Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 59849 keer)

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #240 Gepost op: 16-02-2025, 13:43:45 »
Ik denk dat het seizoen voor de casual viewer best vermakelijk is. Het is lastig een mol te hebben die de molloten allemaal op het verkeerde been zet zonder daarbij achteraf het gevoel te geven dat (a) alles weggemonteerd was of (b) de mol nauwelijks iets gedaan heeft. Alleen Jan komt bij me op als een mol die dat voor elkaar kreeg, zowel voor de kandidaten, de gemiddelde kijker en ons molloten.

Je zou altijd verwachten dat met mogelijke sabotages en afleiding van verdenkingen/afvallers obv de beelden je de mol gedurende het seizoen in het vizier zou krijgen. Objectief heeft Stijn net als Jurre het goed gedaan: veel gesaboteerd met nauwelijks verdenkingen. Maar voor ons molloten was het niet al te moeilijk.

Ik had het graag ook anders gezien. Het liefst heb ik een geweldige mol die door kandidaten en ons pas op het laatste moment ontdekt wordt na weken van grote onzekerheid - terwijl je na afloop het gevoel hebt dat je het eigenlijk veel eerder had moeten zien. Maar ik weet niet helemaal hoe je het programma en de montage zo opzet dat dat lukt.

Tenzij je alleen om ons te trollen, de montage zo aanpakt dat je één andere finalist uit de wind houdt zoals ze vaak bij de mol doen. Ik zou dat fantastisch vinden, maar dat werkt ook maar één keer.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #241 Gepost op: 16-02-2025, 13:45:07 »
Ja. Maar wie bepaalt en stuurt dit? Dan zal Moltalk in de regie toch mensen hebben zitten die die knoppen besturen, en heb je in feite met een verlengprogramma van WIDM te maken?
Ik denk dat het niet te voorkomen is dat er mensen bij betrokken zijn die meer weten, wat beter kan is dat de verdenkingen verdeeld worden gebracht, over iedereen zijn er verdachte dingen te melden, doe dat dan ook. En daar hoort ook bij dat er ex-deelnemers worden uitgenodigd die een verschillende mol hebben.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 13:47:37 door Run »

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #242 Gepost op: 16-02-2025, 14:03:11 »
Tenzij je alleen om ons te trollen, de montage zo aanpakt dat je één andere finalist uit de wind houdt zoals ze vaak bij de mol doen.
Ik vond het een beetje die kant op gaan met Nora. Die werd wel erg uit de wind gehouden, mysterieus. Ik had er steeds vraagtekens bij. Maar ja, zij is wel ZO'N enorm eerlijk persoon dat ze gewoon gestreept moest worden. Puur qua edit, dan ja, had ze wel die montage.
De Blondine is de Mol :)

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #243 Gepost op: 16-02-2025, 15:00:57 »
Volgens mij ben ik de enige die de pot leegtrekken niet zo erg vind.. het is immers mijn belastinggeld.
Ze moeten er alleen niet van maken dat de mol zo goed is dankzij de lage pot

Ik vond het seizoen goed beginnen maar de laatste afleveringen echt een dalende lijn. We zien idd niks van het prachtige land in de opdrachten terug en vele spoilers naar afvallers.

De groep vind ik redelijk ok. Jammer dat Sam eruit is.. had nog wel een vechtpartijtje willen zien  ;D

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #244 Gepost op: 16-02-2025, 16:16:05 »
De groep vind ik redelijk ok. Jammer dat Sam eruit is.. had nog wel een vechtpartijtje willen zien  ;D

Had ook graag willen zien dat Teun ver was gekomen fanatieke kandidaat dus moeilijker voor de mol, ik hoop dat hij bij het jubileumseizoen nog terugkomt.

Offline Sophiee

• Forumlid
« Reactie #245 Gepost op: 16-02-2025, 19:17:35 »
Ik snap dat je bij zo'n veiling de pot leeg trekt. Daarom vind ik het teleurstellend dat er een veiling kwam..

Als het zo doorgaat dan moet de winnaar volgend seizoen geld inleveren. Misschien geeft dat de kandidaten dan wel een keertje motivatie om voor de pot te gaan.  ;D
Lurker sinds 2007

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #246 Gepost op: 16-02-2025, 20:07:23 »
Ik kon gisteren niet live kijken, maar ik heb niets gemist geloof ik. De pot deed er geen ene reet toe, en daarmee de vraag Wie is de Mol? ook niet.

Ik zag twee leuke ideeën, slecht uitgevoerd. Lasergamen en koffers uitzoeken: leuke mix. Chaos en sabotages buiten beeld? Drie keer niks.
Kandidaten die een grote prijs kunnen verdienen door elkaars leugens te ontmaskeren: spannend spel. Kandidaten de halve pot laten bieden zonder dat dit ook maar enige relevantie heeft voor het spel? Wat een shitshow.

Plausibele complottheorie: Stijn moet en zal de beste Mol ooit worden. En dat is natuurlijk 100% te meten aan de stand van de pot. Waarom worden anders precies de twee kandidaten die het minst bieden door Rik voor het blok gezet waardoor ze minder kans maken om door te gaan? Maaike met haar nobele 1000 euro zelfs twee keer - onbegrijpelijk en oneerlijk. 'Iemand probeert je uit het spel te werken...'
...óf niet!

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #247 Gepost op: 16-02-2025, 20:09:31 »
Heel teleurstellend dat de makers weer zo’n veilingopdracht met onbeperkt bieden erin doen. Het is gewoon disrespect naar je mol en de kandidaten. Het hele seizoen zwoegen om geld in of uit  de pot te krijgen. En dan nu dit. Het geld doet er al weinig toe in WIDM tov De Mol maar dit slaat alles.

Nooit meer doen aub.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #248 Gepost op: 16-02-2025, 20:16:28 »
Als ze zeg maar een paar duizend euro per opdracht konden verdienen, dan was het niet zo erg als er ook een keer 5000 uit ging. Maar met opdrachten zoals met die ijsjes waar je normaal gesproken een paar stuivers per ijsje kon verdienen of die alles of niets opdrachten die van tevoren zijn gedoemd om te mislukken, dan is zo'n veiling belachelijk.
Bij de Belgische WIDM werd er zelfs in minimaal 2 seizoenen € 10000 uit de pot gehaald maar daar was de pot aan het einde nog een stuk hoger dan gemiddeld bij de Nederlandse versie. Daar kunnen ze per aflevering meestal wel zo'n €6000 verdienen.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #249 Gepost op: 16-02-2025, 20:33:10 »
I.p.v. erover klagen kun je het ook gewoon accepteren dat bij BN’ers in WIDM, het geld er weinig toe doet. En gewoon genieten van het programma.
Het enige verbeterpuntje wat mij betreft is ietsjepietsje duidelijker filmen wat er gebeurt bij chaotische opdrachten.

En wat betreft het bieden voor een vrijstelling, als je Stijn als mol hebt is er inderdaad weinig inhoud aan het spel, maar Nora of Maaike, dan wordt het opeens heel anders. Nora is het niet dus dan moet Maaike de mol zijn.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 20:36:20 door Run »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #250 Gepost op: 16-02-2025, 20:36:26 »
I.p.v. erover klagen kun je het ook gewoon accepteren dat bij BN’ers in WIDM, het geld er weinig toe doet. En gewoon genieten van het programma.
Het enige verbeterpuntje wat mij betreft is ietsjepietsje duidelijker filmen wat er gebeurt bij chaotische opdrachten.

Ik denk niet dat je begrijpt wat een forum precies is. En een evaluatietopic al helemaal niet, haha.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #251 Gepost op: 16-02-2025, 20:40:44 »
Ik vind dit een super leuke groep :)
Naast dat ik Sam beetje irritant vond, vind ik de rest van de groep sinds begin heel leuk en daardoor geniet ik ook heel erg dit jaar merk ik.
Verder heb ik zelf altijd weinig kritiek en dit heb ik dit jaar ook niet echt. Leuke opdrachten, maar ze hadden wel meer verschillende locaties mogen hebbben in Combodja, maar misschien kon dit niet.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 20:44:01 door Mol1991 »

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #252 Gepost op: 16-02-2025, 20:43:00 »
Mijn evaluatie van het seizoen is:

Makers, kap nou eens een keer met die achterlijke biedingen.*

Ik zit serieus te overwegen te stoppen met kijken. Wat ik ook weer echt jammer zou vinden, want de rest is gewoon echt best wel prima.

Nu ik de aandacht heb, ga ik nu uitleggen waarom dit soort grappen mijn kijkplezier echt volledig bederven.

Het spel heet 'wie is de mol'. Wat is de rol van de mol? Zorgen voor een zo laag mogelijke pot. Dus wie is dan de mol? Iedereen! blijkt uit zo'n opdracht. En als iedereen de mol is, wat is het format dan nog?

Met zulke opdrachten kan het me ook eigenlijk geen ene moer meer schelen wie die hele mol is, want het format doet er gewoon niet meer toe. Het programma is nu '10 bekende mensen doen spelletjes in een ver land' en that's it. Er is nog een soort zweem van mysterie omdat er dan één iemand ies aangewezen die een soort van andere rol aangemeten krijgt, als bonus nooit naar huis hoeft en als gimmick de juiste antwoorden op de test bepaalt waarmee de anderen pseudorandom naar huis gestuurd worden, maar die ene persoon doet niet per se iets heel anders dan die andere 9. Dus wat is dan nog het format???

Is een serieuze vraag. Die hele pot interesseert niemand nog ene jota, en zonder pot is er geen 'wie is de mol' meer.

Wat ik wil zien is kandidaten die hun best doen om geld te verdienen, en een mol die dat in het geniep tegenwerkt. Dát (plus wat details over testen en zo) is wat WidM is. Die ene zin is het basisformat. Als die zin niet meer opgaat, is je format failliet. En ja: dat een kandidaat een keer tegenwerkt voor verdenkingen of andere psyhologische reden: sure. Dat hoort bij het leugen-en-bedrogspel dat óók bij WidM is gaan horen. Maar een opdracht die doelbewust zó is opgezet dat iedereen het gemeenschappelijk zuurverdiende geld in 1 veeg gratis kan weggeven? Ja sorry: wie zo'n opdracht bedenkt, snapt wat mij betreft gewoon dit spel niet. Dan werk je in de hand dat de kandidaten denken: ja wat doe ik hier dan nog, als ons geld ons gewoon weer afgepakt kan worden?

Als zelfs een nieuwe regisseur dit niet kan verhelpen en vervalt in dit soort destructieve gewoontes, dan moet je wat mij betreft stoppen met je programma.

Dus: Wie is de Mol (*1999 †2025)?

(Gebeurt niet, want het wordt door tienduizendmiljoenmiljard mensen bekeken. Dat is het rare. Blijkbaar werkt dit...)

En het allerstomste vind ik nog wel:

Heel die opdracht had gewoon totaal superdeprima gewerkt zonder die hele bieding. Je had precies hetzelfde spel kunnen doen, zonder 1 euro te verspelen, en het was precies even spannend. WAAROM ZIT DIE BIEDING DAAR? Dat snap ik gewoon ECHT NIET. Sterker nog: de opdracht was volgens mij gewoon béter geweest als de opdracht was geweest: als de mol de vrijstelling wint, gaat er 2000 euro af, en als een kandidaat hem wint, komt er 2000 euro bij. (en dan de opdracht in aflevering 10 verrekenen).

Dus echt: ik snap het niet meer. Als ik in 10 minuten een verbetering aan de opdracht kan bedenken, dan kunnen 40 makers dat ook in 6 maanden. Dat het niet gebeurt, betekent dat ze het niet willen. Dus dan willen de makers blijkbaar iets anders dan ik. En ja, dan ga ik me afvragen of ik nog wel moet kijken.

* @moderators: opmaak niet weghalen s.v.p. Wat mij betreft is het gerechtvaardigd, want dit is mijn oprechte evaluatie.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2025, 21:14:38 door Pac, Reden: taalgebruik »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #253 Gepost op: 16-02-2025, 20:53:33 »
Van mij mogen die schreeuwletters snel weg want dat vind ik weer hartstikke irritant.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #254 Gepost op: 16-02-2025, 21:04:30 »
Wie is jullie?

Lekker laten staan idd. Leest makkelijker voor oudere ogen 🤓

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #255 Gepost op: 16-02-2025, 21:05:38 »
Ik had gehoopt op reacties over mijn verhaal, niet over de opmaak. :-\\
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #256 Gepost op: 16-02-2025, 21:12:28 »
'Jullie mogen allemaal een bod uitbrengen tussen 0 en 2500 euro. Twee voorwaarden: Het bod moet een heel getal zijn en eindigen op 0. Het bod moet uniek zijn, dus als jij en een medekandidaat beide 2500 euro bieden liggen jullie allebei uit het spel. Het laagste bod wint'.

Misschien met verschillende rondes (waarbij het hoogste bod steeds afvalt), tot je twee kandidaten overhoudt die een definitief bod mogen uitbrengen. Zoiets.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #257 Gepost op: 16-02-2025, 21:12:36 »
De leden van dit forum die problemen hebben met het gebruik van grote letters. Vinden die krantenkoppen ook irritant?
Ik dacht niet dat ik hier de krant aan het lezen was.

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #258 Gepost op: 16-02-2025, 21:12:59 »
De leden van dit forum die problemen hebben met het gebruik van grote letters. Vinden die krantenkoppen ook irritant?

Je spreekt in meervoud terwijl er maar 1 persoon op reageert was mn punt

Verder inhoudelijk helemaal eens hoor Erik met je post. 

Persoonlijk vind ik het niet erg als er een lage pot is maar de manier waarop is zeker zwak .. de hele afl was zwak

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #259 Gepost op: 16-02-2025, 21:13:33 »
Ik had gehoopt op reacties over mijn verhaal, niet over de opmaak. :-\\
Goed dat je jouw mening geeft Erik. En inderdaad wat mat maakt het uit hoe jij de opmaak van de tekst is jouw keuze.

Wel vervelend om te horen dat je om deze reden bijna met widm wil stoppen.
Opzich snap ik jou punt wel, want dan heb je als kandidaat net de pot redelijk gevuld en dan word het schaamteloos de pot weer leeg getrokken. En dan is ieder kandidaat ineens de mol in zo’n opdracht. Van mij mag deze soort opdrachten er wel uitgehaald worden of anders ingevuld worden.