Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden  (gelezen 48941 keer)

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 3: Uitkomst bieden
« Reactie #80 Gepost op: 18-02-2024, 17:52:05 »
En dat is waarom ik de uitleg weer waardeloos vind. Dat verschil vind ik wel degelijk van belang omdat het kan uitmaken waar de mol voor heeft gekozen.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #81 Gepost op: 18-02-2024, 18:01:29 »
En dat is waarom ik de uitleg weer waardeloos vind. Dat verschil vind ik wel degelijk van belang omdat het kan uitmaken waar de mol voor heeft gekozen.

Niet verkeerd bedoelt, maar ik vind dit best logisch, ook al zou je geen naam hoeven te schrijven. De mol weet de opdracht, je weet ook dat ieder kandidaat in de finale wil komen en er zeker wel wat kandidaten zijn die voor de finale testvragen zouden gaan. En daar stond vast bedrag voor, dus daar ga je als mol niet voor. Bij de vrijstelling kan je zo hoog bieden als je wil, als mol ga je niet het hoogst bieden denk ik, maar zou iedereen laag bieden kan de mol weg zeggen we halen €2000,- uit de pot ofzo iets. Dus daar had die meer grip over.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 18-02-2024, 18:04:52 »
Natuurlijk kan er dan wel geboden worden, Rik had alleen z'n tekst een beetje moeten aanpassen. Dus niet zeggen dat ze de kijker moeten invullen, maar alleen een bedrag laten invullen.

Als er 3000 euro werd verdiend had geen enkele kandidaat de vragen bekeken en dan was er geen tweede ronde gekomen.

Online Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #83 Gepost op: 18-02-2024, 18:10:22 »

je weet ook dat ieder kandidaat in de finale wil komen en er zeker wel wat kandidaten zijn die voor de finale testvragen zouden gaan. En daar stond vast bedrag voor, dus daar ga je als mol niet voor.

Niet helemaal mee eens. Ten eerste hebben die testvragen geen enkele invloed op of je in de finale komt of niet. Daarbij vertelde Rik dat integriteit beloond kon worden. Dit zorgde er bij in ieder geval Anna en Babs ervoor dat ze liever die beloning wilden. Dat zei Babs ook in de biecht, die Finalevragen heb je nu niks aan.
Als het puur de keuze was voordeel of geld, kan je er van uitgaan dat er altijd wel iemand voor het voordeel kiest. In dit geval vind ik dat niet zo.

Ik denk juist dat het als mol heel interessant is om wel de testvragen in te zien. Sowieso geen €3000, Sowieso €500 eruit en je vergroot de kans dat een bod van iemand correct is, want er is een extra naam waardoor het geboden bedrag uit de pot gaat.

Niet kijken én niet hoog bieden vind ik absoluut onmols deze opdracht.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #84 Gepost op: 18-02-2024, 18:14:20 »

Niet verkeerd bedoelt, maar ik vind dit best logisch, ook al zou je geen naam hoeven te schrijven. De mol weet de opdracht, je weet ook dat ieder kandidaat in de finale wil komen en er zeker wel wat kandidaten zijn die voor de finale testvragen zouden gaan. En daar stond vast bedrag voor, dus daar ga je als mol niet voor. Bij de vrijstelling kan je zo hoog bieden als je wil, als mol ga je niet het hoogst bieden denk ik, maar zou iedereen laag bieden kan de mol weg zeggen we halen €2000,- uit de pot ofzo iets. Dus daar had die meer grip over.
Maar andersom kan net zo goed. De mol weet dat kandidaten alles over hebben voor een vrijstelling. Dan wil je als mol de kans vergroten dat ze een juist iemand kunnen aanwijzen. Dus zo logisch vind ik het niet dat Rik de voorwaarden ineens kan veranderen.

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #85 Gepost op: 18-02-2024, 18:16:13 »
Als er 3000 euro werd verdiend had geen enkele kandidaat de vragen bekeken en dan was er geen tweede ronde gekomen.
Omdat iedereen bij elkaar zat moesten ze wel alle kandidaten een tweede keer bij Rik laten komen anders kon de laatste al een aardige inschatting maken wie er had gekeken. Ik kan me niet herinneren dat dit bij de Belgische variant hiervan ook het geval was. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat zaten de kandidaten daar niet bij elkaar en kon GDC gewoon alleen de kandidaten die niet hadden gekeken laten bieden.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #86 Gepost op: 18-02-2024, 18:22:13 »
Maar andersom kan net zo goed. De mol weet dat kandidaten alles over hebben voor een vrijstelling. Dan wil je als mol de kans vergroten dat ze een juist iemand kunnen aanwijzen. Dus zo logisch vind ik het niet dat Rik de voorwaarden ineens kan veranderen.
Misschien minder logisch dan ik dacht dat kan. Maar na deze opdracht zijn voor mij nog 2 opties over en dat zijn de dames. We gaan het zien. Ik zou zelf als mol, voor de vrijstelling gaan.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #87 Gepost op: 18-02-2024, 18:27:33 »
Volgorde 1e ronde was Rian, Fons, Babs, Rosario, Kees, Anna, gewoon in de uitzending te zien.
Ronde 2 begint weer met Rian.
Een andere volgorde dan in ronde 1 zou vraagtekens oproepen.
In werkelijkheid is dus eerst het bod van Kees van 2000 uitgebracht en daarna pas Anna met 1500 en het is andersom gemonteerd.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 18-02-2024, 18:31:43 »
Omdat iedereen bij elkaar zat moesten ze wel alle kandidaten een tweede keer bij Rik laten komen anders kon de laatste al een aardige inschatting maken wie er had gekeken. Ik kan me niet herinneren dat dit bij de Belgische variant hiervan ook het geval was. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat zaten de kandidaten daar niet bij elkaar en kon GDC gewoon alleen de kandidaten die niet hadden gekeken laten bieden.

Wat ik bedoel is dat als ze alle 6 voor geld hadden gekozen er 3000 euro was verdiend en dan was de tweede ronde niet gekomen. Stel dat er wel een tweede ronde was gekomen, zonder dat iemand voor de testvragen had gekozen.. Dan was de spelregel 'hoogste bedrag + juiste naam noemen' niet mogelijk geweest. Hoe hadden ze dan bepaald wie de vrijstelling kreeg, alleen degene met het hoogste bod? Maar dan was de groep dus niet voor de unanieme integriteit beloond. Dat zou ik flauw vinden en dan passen ze de regels aan zoals het ze uitkomt.

Ik zit sinds gisteren in een Rian-tunnel en ik denk dat zij met opzet geheimzinnig deed na terugkomst van de eerste ronde, omdat de mol er op de een of andere manier voor moest zorgen dat anderen kozen voor het kopen van die testvragen. Fons bleek daar meteen gevoelig voor en ook Rosario uiteindelijk.

Het is goed mogelijk dat ik ernaast zit, alleen dan vind ik het allemaal behoorlijk opportuun.

Aanvullende edit voor duidelijkheid: Dan worden de spelregels dus tussentijds aangepast omdat het echt niet de bedoeling is dat ze als groep een opdracht succesvol afronden.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 18:37:29 door Eva. »

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 18-02-2024, 18:35:56 »
In werkelijkheid is dus eerst het bod van Kees van 2000 uitgebracht en daarna pas Anna met 1500 en het is andersom gemonteerd.

In dit licht is het dan niet raar dat kees begint over rare biedingen van 1950 omdat hij nog niet weet wat anna gaat bieden en wil hij zekerheid.

Vind het wel raar dat ze het anders hebben gemonteerd, wat zou daarachter zitten? dat als anna laatste was ze duidelijker de mol was (ze hoefde niet meer hoog te bieden want dat had kees al gedaan) en als kees geen laaste was maar voorlaatste dat hoogste bod logischer leek en dus minder mols?

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #90 Gepost op: 18-02-2024, 18:39:11 »
Ik leg de regel ook zo uit Eva.

Alleen zie ik de reactie van Rian dan als kandidaats. Denk dat als ze de opties direct genoemd had er juist meer mensen waren gegaan voor het bekijken van de vragen  ::rofl::

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 18-02-2024, 18:44:01 »
Ik leg de regel ook zo uit Eva.

Alleen zie ik de reactie van Rian dan als kandidaats. Denk dat als ze de opties direct genoemd had er juist meer mensen waren gegaan voor het bekijken van de vragen  ::rofl::

Ik denk dat ik een beetje in de war ben, omdat ik reageerde op MartinJ. Ik denk dat ik het niet meer helemaal volg  ::schaam::

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 18-02-2024, 19:01:19 »
Maar even gekeken hoe het uitgelegd wordt op de Avrotros site
Citaat

Rik doet ze een voorstel. Iedere kandidaat krijgt de kans om 10 finaletestvragen in te zien. Dat kost 500 euro uit de pot. Als alle kandidaten het aanbod afslaan wordt er een groot bedrag verdiend voor de pot.

Nadat alle kandidaten bij Rik geweest zijn worden ze nogmaals één voor één bij hem geroepen. Rik doet de kandidaten die niet gekeken hebben een nieuw aanbod. Zij mogen een geldbedrag bieden uit de pot om kans te maken op een vrijstelling voor aflevering 7. Degene met het hoogste bod moet een naam noemen van een medekandidaat die wel gekeken heeft om de vrijstelling te verzilveren.

Lijkt mij een voorwaarde dat er een naam genoemd moet van zijn iemand die gekeken heeft. Stel niemand had gekeken, dan zou er na het bieden dus niemand een vrijstelling kunnen winnen.

Vraag is alleen, was het geld er sowieso uitgegaan, ook als de naam fout was? Er staat niet bij dat als degene met het hoogste bod het fout heeft, dat dan degene met het op een na hoogste bod het mag proberen. Als het geld er sowieso uit was gegaan van het hoogste bod dan is het bod van Kees gek mocht hij de mol zijn (is maar 50 hoger dan het bod van Babs). Al met al blijf ik de regels vaag vinden.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 18-02-2024, 19:12:58 »
Het is niet helemaal duidelijk klopt, maar als ik zo lees gaat het geld van de hoogste bieder zeker uit de pot. Heb je ook nog de juiste naam genoemd krijg je ook nog een vrijstelling voor aflevering 7. En klopt het niet, gaat het geld er wel uit, maar verdiend niemand de vrijstelling.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 19:21:59 door Mol1991 »

Online Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #94 Gepost op: 18-02-2024, 19:22:00 »
Het is niet helemaal duidelijk klopt, maar als ik zo lees gaat het geld van de hoogste bieder zeker uit de pot. Heb je ook nog de juiste naam genoemd krijg je ook nog een vrijstelling voor aflevering 7.

Rik zegt letterlijk: 'als Fons inderdaad in het dossier heeft gekeken, gaat er €2000 uit de pot en krijg jij een vrijstelling voor aflevering 7'
Hier kan ik echt alleen maar uit opmaken dat het bedrag eruit zou gaan als het klopte.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 18-02-2024, 19:29:07 »
Dat heb ik ook deels gehoord, ik keek het samen met iemand de aflevering dus heb niet alles goed gevolgd. Maar kom op mensen de hoogste bieder is nooit de  mol, zou Kees de mol zijn, gaan bijna all kandidaten nu na deze zet allemaal op hem. Net zoals op Fons, omdat hij geld uit de pot gehaald heeft. Daarom hield Rosario ook zijn mond waarschijnlijk. Het is vaak genoeg bewezen dat de kandidaten die hogere bedragen uit de pot halen, nooit de mol zijn. Soms wel hoog bieden zoals toen met Thomas, maar nooit hoogst wil bieden, omdat dat opvalt.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 18-02-2024, 19:32:08 »
Tja, in België was de hoogste bieder dus wel de mol.....

Maar door de vage spelregels durf ik dus eigenlijk niemand op deze opdracht af te schrijven  :-X

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #97 Gepost op: 18-02-2024, 19:35:17 »
Tja, in België was de hoogste bieder dus wel de mol.....

Maar door de vage spelregels durf ik dus eigenlijk niemand op deze opdracht af te schrijven  :-X
Ja in België wel, omdat het onbekende Belgen zijn, maar in Nederland door dat het met bekende Nederlanders is juist niet zo, is mijn ervaring. Misschien dit jaar een uitzondering dat het wel de mol is.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 18-02-2024, 19:38:47 »
Afgaande op wat ik wel/niet gezien en begrepen heb vind ik het bijzonder dat we niet zien welk bedrag Rian noteert en dat ze in de biecht komt met 550 euro. Vervolgens vindt dat het walgelijk is dat er geboden is op een vrijstelling en dat ze zegt dat het haar niets verbaast dat het Kees is geweest die 2000 heeft geboden.

Het lijkt me dom voor een kandidaat om en public de verdenking te laden op je eigen hoofdverdachte (concurrentie) en, omdat ze zo onder de radar is gebleven de afgelopen afleveringen, misschien wel slim voor een mol die er om die reden mee wegkomt en zichzelf minder verdacht maakt.

Maar goed, ik ben gisteren de Rian-tunnel definitief ingereden dus ik leg alles nu uit richting Rian, i.t.t. de afgelopen weken.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #99 Gepost op: 18-02-2024, 19:45:45 »
In dit licht is het dan niet raar dat kees begint over rare biedingen van 1950 omdat hij nog niet weet wat anna gaat bieden en wil hij zekerheid.

Vind het wel raar dat ze het anders hebben gemonteerd, wat zou daarachter zitten? dat als anna laatste was ze duidelijker de mol was (ze hoefde niet meer hoog te bieden want dat had kees al gedaan) en als kees geen laaste was maar voorlaatste dat hoogste bod logischer leek en dus minder mols?
Wat Kees in een biecht zegt, kan een beetje bijgestuurd zijn. Hij zei 1900 en niet exact 1950 het bod van Babs.

Montage volgorde is van alle dag en in deze opdracht heel makkelijk te ontcijferen. Als dit zo als hier in aflevering 1 was gebeurd zou ik er zeker wat achter zoeken dat die volgorde zo duidelijk terug te vinden is, het is afl. 7, ik durf het nu wel aan.
In beeld is wat telt. Kees als laatste in beeld met het hoogste bod. Kees wordt verdacht gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2024, 19:47:32 door foxhunter »