Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen  (gelezen 6305 keer)

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #20 Gepost op: 3-02-2024, 22:29:25 »
Ja, als de opdracht was uitgelegd misschien...

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #21 Gepost op: 3-02-2024, 22:31:01 »
Maar daar wil je als mol toch niet zitten? Veel te opvallend. Zoals Klaas in moltalk ook al aangaf.
Oh nee denk ik ook niet hoor, de mol gaat liever in de grote groep op
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #22 Gepost op: 3-02-2024, 22:37:20 »
Het vlaggetjes tellen was de enige plek waar je alleen stond. Wat Fons daar deed was Jeroen het bos in sturen. Jeroen had samen met hem moeten tellen, dan was het misschien goed gekomen. Maar het telkens weer op andere uitkomsten komen vond ik tenenkrommend irritant en kan ik bijna niet anders uitleggen dan mols. Misschien nep van Fons om verdacht te worden.
Met de (on)juiste kleuren heb je wel controle over de uitkomst, mochten de tellers het allemaal goed hebben gehad.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #23 Gepost op: 3-02-2024, 22:37:28 »
Ik meende dat Fons en Jeroen de kleuren eerst juist hadden maar daarna twijfelden en opnieuw zijn gaan tellen. Die twee werden mij te verdacht in beeld gebracht, de mol zat wellicht op de koets.

Offline Basjemolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #24 Gepost op: 3-02-2024, 22:57:41 »
Als mol wil je echt niet bij de vlaggetjes staan. Daar ben je veel te eenvoudig te controleren. Zelfs als je in 1e instantie russen links en rechts verdeeld en je dus alleen telt, kan de andere kandidaat je redelijk eenvoudig controleren door je na te tellen.
Bij de koetsen is bijna geen controle nodig. Je had de voor- en achterkant van het bordje nodig en het is in de rijdende koets heel lastig om allebei voor- en achter te zien, dit te noteren en vervolgens te controleren als duo. Dus als mol kan je prima heel fanatiek lijken en ergens 1 foutje maken bij de juiste kleur. Of het bedrag verkeerd noemen, of vergissen in de kleur, of een schrijffout maken bij het noteren (of niet noteren), bij de verkeerde kleur noteren, etc. Dan heb je als mol nog een porto, waarvan je weet dat het chaos kan veroorzaken (zelfs als je zelf niet actief er mee molt) en kan je iemand iemand proberen af te leiden waardoor er een bordje gemist wordt. Bij deze opdracht hoeft er maar 1 getal verkeerd te zijn om de hele opdracht al te laten mislukken.

Offline Allomol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #25 Gepost op: 3-02-2024, 23:09:08 »
Bij deze opdracht hoeft er maar 1 getal verkeerd te zijn om de hele opdracht al te laten mislukken.

Een klassieke ‘ketenopdracht’ dus en daarom is iedere positie een sleutelpositie in deze opdracht.
Oke, en dus is alles precies wel
wat het niet lijkt te zijn?

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #26 Gepost op: 3-02-2024, 23:14:20 »
Bijvoorbeeld door te zeggen dat het bordje geel was terwijl het oranje was (bij Tooske + Kees?)

Offline Molmama

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #27 Gepost op: 3-02-2024, 23:18:51 »
Bijvoorbeeld door te zeggen dat het bordje geel was terwijl het oranje was (bij Tooske + Kees?)
Ja dat meende ik ook al.
Dit was ook gewoon een opstapje naar de komst van Dennis.
€2008 te verdienen.
Hebben we al een Dennis topic?

Offline Ilz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #28 Gepost op: 3-02-2024, 23:53:46 »
Aangezien rose vaak terug komt: zal het nog iets betekenen dat Tooske en Kees als enigen in een rose koets zaten?

Offline Stargaze

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #29 Gepost op: 4-02-2024, 00:39:34 »
Je kon als mol hier op elke positie zitten. Het zou toch fout gaan. Je kon als mol bij de vlaggetjes zelfs heel onmols precies de juiste kleuren noemen. De getallen werden volgens mij niet eens opgeteld per kleur. Alleen oranje.
Toch jammer dat niet iemand als slimme gok 2008 noemt. Ze wisten elkaar in de volgende opdracht toen Dennis voorbij reed heel goed te vertellen dat hij in 2008 de mol in Mexico was.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #30 Gepost op: 4-02-2024, 00:52:24 »
Waardeloos, deze opdracht. Er is simpelweg geen enkel scenario waarin de kandidaten zouden kunnen raden wat ze moeten doen. En Rik maar zeggen: het was heel simpel. Slaat nergens op.

In essentie is het: hier is een bak getallen met kleuren, hier zijn 4 andere getallen van “stuks”, op basis daarvan moet je zelf maar een logica verzinnen hoe je op een totaal komt en de oplossing is een onafgerond getal waardoor je waarschijnlijk denkt dat je het fout hebt, mocht je het nummer toevallig tegenkomen.

Ik begrijp nog steeds niet waarom het logisch is dat je de bedragen van de kleuren moet optellen die in de “stuks reeks” van Rik voorkomen. Het is gewoon giswerk. Maar goed, zelfs als ze dat geraden hadden, was een verkeerd getalletje genoeg geweest om het totaal niet te laten kloppen. Het is wederom een opdracht waar met wat sleutelen aan de uitleg of opzet meer logica aan te brengen was.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #31 Gepost op: 4-02-2024, 03:34:15 »
Ok, Fons en Jeroen komen eerst op:

Groen 17
Geel 19
Oranje 21
Blauw 38

Maar dat bleek te moeten zijn:

Geel 17
Blauw 19
Oranje 21
Groen 38

Best wel een groot verschil, vooral blauw scheelt enorm!

Verder is het optellen van de bedragen onderweg wel superlastig. 1 bord missen is uitkomst nul.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #32 Gepost op: 4-02-2024, 03:35:17 »
Ik denk dat als ze niet in de koetsen hadden gezeten en er van die wappervlaggetjes met de bedragen erop hadden gehangen dat de sprong in logica logischer was, dan dat ze nu als bordjes hingen.

Maar tja dan was het misschien wel weer te makkelijk...
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline jokeJD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #33 Gepost op: 4-02-2024, 07:07:56 »
Ik denk dat we hier dezelfde uitleg kregen als de landidaten. Met halve info op pad gestuurd. Omfat wij de info van beide opdrachten kregen leek het mij heel logisch dat de vlaggentellers de kleuren moesten achterhalen waarvan de bedragen bij elkaar opgeteld moesten worden. Een beetje als in een escaperoom, dat je zelf moet bedenken hoe je een puzzel oplost. Wat ik wil zeggen: ik miste hier geen informatie, dit was juist de opdracht. Dat je zelf moest bedenken wat je nu met alle info moet. En dat bedenken vond ik niet gek moeilijk.

(De uitvoer, met name alle bedragen verzamelen in de koetsen leek me wel moeilijk)

Ik vond het dan ook heel mols dat iemand voorstelde dat je ook iets met de getallen van de vlaggen moest. Ze hadden duidelijk de eenheid 'stuks' gekregen, terwijl de andere groep daadwerkelijk bedragen kreeg. Volgend mij was het Fons of Jeroem die dat opperde?

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #34 Gepost op: 4-02-2024, 08:28:45 »
Helemaal mee eens!!!

Ik snap ook echt het commentaar niet dat het onduidelijk was. En zou dit ook gegokt hebben.
Wat mis ging is dat logischerwijs de bedragen per kleur opgeteld hadden moeten worden en dat dat al in de koets had moeten gebeuren. Dit werd ook verschillende keren geopperd.

Als de teams gewoon via de porto hadden gecommuniceerd en al met een totaalbedrag per kleur aankwamen dan hadden ze dit wel gegokt ga ik vanuit. 536 is ook veel te laag…

Dat er geen porto contact was, kan 2 dingen betekenen:
- dat was technisch niet mogelijk. Dat zou ik echt een fout van de regie vinden. Want en in 5 min van 3 kladblokken alles optellen en samenbrengen en de combi met de vlaggetjes maken is lastig.
- de mol heeft lekker de portoknoop ingedrukt gehouden. Waardoor communicatie onmogelijk was.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #35 Gepost op: 4-02-2024, 08:35:34 »
In de koetsjes lijkt me de betere molpositie niet de porto, maar noteren (Sor, Rian, Tooske). Een klein foutje maken en klaar.

Offline Brtdm

  • Forum Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #36 Gepost op: 4-02-2024, 08:40:25 »
Het leek me in eerste instantie ook logisch dat de getallen van Rik overeenkwamen met het aantal vlaggen. Deze kleuren waren de bedragen die bijelkaar opgeteld moesten worden.

Maar zijn uitleg achteraf snapte ik dan weer niet. Hoe krijg je ooit zoveel verschil tussen groen en blauw?

Aan de andere kant ook wel weer onmols van Fons (en Jeroen) om het zo te verpesten, maar dan wel met de juiste kleuren naar voren te komen. De volgorde maakte toch niet uit.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline JPD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #37 Gepost op: 4-02-2024, 10:35:25 »
Jeroen is dus niet de mol. Maar Jeroen wilde een koppeltje met Fons. Jeroen stapte meteen naar voren voor het vlaggen tellen.

Het is dus niet dat Fons (als hij de mol is) enige keuze had om in dat onderdeel van de opdracht waar een mol het liefst wil zitten.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2024, 10:57:51 door JPD »

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #38 Gepost op: 4-02-2024, 10:42:08 »
Je kon als mol hier op elke positie zitten. Het zou toch fout gaan. Je kon als mol bij de vlaggetjes zelfs heel onmols precies de juiste kleuren noemen. De getallen werden volgens mij niet eens opgeteld per kleur. Alleen oranje.
Toch jammer dat niet iemand als slimme gok 2008 noemt. Ze wisten elkaar in de volgende opdracht toen Dennis voorbij reed heel goed te vertellen dat hij in 2008 de mol in Mexico was.
Wie zei dat eigenlijk meteen, dat het de mol uit 2008 was?

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Op elkaar rekenen
« Reactie #39 Gepost op: 4-02-2024, 10:49:26 »
Wie zei dat eigenlijk meteen, dat het de mol uit 2008 was?
Tooske dacht ik.