Zullen we het hier weer gezellig maken
? Ik ben ook voor code-sharing, maargoed dat wil hij niet en dat is zijn keus.
Wat was de uitkomst deze aflevering? Weinig verandering dan?
Helemaal met je eens, laten we het een beetje gezellig houden. En on topic, terug naar DiDM en Aflevering 6.
Alles bij elkaar genomen op hoofdlijnen na Aflevering 6 geen verandering in Molkansen meer, alles blijft ongeveer zitten waar het zit, de race lijkt hier wel gelopen (eerste plaatje)
Echter, inmiddels zit er voldoende data in seizoen 2024 DiDM om ook de ontwikkelingen een niveautje dieper te kunnen laten zien. En dan zijn er wel wat opmerkelijk observaties.
Zoals wellicht bekend is DiDM is opgebouwd uit drie typen lagen: 1. de spellagen (vooral: Klassiek Molgedrag, Sleutelposities, Niet-de-Mol gedrag, Nepmolgedrag, FTM en Verdenkingen afvallers), 2. de montage-lagen (plat gezegd enkele indicatoren hoe nadrukkelijk een kandidaat in beeld wordt gebracht) en 3. het Molprofiel bij aanvang
Als we kijken naar de spellagen (tweede plaatje) zien we Fons stapje voor stapje weglopen van de rest. Hier valt eigenlijk weinig anders meer van maken. En dan heb ik vanaf aflevering 4 nog het selectiefilter op Fons strakker afgesteld voor hem dan voor de rest. Ik zag de discussie over mijn eigen biases ook wel aankomen en dus een extra maatregel om mijn eigen tunnelvisie proberen tegen te werken. Desondanks Fons stijgt door.
En wie denkt waarom piekt Sor niet met zijn -3000 gepakt van het tafeltje met zijn lievelingskleur in aflevering 5? Dat klopt, deze actie heeft het FTM-filter niet kunnen passeren omdat er geen concrete aanwijzingen waren dat hier sprake was van iets anders dan een puur kansspel
De montage-lagen (derde plaatje) laten een opmerkelijk beeld zien. Bedenk lage Molkans hier = kandidaat wordt naar voren geschoven, hoge Molkans = kandidaat wordt uit de wind gehouden. Kees en Anna worden vanaf het begin naar voren geschoven en dat correspondeert aardig met hun status als publiekslievelingen in de app. Fons en Sor worden in het begin achter de hand gehouden, maar in aflevering 5 komt Fons plotseling sterk naar voren, wat dan vervolgens weer omgedraaid wordt in aflevering 6 op het moment dat Sor weer wat prominenter in beeld wordt gebracht.
Een vergelijkbaar patroon in de spel- en montagelagen zag ik vorig jaar maar dan met Jurre respectievelijk Ranomi in de rollen van Fons en Sor Als ditzelfde patroon zich gaat doorzetten zullen we de komende afleveringen Sor wat prominenter in beeld komen en Fons wat minder.
De uitslagen in de montage-lagen zijn overigens groter dan in de spellagen omdat in de spellagen meer datapunten zijn opgenomen dan in de montage-lagen.
Een fijne avond allemaal nog!