Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59142 keer)

Offline vickypollard

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #320 Gepost op: 19-02-2025, 10:02:01 »
... en zijn de opdrachten om te beginnen al niet zo chaotisch voor mijn gevoel.

Het helpt bij WIDM ook niet dat je als kijker in de loop van de opdracht er pas – via biechten – achter komt wat de opdracht behelst. Dat draagt echt bij aan de chaos. En ik meen me menig seizoen te herinneren waar zelfs de kandidaten niet snapten wat er gebeurde.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #321 Gepost op: 19-02-2025, 11:54:29 »
En ik meen me menig seizoen te herinneren waar zelfs de kandidaten niet snapten wat er gebeurde.

Afgelopen zaterdag biechte Stijn nog met "Volgen jullie het nog?" :-X
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Michmol

• Forumlid
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #322 Gepost op: 19-02-2025, 23:03:04 »
Bij gebrek aan iets anders luisterde ik deze week tijdens een nachtelijke wandeling naar de podcast van Marc-Marie Huijbregts en Isa Hoes. Het is over het algemeen blaartrekkend babbelig, maar soms vertelt Marc-Marie bij het bespreken van lopende televisieprogramma's weleens iets over zijn deelname aan WIDM. In één van de laatste uitzendingen (die van 8 februari) zei hij iets opmerkelijks in reactie op Isa's verzuchting dat de kijker zo weinig te zien krijgt en ze het idee heeft dat we in een bepaalde richting worden geduwd door de montage:

Ik heb het volgens mij al weleens verteld, ze zijn aan het monteren, een aflevering, dan wordt er iemand van het kantoor gehaald die verder niets weet. Die moet naar de aflevering kijken, [dan] zeggen ze: 'Wie denk jij dat de mol is?' en als ze dan goed zitten wordt het hergemonteerd. Dus het is wel ... Ja, je kunt niet aan de hand van TV zien wie het is.

Zou er nog steeds op die manier 'proefgekeken' worden, of is die manier van monteren inmiddels tot een eerste natuur geworden?
« Laatst bewerkt op: 19-02-2025, 23:16:20 door Michmol »
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #323 Gepost op: 20-02-2025, 08:17:44 »
Als ik kijk naar het jaar 2005, dit was mijn eerste seizoen en wist ik nog niet precies hoe alles werkte en dacht ik dat Lottie het was. Ik dacht aan Yvon een beetje, maar niet heel erg best bijzonder. Want nu heb ik vaak als ik een kandidaat heel goed ken al, door heb als hij of zij de mol is of juist niet (zoals om die reden had ik Klaas al in aflevering 1 door en wist ik dat Soy en Kim-Lian het niet waren sinds aflevering 1) en ik ben opgegroeid met de kinderprogramma’s die Yvon had gepresenteerd.

Maar zou dat nog zo zijn wat Marc-Marie zegt weet ik niet, maar zou het wel bijzonder zijn. Ook al zou ik ene kant wel begrijpen, want als makers snap ik ook wel dat je niet wil dat in aflevering 1 al heel duidelijk is wie de mol is en snap dat je dit dan wegmonteert als mensen dit zeggen als ze proefkijken. Maar het kan ook zijn dat ze tijdens het seizoen (als het op tv is) dingen wegmonteren als ze door hebben dat veel mensen goed zitten of juist verkeerd zitten, die persoon verdacht maken.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2025, 08:23:46 door Mol1991 »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #324 Gepost op: 20-02-2025, 08:45:04 »
Als het voor de kijker dan toch niet meer om het vinden van de mol gaat moeten ze het programma misschien maar zo noemen.. 'En daar stond Rik'.
:D

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #325 Gepost op: 23-02-2025, 10:58:53 »
Helaas is het ook in aflevering 8 weer 'geld vs. troeven'. In dit geval 'het vraagteken'. Je wéét als kijker dan: dat wordt weer nul euro. Het wordt nu gewoon echt frustererend om naar te kijken.

Ik wil kandidaten zien die proberen geld te verdienen. Alleen dán is er voor de mol iets om te mollen, en alleen dán is er voor de kijkers iets om te speuren wie de mol zou kunnen zijn. Nu kan de mol zijn best doen, en verprutsen de kandidaten het door pure hebberigheid. Sorry, maar: wat is het spel dan nog?!?

En dat in een seizoen dat zo goed begon. In afleveringen 1 - 4 werden troeven naar mijn idee echt anders - beter - verwerkt. Niet als troeven vs geld, maar op een veel subtielere manier. Waardoor je opdracht ook interessanter wordt om naar te kijken.

Het lijkt alsof ze genoeg ideeën hebben voor een half seizoen. Dat doet mij wel denken of ze niet beter kunnen stoppen met die extra seizoenen (hoe leuk ik het streamingseizoen ook vond). Ik bedoel, ik heb liever dat de makers gewoon 1 seizoen in een jaar maken dat gewoon goed is, dan 2 seizoenen waar maar de helft van de tijd voor is.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #326 Gepost op: 23-02-2025, 11:08:27 »
Bij de opdracht in het hotel werden alle vier anders wel gedwongen om geld te verdienen, omdat ze anders geen slaapplek hadden, terwijl ze hard aan slaap toe waren.
En prompt is er 1500 verdiend.
Deze aflevering was bepaald niet jokergericht.
Bij het zout legt Stijn aan Roos uit dat als ze verdacht wil blijven beter een enveloppe kan pakken, want Roos snapte het gewoon even niet meer. Roos pakt de enveloppe om verdacht te blijven en niet omdat ze die enveloppe nodig had. Ze pakt dus verdenking in plaats van voordeel voor zichzelf.
En dat is ook anders dan geld of jokers.
Afl.8 en jokers pakken voor eigen voordeel, dat is voor degenen die nog fout zitten.
Ik vond de jokers in deze aflevering niet prominent aanwezig en zeker niet storend.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #327 Gepost op: 23-02-2025, 11:10:51 »
Wat een verademing dat er weer drie opdrachten waren! En dan ook nog drie goede opdrachten, in ieder geval opdrachten die wat gelaagder waren, zodat er ook wat te speuren valt.

Jammer dat de derde opdracht sowieso geen of lastig geld zou opleveren, tegelijkertijd zijn de verhoudingen in de groep wel mooi te zien. Dat de deelnemers Roos meteen het spel uit werken is interessante informatie.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #328 Gepost op: 23-02-2025, 11:12:04 »
Bij de opdracht in het hotel werden alle vier anders wel gedwongen om geld te verdienen, omdat ze anders geen slaapplek hadden, terwijl ze hard aan slaap toe waren.
En prompt is er 1500 verdiend.
Deze aflevering was bepaald niet jokergericht.
Bij het zout legt Stijn aan Roos uit dat als ze verdacht wil blijven beter een enveloppe kan pakken, want Roos snapte het gewoon even niet meer. Roos pakt de enveloppe om verdacht te blijven en niet omdat ze die enveloppe nodig had. Ze pakt dus verdenking in plaats van voordeel voor zichzelf.
En dat is ook anders dan geld of jokers.
Afl.8 en jokers pakken voor eigen voordeel, dat is voor degenen die nog fout zitten.
Ik vond de jokers in deze aflevering niet prominent aanwezig en zeker niet storend.
Ik denk dat het de bedoeling was dat voorkomen zou worden dat de laatste de twee jokers zou krijgen maar ze lieten het gewoon gebeuren.

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #329 Gepost op: 23-02-2025, 23:19:34 »
Ik denk dat het de bedoeling was dat voorkomen zou worden dat de laatste de twee jokers zou krijgen maar ze lieten het gewoon gebeuren.

Hoe hadden ze het moeten voorkomen? Na bij een kooi geweest te zijn lig je uit het spel.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #330 Gepost op: 23-02-2025, 23:27:03 »
Jammer dat de derde opdracht sowieso geen of lastig geld zou opleveren, tegelijkertijd zijn de verhoudingen in de groep wel mooi te zien. Dat de deelnemers Roos meteen het spel uit werken is interessante informatie.
Dat er geen geld zou worden verdiend staat van tevoren al vast. Dit is de laatste kans voor de kandidaten om zichzelf nog een beetje in de etalage te zetten als mol. Niemand zal het in zijn hoofd halen om hier als enige geld te gaan verdienen. Hooguit een mol die daarmee verdenkingen probeert af te schudden. Maar dat gebeurde zelfs niet eens.

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #331 Gepost op: 23-02-2025, 23:54:07 »

Je gelooft toch niet dat als ze geen geld of onvoldoende geld hadden verdiend in de regen op straat waren gezet?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #332 Gepost op: 24-02-2025, 12:58:22 »
Het lijkt alsof ze genoeg ideeën hebben voor een half seizoen.

Er lijkt zich de afgelopen seizoenen (en ook dit seizoen) inderdaad een patroon af te tekenen: een sterk begin met verbeteringen of vernieuwende elementen, met daarna een dip in de kwaliteit. Ik ben heel erg benieuwd naar het achterliggende proces. Is het echt een kwestie van 'inspiratie op', waarna ze moeten terugvallen op 'standaard WidM'? Of zou het een bewuste keuze zijn, voortkomend uit een wens om het voor het grote publiek herkenbaar te houden?

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #333 Gepost op: 24-02-2025, 13:01:47 »
Ik denk zelf dat het systemische creatieve armoede is binnen de Nederlandse televisiewereld.

Ik moest even terugdenken aan De Mol waarbij ze een teckel (naam even kwijt) kregen, moesten verzorgen en er later een opdracht mee moesten doen. Iets wat juist leuk is voor het grote publiek, maar wél creatief. Ondenkbaar dat zoiets in Nederland bedacht wordt denk ik...

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #334 Gepost op: 24-02-2025, 14:54:12 »
Wat een verademing dat er weer drie opdrachten waren! En dan ook nog drie goede opdrachten, in ieder geval opdrachten die wat gelaagder waren, zodat er ook wat te speuren valt.

Eens.  ::jaja::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #335 Gepost op: 24-02-2025, 23:36:33 »
Ik denk zelf dat het systemische creatieve armoede is binnen de Nederlandse televisiewereld.

Ik moest even terugdenken aan De Mol waarbij ze een teckel (naam even kwijt) kregen, moesten verzorgen en er later een opdracht mee moesten doen. Iets wat juist leuk is voor het grote publiek, maar wél creatief. Ondenkbaar dat zoiets in Nederland bedacht wordt denk ik...
Ja, dat was Isidoor als ik me niet vergis. Bij De Mol hebben ze brainstorm sessies waar iedereen met ideeen kan komen, onder het motto geen idee is te gek. Als je maar genoeg creatieven mensen bij elkaar zet kun je zo fantastische opdrachten verzinnen. Daarbij is het uitgangspunt volgens mij steeds, wat zou je allemaal kunnen bedenken als ingredienten voor een opdracht die gespeeld wordt in land X.
Ik vermoed dat ze in Nederland veel meer kijken naar de locaties waar ze kunnen filmen en daarbij proberen opdrachten te bedenken die ze daar zouden kunnen doen om ook een beetje van dat land te kunnen laten zien.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #336 Gepost op: 1-03-2025, 21:58:15 »
We hebben nu het hele seizoen gezien, dus hoog tijd voor een algemene evaluatie.

Ik heb genoten van de mooie beelden en leuke groep. Mooi dat er samen met de hele groep is afgesloten (heeft dat afvallershotel nog ergens nut voor).

Wat ik jammer vind is, is dat er weinig opdrachten waren (twee per aflevering is echt te weinig) en dat er in veel opdrachten weinig te speuren viel (door veel mogelijkheden om te kiezen voor troeven). De laagste pot ooit komt vooral op conto van de productie, jammer dat hier zoveel nadruk op wordt gelegd.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #337 Gepost op: 1-03-2025, 21:59:27 »
Namens Maaike: die opdracht op het vliegveld was écht stom!

;D ::rofl::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #338 Gepost op: 1-03-2025, 22:05:00 »
Evaluatiedingetje na afl.9: sla afl.9 over in de toekomst.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #339 Gepost op: 1-03-2025, 22:09:03 »
Echt verschrikkelijk dat gelul over een historisch lage pot. Nogal logisch hè als kandidaten onbeperkt mogen bieden voor een vrijstelling. Niet om aan te zien die scènes.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2025, 22:14:30 door NVR_95 »