Interview met Ray Klaassens:
‘Wie is de Mol-deelnemer Ray Klaassens (51) uit Helmond kan zwijgen: ‘Als het moet, misleid ik ook mijn eigen dochter’
HELMOND - Voor zijn werk bij de geheime inlichtingendienst moest geboren Helmonder Ray Klaassens in alle stilte op zoek naar zijn doelwit. Dat doet hij binnenkort ook in zijn jacht naar De Mol. Of? Of is hij degene die de geldpot in het populaire tv-programma doelbewust laag houdt?
De 51-jarige Klaassens heeft 22 jaar voor de Nederlandse overheid gewerkt, onder meer bij de Special Forces en bij de Geheime Inlichtingendienst. Tijdens laatstgenoemde baan kon Klaassens nooit vertellen naar wie hij op zoek was. Hij weet dus hoe het is om zijn mond te moeten houden.
,,Ik ben een betere jager dan de mol, denk ik”, vertelt hij. ,,Van de andere kant: Je moet ook weten hoe een mol reageert en denkt, en die kennis heb ik. Het enige verschil met mijn vorige werk is dat ik nu voortdurend iedereen in de gaten moest houden. Voorheen werkte ik altijd met een team waarin ik iedereen kon vertrouwen. Dat is in dit spel wel anders.”
Gezien zijn achtergrond is het dus niet onlogisch dat de redactie van het populaire tv-programma Wie is de Mol? bij de oud-Helmonder is uit gekomen. Samen met negen andere kandidaten is Klaassens vanaf zaterdag 28 december wekelijks op NPO1 te zien. Doel van de show: ontmaskeren wie alle spellen saboteert.
Klaassens is begin januari benaderd om mee te doen aan het programma. Hij staat steeds meer in de spotlights sinds zijn deelnames aan Kamp Van Koningsbrugge en No way back. Sinds die tijd krijgt hij geregeld uitnodigingen, maar slaat hij ook veel tv-aanbiedingen af.
,,Ik ben bijvoorbeeld benaderd voor Jachtseizoen van StukTV. Maar ik heb niet zo’n zin in een programma waar het om bewijsdrang draait. Het moet een leuk programma zijn waarin ik ook nog impact kan maken met een boodschap. Dan doe ik mee.”
Hij doelt onder meer op het land waar het 25e seizoen van de zoektocht naar de mol zich afspeelt: Cambodja. Klaassens is zeer geïnteresseerd in het land dat getroffen is door genocide en de burgeroorlog met Vietnam. ,,Die binnenlandse zuiveringen heb ik wel teruggezien in de mensen daar. We hebben mooie maar ook nare plekken bezocht. Ik laat dat tijdens de productie en spellen gewoon binnenkomen, daar is echt wel tijd voor.”
Klaassens heeft een maand vrij gepakt vanwege de opnames van Wie is de Mol? De directie van zijn eigen bedrijf wist ervan, zijn twee managers en zijn in Best woonachtige vriendin met wie hij eind september volgend jaar gaat trouwen. Klaassens had niet zo’n zin om daar heel geheimzinnig over te doen.
Wie zich wel een hoedje schrok, is zijn dochter, in tegenstelling tot Klaassens wel een trouwe kijker van het programma. ‘NIETTTT!’, is haar eerste reactie wanneer ze later over de deelname van haar vader hoort. Zou hij de misleider zijn?
Spanning opbouwen,,Ze hoort me vooralsnog niet echt uit, want ze snapt ook wel dat er spelregels zijn (deelnemers hangt een boete boven het hoofd als ze over de uitkomst van het programma praten, red.). Ze wil bovendien de spanning opbouwen tijdens het kijken. Dan krijg ik ongetwijfeld vragen van haar, maar als het moet, dan misleid ik haar dan ook. Dat mystieke is de kracht van dit programma.”
Klaassens is niet zenuwachtig voor de komende tijd, als miljoenen mensen het programma gaan volgen. Zijn mond zal hij niet snel voorbij praten. ,,Ik weet wat ik wel en niet kan zeggen. Ik heb er totaal geen moeite mee om mijn mond te houden over de uitkomst van het programma. Dat zit door mijn vorige werk in mijn systeem.”’