Heerlijk seizoen weer hoor! Maar even specifiek evaluerend over de hints:
Laten we vooropstellen, het speuren naar hints vind ik één van de leukste aspecten van Wie is de Mol? En ik heb er waar veel plezier uit gehaald. Maar waar ik ze vorig seizoen (Anna) redelijk goed in elkaar vond zitten, voelde dit seizoen helaas weer wat willekeurig en gekunsteld aan.
- De schilderijenhint? OK... Niet te makkelijk, niet te moeilijk. En ook keurig gevonden door de kijkers.
- De ‘L. Somsi’-hint? In principe een charmante hint. Maar ik heb het als eerder genoemd. Daar had Sophie gewoon een voordeel omdat haar naam al met een S begon. Dat is niet echt een eerlijke opzet.
- Schaafijs en "freeze scene" verwijzen naar "de Vries". Natuurlijk, klinkt logisch. Maar hadden we echt een andere opdracht gekregen als iemand anders de Mol was? Lijkt me niet. Dat soort verwijzingen voelen achteraf geforceerd en halen het intelligentie van het programma toch onderuit, vind ik.
- Het achtvoudige pad had een rode-draad hint kunnen zijn, maar nu is een vrij platte verwijzing naar de naam Augustijn geworden. Gaat dus als een nachtkaarsje uit.
Hoe dan wel?
Wat ik wél heel tof zou vinden is de de cultuur en achtergrond van het land te verwerken in de hints. Door het speuren naar hints kon ik me soms echt verdiepen in Cambodja. De Apsara-dans, de handbewegingen, de hoofddeksels, de beeltenissen in Angkor Wat. Een geslaagde "culturele" rode-draad hint had best voorbereid kunnen worden, zonder dat de mol van te voren bekend was.
Dus makers, "up your game", of doe helemaal geen hints!