Wat spreekt dan tegen haar?
Al haar opvallende (en in beeld gebrachte) acties. Ik heb niks terug gekeken, maar uit het ‘blote’ hoofd noem ik hier:
Dat openlijk ‘saboteren’ van de servetten en dit delen met Stijn
Het loslaten van de schotel (ze zette ze even op haar schoot)
Het openlijk in twijfel trekken en discussiëren (met Nora) ten overstaan van de hele groep over die H, die al dan niet in Phnom Penh moest bij de foto-opdracht
Het ostentatief afpakken van de hamer voor de gong om Ray te beletten op de gong te slaan
De juiste naam van de ‘waarheidspreker’ op het kaartje schrijven en dat ook nog tonen aan o.a. Nora bij Wievandedrie
Snel van plaats wisselen bij de eliminatie (toen Sam even weg was om zijn joker te plaatsen)
Dat opvallende en vreemde gelul bij de leugendetector
Het binnen de tijd vinden van de oplossing van de opdracht Versierpoging
Het beeldhouwwerkje van de Boeddha zeer correct maken (als beste, bleek achteraf)…
Et j’en passe…
Alles wat ik hier zo voor de vuist weg aanhaal (de lijst is niet exhaustief) kan je bestempelen als ofwel kandidatengedrag of dingen die een mol niet zou doen. Sommige voorvallen kan je wellicht ook ‘uitleggen’ als Mols (zeker als je in haar tunnel zit), maar dat valt toch niet vol te houden als je rekening houdt met al het overige. Op een bepaald moment wordt het echt te veel.
Ik luisterde vanmiddag net naar de podcast Trust Nobody. Daarin houdt Nelleke een ‘molpuntensysteem’ bij en Roos bengelt daar helemaal onderaan, wat betekent dat zij na vijf episodes als ‘minst waarschijnlijke mol’ uit de bus komt. Ze staat daar zelfs nog onder Nora, van wie er heel veel volgers overtuigd zijn dat zij niet de mol is.
Daarom zeg ik: hoe graag ik het zelf ook zou willen dat het Roosje is, ik vrees dat het ‘wishful thinking’ is.