Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 29372 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #20 Gepost op: 14-01-2024, 03:09:49 »
Deze moet weer even gebumpt worden want ik vond dit wederom een sterke aflevering ::bravo::. Beide opdrachten op goed niveau en vermakelijk om naar te kijken ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #21 Gepost op: 14-01-2024, 08:59:43 »
Serieus? De eerste opdracht was toch in alle opzichten dramatisch?
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #22 Gepost op: 14-01-2024, 09:18:55 »
Zelf heb ik tot nu toe dubbele gevoelens. Ik vind het super dat er meer gelaagdheid in de opdrachten is voor extra dynamiek. Juig ik zeer toe! Aan de andere kant zijn de opdrachten nog steeds chaotisch en helpt de montage ook niet mee om meer overzicht te krijgen wat er nou gebeurt. Gevolg van dit beide wat mij betreft: het is nóg moeilijker geworden om de Mol te vinden. Immers, door de gelaagdheid kan de Mol op meerdere posities prima mollen en is er niet altijd één duidelijke positie. In principe kan je daardoor minder rommelig editen en meer laten zien wat er écht gebeurt. Alleen, dat lijkt niet te gebeuren tot nu toe. Het is pas aflevering 2 dus nog maar even zien hoe het verder gaat. Om positief af te sluiten: super dat ze echt dingen aan het spel toevoegen die een aanwinst zijn!

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #23 Gepost op: 14-01-2024, 09:35:11 »
We hebben nu al 2 keer gezien dat kandidaten invloed hebben op het resultaat zonder dit te weten (behalve als ze de mol zijn). Voelt een beetje vreemd, alsof de gelaagdheid er puur in zit voor de kijker zodat geheel willekeurige acties alsnog als molwaardig te zien zijn, terwijl in realiteit een kandidaat de opdracht onmogelijk kan maken zonder dit door te hebben

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #24 Gepost op: 14-01-2024, 09:48:14 »
We hebben nu al 2 keer gezien dat kandidaten invloed hebben op het resultaat zonder dit te weten (behalve als ze de mol zijn). Voelt een beetje vreemd, alsof de gelaagdheid er puur in zit voor de kijker zodat geheel willekeurige acties alsnog als molwaardig te zien zijn, terwijl in realiteit een kandidaat de opdracht onmogelijk kan maken zonder dit door te hebben
De instructie bij de pool party in aflevering 2 was in principe duidelijk: "Ga lekker zitten". Je had het als kandidaat gewoon heel erg letterlijk moeten nemen. Ik vond het wel origineel.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2024, 09:52:28 »
De instructie bij de pool party in aflevering 2 was in principe duidelijk: "Ga lekker zitten". Je had het als kandidaat gewoon heel erg letterlijk moeten nemen. Ik vond het wel origineel.

Klopt wel dat er bij aflevering 2 iig enige instructie was, al vond ik die alsnog een hoog 'haha je had het kunnen weten want ik zei...'-gehalte hebben, leuker voor achteraf dan dat 't écht op t moment zelf zou landen

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2024, 11:15:10 »
Hoop overigens dat ze (a la Back To The Future in De Mol) nog iets interessants gaan doen met het hele toekomst (voorspellen) gegeven. Want bij alles zeggen 'in the future' is 't m nog net niet voor mijn gevoel. Qua: elke vrijstelling en alles wat er verdiend wordt is áltijd al voor de (nabije) toekomst.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #27 Gepost op: 14-01-2024, 11:40:21 »
Serieus? De eerste opdracht was toch in alle opzichten dramatisch?
De opdracht vond ik heel goed in elkaar zitten. Goed en leuk bedacht. Ook super leuk dat ze het vuur mogen aansteken. Maakt het visueel gezien net even af.

De chaos vind ik dan ook puur te wijten aan de kandidaten. Totaal geen strategie bedacht of fatsoenlijke afspraken gemaakt. Ik denk dat de mol daar goed gebruik van heeft gemaakt, et voila: opdracht loopt finaal de mist in.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2024, 11:43:51 »
Ik had Moltalk nodig om de eerste opdracht te begrijpen. Maar dat kan ook aan mij liggen.

Opdracht 2 vond ik dan juist wel weer leuk.  ::jaja::

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2024, 12:14:37 »
Ik vond het jammer dat er maar 2 opdrachten waren. De tweede opdracht had naar mijn mening een stuk korter in beeld gekund en in plaats daarvan een derde opdracht. Daarnaast vind ik de kaarten van de toekomstige opdrachten die werden getoond in aflevering 1 niet echt nuttig. Ik kreeg het gevoel dat de kandidaten er iets mee zouden kunnen, maar dat is niet het geval geweest.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2024, 12:39:25 »
Niet echt iets bijzonders en vooral een kwestie van smaak, maar ik realiseerde me dat ik het er leuker vond uitzien toen je kon zien waar de biechten precies gehouden werden, in een kast met stapel dozen, in een hotelkamer, buiten vlak bij een opdracht, etc., in plaats van standaard voor dat zwarte scherm.

Het ziet er professioneler uit nu, maar vond het wel wat hebben dat je nog wat colour locale in de biechten zag :)
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2024, 12:43:35 »
Zelf heb ik tot nu toe dubbele gevoelens. Ik vind het super dat er meer gelaagdheid in de opdrachten is voor extra dynamiek. Juig ik zeer toe! Aan de andere kant zijn de opdrachten nog steeds chaotisch en helpt de montage ook niet mee om meer overzicht te krijgen wat er nou gebeurt.

Hier ben ik het mee eens.
Aan de ene kant vind ik sommige montage-stukken overbodig. Als kijker zie je een berg en dan wordt door een kandidaat verteld dat diegene een berg ziet. Terwijl je aan de andere kant het overzicht mist. Bv bij opdracht 2.1: wie staat waar en wat was eigenlijk de bedoeling van de opdracht?

Verder: mooi einde met Jip. Ik hoop dat het een mooi vervolg krijgt. Niet zozeer dat afvallers terugkomen, maar dat er een goede topito-twist komt.
Mexico, de locaties (de bergen, het stadion) en kandidaten: helemaal prima.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2024, 12:46:42 »
Niet echt iets bijzonders en vooral een kwestie van smaak, maar ik realiseerde me dat ik het er leuker vond uitzien toen je kon zien waar de biechten precies gehouden werden, in een kast met stapel dozen, in een hotelkamer, buiten vlak bij een opdracht, etc., in plaats van standaard voor dat zwarte scherm.

Het ziet er professioneler uit nu, maar vond het wel wat hebben dat je nog wat colour locale in de biechten zag :)

Is dat bij de nederlandse mol ooit gedaan? Voor mijn gevoel hebben wij altijd dat zwarte scherm

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2024, 12:55:00 »
Is dat bij de nederlandse mol ooit gedaan? Voor mijn gevoel hebben wij altijd dat zwarte scherm

Tot aan seizoen.. 10/11? Zoiets gok ik. Dus wel echt al lange tijd geleden, maar besefte nu pas waarom m'n gevoel bij de biechten anders was.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #34 Gepost op: 14-01-2024, 13:40:17 »
Ik ben erg enthousiast over het seizoen tot nu toe. Ik vond dit weer een goede aflevering. Ik houd er wel van dat er wat meer met humor wordt gespeeld. Ik krijg er toch een beetje De Mol-vibes van (niet dat WIDM een kopie moet worden, zeker niet, maar wel leuk dat de makers nu wat meer experimenteren met de opdrachten).

De eerste opdracht is gewoon totaal mislukt. Het was onduidelijk voor ons als kijkers wat nu precies de bedoeling was en ook de kandidaten leken het niet te snappen. Jammer dat er niet meer met het stadion is gedaan. Bij Molympische spelen denk ik toch aan meer dan rondjes rennen en bordjes draaien, had ook andere sporten toegevoegd als speerwerpen ofzo. Het ontsteken van de vlam is echt heel cool, vooral dat dit voor het eerst sinds de jaren zestig is (werd vermeld in de podcast).

De tweede opdracht vond ik geweldig. Super dat de ene groep direct invloed heeft op de andere groep, het inzetten van het liedje Mexico is lekker irritant en daarmee een humoristische toevoeging. Ik houd er ook wel van dat de zitgroep zo in verwarring werd gebracht over hun opdracht, dat het niets meer was dan 'lekker zitten'. Wel had ik graag wat meer willen zien van het klimmen. Dit is ongetwijfeld super spannend en eng; nu zagen we er relatief weinig van en beleefde ik ook niet die spanning als kijker.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2024, 16:01:33 »
Is dat bij de nederlandse mol ooit gedaan? Voor mijn gevoel hebben wij altijd dat zwarte scherm

Ja, ze zaten altijd in hotelkamers, loodsen, tenten of welke locatie er na een opdracht of een opnamedag maar beschikbaar was. Die zwarte achtergrond oogt ontegenzeggelijk gelikter, maar het 'reality'-aspect is daarmee wel een beetje verloren gegaan. Om maar te zwijgen van de manipulaties die nu in de montage kunnen worden toegepast (in de 'oude setting' viel het in het seizoen met Mi/Molouska bijvoorbeeld direct op dat een hoop molbiechten pas weer terug in Nederland waren opgenomen, met een totaal andere achtergrond (en bovendien een hoogzwangere M.); een verklaring daarvoor is volgens mij nooit gegeven).
Woosie down?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Forum Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #36 Gepost op: 14-01-2024, 17:07:16 »
Serieus? De eerste opdracht was toch in alle opzichten dramatisch?
Voor de kandidaten wel ja, maar het idee van de opdracht was gewoon prima. Mooie setting, twee groepen die afhankelijk zijn van elkaar, verschillende elementen en genoeg mol mogelijkheden. Alleen de kandidaten en de montage waren chaotisch. Waarbij je de productie voornamelijk de montage kan aanrekenen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline TonM

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #37 Gepost op: 14-01-2024, 22:51:36 »
Ik begin na 2 aflveringen toch wel het idee te krijgen dat er door Rick en team - vanwege zijn laatste productie - extra veel aanwijzingen in de afleveringen zijn gestopt. Afvallershints, Mol hints, finalisten hints etc. van muziek, tot woorden in beeld, van filmbeelden tot uitspraken.

Zouden ze voor deze laatste met dit team niet gewoon gesnoept hebben van een forum zoals deze en alle wilde ideeen van de afgelopen jaren erin hebben verwerkt? Ik vermoed dat ze een hoop lol hebben gehad bij de montage.

Voor ons de uitdaging om wat orde aan te brengen in de stortvloed van mogelijkheden.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #38 Gepost op: 14-01-2024, 23:09:55 »
Op dit forum zijn we al een hele dag bezig om duidelijk te krijgen wat er nu exact te verdienen was per vraag op de berg .   We nemen van alles maar aan en dat zou mijns inziens niet zo moeten zijn. Het zou gewoon duidelijk voor de kijkers moeten zijn door een gedegen uitleg, of een infobord.

De hele insteek van wie is de mol blijft bij mij dat je als kijker kunt meespeuren naar wie de mol is, maar door dit soort info uit de montage te houden is het lastiger en lastiger om mee te kunnen denken

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2024, 11:16:07 »
Hoop overigens dat ze (a la Back To The Future in De Mol) nog iets interessants gaan doen met het hele toekomst (voorspellen) gegeven. Want bij alles zeggen 'in the future' is 't m nog net niet voor mijn gevoel. Qua: elke vrijstelling en alles wat er verdiend wordt is áltijd al voor de (nabije) toekomst.

Daar zou ik na het echec van het gemaskerd bal destijds maar niet op rekenen...
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!