Auteur Topic: [Kandidaat] Roos Moggré  (gelezen 76448 keer)

Offline Eva.

• Forumlid
Re: [Kandidaat] Roos Moggré
« Reactie #140 Gepost op: 1-02-2025, 23:18:51 »
Mijn hoofdverdachte is weg *huil*. Ik neig nu toch enigszins naar Roos, al was het maar omdat ik me kan voorstellen dat ze vanwege haar stoïcijnse uitstraling behoorlijk wat moleigenschappen toegekend heeft gekregen.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #141 Gepost op: 1-02-2025, 23:35:11 »
Maar een tien halen is heel erg kandidaats, als mol had je echt wel wat minder je best gedaan. Ze hadden bijna een 7,5 gehaald..

Precies. De mol haalt geen 10, want daarmee compenseer je veel te veel. Idealiter ook geen 5 overigens, gewoon lage middenmoot. Streepje extra door Roos

Offline Tunnelgraver

• Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2025, 23:37:43 »
Klopt. Met een 10 scoren, loop je teveel het risico dat de 7,5 gemiddeld gehaald zou worden.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2025, 23:43:42 »
Ik ga ervanuit dat de juryleden zonder ingrijpen van de makers hun oordeel hebben mogen geven, dus in hoeverre de mol heeft kunnen inschatten welk cijfer die kreeg en hoe anderen het ervanaf zouden brengen vraag ik me af.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2025, 23:45:48 »
Je krijgt vast tips waar vooral op gelet wordt. Bijvoorbeeld een relatief smalle neus of de stand van de ogen etc. Je haalt echt niet zomaar een 10. Als je dat wil voorkomen hak je gewoon een neusvleugels, lip of iets anders ervanaf.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #145 Gepost op: 2-02-2025, 00:05:06 »
Dat denk ik niet, aangezien de mol niet op wil vallen en niet de indruk wil wekken dat die voorkennis heeft.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #146 Gepost op: 2-02-2025, 00:08:55 »
Dus molt de mol niet?

Dat extra stukje afhakken valt niet op. Het gebeurde bij zeker 3 mensen, waarvan er 2 zeker niet de mol zijn. Bewust een imperfectie zorgt dat je hooguit een 8 scoort, daarmee verklein je de kans op overcompensatie van slechte scores.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #147 Gepost op: 2-02-2025, 00:12:10 »
Dus molt de mol niet?

Dat extra stukje afhakken valt niet op. Het gebeurde bij zeker 3 mensen, waarvan er 2 zeker niet de mol zijn. Bewust een imperfectie zorgt dat je hooguit een 8 scoort, daarmee verklein je de kans op overcompensatie van slechte scores.

Nogmaals, dit was zo subjectief. Stijn kreeg nota bene een 7,5 terwijl zijn creatie eruit zag als een verminkt lijk.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #148 Gepost op: 2-02-2025, 00:14:24 »
Nee, als je een cijfer gaat geven, spreek je ook af waar je op beoordeelt. Die criteria zijn ons niet medegedeeld, maar de mol weet dat wel. Anders kan hij niet mollen. Je scoort niet per ongeluk een 10

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #149 Gepost op: 2-02-2025, 00:26:00 »
We hebben het over een mol die onvoorbereid op reis is gegaan. Die last minute opdrachten krijgt. Hier twee: Haal als groep geen zeven en een half en zorg er voor dat de twee beste hout bewerkers niet geraden worden. Niemand weet van zichzelf of hij/zij het goed of slecht er vanaf gaat brengen, tijd om te oefenen was er niet. Zo groot is de invloed ook weer niet, een zevende deel.

Ze heeft bewust niets gedaan om het beeldje mooi of zacht te maken, alleen de afmetingen aangehouden. Had ze verwacht een tien te halen? Ik denk het niet. Ze is ook geen kunstenaar, zelfs niet in haar vrije tijd. De uitslag valt voor mensen geheel anders uit dan zij zelf en kandidaten denken.

Zij is in elk geval de enige die ineens heel ander gedrag vertoont op het moment van kiezen. Strak, gespannen, schuchter, bescheiden en helemaal niet des Roos. Ze haalt wel zo de keuze van haar zelf af en dus geld uit de pot.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #150 Gepost op: 2-02-2025, 00:28:18 »
Nee, als je een cijfer gaat geven, spreek je ook af waar je op beoordeelt. Die criteria zijn ons niet medegedeeld, maar de mol weet dat wel. Anders kan hij niet mollen. Je scoort niet per ongeluk een 10

En wat schiet je er dan mee op als je een heel lelijk beeld aflevert, waardoor de kans dat ze het jouwe selecteren bij de hoogste twee nihil wordt? Je mikt op een resultaat dat mogelijk ten onrechte bij de beste twee terecht komt, of je stuurt op een foute selectie (maar dat is erg risicovol). Hoe hoog jouw beeld eindigt hangt van een subjectief jury-oordeel af en van de prestaties van je medekandidaten. Daarnaast doe je het voor het eerst en was je er niet heel erg op voorbereid.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #151 Gepost op: 2-02-2025, 00:35:24 »
Daar hou ik ook rekening mee. De mol krijgt in een waarschijnlijk korte briefing even een bak informatie over gelaagde opdrachten en moet dan een strategie bepalen hoe op de goede positie te komen en onopvallend te mollen. Deze keer heeft de Mol niet van te voren lessen houtbewerking genomen en het moet er bovendien uitzien alsof je erg je best doet.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #152 Gepost op: 2-02-2025, 01:10:12 »
Roos is gewoon de mol. Geen twijfel mogelijk.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #153 Gepost op: 2-02-2025, 15:24:45 »
Kandidaats was geweest wanneer Roos zo goed de instructies heeft gevolgd en zichzelf wel in de top 2 zou plaatsen want geld in de pot. Toch niet dat ze haar uiterste best doet om te denken dat afgehakte ogen en neuzen beter zullen zijn dan die van haarzelf?

Daarnaast: ze protesteert zwakjes tegen moeilijke en middelmatige opdrachten wanneer blijkt dat de beslissing toch wel genomen is. Zo lijkt het de schuld van Sam.

De eerste opdracht zegt ze dat er twee afbeeldingen op de torens staan en het antwoord dus 108 is. Pas wanneer iemand anders zegt dat het er vier per toren zijn en het antwoord dus 216 is, gaat ze er maar in mee.

Ze staat bij de 3 minuten houding volhouden achteraan en houdt haar been naar voren in plaats van opzij. Niemand die ziet dat het daarop ook afgekeurd zou zijn omdat Sophie haar evenwicht verliest en de schuld aan Sam geeft.

De Angela Jolie foto loopt Roos wat achteraan. Wanneer Sophie staat gaat ze tegen Stijn en Sophie in om met de details te rommelen.

Bij het kiezen welke handbewegingen fout zijn, geeft ze voor de tweede een keuze tussen twee juiste handbewegingen. Zo gaan mensen kiezen zonder nog te na te denken of de fout niet ergens anders zou zitten.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #154 Gepost op: 2-02-2025, 15:32:19 »
We kunnen in ieder geval stellen dat als Roos de mol is, dat haar tactiek dan mislukt was.

Met een 10 haalt ze het gemiddelde enorm omhoog. En het scheelde niks of ze werd toch uitgekozen, wat 700 euro had opgeleverd. Geen beste opdracht voor een mol.

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #155 Gepost op: 2-02-2025, 15:48:03 »
We kunnen in ieder geval stellen dat als Roos de mol is, dat haar tactiek dan mislukt was.

Met een 10 haalt ze het gemiddelde enorm omhoog. En het scheelde niks of ze werd toch uitgekozen, wat 700 euro had opgeleverd. Geen beste opdracht voor een mol.

De Mol is al nooit perfect en nu ook nog laatste moment pas gekozen. Daardoor bovendien erg gebonden aan gedrag de eerste dag. En eerlijk, had iemand van ons verwacht dat Roos of wie dan ook een tien zouden krijgen?

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #156 Gepost op: 2-02-2025, 19:58:54 »
Precies. De mol haalt geen 10, want daarmee compenseer je veel te veel. Idealiter ook geen 5 overigens, gewoon lage middenmoot. Streepje extra door Roos
Om het tweede deel van de opdracht door te laten gaan moest het gemiddelde ook onder de 7,5 liggen. Reden temeer voor de mol als regie assistent om niet al te hoog te scoren.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #157 Gepost op: 3-02-2025, 11:12:15 »
Nu dat Bridget eruit is, zou ik graag hebben dat het toch, op een of andere alle cijfermateriaal en logica tartende manier, Roosje zou zijn.
Maar er spreekt zo veel tegen haar als Mol! Als je eens nagaat wat voor ‘stoten’ ze al heeft uitgehaald, dat wordt een leuke compilatie. :)
Ik kijk wel uit naar de ‘stunten’ die Roos nog voor ons in petto heeft!

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #158 Gepost op: 3-02-2025, 13:39:59 »
Nu dat Bridget eruit is, zou ik graag hebben dat het toch, op een of andere alle cijfermateriaal en logica tartende manier, Roosje zou zijn.
Maar er spreekt zo veel tegen haar als Mol! Als je eens nagaat wat voor ‘stoten’ ze al heeft uitgehaald, dat wordt een leuke compilatie. :)
Ik kijk wel uit naar de ‘stunten’ die Roos nog voor ons in petto heeft!

Wat spreekt dan tegen haar?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #159 Gepost op: 3-02-2025, 14:29:05 »
Wat spreekt dan tegen haar?
Al haar opvallende (en in beeld gebrachte) acties. Ik heb niks terug gekeken, maar uit het ‘blote’ hoofd noem ik hier:
Dat openlijk ‘saboteren’ van de servetten en dit delen met Stijn
Het loslaten van de schotel (ze zette ze even op haar schoot)
Het openlijk in twijfel trekken en discussiëren (met Nora) ten overstaan van de hele groep over die H, die al dan niet in Phnom Penh moest bij de foto-opdracht
Het ostentatief afpakken van de hamer voor de gong om Ray te beletten op de gong te slaan
De juiste naam van de ‘waarheidspreker’ op het kaartje schrijven en dat ook nog tonen aan o.a. Nora bij Wievandedrie
Snel van plaats wisselen bij de eliminatie (toen Sam even weg was om zijn joker te plaatsen)
Dat opvallende en vreemde gelul bij de leugendetector
Het binnen de tijd vinden van de oplossing van de opdracht Versierpoging
Het beeldhouwwerkje van de Boeddha zeer correct maken (als beste, bleek achteraf)…

Et j’en passe…

Alles wat ik hier zo voor de vuist weg aanhaal (de lijst is niet exhaustief) kan je bestempelen als ofwel kandidatengedrag of dingen die een mol niet zou doen. Sommige voorvallen kan je wellicht ook ‘uitleggen’ als Mols (zeker als je in haar tunnel zit), maar dat valt toch niet vol te houden als je rekening houdt met al het overige. Op een bepaald moment wordt het echt te veel.

Ik luisterde vanmiddag net naar de podcast Trust Nobody. Daarin houdt Nelleke een ‘molpuntensysteem’ bij en Roos bengelt daar helemaal onderaan, wat betekent dat zij na vijf episodes als ‘minst waarschijnlijke mol’ uit de bus komt. Ze staat daar zelfs nog onder Nora, van wie er heel veel volgers overtuigd zijn dat zij niet de mol is.

Daarom zeg ik: hoe graag ik het zelf ook zou willen dat het Roosje is, ik vrees dat het ‘wishful thinking’ is.