Ik betwijfel of "het zaterdagpubliek" echt problemen zou hebben met een format zonder bekende Nederlanders?
Ja en nee. Ikzelf ben een jaar of 10 geleden ingestapt in WIDM en heb daarna alle seizoenen die ik nog niet gezien had teruggekeken, maar let wel, te beginnen met de seizoenen met BN-ers. Waarom? Ik weet het eigenlijk niet.
Toen ik verslaafd was aan WIDM heb ik ook, op een blauwe maandag, de eerste aflevering van een seizoen van de Vlaamse versie bekeken omdat ik toch wel nieuwsgierig was hoe zij dit deden. Ik herinner mij dat ik de opdrachten en de sfeer eromheen zoveel beter vond dan de Nederlandse versie, dat ik besloot om meer afleveringen van dat seizoen te volgen. Sindsdien heb ik alle seizoenen van de Vlaamse versie gevolgd en alle oudere seizoenen teruggekeken, zelfs de eerste seizoenen die er beeld-technisch niet uitzagen.
Ik merkte al heel snel dat die onbekende Vlamingen voor mij eigenlijk net zo bekend werden dan zogenaamde BN-ers die je misschien een paar keer op TV hebt gezien. Ze werden voor mij zeker net zo interessant als menig BN-er. En het gaat ook niet alleen om de spelers, maar voor mij ook vooral om het spel dat ze spelen. En daarnaast de presentator (Rik kan in de verste verte niet tippen aan Gilles De Coster, ook wel GDC genoemd), de sfeer in de groep, de achtergrondmuziek etc.
Lang verhaal kort. als ze in Nederland op dezelfde voet doorgaan en niets leren uit het verleden en in plaats van BN-ers verder gaan met onbekende Nederlands, dan vrees ik dat de kijkcijfers eerder gaan dalen dan stijgen.