Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59014 keer)

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #360 Gepost op: 8-03-2025, 22:03:32 »
Wat een fantastische aflevering was de finale! Na meerdere jaren van ergernis was dit weer een finale zoals ik het fijn vind. Een rustige sfeer (geen gillend publiek), veel aandacht voor alle deelnemers, veel tijd voor de molacties die ook nog eens goed in beeld zijn gebracht, top gedaan. En als toetje ook nog wat achter de schermen beelden en 'geheimen' zoals die molbriefing achter Maaike en Stijn die blacklightpoeder probeert weg te schrobben. Ik heb genoten!

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #361 Gepost op: 8-03-2025, 22:07:08 »
Een rustige sfeer (geen gillend publiek)

Echt een verademing idd.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #362 Gepost op: 8-03-2025, 22:09:25 »
Heel mooi inderdaad om de finale echt te laten draaien om wat er is gebeurd ipv een grote menigte.  ;)
En leuk om te zien hoe alles achter de schermen is verlopen.
Leuke mol, goede acties: goed dat hij zo onverdacht is gebleven bij de kandidaten. Uiteindelijk wel vrij duidelijk voor de kijker, maar dat kan gebeuren.
Hoe het precies gegaan is met de stem (al dan niet AI), dat zullen we nooit weten denk ik.  ;)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #363 Gepost op: 8-03-2025, 22:13:13 »
Ik denk de grootste fout dit seizoen: je kunt een stem vervormen, maar niet hoe iemand praat. Absoluut. Die kan wel bij de kloosterhint en gebarentaalhint. Geen idee hoe ze dit dan moeten tackelen hoor.

No Milk today???

Offline Michmol

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
« Reactie #364 Gepost op: 8-03-2025, 22:14:04 »
Ik denk de grootste fout dit seizoen: je kunt een stem vervormen, maar niet hoe iemand praat. Absoluut. Die kan wel bij de kloosterhint en gebarentaalhint. Geen idee hoe ze dit dan moeten tackelen hoor.

"Check"  ;)
Om mij heen zie ik een circus van waanzin ontstaan.

Offline Airysuit

• Forumlid
« Reactie #365 Gepost op: 8-03-2025, 22:14:33 »
Wat een fantastische aflevering was de finale! Na meerdere jaren van ergernis was dit weer een finale zoals ik het fijn vind. Een rustige sfeer (geen gillend publiek), veel aandacht voor alle deelnemers, veel tijd voor de molacties die ook nog eens goed in beeld zijn gebracht, top gedaan. En als toetje ook nog wat achter de schermen beelden en 'geheimen' zoals die molbriefing achter Maaike en Stijn die blacklightpoeder probeert weg te schrobben. Ik heb genoten!

Ik sluit me hier volledig bij aan! De paar schoonheidsfoutjes die dit seizoen had zijn wat mij betreft ook helemaal goed gemaakt door deze super leuke mol!

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #366 Gepost op: 8-03-2025, 22:17:11 »
De laatste aflevering was helemaal top, hopelijk houden de makers dat er in.

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #367 Gepost op: 8-03-2025, 22:20:45 »
"Check"  ;)

En ze hadden nog zo gezegd "praat niet over koffie!!"
"Check"
No Milk today???

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #368 Gepost op: 8-03-2025, 22:23:00 »
Nu dat het seizoen ten einde is:

Ondanks dat ik midden in het seizoen afgehaakt ben (mede door die vreselijke biedingsopdracht) blijf ik erbij dat de eerste helft van het seizoen het beste sinds tijden was.

Alleen jammer dat veel adrenaline-opdrachten inderdaad door het weer niet doorgeven (iets wat de Belgen beduidend beter doen door in het najaar te reizen, hopen dat dit in Portugal anders is), en dat de makers nog steeds niet hebben geleerd dat de pot leegtrekken puur en alleen zodat ze de mol op het einde een schouderklopje kunnen geven gewoon geen goede televisie oplevert.

Bottom line: Het is niet perfect, maar wel verbeterd tov zeker de laatste twee seizoenen.

« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 22:56:57 door Thunderclaw »

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #369 Gepost op: 8-03-2025, 22:40:56 »
Mooi seizoen dit jaar, heb genoten. Eigenlijk maar 1 groot kritiekpunt en dat is het bieden op troeven als opdracht. Gezien de kandidaten keuze past dit gewoon niet. Doet afbreuk aan de mol en dat is gewoon jammer.

En hopelijk volgend seizoen iets meer spannende opdrachten. De I See You was top! Alhoewel ik de bagage opdracht in de aflevering wat chaos vond, is de terugblik geweldig (dus dan alsnog geslaagd).

Voor de rest, gewoon lekker op deze weg doorgaan (maar zonder bieding). Blijft het top.

Offline Maarten20

• Forumlid
« Reactie #370 Gepost op: 8-03-2025, 22:49:41 »
Kandidaten dit seizoen vond ik top. Chemie onderling maar ook erg individueel spelend en erg fanatiek. Veel humor ook in de groep. Complimenten in dat opzicht.

Minder vond ik de ietwat tamme opdrachten. Die waren andere seizoenen toch spectaculairder en meeslepender. Ik maak een uitzondering voor de 'I See You' opdracht die was wel echt top. Misschien niet meer in die extreem hete landen op nemen of alleen in een seizoen dat de temperatuur wat aangenamer is.

Ik kijk ontzettend uit naar de Portugal serie in September.

When life knocks you down, fight back!

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #371 Gepost op: 8-03-2025, 23:34:05 »
Een leuk seizoen met wmb 1 groot dieptepunt; de veiling. Nu ook blijkt dat Stijn mocht aanwijzen wie aangetikt werd, krijg ik de indruk dat deze opdracht heel erg is opgezet als hulpmiddel voor de mol om de pot laag te krijgen. Het ging hier niet om een finale vrijstelling, dat was bijzaak. De echte opdracht was hier; de mol helpen om de pot te plunderen.
Doordat Stijn mocht kiezen was hij al 100% zeker van een plek in de finale en dus al 50-50 kans op €5.000,- uit de pot. Zonder er wat voor te hoeven doen!

Enfin, de kandidaten groep vond ik erg leuk, los van het incident rondom Nora.
Ik miste een beetje Stijn z'n molbiechts bij alle acties. Voor m'n gevoel is lang niet alles getoond. Keek laatst seizoen 11 terug en daar werd heel duidelijk en bondig bij elke opdracht uitgelegd door de mol wat hij toen deed.

Voor een volgend seizoen zie ik graag meer opdrachten per aflevering en meer lagen in een opdracht, meer verweven met het land en meer adrenaline-opdrachten.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2025, 23:35:54 door Mollenmania »

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #372 Gepost op: 9-03-2025, 00:15:13 »
Ik heb zo genoten van dit seizoen, en wat een superfijne 10de aflevering! Tijd voor kandidaten, veel coole backstage dingen en vooral een enorme berg molacties in beeld (ook in de uitzending!)

Echt een heel fijn seizoen met een heerlijke groep, toffe mol, leuke opdrachten en vooral heel mooi en goed in beeld gebracht zodat ik goed zat, maar me daar heel slim over voel, en toch tot op het laatst twijfelde of het toch niet een van de andere twee was!

Voor de niet al te fanatieke moloot dus echt geweldig! 200% beter als het vorige seizoen! Nu eindelijk echt zin in het volgende cadeautje in september!! ::rofl:: ::bravo::

Offline tartarus

• Forumlid
« Reactie #373 Gepost op: 9-03-2025, 09:09:37 »
Bijzonder om de enthousiaste reakties hier zo te zien. Elke scheet lijkt wel naar Chanel no 5 te ruiken hier.

Voor mij was de finale (incl vorige aflevering) het  teleurstellende einde op een weggegooid seizoen.

Het enige mooie deze serie vond ik het land en 3 van de 10 kandidaten.

De mol vond ik niet goed, zelfs niet leuk met ‘kijk mij brutaal zijn’. De gimmick ‘als je opgelet had, zag je de mol’ is zelfs opgerekt tot beledigingsnivo van de kandidaten.

Ik herinner me nog een sabotage-aktie dat er in de finale getoond werd hoe de mol speciaal waterski-les kreeg, om zo ver mogelijk op een rivier uit te komen.
In plaats van ad-hoc aanwijzen wie ‘gejoekeld’ moet worden.

Ik vond werkelijk niet 1 opdracht leuk.
En voor het eerst in de geschiedenis van het programma, (ja ook ik kijk het al sinds Deborah) ben ik tijdens de live uitzending andere dingen gaan doen.

Vrienden waarmee we eerder zelfs afspraken om samen te kijken, zijn al eerder afgehaakt. Die hadden al ingeschat dat het niks werd. 

Ik denk zelfs dat ik het ook maar voor gezien ga houden. Ik beperk me wel tot de Belgische mol.

Dit is maar mijn mening hoor, niks meer of minder.

En aan de positieve reakties hier te lezen, zijn er een hoop mensen die deze vorm juist fijner vinden.
Smaken verschillen, gelukkig.

Prima voor de makers dus. Maar zonder mij dan. Best jammer, vind ik wel.
« Laatst bewerkt op: 9-03-2025, 09:23:56 door tartarus »
"hier klopt wat niet", zei de hartchirurg

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #374 Gepost op: 9-03-2025, 09:12:32 »
Ik heb deze aflevering niet eens gekeken en ga het denk ik ook niet doen. Saai, boeit me niet. Binnenkort De Mol! Ik verwacht volgend jaar geen WIDM meer te kijken.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #375 Gepost op: 9-03-2025, 09:17:52 »
Prachtig seizoen ::bravo::. Je moet er iedere keer maar weer opkomen: een nieuwe supertwist. Zeer goed hoe Stijn als onvoorbereide mol toch geknald heeft EN onverdacht is gebleven. Helaas niet bij ons, dus dat is wel een afknappertje, de edit krijgt van mij een onvoldoende. Wij waren er al snel uit. En ja, er mogen wel meer rode draden in, dat zeker. Dat doet niks onder voor de mooie beelden, goede groep en leuke twisten ::joehoe::
De Blondine is de Mol, Michèèèèèèle dus :)

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #376 Gepost op: 9-03-2025, 11:23:18 »
Ik was wel benieuwd naar de ontknoping nu er afgeweken werd van de opzet van de afgelopen jaren in (en om) Vondel CS. Het was toch wel een soort cadeautje van alle fans van het programma om op die manier de ontknoping bij te wonen. Zet het format van dit jaar in Vondel CS, laat mensen buiten op de schermen lekker mee kijken en sluit op het bordes af, samen met de mol, finalist en de andere kandidaten.

Het seizoen viel mij tegen. Het gebrek aan adrenaline-opdrachten (waardoor er andere opdrachten kwamen die weer tegenvielen (karaoke, wie van de drie, ...), misschien wel wat spontane interactie met lokale bevolking (dat was de foto-opdracht niet). Ook het aantal opdrachten viel me tegen. Hopelijk in Portugal over het algemeen weer drie opdrachten, wat minder (nutteloze) biechten tussen door.

Afwachten tot het najaar maar weer. 

Online annebeestje

• Forumlid
« Reactie #377 Gepost op: 9-03-2025, 11:27:05 »
Heerlijk seizoen weer hoor! Maar even specifiek evaluerend over de hints:
Laten we vooropstellen, het speuren naar hints vind ik één van de leukste aspecten van Wie is de Mol? En ik heb er waar veel plezier uit gehaald. Maar waar ik ze vorig seizoen (Anna) redelijk goed in elkaar vond zitten, voelde dit seizoen helaas weer wat willekeurig en gekunsteld aan. 

- De schilderijenhint? OK... Niet te makkelijk, niet te moeilijk. En ook keurig gevonden door de kijkers.
- De ‘L. Somsi’-hint? In principe een charmante hint. Maar ik heb het als eerder genoemd. Daar had Sophie gewoon een voordeel omdat haar naam al met een S begon. Dat is niet echt een eerlijke opzet. 
- Schaafijs en "freeze scene" verwijzen naar "de Vries". Natuurlijk, klinkt logisch. Maar hadden we echt een andere opdracht gekregen als iemand anders de Mol was? Lijkt me niet. Dat soort verwijzingen voelen achteraf geforceerd en halen het intelligentie van het programma toch onderuit, vind ik.
- Het achtvoudige pad had een rode-draad hint kunnen zijn, maar nu is een vrij platte verwijzing naar de naam Augustijn geworden. Gaat dus als een nachtkaarsje uit.

Hoe dan wel?
Wat ik wél heel tof zou vinden is de de cultuur en achtergrond van het land te verwerken in de hints. Door het speuren naar hints kon ik me soms echt verdiepen in Cambodja. De Apsara-dans, de handbewegingen, de hoofddeksels, de beeltenissen in Angkor Wat. Een geslaagde "culturele" rode-draad hint had best voorbereid kunnen worden, zonder dat de mol van te voren bekend was.

Dus makers, "up your game", of doe helemaal geen hints!

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #378 Gepost op: 9-03-2025, 11:38:40 »
Positief vind ik aan dit seizoen het durven kiezen voor een andere insteek. Zowel qua regie als pas ter plekke de mol laten kiezen. En die I see you opdracht, een bepaalde thema hangen aan een opdracht top.

Wel merk je dat juist omdat de mol geen maandenlange voorbereiding heeft er weinig improsiveren aan is geweest voor Stijn. Het is doe dit, doe dat tot en met de veiling als gerichte actie om de pot niet boven de 10 duizend euro te laten uitkomen. Bedoel Dennis en Margriet waren ook van het geld weggooien nadat George ermee begonnen was. Maar dat was niet op instructie.

Verder heb ik ook de afwisseling met adrenaline opdrachten gemist. Het hoeft niet elke aflevering raak te zijn met bungee jumpen, cliff diven, parachute springen. Maar we hebben zulke type opdrachten wel gezien in eerdere seizoenen. De vloer is lava levert leuke beelden op maar had je ook op de Albert Cuyp markt kunnen uitvoeren om maar iets te noemen.

Tot slot ik heb de nodige knipogen naar de Vlaamse series gezien bij opdrachten. Zoals die kookopdracht. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Als liefhebber van de Mol vind ik het niet erg om dezelfde opdracht terug te zien in wie is de mol. Maar werk dan ook aan dezelfde voice over, overzichtskaartjes of in elk geval een toelichting: zo hadden de kandidaten wel het maximale bedrag kunnen winnen.

Want bij het laser gamen, I see you, het was een en al chaos. Vermakelijke beelden levert dat op. Maar je wilt als kijker toch iets om uit te pluizen hebben. Nu was het meer uitpluizen wiens woordgebruik zien we terug komen bij de dagboeken, dat bij de buddha opdracht het duidelijk was dat Stijn zijn hand / vinger toch naar beneden haalde. Er viel niet elke aflevering echt mee te speuren als kijker.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #379 Gepost op: 9-03-2025, 11:41:19 »
Als ik heel eerlijk ben vond ik dit een teleurstellend seizoen dat (weer) eindigde met een anti-climax.
De verwachtingen werden flink aangezet (we kwamen met een heel spannend plan... het was gewoonweg niet mogelijk ... het duurde weken van peinzen en prakkiseren, wikken en wegen. Maar ineens - eureka! - was daar de oplossing) maar voor mij niet waargemaakt. De kandidaten en wij thuis konden puzzelen. O, als ze hiermee toch de mol konden vinden, wat nemen we toch een risico. Ammehoela.

Een heleboel opdrachten vielen mij enorm tegen. De mol vond ik hooguit middelmatig. En wat hij zelf ook al zei, het feit dat hij pas elke dag ervoor werd gebriefd in plaats van weken tevoren lijkt mij ook eerder een voordeel dan een nadeel.
Nog een paar weken wachten en dan kunnen we weer zien hoe het ook kan.