Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 64757 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #180 Gepost op: 9-02-2025, 10:17:23 »
Ik dacht bij de introductie van de stiekeme foto even 'wauw, we krijgen een dubbele laag'. Helaas werd met het interessante uitgangspunt (die stiekeme foto) vervolgens niets wezenlijks gedaan. De opdracht was simpel met weinig mol mogelijkheden. (En deelnemers de toerist laten uitgangen, is voor het spel zonde van de zendtijd.)

Ik dacht ook 'Heuj, er komt iets spannends'. Vervolgens zien we 3 teams over een grasveld sjokken en gebeurt er geen zak.

Offline JensXIII

• Forumlid
« Reactie #181 Gepost op: 9-02-2025, 10:21:08 »
Zonde dat ze -waarschijnlijk door de hitte- geen intensieve opdrachten hebben gedaan, vanaf volgend jaar deze landen vermijden.

Of in een tijd van het jaar gaan waarin deze intensieve opdrachten wat meer verantwoord zijn. Alleen moet het wel in de eerste tien weken van het jaar worden uitgezonden... wat dat betreft is de periode maart-mei van de Vlaamse editie veel handiger

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #182 Gepost op: 9-02-2025, 10:49:38 »
Ik dacht ook 'Heuj, er komt iets spannends'. Vervolgens zien we 3 teams over een grasveld sjokken en gebeurt er geen zak.

En dat had ik dus bij de massage. Iedereen krijgt een spa dagje cadeau. En het enige wat gebeurt de mol legt een brief neer voor Sam en Roos? Saai. Als je dan toch graag leentjebuur speelt bij De Vlaamse mol. Had dit de start gegeven voor een karaoke mix. Laat kandidaten toonzuiver nummers ten gehore brengen terwijl ze hardhandig gemasseerd worden. Laat anderen raden welk nummer er gezongen word. Bij elke valse noot geen geld in de pot.

Want ik ben er niet op tegen dat opdrachten 1 op 1 terugkomen. Beter goed gejat dan slecht bedacht. En de hitte rondom Angor Wat zal wss een zoek de fotograaf als back up opdracht gegeven hebben. Ik mis nog een psychologische opdracht (laat de groep kibbelen over een vrijstelling. Maar degene die de vrijstelling pakt komt niet los van boeien / ketting) Of een daredevil. Voor mij part een tweede 'ik ga een loop in'  ;D En anders parachute springen en landen in het juiste vak.

In elk geval iets om het gezapige te doorbreken. De meeste opdrachten kunnen ook in Nederland gespeeld worden en dan is Cambodja meer decor dan decor en thema in 1 te zijn.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #183 Gepost op: 9-02-2025, 14:52:28 »
Ja, waar blijft het bungee jumpen, zwemmen met krokodillen en spookrijden tijdens het spitsuur?    ;) :D

Maar weer serieus: dat kwisje was er weer eentje in de categorie 'jenga spelen'. Kan net zo goed in een schuur ergens in Noord-Holland.
Als er toch bezuinigd moet worden, is dit misschien alvast de opmaat?

Ik snap je helemaal.  ::jaja:: De uitdaging en variatie in de opdrachten ontbreekt wel.

Of in een tijd van het jaar gaan waarin deze intensieve opdrachten wat meer verantwoord zijn. Alleen moet het wel in de eerste tien weken van het jaar worden uitgezonden... wat dat betreft is de periode maart-mei van de Vlaamse editie veel handiger

Die mogelijkheid, om in een andere tijd van het jaar te gaan, hadden de makers dit jaar bij uitstek omdat ze twee seizoenen maken. De opnames voor het jubileumseizoen (weet niet precies wanneer dat opgenomen is) hadden zich qua tijd/temperatuur meer mogelijkheden geboden als het gaan om de intensiviteit van de opdrachten. Was dus in die periode naar Cambodja afgereisd. Misschien hadden we dan nu meer uitdagende opdrachten gezien in een ander mooi land.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #184 Gepost op: 9-02-2025, 14:58:29 »
We weten natuurlijk niet wat wel en niet mag in Cambodja. Misschien wilden ze geen mensen die uit vliegtuigen springen. En er wordt fors bezuinigd op de NPO. Er zijn toch twee seizoenen gemaakt voor dit jaar, de kosten zullen wat gedrukt moeten worden?

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #185 Gepost op: 9-02-2025, 16:21:27 »
Als je een beetje bezuinigt op de vijfsterrenparadijzen kun je prima het bungeejumpen betalen hoor ;)

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #186 Gepost op: 9-02-2025, 16:54:02 »
Dat dus! Ik had Stijn wel eens aan elastiek willen zien bungelen.    >:D  ;)
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #187 Gepost op: 9-02-2025, 17:31:04 »
Bezuinigingen mogen nooit reden zijn voor tamme simpele opdrachten. Zolang de makers ervoor kiezen om iedereen (inclusief de afvallers, wat ik nog steeds bizar vind als je het hebt over publiek geld) voor 3,5 week over te vliegen naar Cambodja en te huisvesten in chique hotels is er dus geld genoeg. Anders hadden ze wel voor een goedkoper land of goedkopere accommodatie gekozen. Vanuit de Vlaamse versie weten we dat je net zo goed fantastische seizoenen kunt maken op minder exotische locaties. Nu spelen ze (ja op fantastisch mooie locaties!) opdrachten die ze ook bij mij in de huiskamer hadden kunnen spelen. Tot nu toe zijn de opdrachten die echt alleen in Cambodja hadden kunnen worden gespeeld op één hand te tellen: feestje voor de mol (onderdelen hiervan, zoals het rijden in de tuktuks en het eten van een vogelspin), de zilveren greep (door de marktlocatie), ijsvrij (het maken van schaafijs, niet het snakes en laddersonderdeel) en onhandige gebaren. Dit jaar mis ik trouwens nog meer dan voorgaande jaren informatie over de omgeving, cultuur en geschiedenis. Ja, we zien Angkor Wat, maar het is meer een toeristisch tripje dan dat ik daadwerkelijk wat nieuws leer over de locatie. Misschien komt dat ook door het ontbreken van een podcast?

Offline Fedde

• Forumlid
« Reactie #188 Gepost op: 9-02-2025, 17:43:13 »
We weten natuurlijk niet wat wel en niet mag in Cambodja. Misschien wilden ze geen mensen die uit vliegtuigen springen. En er wordt fors bezuinigd op de NPO. Er zijn toch twee seizoenen gemaakt voor dit jaar, de kosten zullen wat gedrukt moeten worden?

Je zou dan toch verwachten dat ze eerst onderzoeken wat mogelijk is in een land en overwegen of dat past bij de spelideeën die er zijn. Vervolgens wordt de definitieve keuze voor een land gemaakt.

Ik kan me niet voorstellen dat de bezuinigingen terug te zien zijn in die vorm van opdrachten die de kandidaten moeten doen. Dan zal er in de toekomst voor minder verre (of dure) bestemmingen gekozen worden en afvallers wellicht toch elders huisvesten (of zoals vroeger op de eerste vlucht terug).

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #189 Gepost op: 9-02-2025, 17:45:41 »
Dat ze niet meer naar huis worden gevlogen zodra ze zijn afgevallen hebben we wel een beetje aan onszelf te danken, als ze dat niet doen is binnen no time bekend wie in welke aflevering afviel.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #190 Gepost op: 9-02-2025, 17:52:17 »
Bezuinigingen mogen nooit reden zijn voor tamme simpele opdrachten. Zolang de makers ervoor kiezen om iedereen (inclusief de afvallers, wat ik nog steeds bizar vind als je het hebt over publiek geld) voor 3,5 week over te vliegen naar Cambodja en te huisvesten in chique hotels is er dus geld genoeg. Anders hadden ze wel voor een goedkoper land of goedkopere accommodatie gekozen. Vanuit de Vlaamse versie weten we dat je net zo goed fantastische seizoenen kunt maken op minder exotische locaties. Nu spelen ze (ja op fantastisch mooie locaties!) opdrachten die ze ook bij mij in de huiskamer hadden kunnen spelen. Tot nu toe zijn de opdrachten die echt alleen in Cambodja hadden kunnen worden gespeeld op één hand te tellen: feestje voor de mol (onderdelen hiervan, zoals het rijden in de tuktuks en het eten van een vogelspin), de zilveren greep (door de marktlocatie), ijsvrij (het maken van schaafijs, niet het snakes en laddersonderdeel) en onhandige gebaren. Dit jaar mis ik trouwens nog meer dan voorgaande jaren informatie over de omgeving, cultuur en geschiedenis. Ja, we zien Angkor Wat, maar het is meer een toeristisch tripje dan dat ik daadwerkelijk wat nieuws leer over de locatie. Misschien komt dat ook door het ontbreken van een podcast?

Klopt hoor. Al zitten ze op de Galapagos eilanden, zolang we eendimensionale opdrachten van het kaliber ezeltje-prik blijven krijgen, maakt het niets uit. Bij de zuiderburen moesten ze noodgedwongen naar Duitsland afbuigen tot shock en horror van de meesten, en we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt: een van de beste Mol seizoenen ooit gemaakt.

Gooi die BN'ers nu eens in een serieuze bootcamp met een tweeledige opdracht, voor de nodige spanning. Zet die deelnemers nu eens op scherp tegenover elkaar door ze desnoods vast te ketenen en voor eigengewin te laten gaan ten overstaan van alle anderen die erdoor benadeeld worden. Er is geen enkele reden om niet zelf een bunkerproef te spelen, waarbij beide teams niet op een rode knop mogen drukken, maar met elkaar in contact staan middels telefoon. Al dat soort opdrachten creëeren psychologisch drama en maakt zo'n groep ook veel interessanter. Maar nee, bij ons staat gezelligheid en een mooie PR gelegenheid voor de BN'ers bovenaan de lijst.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #191 Gepost op: 10-02-2025, 10:32:12 »
Vorig jaar werden veel deelnemers ziek, het was zelfs de reden dat we Rian Gerritsen een aflevering amper zagen omdat ze elke tien minuten op een toilet zat. Vind het niet zo vreemd dat ze goede accommodaties voor de kandidaten verzorgen (en er zat toch nog een muis bij Roos en Nora op de kamer).

Het afvallershotel vind ik nog steeds een goed idee. Zo is moeilijker te zien wie er afgevallen zijn, hoeven kandidaten zich niet twee weken onder de vensterbank te verbergen en kan iedereen samen even landen na een mentaal intensief spel.

Maar goed, ik stoor me er niet zo aan dat we geen mensen uit vliegtuigen zien springen of zich een hitteberoerte zien rennen.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #192 Gepost op: 10-02-2025, 13:47:39 »
Als je bij 40 graden geen leuke opdrachten kan opnemen, ga dan niet naar dat soort landen.

Als je binnen je amusementsprogramma geen kansen ziet om de mensenrechtensituatie te benoemen, ga dan niet naar dat soort landen.

Ik zeg het nog maar eens: hoe ver je van huis bent zegt niets over de kwaliteit van een seizoen. Ondanks dat Angkor Wat een prachtige locatie is en ondanks dat het altijd leuk is om naar WIDM-klassiekers te kijken, zorgden de spellen voor weinig vuurwerk. Het begint in de eerste plaats bij goede opdrachten. Met de juiste ideeën kun je een geweldig seizoen opnemen in de Moezelstreek of in Maastricht.
...óf niet!

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #193 Gepost op: 10-02-2025, 14:10:07 »
Of in de winter in Portugal ::hypocriet::

Ik ben zelf overigens nog steeds dik tevreden met dit seizoen, zeker ten opzichte van de afgelopen jaren! Enige kritiekpunten die ik heb had ik eerder ook al, dus ze mogen van mij lekker door blijven experimenteren ::ok::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #194 Gepost op: 10-02-2025, 14:38:30 »
Als je bij 40 graden geen leuke opdrachten kan opnemen, ga dan niet naar dat soort landen.

Als je binnen je amusementsprogramma geen kansen ziet om de mensenrechtensituatie te benoemen, ga dan niet naar dat soort landen.

Ik zeg het nog maar eens: hoe ver je van huis bent zegt niets over de kwaliteit van een seizoen. Ondanks dat Angkor Wat een prachtige locatie is en ondanks dat het altijd leuk is om naar WIDM-klassiekers te kijken, zorgden de spellen voor weinig vuurwerk. Het begint in de eerste plaats bij goede opdrachten. Met de juiste ideeën kun je een geweldig seizoen opnemen in de Moezelstreek of in Maastricht.

In Maastricht zodat iedereen een eind weg kan klagen dat ze natuurlijk overal herkend worden en alle informatie op straat ligt. Werd nu al over geklaagd ivm het komende seizoen in Portugal.

Ik weet niet of het een geldkwestie is, ik vroeg het me af. Wat mij stoort is hoe er over BNers gepraat wordt. Alsof het een stel sukkels en eikels zijn. Ze getraineerd en psychisch gefileerd zouden moeten worden voor ons aller amusement. Waarbij sommigen alles tegelijk lijken te willen en de ene uitzending nog spectaculairder moet zijn dan de andere. Kritiek is prima maar het hoeft toch niet te verzanden in lullig doen over de deelnemers?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #195 Gepost op: 10-02-2025, 14:48:56 »
In Maastricht zodat iedereen een eind weg kan klagen dat ze natuurlijk overal herkend worden en alle informatie op straat ligt. Werd nu al over geklaagd ivm het komende seizoen in Portugal.
Het was een verwijzing naar Wie is de Mol? Junior 2014, wat mij betreft nog steeds één van de leukste reeksen ooit gemaakt. Dat lag trouwens ook zeker aan de deelnemers: jonge, fanatieke mensen die het spel soms hard durfden spelen. Het enthousiasme spatte ervan af! Van deze serie was overigens niets voortijdig uitgelekt.

Of in de winter in Portugal ::hypocriet::
Inderdaad, ik kijk erg uit naar dat seizoen! ::bravo:: Renaissance vond ik ook een van de leukste series van de afgelopen jaren, dus ik heb goede hoop ::jaja::
...óf niet!

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #196 Gepost op: 10-02-2025, 14:52:32 »

Was daar maar een soort oplossing voor in de vorm van - ik noem maar iets geks - onbekende Nederlanders.

Ik weet niet of het een geldkwestie is, ik vroeg het me af. Wat mij stoort is hoe er over BNers gepraat wordt. Alsof het een stel sukkels en eikels zijn. Ze getraineerd en psychisch gefileerd zouden moeten worden voor ons aller amusement. Waarbij sommigen alles tegelijk lijken te willen en de ene uitzending nog spectaculairder moet zijn dan de andere. Kritiek is prima maar het hoeft toch niet te verzanden in lullig doen over de deelnemers?

Nu doe je alsof de verzoeken voor wat pittigere opdrachten en minder luxe hotels compleet onredelijk zijn. Dat is hoe het spel al was, hè? Voordat het écht een luxe schoolreisje werd.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #197 Gepost op: 10-02-2025, 15:24:32 »
Het was een verwijzing naar Wie is de Mol? Junior 2014, wat mij betreft nog steeds één van de leukste reeksen ooit gemaakt. Dat lag trouwens ook zeker aan de deelnemers: jonge, fanatieke mensen die het spel soms hard durfden spelen. Het enthousiasme spatte ervan af! Van deze serie was overigens niets voortijdig uitgelekt.
Inderdaad, ik kijk erg uit naar dat seizoen! ::bravo:: Renaissance vond ik ook een van de leukste series van de afgelopen jaren, dus ik heb goede hoop ::jaja::

Die WIDM junior heb ik niet gezien. Vond Renaissance ook een geweldig seizoen. Met een geweldige mol.

Was daar maar een soort oplossing voor in de vorm van - ik noem maar iets geks - onbekende Nederlanders.

Je mag dat sarcasme gerust achterwege laten hoor. Ik ben slechts kijker van het programma.

Nu doe je alsof de verzoeken voor wat pittigere opdrachten en minder luxe hotels compleet onredelijk zijn. Dat is hoe het spel al was, hè? Voordat het écht een luxe schoolreisje werd.

Een bootcamp, vastketenen, psychisch drama creëren, direct op het vliegtuig naar huis gaat niet over 'wat pittigere opdrachten'. En ook al wil je dat, hoef je hety niet zo lullig te brengen alsof de BNers een stel verwende sukkels zijn die geen 3 meter zouden willen lopen.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #198 Gepost op: 10-02-2025, 15:29:16 »
Een bootcamp, vastketenen, psychisch drama creëren, direct op het vliegtuig naar huis gaat niet over 'wat pittigere opdrachten'.
Nu doe je weer alsof het compleet absurde voorstellen zijn. Dit zijn dingen die gewoon in de Nederlandse en Belgische mol hebben gezeten.

Citaat
... alsof de BNers een stel verwende sukkels zijn die geen 3 meter zouden willen lopen.
Een beetje wel, eerlijk gezegd? Ik herinner me wel wat seizoenen waar ze echt met de grootste tegenzin de opdrachten aan het voltooien waren die wat meer moeite kostten. Ik snap misschien dan ook wel dat de makers dat maar niet meer doen...

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #199 Gepost op: 10-02-2025, 15:39:38 »
Nu doe je weer alsof het compleet absurde voorstellen zijn. Dit zijn dingen die gewoon in de Nederlandse en Belgische mol hebben gezeten.

De manier waarop het gebracht wordt, vind ik persoonlijk nogal akelig klinken.

Een beetje wel, eerlijk gezegd? Ik herinner me wel wat seizoenen waar ze echt met de grootste tegenzin de opdrachten aan het voltooien waren die wat meer moeite kostten. Ik snap misschien dan ook wel dat de makers dat maar niet meer doen...

We hebben geen flauw idee waarom de makers niet voor erg inspannende opdrachten hebben gekozen. En projecteert wat je eerder gezien meent te hebben, op deze tien BNers. Ik begrijp niet waar dat voor nodig is.