Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 34159 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #420 Gepost op: 25-02-2024, 00:06:15 »
Ik stelde de vraag vanwege het punt budgetering, gekoppeld aan hoogte te winnen geldpot.
En ik stelde mijn vraag omdat ik vermoed dat het dus geen budgetkwestie is. Ik denk dat er meer geld tegenaan gooien helemaal niet gaat helpen, omdat ik zelf vermoed dat daar het probleem niet ligt. Ik denk dat makers gewoon iets anders willen dan wij. Met meer geld gaan zijn dan gewoon méér iets-anders-dan-wij-willen maken.

de hoofdredactie van de Elle, gaf aan dat zij en meer kandidaten die in loondienst zijn gewoon 4 weken verlof op moeten nemen (en dan verder geen dagen meer hebben). En dat ze dan buiten de opdrachten om ook gewoon lol en een vakantiegevoel willen hebben.
Ik weet denk ik wel een groep mensen waar denk ik wel een paar duizend mensen zitten die bereid zijn om grote offers te maken voor deelname aan het vetste tv-spel van Nederland.

Onbekenden ::zwaai::
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 00:08:33 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #421 Gepost op: 25-02-2024, 00:08:58 »
Niet Cecile, vorig jaar in het seizoen. Anke of zoiets? Gaf aan wel fanatiek het spel te willen spelen, maar in de avonden ook te willen genieten.

Ik denk dat dat wel het verschil is tussen bekende of onbekende personen. Bekende personen staan wat meer aan om goed voor de camera over te willen komen. Dus wat betreft concentratie staan die meer aan tijdens de opdrachten. Ook als je het goed wilt spelen. Onbekenden gaan meer voor de all-in ervaring denk in. Maar ja, met die keuze moeten we het doen, in NL is het nu eenmaal bekenden.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #422 Gepost op: 25-02-2024, 00:09:40 »
Sorry, maar dat komt niet in de buurt van wat ik net omschreef. Ja, de finale-aflevering is nu een circus. Ja, ik vind WIDM 'oude stijl' beter en leuker. Maar het kan nog heel veel erger.

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen, al zie ik niet zo heel veel verschil tussen wat jij net beschreef en de weg die WIDM al heel wat seizoenen geleden is ingeslagen. Kees van der Spek - één van de leukste kandidaten van dit seizoen, dus daar ligt het niet aan - heeft zijn hele medialeven bij 'campingzender' SBS gewerkt. Al in het eerste BN'er-seizoen deden er een piepjong soapie en drie popi-jopie Radio-DJ's mee (toen radio nog een relevant en bij jongeren populair medium was). Dio Braaf (2012, IJsland) viel exact in de categorie 'rappertje tussen de 18 en 25'. Maar ik geef toe dat de variatie in de kandidaten wel zal afnemen als het programma commercieel zou worden. Anderzijds; hoeveel 'Bekende Nederlanders'  zijn er na 20+ seizoenen nog over?

Niet Cecile, vorig jaar in het seizoen. Anke of zoiets? Gaf aan wel fanatiek het spel te willen spelen, maar in de avonden ook te willen genieten.

Ik denk dat dat wel het verschil is tussen bekende of onbekende personen. Bekende personen staan wat meer aan om goed voor de camera over te willen komen. Dus wat betreft concentratie staan die meer aan tijdens de opdrachten. Ook als je het goed wilt spelen. Onbekenden gaan meer voor de all-in ervaring denk in. Maar ja, met die keuze moeten we het doen, in NL is het nu eenmaal bekenden.

Dank voor de correctie inzake Cécile/Anke.

Verder hoeven we helemaal niet te gissen naar wat de invloed van onbekende spelers op het programma zou zijn, en of zij zich bij gebrek aan media-ervaring minder goed zouden kunnen concentreren op de opdrachten: dat experiment wordt inmiddels al een paar jaar met veel succes op Vier uitgezonden.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 00:15:02 door Michmol »
Woosie down?

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #423 Gepost op: 25-02-2024, 00:16:42 »
Anderzijds; hoeveel 'Bekende Nederlanders' zijn er na 20+ seizoenen nog over?
Nog genoeg :P, alleen zal de garde die al 15 jaar kijkt ze niet allemaal meer herkennen. Vergeet niet dat "Bekende Nederlander" een soort is dat niet zomaar uitsterft, daar komen er ook elke paar jaar weer nieuwe talenten bij.

Verder hoeven we helemaal niet te gissen naar wat de invloed van onbekende spelers op het programma zou zijn, en of zij zich bij gebrek aan media-ervaring minder goed zouden kunnen concentreren op de opdrachten: dat experiment wordt inmiddels al een paar jaar met veel succes op Vier uitgezonden.
Met succes begonnen, maar inmiddels ook al afvlakkend... Merk toch ook al wel dat een boel kandidaten er alleen maar zit voor de ervaring en niet omdat er ook daadwerkelijk iets te winnen valt. En daarom ook meer spelen om zo ver mogelijk te geraken.
(Gelukkig zijn ze daar dan wel weer zo slim om individuele keuzes langzamerhand steeds harder af te straffen...)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #424 Gepost op: 25-02-2024, 00:25:33 »
Nog genoeg :P, alleen zal de garde die al 15 jaar kijkt ze niet allemaal meer herkennen. Vergeet niet dat "Bekende Nederlander" een soort is dat niet zomaar uitsterft, daar komen er ook elke paar jaar weer nieuwe talenten bij.

Ja, dat snap ik natuurlijk ook wel  ::rofl:: (Al ben ik van mening dat die 'nieuwe talenten' doorgaans minder in hun mars hebben dan hun voorgangers, maar dat komt omdat de beschaving nu eenmaal ernstig in verval is).

Verder zijn BN'ers natuurlijk ook maar gewoon mensen die toevallig weleens (of wat vaker) met hun gezicht in de media komen. Door mijn werk heb ik er tamelijk veel van nabij meegemaakt, met enkele - waaronder twee die ooit gevraagd zijn om mee te doen aan WIDM maar geweigerd hebben - ben ik goed bevriend. Ik wil maar zeggen: er moeten ook BN'ers, van welke leeftijd dan ook, rondlopen die wél gemotiveerd zijn om het spel te spelen (en geld te winnen, want BN'er en/of rijk zijn heeft veel minder met elkaar te maken dan in deze panelen vaak wordt verondersteld), en dáár kunnen de Scheppers nog een flinke inhaalslag maken bij de selectie. Zo'n Anke die zegt 'Ik wil gewoon een beetje genieten' zou al na een eerste telefoontje op het Bel-Haar-Niet-Register van de redactie moeten belanden.
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #425 Gepost op: 25-02-2024, 00:29:53 »
Ik wil maar zeggen: er moeten ook BN'ers, van welke leeftijd dan ook, rondlopen die wél gemotiveerd zijn om het spel te spelen (en geld te winnen, want BN'er en/of rijk zijn heeft veel minder met elkaar te maken dan in deze panelen vaak wordt verondersteld), en dáár kunnen de Scheppers nog een flinke inhaalslag maken bij de selectie. Zo'n Anke die zegt 'Ik wil gewoon een beetje genieten' zou al na een eerste telefoontje op het Bel-Haar-Niet-Register van de redactie moeten belanden.

BN'ers die nog niet zo heel Bekend zijn, hebben vaak belang bij de enorme (en gratis) PR-machine die WIDM is. Die hebben er belang bij om zo lang mogelijk in het spel te blijven vanwege de exposure en de lange termijn-voordelen die dat oplevert. Dat is nog steeds belangrijker dan het verschil tussen een pot van 6000 of 10000 euro.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #426 Gepost op: 25-02-2024, 00:34:17 »
Citaat
Zo'n Anke die zegt 'Ik wil gewoon een beetje genieten' zou al na een eerste telefoontje op het Bel-Haar-Niet-Register van de redactie moeten belanden. 

Niet mee eens. Want de kandidaten gingen vorig jaar veel voor de pot, reden waarom Jurre toen snel door de mand viel als mol.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #427 Gepost op: 25-02-2024, 00:35:26 »
BN'ers die nog niet zo heel Bekend zijn, hebben vaak belang bij de enorme (en gratis) PR-machine die WIDM is. Die hebben er belang bij om zo lang mogelijk in het spel te blijven vanwege de exposure en de lange termijn-voordelen die dat oplevert. Dat is nog steeds belangrijker dan het verschil tussen een pot van 6000 of 10000 euro.

Dat is mij bekend, en daartegen loop ik hier nu ook al jaren te hoop. Natuurlijk zijn de PR-mogelijkheden die deelname aan een kijkcijferkanon als WIDM biedt enorm, maar dat zou niet het hoofdmotief moeten zijn. Maar in plaats van die neiging een beetje in te tomen - door wat strenger te selecteren - doet AVROTROS er vrolijk aan mee door kandidaten die het leuk doen contracten aan te bieden (denk Art, of als ergste voorbeeld: Ellie Lust, die op basis van één woord ('Ethordisciplinoh') een - jammerlijk mislukte - tv-carrière in haar schoot geworpen kreeg.
Woosie down?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #428 Gepost op: 25-02-2024, 00:37:54 »
Begint erop te lijken dat het ook een budgetkwestie is, haha. Dat ze überhaupt niet het budget hebben om zo veel prijzengeld uit te keren aan de winnaar, en daarom de vaak hoge pot weer even terug moeten brengen door middel van mingeld.  ::rofl:: Ik denk in ieder geval niet dat het enkel en alleen is om de Mol te 'helpen'.
Volgens mij is dat prijzengeld een schijntje vergeleken met de totale productiekosten. Bovendien moet je het eigenlijk delen door 10 omdat het programma goed is voor 10 afleveringen. Ik heb begrepen dat (een heel team) bijna een jaar bezig is met de voorbereidingen voor een seizoen. Hierbij wordt de doel locatie een aantal keren bezocht. Daar zijn echt wel miljoenen mee gemoeid.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #429 Gepost op: 25-02-2024, 00:38:30 »
Niet mee eens. Want de kandidaten gingen vorig jaar veel voor de pot, reden waarom Jurre toen snel door de mand viel als mol.

Wacht even, er dreigen nu twee discussies door elkaar heen te lopen: ik bedoelde dat kandidaten die alleen mee willen doen als er tussen de opdrachten door in luxehotels geluierd kan worden geweerd moeten worden - ongeacht of zij nou wel of niet voor de pot willen gaan. De BN'ers-op-vakantiesfeer is m.i. een apart probleem dat door het niet vragen van Anke-types opgelost zou kunnen worden.

De ideale kandidaat is in mijn ogen iemand die a) het spel snapt; b) het spel graag wil spelen; c) voor de pot gaat; d) niet primair gericht is op de exposure en e) inziet dat WIDM geen luxevakantie hoeft te zijn of dat bij voorkeur zelfs niet is.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2024, 00:41:21 door Michmol »
Woosie down?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #430 Gepost op: 25-02-2024, 00:38:46 »
Dat is mij bekend, en daartegen loop ik hier nu ook al jaren te hoop. Natuurlijk zijn de PR-mogelijkheden die deelname aan een kijkcijferkanon als WIDM biedt enorm, maar dat zou niet het hoofdmotief moeten zijn. Maar in plaats van die neiging een beetje in te tomen - door wat strenger te selecteren - doet AVROTROS er vrolijk aan mee door kandidaten die het leuk doen contracten aan te bieden (denk Art, of als ergste voorbeeld: Ellie Lust, die op basis van één woord ('Ethordisciplinoh') een - jammerlijk mislukte - tv-carrière in haar schoot geworpen kreeg.

Ik vraag me af of je mensen met die motivatie eruit kunt filteren, ze snappen zelf ook wel hoe ze zichzelf moeten verkopen. Je moet een beetje mazzel hebben denk ik, met een groep. Of je moet het met onbekenden spelen, in de hoop dat zij zich niet spiegelen aan de BN'er tactieken. Ik ben benieuwd naar het seizoen zonder BN'ers en of we inderdaad dat verschil gaan zien.

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #431 Gepost op: 25-02-2024, 00:43:46 »
Volgens mij los je het ‘motivatieprobleem’ veel efficiënter op door niet constant terug te grijpen op het geld vs. eigenbelang dilemma. Verder laten ze in De Mol ook geregeld de joviale momenten buiten het spel om zien, dus dat is onzin. Het is onrealistisch om van mensen te verwachten dat ze 4 weken lang 24/7 met het spel bezig zijn, bekend of onbekend.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #432 Gepost op: 25-02-2024, 00:47:18 »
Volgens mij los je het ‘motivatieprobleem’ veel efficiënter op door niet constant terug te grijpen op het geld vs. eigenbelang dilemma. Verder laten ze in De Mol ook geregeld de joviale momenten buiten het spel om zien, dus dat is onzin. Het is onrealistisch om van mensen te verwachten dat ze 4 weken lang 24/7 met het spel bezig zijn, bekend of onbekend.

Je moet dat 24/7 natuurlijk ook niet zo letterlijk nemen; in een ideaal (WI)DM-seizoen wordt er tijdens het spelen van het spel ook een groep in sociale zin gesmeed - waarbinnen zich paradoxaal genoeg één verrader bevindt, en dát maakt het zo'n verdomd interessant concept.
Woosie down?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #433 Gepost op: 25-02-2024, 00:49:19 »
Eens met een eerder reactie. Laat dat motivatieprobleem juist tegen ze werken. Straf die verlangens naar troeven goed af wat mij betreft. Wil je een voordeel kunnen winnen? Prima, maar besef dat je jezelf in de vingers kunt snijden door minder vragen bij de test. Dat soort dillema's.

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #434 Gepost op: 25-02-2024, 00:51:04 »
Volgens mij los je het ‘motivatieprobleem’ veel efficiënter op door niet constant terug te grijpen op het geld vs. eigenbelang dilemma.

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk namelijk dat kandidaten die meer voor het 'blijven' spelen dan voor de pot ook risicovoller molgedrag vertonen tijdens opdrachten, waardoor ze hulpmollen worden. Misschien wordt dat zelfs nog wel erger, als er minder troeven te verdienen zijn.


Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #435 Gepost op: 25-02-2024, 01:02:37 »
Wat een toffe aflevering!  ::bravo:: Fijn om de omgeving wat meer te zien, het water...
En ook de kandidaten onderling; ik houd wel van pittige discussies in een busje.  ;D

En: eindelijk lasergamen! De eerste opdracht herken ik van De Mol. Het zet de boel mooi op scherp en je krijgt een mooi inkijkje in hoe de groep werkt.
Tweede opdracht: ja, veel geklooi gezien.  ;) Moeilijk te doen ook als je alle woorden moet gebruiken; het mingeld had voor mij niet gehoeven. Maar wat een prachtige omgeving om zo'n opdracht te doen.  ::love::

En eindelijk meer van Rian gezien. Ook leuk.  ;D

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk namelijk dat kandidaten die meer voor het 'blijven' spelen dan voor de pot ook risicovoller molgedrag vertonen tijdens opdrachten, waardoor ze hulpmollen worden. Misschien wordt dat zelfs nog wel erger, als er minder troeven te verdienen zijn.

Troeven of geld blijft een lastig dilemma, zeker als je een individuele opdracht speelt. Volgens mij zei Fons ook zoiets: "Als ik geld pak, dan word ik als kandidaat gezien." Ik denk dat het voor kandidaten heel lastig is om voor geld te gaan, want dan speel je alle verdenkingen weg en loop je meer kans om af te vallen.
Dus die hele noodzaak om geld te verdienen valt daarmee ook weg. Ik weet niet zo goed hoe dat op te lossen is (misschien: geen keuze tussen jokers of geld? of: als je een joker pakt, krijg je een ander nadeel/of de groep meer voordeel?)

Overigens begrijp ik het wel dat je 's avonds als groep even wil ontspannen. Daar moet ook wel ruimte voor zijn, denk ik.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Jordyep

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #436 Gepost op: 25-02-2024, 01:17:47 »
Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik denk namelijk dat kandidaten die meer voor het 'blijven' spelen dan voor de pot ook risicovoller molgedrag vertonen tijdens opdrachten, waardoor ze hulpmollen worden. Misschien wordt dat zelfs nog wel erger, als er minder troeven te verdienen zijn.

Van nepmollen kom je nooit helemaal vanaf, dat is nu eenmaal een slimme tactiek. In het geval dat kandidaten via individuele inbreng geld kunnen verdienen (of kleine deelgroepen) zou je kunnen overwegen een troef te geven als bonus wanneer de opdracht goed wordt uitgevoerd. Dan is er voor de kandidaten geen reden meer om de mol te helpen. Overigens denk ik dat het in praktijk wel mee zal vallen. De Vlaamse versie haalt dat dilemma hoogstens 2 x per seizoen van stal, en het stikt er niet van de nepmollen.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #437 Gepost op: 25-02-2024, 01:19:36 »
Zo'n Anke die zegt 'Ik wil gewoon een beetje genieten' zou al na een eerste telefoontje op het Bel-Haar-Niet-Register van de redactie moeten belanden.

Hier wil ik even op inhaken. Desondanks dat het niet voor de volledige 100% te vergelijken is, mag ik toch wel spreken dat dit wel degelijk nodig is om psychisch te kunnen functioneren tijdens zo'n spel. Ik kan dit weten want ik heb van dichtbij meegemaakt hoe meerdere van mijn medekandidaten tijdens het spel mentaal inelkaar klapte omdat ze 24/7 met het spel bezig waren. Zelfs op het moment dat we als groep afgesproken hadden om een avond gewoon niet met het spel bezig te zijn, waren er nog kandidaten die nogsteeds met elkaar wilde overleggen. Dus ja de groep was bloedfanatiek, maar dat is niet zonder consequenties. Dus als er niemand mag genieten, en er geen momenten van rust of dare I say "Luxe"-ontspanning mag zijn... kan er mogelijk ook gewoon psychisch letsel ontstaan. Met alle gevolgen (en voorzienbare rechtzaken) tot gevolg.

En dit kan nu gespind worden als zoals al mooi aangegeven het verval van de beschaving... Maar zoals ik al zei, alle kandidaten waren bloedfanatiek en wilde dit spel keihard spelen.
(Mooie ervan is, is dat geld in dat spel het belangrijkste is. Hoe meer je hebt hoe beter je uitgangspositie...)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Eva.

  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #438 Gepost op: 25-02-2024, 01:24:46 »
Ik snap dat nepmollen onderdeel is van het spel en ik zeg ook dat dat tot op zekere hoogte niet erg is. Maar als langere exposure belangrijker is dan de pot, dan raakt die balans zoek.

Ik denk dat zij minder roekeloos geld op het spel zullen zetten.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #439 Gepost op: 25-02-2024, 01:45:54 »
Zet je geld op het spel, als je de keuze krijgt tussen een persoonlijk voordeel of dat geld dat dan in een gezamelijke pot komt , als er nog 4 andere “kandidaten “ zijn die in aanmerking komen voor de winst van die pot .

Maw in hoeverre is een evengrote kans op een grotere te winnen pot  evenveel waard als een hogere kans om  een gelijkgebleven pot te winnen.

Mathematisch.  Stel de pot is 12000 en er zijn im totaal 4 kandidaten plus een mol dan is jouw deel  3000.   Stel door te gaan voor het geld stijgt de pot naar 14000 , hierdoor wordt jouw deel 3500.     Maar door te gaan voor jokers ga je naar volgende ronde met dus nog 3 kandidaten en een mol en de pot is gelijk,( dus 12000) dan is jouw deel al 4000

Dus door voor persoonlijk voordeel te gaan zet je niet altijd geld op het spel , maar vergroot je wel je kans om door te gaan en dus jouw deel van de pot