Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59271 keer)

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #300 Gepost op: 17-02-2025, 03:03:38 »
Een frisse wind zeker, maar vooral 'terug naar de kern'.
Ik citeer de beschrijving van het programma (Bron: wieisdemol.nl):

Wie is de Mol? is een avontuurlijk spelprogramma waarin tien bekende Nederlanders opdrachten uitvoeren in het buitenland. Eén van hen is de Mol, een saboteur, een kandidaat die niet te vertrouwen is. Terwijl de overige kandidaten zo veel mogelijk opdrachten goed proberen uit te voeren en geld voor de pot proberen te verdienen, zal de Mol proberen om de anderen te dwarsbomen. Het is zijn doel om juist zo min mogelijk geld in de pot te laten zitten.

Oftewel: zorg ervoor dat het mogelijk is dat de kandidaten opdrachten zo goed mogelijk proberen uit te voeren en geld voor de pot kunnen verdienen.  En pas de opdrachten hierop aan.
Een beetje mol weet hier heus wel raad mee.  ::jaja::

O ja, en ik merk dat ik dit jaar echt het avontuur mis. De sfeer voelt voor mij meer als een vakantie (met af en toe een spel). Er zijn jaren die ik heel gaaf vond (bv 2018); dat mis ik een beetje.
En ja, ik hoop dat de makers iets doen met onze bevindingen.

Doen ze niet. Mark my words. Ze zullen alles liever doen dan toegeven dat ze de essentie van dit spel totaal zijn kwijtgeraakt.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #301 Gepost op: 17-02-2025, 09:40:26 »
Terug naar de kern?  Is dat de kern die wij als molloten willen zien , dan zeg ik al dat gaan ze nooit doen want dan haakt een groot deel van het zaterdagavond publiek af .

Waar de kern voor mij ligt is dat er een afwijkende rol is voor de mol en dat hij die rol moet proberen te vervullen zonder opgemerkt te worden.
Dat er dan door kandidaten soms tactisch wordt genepmold, kan ik volledig en is een goede tactiek om verder te komen.  Maar om als makers opdrachten aan te bieden waar kandidaten en de mol dezelfde opdracht hebben en je dus aanstuurt om  kandidaten bewust geld uit de pot te laten spelen voor eigen belang is gewoon een teken van afwijken van je eigen format .

En sorry maar daar word ik echt totaal niet blij van .

Verdere evaluatie van het seizoen, goed seizoen paar mindere opdrachten, maar nog steeds teveel biechten ( we liepen het hotel uit  en daar stond rik ). En om in stijl te blijven show and dont tell , we moeten zien wat er gebeurt

Offline Sophiee

• Forumlid
« Reactie #302 Gepost op: 17-02-2025, 09:51:41 »
Ik betwijfel of "het zaterdagpubliek" echt problemen zou hebben met een format zonder bekende Nederlanders?

Vaak hoor ik mensen klagen dat ze toch niemand kennen. En ik betwijfel of mensen gaan kijken puur vanwege een BNer.

Geloven jullie echt dat een format zoals België of Amerika (Netflix) het slechter zou doen dan dit?

Ik heb hier nog een hele controversiële mening: ik vond seizoen 2 van The Mole beter dan het huidige seizoen Wie is de Mol. Het was gemaakt, maar ook die deelnemers wilden tenminste écht het geld.
Lurker sinds 2007

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #303 Gepost op: 17-02-2025, 10:04:33 »
Ik betwijfel of "het zaterdagpubliek" echt problemen zou hebben met een format zonder bekende Nederlanders?

Nou de verraders hebben dit een keer geprobeerd en dit was slechter bekeken dan met bekende mensen. Sinds dien doen ze het weer met bekende mensen.
Dus zou zo maar kunnen hoor, dat dan minder goed loopt.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #304 Gepost op: 17-02-2025, 10:06:00 »
Ik kijk bijna nooit meer tv en dat geldt ook voor veel mensen in mijn omgeving. We sturen elkaar jaarlijks berichtjes zodra de deelnemers bekend worden omdat we er hoogstens twee (her)kennen. Ik denk dat het wat dat betreft niets uitmaakt. De demografieën zijn zo uiteenlopend dat ik denk dat voor veel kijkers geldt dat ze minstens de helft niet kennen (als het niet meer is).

Qua spelmentaliteit denk ik dat het wel veel uitmaakt en dat opdrachten waarbij de pot op het spel staat minder achteloos gespeeld zullen worden, aangezien groepsdruk een andere en grotere rol speelt. Uiteraard kan iemand er nog steeds voor kiezen om 7000 euro te bieden, maar dat levert wel interessantere en nuttigere reacties (drama) op en dat zal vermoedelijk minder snel voorkomen.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #305 Gepost op: 17-02-2025, 12:07:36 »
Het gaat ef mij dus totaal niet om of die pot leeggaat, het gaat er mij om dat je als makers bewust kiest om in een opdracht gewone kandidaten kans  geeft op persoonlijk voordeel ten koste van de groepspot.

Door die optie vervalt het verschil in rol tussen mol en kandidaat en tast je , mijns inziens, dus het format aan en dan speel je dus wie zijn de mollen en is het antwoord iedereen . 

::ohno::
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 13:12:24 door Tarbozan »

Offline Milk

• Forumlid
  • Vacht up!
« Reactie #306 Gepost op: 17-02-2025, 12:22:26 »
Voor mij begint de laatste jaren het seizoen steeds met "interessant, zou het dan toch dit jaar weer een goed seizoen worden???" en elke keer weer gaat het als een nachtkaars uit.

Ik denk dat dit het gewoon nu is. Helaas.
No Milk today???

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #307 Gepost op: 17-02-2025, 12:49:13 »
Ja en nee. Ikzelf ben een jaar of 10 geleden ingestapt in WIDM en heb daarna alle seizoenen die ik nog niet gezien had teruggekeken, maar let wel, te beginnen met de seizoenen met BN-ers. Waarom? Ik weet het eigenlijk niet.

Toen ik verslaafd was aan WIDM heb ik ook, op een blauwe maandag, de eerste aflevering van een seizoen van de Vlaamse versie bekeken omdat ik toch wel nieuwsgierig was hoe zij dit deden. Ik herinner mij dat ik de opdrachten en de sfeer eromheen zoveel beter vond dan de Nederlandse versie, dat ik besloot om meer afleveringen van dat seizoen te volgen. Sindsdien heb ik alle seizoenen van de Vlaamse versie gevolgd en alle oudere seizoenen teruggekeken, zelfs de eerste seizoenen die er beeld-technisch niet uitzagen.
Ik merkte al heel snel dat die onbekende Vlamingen voor mij eigenlijk net zo bekend werden dan zogenaamde BN-ers die je misschien een paar keer op TV hebt gezien. Ze werden voor mij zeker net zo interessant als menig BN-er. En het gaat ook niet alleen om de spelers, maar voor mij ook vooral om het spel dat ze spelen. En daarnaast de presentator (Rik kan in de verste verte niet tippen aan Gilles De Coster, ook wel GDC genoemd), de sfeer in de groep, de achtergrondmuziek etc.

Lang verhaal kort. als ze in Nederland op dezelfde voet doorgaan en niets leren uit het verleden en in plaats van BN-ers verder gaan met onbekende Nederlands, dan vrees ik dat de kijkcijfers eerder gaan dalen dan stijgen.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2025, 12:50:45 door MartinJ »

Offline Danoontje88

• Forumlid
« Reactie #308 Gepost op: 17-02-2025, 16:11:22 »
Mijn zin om echt actief te speuren, neemt wel ieder jaar af, merk ik tot mijn spijt. Eerder was ik vrij actief op het andere forum, maar de laatste twee jaar, heb ik daar niets meer gepost en sowieso lijkt dat forum rustiger te worden.

Het is een prima seizoen, maar ik had net zoals velen meer van het land willen zien. Genoeg mooie plekken te vinden, lijkt mij. De veiling vond ik niet heel boeiend en nogal flauw dat Maaike en Nora er zo snel mogelijk uitgewerkt werden. Een veiling an sich vind ik niet erg, als hij maar goed in elkaar zit of een opdracht zoals vorig jaar in De Mol.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Daarbij ben ik voor een mogelijk nadeel bij hoog bieden, maakt een opdracht direct gelaagder en meer psychologisch.

Ik snap dat er veel geknipt moet worden in de montage, want anders is alles te achterhalen, maar sommige knippen zijn raar en doen een opdracht of de onderlinge sfeer volledig teniet en dat is jammer.

Offline hrvdg7

• Forumlid
« Reactie #309 Gepost op: 18-02-2025, 13:13:37 »
Ik volg widm al 25 jaar. Met onbekende Nederlanders was het veel spannender en avontuurlijker. De laatste jaren is het veel minder geworden doordat de bn-ers zich willen profileren voor hun carrière en bekendheid. Het gaat allang niet meer om de pot te spekken. Het gaat hun om er zo lang mogelijk in te blijven voor bekendheid. Dit gaat ten koste van het spel waar het ooit voor bedoeld was.

Wat mij betreft terug naar onbekende Nederlanders.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #310 Gepost op: 18-02-2025, 13:25:27 »
Terug naar de kern?  Is dat de kern die wij als molloten willen zien , dan zeg ik al dat gaan ze nooit doen want dan haakt een groot deel van het zaterdagavond publiek af .

Misschien... Maar aan de andere kant: het lukt De Mol ook prima. En ook met onbekende deelnemers.
De Oman-editie heb ik helaas gemist, maar volgens mij was deze reeks toch ook succesvol met onbekende Nederlanders.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #311 Gepost op: 18-02-2025, 13:26:23 »
De Oman-editie heb ik helaas gemist, maar volgens mij was deze reeks toch ook succesvol met onbekende Nederlanders.

Zeker kijken, heel verfrissend! ::ok::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #312 Gepost op: 18-02-2025, 14:18:54 »
Zelf vind ik het met BNers leuk omdat je ze op een andere manier leert kennen. Kan ook erg van opinie wisselen na BNers in WIDM gezien te hebben.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #313 Gepost op: 18-02-2025, 14:24:18 »
Het laatste WIDM seizoen waar ik echt onverdeeld enthousiast over was, was in 2018. Deels for het prachtige land Georgië, deels door een aantal prima opdrachten maar meest van al door de geniale mol. Dat maakt of breekt een seizoen uiteindelijk toch, des te meer wanneer de opdrachten eendimensionaal en oninteressant zijn. WIDM is allang niet meer dat spannende avonturenprogramma van vroeger. Menigeen hier roemt de cameravoering en plaatjes van het moderne WIDM, maar ik vind dat smoezelige reizigersdagboek camrecorder format van vroegere seizoenen charmanter en minder geregisseerd en gelikt overkomen.  (The Motorcycle Diaries ipv Storytelling series). Dat gaat natuurrijk niet meer terugkomen vandaag de dag. Maar zorg dan in ieder geval dat het allemaal wat minder over-geregisseerd overkomt. Enfin, das war einmal.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #314 Gepost op: 18-02-2025, 14:29:28 »
Zeker kijken, heel verfrissend! ::ok::

Ga ik zeker een keer doen.  ;)
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

« Reactie #315 Gepost op: 18-02-2025, 16:39:34 »
Vind het wel erg dat een nieuwe regisseur gelijk 3 reeksen binnen korte tijd heeft moeten maken, knap, maar hopelijk wordt de kwaliteit nog beter (want eerlijk, de opdrachten zijn al iets beter dan afgelopen seizoenen, met de extra lagen in sommige opdrachten) met een jaarlijkse reeks weer (of al in de jubileum editie)!

Vond het wel erg (slecht) hilarisch dat er zo'n tof drone shot was die inzoomde op Rik op het vliegveld en er dan toch weer eens gezegd moest worden dat Rik er weer stond  ::rofl:: tja.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #316 Gepost op: 18-02-2025, 19:10:51 »
Vond het wel erg (slecht) hilarisch dat er zo'n tof drone shot was die inzoomde op Rik op het vliegveld en er dan toch weer eens gezegd moest worden dat Rik er weer stond  ::rofl:: tja.

Als het voor de kijker dan toch niet meer om het vinden van de mol gaat moeten ze het programma misschien maar zo noemen.. 'En daar stond Rik'.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #317 Gepost op: 18-02-2025, 23:55:49 »
Als je er goed over nadenkt is het eigenlijk een zwaktebod. Kennelijk wil je met zo'n drone shot overbrengen dat daar in die machtige omgeving, Rik ineens stond. Maar kennelijk konden de beelden dat gevoel niet goed overbrengen. Daarom moest er een biecht tussen worden geplakt om dat gevoel dat Rik daar zomaar ineens stond aan ons duidelijk te maken. Ik kan er geen andere verklaring voor vinden.

Dat ze biechten gebruiken tijdens de uitvoering van een opdracht zou ik nog wel kunnen begrijpen, als er stukken moeten worden weggeknipt om verdachte acties van de mol te verhullen, dan wel verdachte acties van kandidaten te suggereren, om ons op het verkeerde been te zetten. Zonder tussenshot van een biecht zou zo'n knip vreemd over kunnen komen. Ook hier kan ik geen andere reden bedenken voor zo'n storende biecht.

Zelf denk ik dat er te weinig wordt gedaan met het geluid. Als je de beelden ondersteunt met de juiste audio, dan heb je die biechten niet nodig om het imposant te maken. Kijk en luister bijvoorbeeld maar eens naar 'Once upon a time in the west' om te zien hoe je dat doet.
Onze zuiderburen beheersen dit combineren van beeld en geluid naar mijn mening vele malen beter.

Offline Mvnl

• Forumlid
« Reactie #318 Gepost op: 19-02-2025, 07:01:04 »
Ik denk (ook zelf als editor gewerkt hebbend) dat de biechten soms wel noodzakelijk 'bindmiddel' zijn tussen de opdrachtbeelden. Aangezien die niet geregisseerd en vaak chaotisch zijn heb je wel iets nodig om er een soort van narratief in te brengen. Denk dat de vlaamse variant hiervoor wat meer voice-over van Gilles inzet? Of gewoon betere biechten heeft.

Offline Doctor WidM?

• Forumlid
  • What?!
« Reactie #319 Gepost op: 19-02-2025, 09:15:33 »
Waar de Nederlanders structuur in een chaotische opdracht proberen aan te brengen met soms warrige biechten, proberen de Belgen met kaartjes en voice-overs te laten zien wat er daadwerkelijk gebeurd is in zo'n opdracht. (Zo ervaar ik het tenminste.)