Auteur Topic: Wie Is De Mol in de media  (gelezen 374709 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #320 Gepost op: 21-02-2014, 19:21:34 »
Haha, vage shit.  ::rofl::

Niet dat ik van de Televizier anders verwacht had, maar als je dan toch twee pagina's uittrekt om de balans op te maken wie de Mol kan zijn, máák er dan ook wat van. De foto is prachtig hoor, maar komt op de cover ook al prima uit. Met deze lullige tekstjes maak je de lezers nou niet bepaald warm voor het vervolg van de serie. ;)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #321 Gepost op: 21-02-2014, 19:53:43 »
Vreselijk weer, haha, ik kan nog betere dingen rondom Freek verzinnen om het spannend te maken...
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #322 Gepost op: 22-02-2014, 08:11:27 »
In het Volkskrant Magazine van vandaag:

Voor wie het na 10 jaar nog niet snapt, hier Wie is de Mol? Voor dummies. Door Aaf - inmiddels ex-deelnemer - Brandt Corstius.

MOLLENSTREKEN

In mei vorig jaar werd ik in een busje met acht anderen naar een verlaten tv-station in HongKong gebracht. Het was er bloedheet en uitgestorven en er waren veel muggen. We kregen portofoons en er werden zaklantaarns aan onze hoofden gebonden. Sommigen van ons moesten een zware zak verslepen, anderen moesten in een doolhof van pallets rondkruipen om een envelop te vinden. Dit deden wij, vol vuur, ondanks het feit dat we allemaal volwassen mensen waren met serieus werk en een normaal leven.

We zaten in Wie is de Mol? Na de opdrachten mochten we een sandwich eten en cola drinken, en ik besprak met Owen Schumacher, een van mijn medekandidaten, dat Wie is de Mol?, als je eraan meedoet, ook echt zo ontzettend Wie is de Mol? Is. Met verlaten gebouwen, lasers, portofoons. We moesten lachen, maar tegelijkertijd namen we het spel bloedserieus. Dat wist ik omdat ik na dat gesprekje allerlei dingen in mijn molboekje ging schrijven en Owen ook.
Owen vloog eruit in aflevering twee, ik in aflevering zes. Mocht u het leuk vinden een volwassen vrouw als een kind te zien huilen, kijk even terug.

Niet alleen de deelnemers nemen het programma serieus. De makers doen dat ook en de kijkers al helemaal. En dan is er nog een subgroepering in de Nederlandse bevolking - ze noemen zichzelf de Molloten - die de zoektocht naar de mol als levensvervulling ziet. Op internetfora leggen zij elkaar geheime aanwijzingen voor: 'in de introductie van Art loopt een man voorbij die een T-shirt draagt van De Smurfen. Is dit een hint naar Tygo, die in de film de stem van Gargamel  inspreekt?'

Mocht u niet horen bij de 2,5 miljoen kijkers die het programma dit seizoen wekelijks zagen, een korte uitleg. Tien (echte of -semi) BN'ers gaan naar een exotisch land. Daar moeten ze opdrachten uitvoeren om geld te verdienen. Een van hen is de mol, die moet zorgen dat er dingen mislukken, zodat er minder geld in de pot komt. Aan het eind blijven twee finalisten en de mol over. Degene die het meest van de mol weet, wint de pot.

(Zie ook de 2 posts hieronder)
« Laatst bewerkt op: 22-02-2014, 10:05:13 door Toke2012 »

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #323 Gepost op: 22-02-2014, 08:45:48 »
(Zie ook de posts hierboven en hieronder voor het artikel uit Volkskrant Magazine)

DE MAKERS
Wie is de Mol? Is bedacht in België, maar het programma is daar maar drie seizoenen te zien geweest. Vele andere landen hebben het format aangekocht, maar nergens werd het zo'n succes als hier. Wat is het geheim van Wie is de Mol? En dan vooral van de Nederlandse versie?
Anton Jongstra en Rick McCullough zijn eindredacteur en regisseur van het programma. Anton is een uit de kluiten gewssen Fries die nogal streng kan zijn voor de kandidaten. Rick is een tengere Amerikaan die Spielbergachtig 'cut' kan roepen. Dit zijn Mr. & Mr. Mol. Zij gaan elk jaar drie keer twee weken op reis en nemen daarna de serie in drie weken op. Tijdens de opnamen bezoeken ze zestig tot zeventig locaties, per serie bedenken ze 27 opdrachten.

'Soms bedenken we vijf opdrachten op een dag. We hebben ook dagen dat we zwijgend tegenover elkaar zitten', zegt Jongstra. Beide mannen filmen het liefst in Latijns-Amerika, omdat daar alles mag. Maar natuurlijk moeten ze ook weleens naar plekken als HongKong of Japan, waar bijna niets mag. In Marokko dreigde de Arabische Lente uit te breken, dus weken ze last minute uit naar IJsland en Spanje. Naar een koud land zullen ze na IJsland niet snel meer gaan. 'Bevroren kandidaten zijn chagrijnige kandidaten', leerde McCullough toen.

Van de crew weet bijna niemand wie de mol is. 'Er is één cameraman die het al weet in het begin. Die moet alert zijn op wat de mol doet', zegt Jongstra. De crew komt er altijd achter. 'Ze maken pooltjes, waarbij het devies is: sluit nooit een weddenschap met een geluidsman.' McCullough: 'De geluidsmannen horen het als ik op de set langs de mol loop en snel vraag: gaat-ie goed?'
Het vreemde is dat de drie Belgen die het programma ooit bedachten, de mol er eerst niet bij hadden verzonnen. Jongstra: 'Een week of twee voordat ze daadwerkelijk gingen opnemen, dachten ze: er mist iets, een edge. Het zou een avonturenprogramma worden met tien deelnemers. Ik denk dat het zonder mol best saai was geworden'. In 1998 werd het uitgezonden in België en won het de Gouden Roos van Montreux voor beste tv-programma. IDTV claimde de rechten voor Nederland, waar het in 1999 begon.

HET SCRIPT
Het grootste verschil met hun andere tv-werk, vertellen Jongstra en McCullough, is dat je als maker nooit weet of er iets misgaat door een eigen fout, of omdat de mol het doet.
McCullough: 'Wij hadden in seizoen vijf een opdracht in een rugbystadion in Australië. De kandidaten moesten in de rust een lied zingen met het publiek. Het was een live-uitzending voor de Australische tv, dus we mochten snel het veld op om het liedje op te nemen. Vanzelfsprekend moest de productie vlijmscherp zijn. Het was rust, wij kregen onze cue, de kandidaten gingen het veld op. En toen deed de microfoon het niet. Dan denk je: is dit een mollenstreek of heeft iemand van de productie de microfoon niet aangezet? Het zijn momenten waarop je in vijf minuten tien jaar ouder wordt. Maar dat is het programma. Dat is het verschil tussen normale programma's en wat wij doen'.

Het is ook het verschil tussen Wie is de Mol? hier en alle buitenlandse versies, behalve de Belgische. 'De makers in andere landen sturen de kandidaten een bepaalde kant op. Maar je moet als maker de bal volgen. Je zet een opdracht op, laat de kandidaten los en laat het gaan', zegt Jongstra. 'Als het gescript is, denken de kijkers: laat maar. In een van de buitenlandse versies moesten kandidaten naar links om een schaakspel te doen of naar rechts waar een auto zou ontploffen. Een tv-maker hoopt dat ze naar die auto gaan. Dus daar duwen ze die kandidaten naartoe. Dat zouden wij nooit doen.'

Een ander verschil met veel realityprogramma's is dat er opvallend weinig wordt geruzied. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat er heus wel wordt gekibbeld en geschreeuwd (door mij) tijdens de opnamen. Maar dat wordt niet uitgezonden.
'Ik vind het verschrikkelijk om naar programma's te kijken waarin ze schreeuwen en huilen', zegt Jongstra. 'Utopia gaat aan mij voorbij omdat ik het niet leuk vind. Wij willen geen rellen. En we hebben miljoenen kijkers, dus het werkt.' 'Mensen hebben genoeg gezeik in hun dagelijkse leven', zegt McCullough. 'Ze komen thuis en willen geëntertaind worden.'

Beiden geven toe dat het groepsproces wel meer in beeld mag, want dat vinden kijkers leuk en bovendien zie je bij een kletspraatje onder een palmboom soms beter wie de mol zou kunnen zijn. 'Daar haal je als deelnemer, maar ook als kijker je onderbuikgevoel vandaan. We hebben er vijf minuten bij gekregen en die besteden we aan het groepsproces', zegt Jongstra.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2014, 09:24:57 door Toke2012 »

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #324 Gepost op: 22-02-2014, 09:21:29 »
DE KANDIDATEN
Die groep wordt al sinds jaar en dag samengesteld door Jan Peter 'JP' Pellemans, samen met Eva Keune. Pellemans, een man met een groot talent voor huggen, heeft maar liefst twee banen waar mysterie aan kleeft: hij is de stem van Lingo en de kandidatenbegeleider van Wie is de Mol?, die in cafés op fluistertoon gesprekken voert met BN'ers om ze te polsen voor het komende seizoen.
'In het eerste jaar dat we het programma met BN'ers maakten, was het bijna onmogelijk om kandidaten te vinden', zegt Pellemans. 'We hadden een brainstormweekend en ik hoor nog hoe Angela Groothuizen ter plekke Neelie Kroes opbelde. 'Dag mevrouw Kroes, u spreekt met Angela Groothuizen.' We waren zo vol van ons idee, dat we dachten: iedereen wil meedoen'. Kroes bedankte voor de eer, net als vele anderen.

Sinds het immense succes is het makkelijker kandidaten te ronselen. Ze melden zich spontaan aan. En dan is er een soort casting, die ook op intuïtie gebeurt. 'Wij zijn er in de loop van de jaren achtergekomen dat Wie is de Mol? een feelgoodprogramma is', zegt Pellemans. 'Dus we schatten van te voren in of die tien mensen een soort van vrienden van elkaar kunnen worden. We zoeken zo min mogelijk mensen die met bommen gaan gooien.'

Een andere voorwaarde: kandidaten moeten goed kunnen biechten. De biecht is een opname waarin de kandidaat alleen, tegen een zwarte achtergrond, vertelt wat hij heeft meegemaakt en wat hij denkt. Pellemans: 'Eva en ik verkneukelen ons vaak. Dan fietsen we weg na een gesprek met een potentiële kandidaat en zeggen we tegen elkaar: o, die gaat lekker biechten!'

DE MOL
Hetzelfde gevoelige proces gaat vooraf aan het uitkiezen van de mol. 'Meestal willen zes van de tien kandidaten mol worden', zegt Pellemans. 'Dat is best veel. Maar in het jaar dat Milouska Meulens de mol was, wilde zij alleen het. En ze was geweldig! Niet iedereen heeft er zin in. Je hebt de last van een groot, duur programma op je schouders. Als je het niet goed doet, kukelt het in elkaar.'
Ondanks de inmenging van de psycholoog - er worden uitgebreide tests en analyses losgelaten op de mol - blijft het ingewikkeld om iemand te kiezen, zegt Pellemans. 'Je weet nooit hoe het straks dáár gaat. We hebben vaak een killing vliegreis en dan begint het meteen. Je kunt niet zeggen: ik ben er vandaag even niet.'

Pellemans raakt altijd ontroerd als hij een ex-mol ziet. 'Als ik iemand als George (Langenberg, red) tegenkom', zegt hij over de mol uit seizoen drie, 'ja, stom, ik krijg nu tranen in mijn ogen. Het is een enorme taak en ik heb ongelofelijk respect voor alle mollen die we hebben gehad.'
De mol moet volgens Pellemans aan een paar voorwaarden voldoen: 'Stevig genoeg zijn en een frisse kleur aan het molschap geven. Je zag dat Kees Tol als mol vlijmscherp de grens tussen vriendschap en molschap trok. Patrick Stoof was juist de gemoedelijke Brabander. En Dennis Weenings groep ging elke avond uit. Hij lag bij wijze van spreken aan een tequilla-infuus. En toch moest hij doorgaan.'

DE MOLLOTEN
De lol bij de zoektocht naar de mol verklaart volgens Pellemans een deel van het succes. 'In Nederland zijn we dol op whodunnits. Denk aan al die detectiveseries die zo goed worden bekeken.' En dan zijn er nog de andere trekkertjes: zien hoe bekende Nederlanders er zonder visagie, zwetend in een afritsbroek, uitzien. 'Iedereen wil weten hoe Daphne Bunskoek in het echt is.' En: de glamour van de bezochte landen. 'Mensen boeken hun vakantie naar aanleiding van het programma.'
'Het is een van de weinige programma's die je zowel passief als actief kunt kijken', zegt McCullough. 'Je kunt het over je heen laten komen: de mooie plekken, de coole muziek, de leuke mensen. Of je kunt het spel meespelen.'

De opgave voor de programmamakers is om niet te veel weg te geven, terwijl je je publiek toch de ene smakelijke clou na de andere voorschotelt. McCullough noemt het een Catch-22: 'Het is schizofreen. We durven niet te veel te onthullen over de mol. Tegelijkertijd moet je natuurlijk wel aanwijzingen geven, zodat je in de finale kunt zeggen: dit hadden jullie kunnen zien!' Jongstra: 'Het is een keer misgegaan, in seizoen zeven in Thailand. De mol, Inge Ipenburg, stond aan het begin van elke aflevering in gebarentaal te seinen. Bij aflevering acht kwam dat bovenwater en stond het voor de Molloten vast dat zij de Mol was.' Het grappige was: 'De Molloten reageerden daar teleurgesteld op. Geef je te duidelijke aanwijzingen, zijn ze boos. Doe je te ingewikkeld en kom je met in spiegelbeeld gedraaide woorden die een hint moeten geven, dan zeggen ze: ik begrijp er helemaal niks van.'

En toch blijven ze allemaal kijken, zegt Jongstra met zichtbaar genoegen. 'Op de school van mijn kind is een vader die bij de Autoriteit Financiële Markten werkt. Hij zei laatst: op mijn werk gaat het nog maar over twee dingen. De nieuwe wetgeving en Wie is de Mol?'
« Laatst bewerkt op: 22-02-2014, 10:17:10 door Toke2012 »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #325 Gepost op: 22-02-2014, 09:43:55 »
Bedankt Toke2012! ::bravo::

Prachtig stuk.  ::joehoe:: ::cheerleader:: (Alleen gek dat de gebarenhint wordt aangehaald als voorbeeld van te duidelijke hint terwijl de priesterhint de boel na aflevering 1 al verpestte. Misschien dat de regisseur die de hint bedacht er niet meer aan herinnerd wil worden. :P )

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #326 Gepost op: 22-02-2014, 10:43:58 »
Het is te hopen dat je dit niet handmatig hebt ingetikt. Zoiets heb ik eens gedaan, en kort na het plaatsen kwam ik erachter dat ik dat ook met een pdf-file had kunnen doen.

Voor niets de vellen van mijn vingertoppen getypt.....

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #327 Gepost op: 22-02-2014, 10:44:29 »
Bedankt voor het typewerk (naar ik aanneem dat je dat gedaan hebt) :D

Maar wel een super leuk stuk van Aaf - toch nog steeds mijn mol - Brandt Corstius.

En wat zou ik graag in dat bedenkteam willen werken  ::rofl:: niet zozeer om de locaties te bezoeken, maar om spellen te bedenken en hints te verstoppen :D

Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #328 Gepost op: 22-02-2014, 12:01:17 »
Bedankt Toke2012! ::bravo::

Prachtig stuk.  ::joehoe:: ::cheerleader:: (Alleen gek dat de gebarenhint wordt aangehaald als voorbeeld van te duidelijke hint terwijl de priesterhint de boel na aflevering 1 al verpestte. Misschien dat de regisseur die de hint bedacht er niet meer aan herinnerd wil worden. :P )

Achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de priesterhint uit aflevering 1 al duidelijk werd. Anderzijds: bij WIDM weet je het maar nooit. Voor hetzelfde geld denken wij met ons allen dat het een hint is maar blijkt dat op het einde toch niet zo te zijn. Achteraf klopte de priesterhint inderdaad, maar de kans dat die hint gewoon door de kijkers bedacht werd en niet door de makers had ook goed gekunnen.

Voor mij was de doorslaggevende hint uit de trein in de finale. Daarbij kreeg Paulien een reeks getallen nadat ze een vraag over de volgorde van de Zulu woorden kreeg. Dat kon niet anders dan dat Kees de mol was.

Overigens, de priesterhint kwam als C IS THE MOLE naar buiten. C... Case (Kees), paulien Cornelissen, Carolien Borgers. Dus met die hint kon je nog 2 kandidaten aanspreken.

Bedankt Toke2012 voor dit stuk!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #329 Gepost op: 22-02-2014, 12:12:18 »
Achteraf is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat de priesterhint uit aflevering 1 al duidelijk werd.

Dat zeg ik dan ook niet alleen achteraf helaas. Maar genoeg gezeurd over de priesterhint. Ik ben al lang blij dat er zoiets dit jaar niet inzit (of in ieder geval niet ontdekt is). ;)

Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #330 Gepost op: 22-02-2014, 12:22:27 »
Dat zeg ik dan ook niet alleen achteraf helaas. Maar genoeg gezeurd over de priesterhint. Ik ben al lang blij dat er zoiets dit jaar niet inzit (of in ieder geval niet ontdekt is). ;)

Tenzij het ineens toch die hint van JW is dat hij het woord MOL schijnt met de zaklamp.  ;D

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #331 Gepost op: 22-02-2014, 12:29:49 »
Tenzij het ineens toch die hint van JW is dat hij het woord MOL schijnt met de zaklamp.  ;D
En zijn too obvious 7"O"W = MOL-shirt ;)
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #332 Gepost op: 22-02-2014, 12:50:32 »
Bedankt voor het typewerk (naar ik aanneem dat je dat gedaan hebt) :D
Inderdaad, overgetypt. Had geen scanner in de buurt om er iets anders van te maken, maar meende ook opgemerkt te hebben dat een foto of pdf voor sommigen slecht leesbaar is?

Citaat

En wat zou ik graag in dat bedenkteam willen werken  ::rofl:: niet zozeer om de locaties te bezoeken, maar om spellen te bedenken en hints te verstoppen :D
De spellen bedenken, oooooh, dat lijkt me echt geweldig. Mag gewoon in Nederland, hoeft niet exotisch. Maar jee, wat zou ik me daarin uitleven.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #333 Gepost op: 22-02-2014, 13:10:30 »
Mooi artikel, dank voor het overtypen !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #334 Gepost op: 22-02-2014, 13:12:05 »
Dat zeg ik dan ook niet alleen achteraf helaas. Maar genoeg gezeurd over de priesterhint. Ik ben al lang blij dat er zoiets dit jaar niet inzit (of in ieder geval niet ontdekt is). ;)

Dat hoop ik ook... Blij dat Jan-Willem erbij is...  ;)
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Bakkertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #335 Gepost op: 22-02-2014, 13:30:07 »
Dank je wel Toke2012 voor het online zetten...ik vind het een lekker leesbaar stuk ::bravo:: ::ok:: ::bravo::
Altijd blijven lachen wat er ook gebeurd, al is het van de zenuwen!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #336 Gepost op: 22-02-2014, 14:38:57 »
Wat een leuk artikel. Jammer dat Anton ermee stopt. Zo zonde. Maar ik denk niet dat het veel gaat veranderen. Ik bedoel Rick blijft gewoon, hij weet precies hoe dit ieder jaar gemaakt wordt dus het zal niet volgens jaar opeens heel anders zijn door die vrouw die er nu bij komt als Eindregisseuse.
Zeker qua kandidaten niet, die taak blijft gewoon op naam van JP en Eva. Dus het zal allemaal wel goed komen!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #337 Gepost op: 23-02-2014, 00:04:52 »
Het grappige was: 'De Molloten reageerden daar teleurgesteld op. Geef je te duidelijke aanwijzingen, zijn ze boos. Doe je te ingewikkeld en kom je met in spiegelbeeld gedraaide woorden die een hint moeten geven, dan zeggen ze: ik begrijp er helemaal niks van.'
Zo waar.  ::rofl::
Molloten willen duidelijke hints die níet ontdekt worden, zoals "Is ego de mol?"
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #338 Gepost op: 23-02-2014, 01:43:40 »

Leuk stuk om te lezen!

*Dank Toke en Aaf!*
Omnia vincit amor

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Wie Is De Mol in de media
« Reactie #339 Gepost op: 23-02-2014, 16:38:50 »
Het was trouwens wel erg toevallig nét de 3-kandidaten waarop die priester-hint zou konden slaan tot de finale kwamen, ik bedoel hoe groot is de kans nét die enkele 3 waarop het kán slaan tot de finale komen? Je gaat bijna denken dit expres is gedaan,

Het lijkt me dat het in de montage achteraf is bedacht, puur als hint voor de kijkers. Toen wisten ze immers wie de finalisten waren?
Zoals iemand hiervoor al zei: het kon geen hint voor de kandidaten zijn, die kregen niet allemaal alle teksten van de priester mee. Bovendien ging het om de eerste letter van de quote, terwijl de tekst in het echt langer was. Zo'n hint voor kijkers, dat kan natuurlijk prima achteraf.