekende bedragen klopt dat.

En mocht er toch geen -500 briefje met Babs bestaan, dan zou het een hint naar Rosario kunnen zijn. De bedragen zijn over de 9 kandidaten verdeeld op volgorde van leeftijd, alleen de mol staat op het hoogste minbedrag.