Ten eerste zou het programma meer geld per opdracht kunnen uitreiken, dit maakt het effectief moeilijker om de pot onder de 10k te houden.
Ten tweede zouden een heleboel van de randkosten weggesponsoord kunnen worden. En dus punt 1 kunnen versterken.
Hierdoor zou er ook geld overblijven die meegenomen kan worden naar de bewerkingsruimte. (Overzichten, voice-over, etc.)
Ten derde zou er meer tijd voor het programma vrij gemaakt kunnen worden en dus 1,5 uur per aflevering. (Al merk ik wel dat ik bij De Mol steeds vaker denk, "duurt allemaal zo lang.") Dit geeft meer ruimte voor verdieping van de opdrachten en opdrachten die langer in beeld mogen, kunnen dan ook langer duren dan max. 45 min.
Nadelen zijn de geforceerde reclameblokken en mogelijke over-commercialisering van het programma. Niet dat dit nu al te merken is, maar het zou allemaal een stuk erger worden op de commerciele zender.
Moltalk zou dan waarschijnlijk in de krochten van Videoland verdwijnen, en Mollenstreken compleet verdwijnen.
(Oh ja en persoonlijk puntje: De presentatie zou waarschijnlijk gedaan worden door Ruben of Tijl. En dan heb ik toch liever Rik.)
Over potentiële kandidatenpoules durf ik geen uitspraken te doen, aangezien hetzelfde team gewoon mee zou kunnen.