Interview met Teun Luijkx:
‘
Teun heeft geen showbizz-leven, maar doet toch mee aan Wie Is De MolVELDHOVEN/CAMBODJA - In 2016 werd hij al eens gevraagd voor deelname, maar toen lukte het niet met de planning. Later kwam er een baby, dus toen ging het ook niet. Dit jaar voelde het toch goed: De Veldhovense acteur Teun Luijkx (38) is deze winter te zien in Wie is de Mol. ,,Eigenlijk kan ik helemaal niet zo goed liegen.”
Drieënhalve week weg was toch wel lang voor Luijkx, maar hij was ervan overtuigd dat het programma dit jaar opgenomen ging worden in Portugal. ,,De vluchttijden kwamen ongeveer overeen. En het leek me wel handig, ongeveer in dezelfde tijdzone, dan kon ik gewoon nog bellen met mijn vriendin en dochter. Maar op Schiphol kwam ik erachter dat we naar Cambodja gingen. Ik dacht, nee joh, dit kan niet.”
Gelukkig was Luijkx al eens in Azië geweest, dus hij kende de omgeving wel een klein beetje. Maar eigenlijk heb je daar niks aan: je bent dag en nacht bezig met het spel. ,,Tuurlijk waren er wel eens momenten dat we vrij waren, maar je kan ook niet met een groep bekende Nederlanders zomaar ergens heen. Dan is er toch de kans dat je herkend gaat worden.”
Want de groep van dit jaar, die is wel bekend. Onder andere presentatrice Bridget Maasland, militair Ray Klaassens, journaalpresentatrice Roos Moggré en politiek journalist Sam Hagens zijn samen met Teun Luijkx in het programma te zien. En allemaal met een eigen leugentje. Want deelname moet natuurlijk absoluut geheim blijven.
Voor Luijkx betekende dat dat er een flinke portie creativiteit nodig was. Een politieserie in Polen, kwam hij op uit. ,,Vorig jaar heb ik ook een Duitse politieserie opgenomen, dus helemaal ongeloofwaardig was het niet. En ik verzon gewoon dat het nog niet helemaal duidelijk was of het überhaupt wel in Nederland op tv kwam. Maar eigenlijk kan ik niet zo goed liegen. Het was wel wat vaagjes. Echt een smoezenfestijn. Mijn zussen zeiden achteraf ook wel dat ze iets doorhadden.”
Geen showbizz-levenEn die zussen, die zijn groot fan van Wie is de Mol. Voor hun is het dan ook een feest dat hun broer meedoet. ,,Ook voor mijn ouders is het heel leuk. Ze horen ook wel van kennissen dat die weer eens gaan kijken, terwijl ze eigenlijk al jarenlang niet meer kijken. Maar het is niet zo dat ik in Veldhoven echt een BN’er ben hoor. Mensen spreken me wel eens aan, maar dan zijn ze meer benieuwd naar mijn rollen, niet eens per sé naar mij als persoon. Ik leid ook niet zo’n showbizz-leven.”
Ondanks dat niet-zo’n-showbizz-leven werd Luijkx ook al eens gevraagd voor Expeditie Robinson. ,,Dat ga ik niet doen. Ik probeer mijn privéleven altijd een beetje voor mezelf te houden, maar daar zou ik continu chagrijnig zijn door het gebrek aan slaap en eten. Wie is de Mol was ook wel zwaar, maar op een andere manier. Je bent continu alert: er is toch iemand die zijn
true colours niet laat zien. Ook in bed dacht ik nog wel eens aan het programma. Maar de spellen zijn zo waanzinnig vet, dat maakt het het helemaal waard.”
Ondanks het harde werken en malen in bed kan Luijkx toch met een warm gevoel terugdenken aan het programma: ,,Het was zo’n ontzettend leuke groep. We hebben nog steeds heel veel contact. Ik hoor van oud-deelnemers dat de vriendschappen die je maakt wel echt voor het leven zijn. Laatst ben ik naar een debatavond geweest die Sam Hagens presenteerde. Je gaat naar elkaars boekpresentatie, theatershow, noem maar op. Aan het einde van het programma zei ik meteen: ‘Wanneer gaan we weer?’”’