Mijn evaluatie van het seizoen is:
Makers, kap nou eens een keer met die achterlijke biedingen.*
Ik zit serieus te overwegen te stoppen met kijken. Wat ik ook weer echt jammer zou vinden, want de rest is gewoon echt best wel prima.
Nu ik de aandacht heb, ga ik nu uitleggen waarom dit soort grappen mijn kijkplezier echt volledig bederven.
Het spel heet 'wie is de mol'. Wat is de rol van de mol? Zorgen voor een zo laag mogelijke pot. Dus wie is dan de mol? Iedereen! blijkt uit zo'n opdracht. En als iedereen de mol is, wat is het format dan nog?
Met zulke opdrachten kan het me ook eigenlijk geen ene moer meer schelen wie die hele mol is, want het format doet er gewoon niet meer toe. Het programma is nu '10 bekende mensen doen spelletjes in een ver land' en that's it. Er is nog een soort zweem van mysterie omdat er dan één iemand ies aangewezen die een soort van andere rol aangemeten krijgt, als bonus nooit naar huis hoeft en als gimmick de juiste antwoorden op de test bepaalt waarmee de anderen pseudorandom naar huis gestuurd worden, maar die ene persoon doet niet per se iets heel anders dan die andere 9. Dus wat is dan nog het format???
Is een serieuze vraag. Die hele pot interesseert niemand nog ene jota, en zonder pot is er geen 'wie is de mol' meer.
Wat ik wil zien is kandidaten die hun best doen om geld te verdienen, en een mol die dat in het geniep tegenwerkt. Dát (plus wat details over testen en zo) is wat WidM is. Die ene zin is het basisformat. Als die zin niet meer opgaat, is je format failliet. En ja: dat een kandidaat een keer tegenwerkt voor verdenkingen of andere psyhologische reden: sure. Dat hoort bij het leugen-en-bedrogspel dat óók bij WidM is gaan horen. Maar een opdracht die doelbewust zó is opgezet dat iedereen het gemeenschappelijk zuurverdiende geld in 1 veeg gratis kan weggeven? Ja sorry: wie zo'n opdracht bedenkt, snapt wat mij betreft gewoon dit spel niet. Dan werk je in de hand dat de kandidaten denken: ja wat doe ik hier dan nog, als ons geld ons gewoon weer afgepakt kan worden?
Als zelfs een nieuwe regisseur dit niet kan verhelpen en vervalt in dit soort destructieve gewoontes, dan moet je wat mij betreft stoppen met je programma.
Dus: Wie is de Mol (*1999 †2025)?
(Gebeurt niet, want het wordt door tienduizendmiljoenmiljard mensen bekeken. Dat is het rare. Blijkbaar werkt dit...)
En het allerstomste vind ik nog wel:
Heel die opdracht had gewoon totaal superdeprima gewerkt zonder die hele bieding. Je had precies hetzelfde spel kunnen doen, zonder 1 euro te verspelen, en het was precies even spannend. WAAROM ZIT DIE BIEDING DAAR? Dat snap ik gewoon ECHT NIET. Sterker nog: de opdracht was volgens mij gewoon béter geweest als de opdracht was geweest: als de mol de vrijstelling wint, gaat er 2000 euro af, en als een kandidaat hem wint, komt er 2000 euro bij. (en dan de opdracht in aflevering 10 verrekenen).
Dus echt: ik snap het niet meer. Als ik in 10 minuten een verbetering aan de opdracht kan bedenken, dan kunnen 40 makers dat ook in 6 maanden. Dat het niet gebeurt, betekent dat ze het niet willen. Dus dan willen de makers blijkbaar iets anders dan ik. En ja, dan ga ik me afvragen of ik nog wel moet kijken.
* @moderators: opmaak niet weghalen s.v.p. Wat mij betreft is het gerechtvaardigd, want dit is mijn oprechte evaluatie.