Auteur Topic: Persoverzicht 'Mol III'  (gelezen 111331 keer)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #200 Gepost op: 8-03-2003, 10:28:41 »
'De Morgen':

Onopvallend verdacht, zelfs als 'njits' niet 'mol' betekent in het Tsjetsjeens

Wie anders dan Njits?


Mensen, wat een saaie reeks was het dit jaar. Al na de eerste aflevering kon ik met enige branie mijn vrouw in de zetel de boodschap meegeven: 'Schat, zoek niet verder. Het is Stijn.' Mijn oudste zuster, die mij de voorbije reeksen elke zondagavond urenlang aan de telefoon met haar theorieën bestookte (u kent dat fenomeen wel), kon eveneens vanaf dag één monddood gemaakt worden.
Een doorgewinterde mollenvanger kan ik nochtans niet genoemd worden. De twee eerste Mol-reeksen waren voor ondergetekende een langgerekte reeks losse flodders. Telkens minstens vier keer van Mol veranderd. Was het dan ditmaal een toevalstreffer die de weken nadien met de nodige dosissen geluk overeind bleef? Niets van. Ik had me voorbereid. Het draaiboek van de vorige twee mollen was bekend: zelden opvallend, altijd onrechtstreeks of buiten beeld opdrachten saboterend en geld over de balk gooiend, en enkel met ingewikkelde tips voor de kijker te ontmaskeren. Dit jaar zou het volgens mij anders zijn. Woestijnvis moest om nog verrassend uit de hoek te komen een andere weg inslaan. Het tegenovergestelde? Natuurlijk niet. Een mix? Lijkt me erg aannemelijk.
Met die wetenschap zat ik die eerste aflevering met het notaboekje klaar. In de eerste opdracht (kandidaten zoeken in Venetië) geen Stijn te zien. Zijn bruine bolletje op de kaart (in tegenstelling tot de overige zes te zoeken kandidaten overigens geen kleur uit de regenboog) verdween rustig dobberend even snel uit als het in beeld was gekomen. Onopvallend en niet gevonden worden, het kan nooit kwaad om geld op te slokken.
Opdracht twee (raadsels, tekenen, schieten, slapen) mocht de Mol zelf de punten uitdelen. En kijk, zonder de twee punten van Stijn moesten de twee moeilijkste opdrachten (slapen en schieten) sowieso lukken. Lekker opvallend liet hij deze keer een klassieker onder de raadsels (zeker in studentenmilieus) de mist ingaan. Trouwens, waarom zou een student sinologie geen wiskunde- of logica-analfabeet mogen zijn?
Opdracht drie ten slotte (de touwenbrug). Voor iemand met hoogtevrees (lees zijn persoonlijke fiche) kon Stijn zijn hartslag wel bijzonder laag houden; zeker als later blijkt dat zijn maximale pols 205 bedraagt (zie bij de proeven voor de superkandidaat). En als je dan intussen nog eens nadrukkelijk staat in te praten op Bruno om vooral niet op die touwen te klimmen, heb je als Mol opnieuw puik werk geleverd. Laat ondertussen de andere kandidaten zich maar verdacht maken.
Later, ondertussen gebeten door de microbe genaamd wieisdemol-forum en aanverwante internetsites, kreeg ik alleen maar bevestigende beelden en taal te horen. Op die toren bijvoorbeeld, waar Stijn de 'achterste dagboeken' wel in het oog zou houden en Sandra net daar haar zegetocht begon (tot groot ongenoegen van Marc). Of in de introducties van Michiel aan het begin van elke aflevering (herinner u de beginwoorden van Mol II, die achter elkaar de zin 'De mol is Hugo en alleen Hugo natuurlijk' vormden). Ditmaal eindigden al die intro's op 'de Mol', merkte een internetfreak op, behalve in aflevering vier. Juist, Stijn was toen even aan het uitblazen.
Of door de Superkandidaat-theorie. Bij die opdracht worden alle kandidaten schijnbaar achteloos in een welbepaalde volgorde getoond. Een ranglijst waarin Stijn als laatste in beeld komt en die - zo blijkt later - chronologisch de afvallers op een rijtje zet (tot de voorlaatste aflevering). Om maar enkele tips te noemen. En de flauwe onzin dat Njits (hebt u hem) in het Tsjetsjeens 'Mol' zou betekenen, naar analogie met (remember) El Leb (Belle) of het Arabisch voor Mol, neem ik er dan graag bij.
In ieder geval: ik heb de slagzin 'Stand by your Mole' in ere gehouden en moest ik daar amper moeite voor doen. Njits is de Mol en niemand anders. Of ik duik een week onder, ver weg van het hoongelach van vrouwlief, gemene zus en ander tuig.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #201 Gepost op: 8-03-2003, 10:38:36 »
'De Standaard':

Wie van de vier?

BRUSSEL -- Sommigen vertrouwen op hun intuïtie, anderen gaan logisch redeneren, de echte fans snuffelen op het Internet of in encyclopedieën: iedereen heeft zo zijn eigen methode om de mol op te sporen. Maar het blijft gissen, natuurlijk. Eén ding is zeker: het eerste woord dat Michiel Devlieger zal uitspreken in de achtste en laatste aflevering van ,,De mol'' is: ,,Niet''.

VORIG jaar hadden de makers van De mol een onmiskenbare hint verwerkt in hun programma: wie het eerste woord van elke aflevering na elkaar legde, kreeg de zin: ,,De mol is Hugo en alleen Hugo natuurlijk.''
Het sprak vanzelf dat we er dit jaar met dat trucje niet zouden geraken, maar op een van de vele websites waar mollenspeurders tips uitwisselen, wist iemand te melden dat hij een variant ervan had ontdekt. Dit jaar moesten we het eerste woord van de eerste aflevering onthouden, het tweede van de tweede aflevering, enzovoort. Tot dusver leverde dat het volgende op: ,,Wie de mol is er zeggen we...'' Die ,,er'' staat er wat vreemd, tenzij je het als een tussenwerpsel beschouwt. Want Devlieger kon moeilijk een aflevering beginnen met een aarzelend ,,Euh...'' En waarmee kun je dit zinnetje beter afsluiten dan met een plagerig ,,niet''? Al komen ,,vandaag'' en ,,straks'' uiteraard ook nog in aanmerking. Met die kerels van Woestijnvis weet je maar nooit.
Eén ding is zeker: op die manier komen we niet te weten wie de mol is. Daarom hebben we alle afleveringen nog eens aandachtig bekeken en hebben we alle websites nog eens afgelopen. Van elke getuige verzamelden we aanwijzingen -- bewijzen kun je het moeilijk noemen -- à charge en à décharge.Waarom zouden Inge, Marc, Sandra en Stijn het kunnen zijn en waarom niet?

STIJN
Hij is de mol, omdat:hij vaak verantwoordelijk is voor het mislukken van proeven, vooral als er raadsels moeten worden opgelost. Het is een mysterieuze eenzaat die zich vaak afzondert van de groep. Hij gaat zelfs in op het voorstel om van twee executies te worden vrijgesteld, al betekent dat dat hij de anderen twee dagen niet kan volgen. En toch komt hij zonder kleerscheuren door de daaropvolgende eliminatierondes.
Op de vreemdste momenten begint hij stripverhalen te lezen, bijvoorbeeld als ze opgesloten worden in het politiekantoor en zelfs als zijn zus op bezoek is.
Twee keer lijkt hij een proef te saboteren. Tijdens de zoektocht naar een bom in de vervallen fabriek leidt hij de aandacht af van een ladder die in een hoekje staat, die nochtans van pas zou kunnen komen om de anderen naar boven te helpen klauteren. En als hij alleen op zijn eiland de opdrachten voor de anderen moet voorlezen, vermeldt hij niet duidelijk (genoeg) dat ze het lijstje met de landen waarin België thuishoort volledig moesten invullen. Maar dat kan ook slordigheid zijn. Hij kost de groep vervolgens 4.000 euro omdat hij de tweede van zijn twee vrijstellingen niet wil opgeven.
Hij is het niet, want:hij is te jong en mist dus de levenservaring en mensenkennis die onontbeerlijk zijn voor een goede mol. Op een gegeven moment wordt hij samen met Shadia door de anderen beschouwd als de kandidaat die waarschijnlijk de volgende afvaller wordt. Het lijkt onwaarschijnlijk dat ze dat van de mol zouden verwachten.
Het meest overtuigende tegenargument: als hij de mol was, dan zou hij tijdens de proef in de gevangenis gehoord hebben dat Shadia al het geld op hem had ingezet. Door vervolgens Sandra te missen in het duel, had hij die proef probleemloos kunnen laten mislukken. Want wie verwacht van een kerel met zo'n bril dat hij goed kan mikken?

SANDRA
Hou haar in de gaten, want:in sommige proeven gaat ze op verdachte wijze onderuit. In Venetië werkt haar walkie talkie niet, tijdens de stock car race valt haar auto stil en slaapkamermeubelen ineentimmeren is duidelijk beneden haar waardigheid. Bijna slaagt ze erin om de groep 5.000 euro afhandig te maken door iedereen ertoe aan te zetten zijn koker te openen en zelf ,,verliest'' ze haar exemplaar. Heel verdacht is ook haar emotionele uitbarsting op het einde van de vorige aflevering. Wordt het liegen en bedriegen haar te veel?
Vergeet haar maar, want:ze speelt vaak een belangrijke rol in het welslagen van proeven. Die waarin ze een bal moeten vangen die elk moment in een koude, winderige toren naar beneden kan vallen, wint ze zelfs alleen. Die kans zou de mol niet hebben laten liggen. Twee andere elementen pleiten haar vrij: ze is te zien in het filmpje dat de mol aan het bekijken is in de eerste aflevering, en waarom zou hij of zij zichzelf moeten bestuderen? Bovendien wordt ze door bijna alle andere kandidaten als de meest betrouwbare beschouwd.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #202 Gepost op: 8-03-2003, 10:39:15 »
Vervolg in 'De Standaard':

MARC
Is verdachte nummer één, omdat:er op het Internet een interessante theorie de ronde doet die hem linkt met Rome en met de Romeinse keizer Marcus Aurelius. Die wordt ook de keizer-filosoof genoemd en was daar geen vraag over De denker van Rodin? En hebben de Romeinen het links rijden niet ingevoerd? Moest Shadia geen vijf Romeinse keizers opsommen? En zat hij niet samen met Stijn ,,Hail Caesar!'' van AC/DC mee te brullen?
Op een van de palen waarop ze moesten gaan staan -- en waar Marc verdacht veel meer moeite had als de anderen -- stond overigens heel klein 'Rome' en 'Antwerpen' gekerfd, met telkens een pijltje erbij. Marc woont in Antwerpen.
Waarom bewijst deze link met Rome dat Marc de mol is? Heel simpel: alle wegen leiden ernaartoe, en dus ook naar de mol.
Kunt u van uw lijstje schrappen, want:die theorie is veel te vergezocht. Bovendien is ook hij te zien in een van de filmpjes die de mol bestudeert en heeft hij als ,,superkandidaat'' een veel te opvallend profiel. Hij doet bovendien veel inspanningen om proeven te doen slagen -- of lijkt het alleen maar zo?

INGE
Torenhoog favoriet, want:de bewijstlast tegen Inge is immens en er is niets dat haar vrijpleit. In de eerste aflevering stelt ze zich voor als ,,de Limburgse'' -- hoe weet ze dat er geen andere kandidaten uit haar provincie zijn? Het is degene die het vaakst de anderen verdacht maakt, zoals Bruno die het hotel niet snel verlaat in aflevering 1, Marc die niet uitgeput staat te hijgen in Porto Flavia en Stijn vanwege zijn ,,edelmoedigheid''. Ze is er snel voor te vinden om de vrijstelling van Walter af te kopen, wat de groep geld kost. Ze maakt de domste fouten -- Quebec als hoofdstad van Australië, ,,9 maal 10 is 900'' -- en schiet al op Sandra voor dat mag, terwijl de anderen staan te brullen dat ze moet wachten.
Vooral in de proef waarin ze met Stijn een brandende fakkel moet vervoeren, maakt ze zich heel verdacht: de fakkel gaat uit en ze roept plots dat ze niet kan paardrijden, terwijl ze kort ervoor het tegendeel beweerde. Als Marc en Stijn zich proberen te herinneren welke vijs Michiel hen heeft getoond, kiest ze voor Stijn, al is die maar ,,50 procent'' zeker en Marc ,,80 procent''.
Verder zijn er heel wat kleine dingen: er is geen rapport van haar in de bibliotheek met gegevens over alle kandidaten, ze klikt haar gordel goed vast vlak voor de aanrijding, ook haar auto valt uit in de stock car race, enzovoort.
Onterecht verdacht, want:ze gaat veel te opvallend te werk, terwijl de deelnemers blijkbaar nog lang verkeerd zaten, wat bewijst dat de mol zijn of haar werk ongemerkt deed. Ze lijkt bovendien veel te emotioneel, iemand die haar gevoelens niet kan verbergen.
Logischerwijze moet Inge de mol zijn, maar het feit dat het er zo dik op ligt, ondermijnt deze stelling enigszins. Volgende week, in de aflevering waarin getoond wordt hoe je kon weten wie de mol is, krijgen we misschien te zien dat de mol dit jaar weinig hoefde te doen, omdat Inge alles saboteerde om zich toch maar verdacht te maken.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #203 Gepost op: 8-03-2003, 10:43:22 »
'Gazet van Antwerpen':

Mol gijzelt heel Vlaanderen

Vier deskundigen helpen u voorspellen wie het wordt

ANTWERPEN - Stijn, Marc, Sandra of dan toch Inge? Heel tv-kijkend Vlaanderen is dit weekend in de ban van De Mol. Naar verwachting zullen meer dan anderhalf miljoen kijkers zondagavond op het puntje van hun stoel zitten om te weten te komen wie de saboteur is in het Woestijnvisprogramma. Zondagavond, iets voor negenen, weet u of uw persoonlijk theorietje klopt. Tanden zullen knarsen, champagnekurken knallen. Of bent u misschien die ene Mol-nitwit die géén weddenschapje heeft lopen? Wij stelden dé vraag alvast aan vier deskundigen die in hun beroep voortdurend mensen moeten inschatten.

Guy Goelen, hoofd selectiebureau: "Marc springt er uit"
"Goh", zegt Guy Goelen, hoofd van het Turnhoutse personeelsadviesbureau Goelen, "dat is voor ons ook koffiedik kijken. 't Is zo al complex om mensen te doorgronden. Wij doen dat hier in een gestandaardiseerde context waarin we getraind zijn; in De Mol krijg je geselecteerde informatie. Maar ik kan niet ontkennen dat ik graag kijk, ook vanuit mijn job. Marc springt er voor mij uit. Daarom niet meteen als dé grote verdachte, want daar ben ik ook nog niet uit. Marc heeft in elk geval sterke sociale en analytische vaardigheden. En hij heeft een consistent karakter, hoewel ik vond dat zijn vrouw dan weer niet zo bij hem paste (lacht). Los daarvan weegt hij duidelijk op een groep, terwijl hij toch de indruk wekt dat hij de dingen niet forceert. Wat hem weer verdacht maakt."

Fons Bastiaenssens, politiewoordvoerder: "Sandra, die is cool"
Politiewoordvoerder Fons Bastiaenssens is een verwoede Mol-fan, die kan bogen op 25 jaar ervaring bij de Antwerpse politie. "Zoeken naar een verdachte, daarvoor zijn er veel bij de politie gegaan, hé. Ik kan er uiteraard glad naast zitten, en dan zal ik zondagavond deemoedig het hoofd buigen, maar voor mij is Sandra de mol. Zij slaagt er perfect in om af en toe positieve dingen te doen voor de groep en die groep toch subtiel, maar niet storend, te sturen. En dat is in deze reeks, waarin de kandidaten veel bewuster het spel spelen, essentieel. Bij Inge ligt het er te dik op. Marc is dan weer een tacticus die het perfect zou kunnen zijn, maar in discussies reageert hij te spontaan, te eerlijk. Neen, dan Sandra. Die is cool. Maar als je haar slow-motions bekijkt, valt me toch vaak haar oogopslag op. Ze voelt zich gerust, maakt zich geen zorgen."

Ludo Restiau, gerechtspsychiater: "Sandra inspireert mannen"
"Ik volg De Mol, maar dan wel met mijn sloefen in de zetel en een glas wijn in de hand", bekent de Mechelse gerechtspsychiater Ludo Restiau. "Ik zie De Mol als een detective, en daarin is een verdachte uiteindelijk nooit de dader. Je ziet alleen wat men ons wil laten geloven. Hoe dan ook moet de mol een sterk, consistent karakter hebben. Stijn is voor mij is een vat vol tegenstellingen. Hij neemt de moeilijkst te begrijpen beslissingen. Inge saboteert het meest, maar daarbij denk ik aan misleiding. Marc is dan weer de man die de groepspot het meest gekost heeft. En hij heeft een sterk karakter. Sandra is ook zo'n solide figuur. Ze inspireert zelfs mannen, merk ik, want een aantal patiënten van me heeft al gedroomd van haar. Als ik het als wetenschapper bekijk, moet het Marc of Sandra zijn."

Astrologe Denise Rottiers: "Ik kijk naar de mond"
Voor Denise Rottiers, therapeute-astrologe uit Berchem, is er geen twijfel: Sandra is de mol. "Nee, ik lees het niet in de sterren ofzo. Ik ben therapeute, en astrologie is daarbij een werkinstrument. Maar ik leg mij natuurlijk ook toe op het observeren van mensen. Ik had al snel het gevoel dat Sandra de mol is", vervolgt ze. "Je zag het aan onbewuste lichaamssignalen, zoals een kort lachje als reactie op iets wat gezegd wordt. In het begin probeerde ik uit te maken wie loog, maar dat werd te complex omdat de deelnemers allemaal een spelletje spelen. Naar de ogen kijk ik niet, wel naar de mondexpressie. Die was bij alle kandidaten gespannen, behalve bij Sandra. Omdat zij de enige is die wist waar ze aan toe was. Het is als met een examen met tien mensen van wie er eentje de vragen kent: dat zie je onmiddellijk."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #204 Gepost op: 8-03-2003, 10:56:58 »
'Belang van Limburg':

"En nu verstand op nul"

Michiel Devlieger klapt uit de biecht

WAARLOOS - "Het zal vanavond weer laat zijn", zegt Michiel Devlieger, terwijl hij nog maar eens een sigaret opsteekt. In volle montage- (zeg maar stress-)periode is de presentator van De Mol opnieuw aan het roken geslagen. "De Mol maken vreet aan je, maar het is ook boeiend. Een nine tot five zou niets voor mij zijn." De bedenker van de Woestijnvis-hit zal net als u blij zijn als het zondagavond is. Dan is het grote geheim gelost en kan voor hem het aftellen naar de vakantie beginnen. "Het eerste wat ik ga doen, zijn huis- en tuinklussen. De haag snoeien enzo. Ik heb mijn brein genoeg aan het werk gezet. Nu even verstand op nul."

We hebben al een Franse en een Spaanse mol gehad. Waarom nu een Italiaanse?
Onze bestemming mag niet te veraf zijn. Ik was graag naar Canada gevlogen, maar dan zit je met acht uur tijdsverschil. Dat is productioneel niet te doen. Het klimaat speelt ook mee.
Landen als Noorwegen en Schotland lijken me fantastisch, maar daar is de kans op slecht weer te groot. En ja, als je Spanje en Frankrijk gehad hebt, is Italië een optie. We hadden van onze Amerikaanse collega's gehoord dat hun opnames daar waren meegevallen.

Kende je de streek?
Nee. Ik ben ooit op Romereis geweest, maar zoals bij de meeste mensen betekende dat in tien dagen tijd van Venetië naar Rome hossen. Dat geeft het valse idee dat je het land kent. Ik was er nadien niet meer gekomen.

Jij bent een van de weinige mensen die weten wie de mol is. Aan wie heb je het verteld?
Van vrienden of familie, bedoel je? Aan niemand. Ze vragen er natuurlijk naar, maar zonder een antwoord te willen, denk ik. Als je het weet, is de lol eraf. Ik zeg in ieder geval niks.

Zelfs niet aan je vriendin?
Die wil het niet weten. Tijdens de twee vorige reeksen, toen ze het wel wist, vond ze niet leuk dat ze niet kon meeraden.

In je eigen huis en onder beste vrienden moet je je toch verspreken?
(geheimzinnig) Vast wel, maar ik verspreek me ook regelmatig bewust.

De vorige mollen zeiden dat ze blij waren dat iedereen het wist. Dat ze niet langer de confrontatie met de buitenwereld moesten aangaan zonder iets te kunnen zeggen. Is dat bij jou ook zo?
Dat probleem stelt zich niet, omdat ik niet buiten kom nu we nog aan het monteren zijn. Ik ben wel blij dat het einde in zicht is. Dit tempo houd ik geen maanden meer vol.

Op televisie kom je nogal koel en afstandelijk over. Ben je in het echte leven ook zo?
Het is een uitvergroting, maar de presentator van De Mol ligt zeker in de lijn van wie ik ben. Ik ben niet de uitbundige omhelzer, nee. En ik gruwel van sentimentaliteit. Maar dat wil niet zeggen dat ik ongevoelig ben. Ik heb er tijdens de opnames nooit echt doorgezeten, maar er zijn wel momenten geweest dat ik het moeilijk had. Slecht weer, een planning die in het gedrang komt, zulke dingen bezorgen je stress.

Je schept er duidelijk plezier in de overblijvende kandidaten te plagen.
Bwah, ik weet iets wat jij niet weet is een leuk spelletje. De kandidaten weten niet wat hen te wachten staat, en ik mag aan de touwtjes trekken. Da's plezant.

Zijn er noodscenario's? Ik bedoel maar: wat als de groep uit mekaar valt of de mol ziek wordt en naar huis moet?
Als de ruzie niet bij te leggen valt, hebben wij ons werk niet goed gedaan. Dan zijn we te ver gegaan met de opdrachten, of hebben we conflicten laten ontsporen. We willen mensen met uitdagingen confronteren, maar het is niet onze bedoeling hen tot op het bot te raken. En wat dat tweede rampscenario betreft: als de mol iets zou overkomen dat de rest van de opnames in het gedrang zou brengen, stoppen we. Dat zou ook moeten als mij iets zou overkomen, denk ik.

Noem eens drie eigenschappen die een mol moet hebben.
Hij of zij moet met een dubbele agenda kunnen werken, goed kunnen inspelen op een situatie en goed kunnen luisteren.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #205 Gepost op: 8-03-2003, 11:00:13 »
Vervolg 'Belang van Limburg':

Zou het iets voor jou zijn?
Ja zeker? (lacht) De kans dat ik de mol speel, is toch onbestaand. Wat in mijn nadeel zou zijn, is dat ik in groep de neiging heb afstand te nemen. Dat zou me verdacht maken.

Tijdens de opnames moet ook jij onder druk staan. Ben je stressbestendig?
Ik denk het wel, al moet ik erbij zeggen dat ik sinds de montage opnieuw aan het roken ben. (snel) Ik heb aan mezelf beloofd dat ik meteen na de negende aflevering stop.
Vooral tijdens de eerste reeks was de stressfactor groot, omdat De Mol compleet nieuw was. Maar omdat ik een van de mensen ben die mee het scenario stuurt, overmeestert de druk me nooit. Verder ben ik nogal een binnenvetter, je zal het niet snel aan me merken dat ik gestresseerd ben.
Stress is niet noodzakelijk een last. Die adrenaline die door je lijf pompt, dat geeft een drive. Als ik thuis ben, moet ik wel afkicken. 'Laat papa maar efkes gerust', zeg ik dan tegen mijn dochter. Dat efkes mag je letterlijk nemen. Mijn dochter en vriendin slagen er heel snel in me De Mol te doen vergeten.

De kandidaten waren dolblij toen het bezoek er was. Had jij iemand laten overkomen?
Nee. Dat zou ook een ontzettend slecht idee geweest zijn. In de productieploeg zit twintig man. Die zouden nogal hebben opgekeken, als ik daar als enige met mijn vriendin had gezeten.
Dat bezoek was voor de kandidaten leuk, maar voor ons betekende het gewoon meer werk. Zes nieuwe personages, pas die maar eens in je spel in.

De Mol heeft iets van op kamp gaan. Zat jij vroeger bij een jeugdbeweging?
Nee. Niemand van de makers heeft een scouts- of chiroverleden. Ik ben ook niet zo'n groepsdier. Op reis gaan heb ik altijd alleen, met twee of hooguit met vier gedaan.
Voor mijn werk ben ik wel vaak met groepen bezig geweest, vooral in de periode dat ik theatertrainingen gaf. Ik weet dus hoe weinig er nodig is om een groep uit balans te krijgen.

Tijdens de proef over het ravijn stond Bruno te sterven op het koord. Wat zou jij nooit doen?
Proeven met dieren, denk ik. Dat met die stieren vorig jaar zou niets voor mij geweest zijn. Of iets met wespen, daar heb ik ook schrik van.
Wat ik wél had willen doen, is die proef met die auto's. Da's de botsautookes in 't echt, hé. En die opdracht met de zweefvliegtuigen, maar daar was helaas onvoldoende tijd voor. De benjisprong heb ik wel kunnen meedoen. Spelen, het kind in mezelf naar boven laten komen, daar geniet ik van.

Heb je daarom ook deze job?
Ik denk het wel. Spel is de rode draad in alles wat ik tot nu toe gedaan heb. Schalkse ruiters, Mannen op de rand..., daar zat telkens een spelelement in. Ook in het improvisatietheater kwam het aan bod.

Een nine tot five zou niets voor jou zijn.
Ik denk het niet. Dit is prima. In een project zitten dat je volledig opslorpt, en dan een paar maanden niksen en je sociaal netwerk oplappen. Voor mijn vriendin is het niet altijd even gemakkelijk, maar ze is gelukkig heel begripvol.

Presentator zijn van een van de populairste zondagavond-programma's ooit, is dat een droom die uitkomt?
Het is vooral iets dat me overkomen is. Waar ik wel altijd naar gestreefd heb, is dat ik in een aangename omgeving kan werken met mensen die net als ik hun ziel leggen in hun werk. De ploeg van De Mol is een fijn team. Het succes van tv-programma's is ook relatief. Een paar maanden na De Mol herkennen de mensen me al niet meer.

Je hebt woordkunst gestudeerd en veel aan improvisatietheater gedaan. Geen zin om daar opnieuw mee te beginnen?
Daar heb ik niet genoeg talent voor. Als acteur ben ik veel te veel bezig met het analyseren van wat er op het podium gebeurt. Als mol zou dat een voordeel zijn, als acteur is het een nadeel.

Misschien zou je een betere regisseur zijn?
Dat zou kunnen. Ik heb nooit een echt theaterstuk geregisseerd, maar toen ik dramadocent was heb ik wel veel kleinschalige producties opgezet. Als ik ooit iets zou doen in het theater, zou het meer die kant opgaan, denk ik.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #206 Gepost op: 8-03-2003, 11:01:49 »
Vervolg 2 van 'BvL':

Maar voorlopig blijf je bij televisie?
Ik neem vakantie en daarna zien we wel. Ik maak geen plannen, daar heb ik trouwens de tijd niet voor. Een man kan maar één ding tegelijkertijd doen. (lacht) In mijn geval is dat nogal extreem.

We weten eigenlijk weinig van je. Collega's als Tom Lenaerts en Bart De Pauw staan al eens in roddelbladen of vertellen in interviews over hun gezin. Waarom scherm jij je privé-leven zo af?
Omdat ik het niet relevant vind. Wat de mensen over mij weten via De Mol is voldoende. Mijn familie onder de aandacht brengen, doe ik niet. Het is al erg genoeg dat die mensen het altijd over mij moeten hebben, terwijl ze zelf zeker zo interessant zijn.

Je werkt al een hele tijd samen met dezelfde mensen. Welke eigenschappen apprecieer je in je collega's?
Humor en zelfrelativering. Je mag een ontwikkeld ego hebben, maar je moet ook bereid zijn het te doorprikken. (lacht) Als er bij ons eentje gaat zweven, schiet de rest hem met plezier naar beneden. Je werk niet té ernstig nemen is ook belangrijk: er mag al eens gezeverd worden.

Je staat voor een lange vakantie. Hoe ga je die invullen?
Er is nog wat werk in ons huis, en de hagen moeten gesnoeid. Op een ander moment zou ik waarschijnlijk het initiatief aan mijn vriendin hebben overgelaten, maar nu heb ik er zin in. Ik heb mijn brein genoeg aan het werk gezet. Nu even verstand op nul.
Reizen, met vrienden optrekken, lezen, muziek beluisteren, dat heb ik ook allemaal gemist.

Welk vakantietype ben jij eigenlijk: actief of lui?
Meestal huren we ergens een huisje en parkeer ik mij met boeken en walkman aan het zwembad. Als er dan ook nog lekker eten en aangenaam gezelschap is, ben ik content. Ik hoef niet zoveel te bezichtigen, ik wacht meestal tot mijn vriendin het luieren beu is.
Met de rugzak op reis gaan heb ik in het verleden ook gedaan. Ik ben zo ooit naar Thailand, Zimbabwe en Cuba geweest.

Heb je een favoriet vakantieland?
Canada, vanwege de uitgestrektheid. Je kan er in de zomer aan een meer liggen dat zo groot is als een kwart van de provincie Antwerpen. En dan lig je er nog alleen hé. De mensen zijn er ook aangenaam. Amerikanen noemen de Canadezen niet voor niets de Europeanen van Amerika. Ze zijn minder oppervlakkig.

Geef ons eens tips, nu je Italië bent doorgereisd. Waar moeten we absoluut naartoe?
Naar Venetië. Het is een toeristisch cliché maar ook een ontzettend mooie stad. In Umbrië was ik vooral onder de indruk van Spoleto en Orvieto. Op vakantie zoek ik graag contact met de plaatselijke bevolking, omdat dat couleur locale geeft, maar tijdens de opnames van De Mol was daar echt geen tijd voor. Zo'n making of is geen vakantie. Overdag ga je van de ene opdracht naar de andere, en 's avonds is het eten, interviews afnemen en gaan slapen. Iedereen was altijd pompaf. (lacht) Wat extra slaap kan ik dus ook goed gebruiken.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #207 Gepost op: 8-03-2003, 11:05:35 »
Laatste molverdenking in 'BvL' + poll:

Manuela Van Werde: "Ze heeft de fakkel met opzet laten uitgaan"
'Vlaanderen Vakantieland'-gezicht Manuela Van Werde zet haar geld in op Inge. "Ze heeft al zulke flaters geslagen. De hoofdstad van Australië niet kennen, dat kan toch niet voor iemand met haar diploma. Ik vind dat ze soms ook raar reageert in de groep."
Manuela vindt de derde reeks van 'De Mol' bijzonder spannend. "Ik zeg nu wel Inge, maar eigenlijk heb ik ook al Stijn verdacht. Zeker toen de programmamakers na de proef met de autopuzzel 'Ik hou van u' van Stijn Meuris lieten horen. Da's een hint, dacht ik toen. Maar ondertussen ben ik alweer van gedacht veranderd. Marc en Sandra verdenk ik niet, zeker Sandra niet. Die komt heel eerlijk over."
Manuela moet toegeven dat ze alleen de laatste afleveringen heeft gezien. "Ik kijk nooit in het begin. Al die verschillende personages, da's veel te verwarrend. Waarschijnlijk heb ik daardoor hints gemist, maar ach, bij zo'n spel blijft het toch gokken. Da's ook het leuke eraan."
In het rijtje verdachte situaties stipt Manuela de proef met de brandende fakkels nog aan. "Ze heeft de fakkel met opzet laten uitgaan, dat kan niet anders. Ik vond het in ieder geval heel vreemd. Ook het feit dat ze niet kon paardrijden, terwijl ze eerst riep van wel. Da's allemaal zo tegenstrijdig."


Marc is de Mol, of toch niet?

De voorbije weken lag de Limburgse Inge nog ruim aan de leiding in onze Mol-poll. Maar na de uitzending van vorige week heeft een flink aantal van de Limburgse mollenvangers zich bedacht. Vandaag denkt 33,17 procent van onze lezers dat Marc de mol is. Inge volgt op de tweede plaats met 28,55 procent van de stemmen. Zondag zullen we niet alleen weten of u het bij het juiste eind heeft, maar ook wie de grote winnaar van dit tv-spelletje is.







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #208 Gepost op: 8-03-2003, 11:10:16 »
'Het Laagste Nieuws':

Wedden dat het Sandra of Stijn is?

Onze gok: of jeansgerante uit Oosteeklo of student sinologie ingehuurd als verrader


Zondagavond, even voor negen uur al, valt het doek over 'De Mol'-thriller en weten we wie de opvolger wordt van Magda en Hugo, de twee geslepen mollen uit de vorige reeksen. Precies twee maanden lang heeft de onbekende mol meer dan 1,5 miljoen Vlaamse kijkers in de ban gehouden. Neen, van een Mol-hype was er geen sprake meer. Van een harde kern verstokte moljagers, mannen en vrouwen met de meest waanzinnige complottheorieën en eerlijke vinders van massa's verdoken boodschappen, des te meer. Met vier kandidaten zijn ze nog om zondagavond de finale te spelen. Er is «superspeler» Marc Simons, jeansgerante Sandra Welvaert, de Limburgse veearts Inge Boere en student sinologie Stijn Vandaele. De Mol-commune houdt het op Marc als grote mol-kanshebber. Wij tippen, tegen beter weten in, op Sandra, maar vergeten ook Stijn niet. Hij paste te goed in het «koker-scenario» van de derde aflevering.
De Woestijnvismakers van 'De Mol' hebben hun job perfect gedaan. Tot de laatste seconde zal het immers een raadsel blijven welke speler acht afleveringen lang de boel belazerde, de medespelers de mist injoeg, voor verwarring en ontreddering zorgde. Er was bij deze derde reeks nogal eens sprake van een «aha-erlebnis», van het gevoel dat we deze of gene proef eerder al hadden gezien.
De fans, wekelijks meer dan 1,5 miljoen, zaten deze keer vanaf week één trouw voor het scherm. En ze kregen wat ze wilden: spannende televisie, met spannende proeven, psychologische spelletjes, het op de honger laten zitten van de kijkers, de die hard-fans en vooral veel stuurlui aan wal.
De «specialisten» die al sinds week één weten dat Marc de ideale mol is. Of dat Stijn de gewiekste mol is. Was hij immers niet de babysit van de kinderen van Bart De Pauw? Of dat Sandra sinds week één door Woestijnvis in het programma al werd aangeduid als mol, want liep daar geen zwarte kat door het beeld? En ja, zelfs Inge Boere is volgens meer dan 20 procent van de kijkers de mol. Maar als dat zo is, hebben de makers hun job niet goed gedaan. Inge Boere speelde wel een Mol, maar zal nooit de mol zijn. De ontnuchterende realiteit kennen we dus zondagavond. De minst opvallende kandidaat was ongetwijfeld Stijn Vandaele, sinoloog-student en het veulen van de groep. Mogelijk is hij wel dé kandidaat mol. De derde aflevering (het auto-ongeval, de carabinieri, de gevangenisopsluiting) werd bijna volledig opgebouwd rond de inmiddels beroemde kokers.
Zo'n scenario is onmogelijk uit te voeren, zonder medeweten van de mol. Drie spelers werden in de derde aflevering «betrapt». Shadia, Walter en ... Stijn. Hij is de enige «overlevende». Dit feit en de dubbele vrijstelling die hij toen kreeg en probleemloos overleefde, maken hem verdacht.
En dan is er natuurlijk nog Sandra. De voorbije weken maakten we al duidelijk dat ze wel eens de ideale verraadster zou kunnen zijn. Waarom lieten de makers ons niet zien of ze in de vierde aflevering de bal al dan niet ving? En vooral de vorige weken stapelde de gerante uit Oosteeklo de verdachtmakingen op.
Blijven er nog twee finalisten over. Marc Simons, de 45-jarige directeur productmanagement bij verzekeringsgigant ING, en bikkelharde speler. Hij gaat keihard voor de pot. En onderschat ook niet de 35-jarige Inge Boere. Haar wat onnozel spelletje leverde wel een finaleplaats op. Met Limburgers mag je nu eenmaal nooit lachen...
Marc, 45-jarige directeur bij verzekeringsgigant Fortis speelt het keihard, voor de pot. Toch ook niet te onderschatten, de Limburgse veearts Inge. Ze haalde tenslotte de finale. Wordt de jeansgerante uit Oosteeklo de tweede vrouwelijke verrader, of mag de student sinologie zich de jongste judas van het land noemen?








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #209 Gepost op: 8-03-2003, 11:13:56 »
Tot slot van dit lange overzicht 'Het Nieuwsblad':

Komt De Mol uit Mechelen?

In de poll van Het Nieuwsblad/Het Volk is Stijn Vandaele, de 22-jarige student uit Mechelen, alvast samen met Inge de topverdachte met 27 % van de stemmen. Ook in de poll van Woestijnvis is Stijn, samen met Inge, verdachte nummer één. Komt De Mol 2003 uit onze regio?

Natuurlijk wel!
Stijn is de Mol, diegenen die daar nu nog niet van overtuigd zijn, vergissen zich grondig. Op de vele forums over De Mol 3 vinden we redenen genoeg.
Michiel De Vlieger heeft het in de introductie van elke aflevering over 'De Mol', behalve in aflevering 4. Dat dit ook de aflevering is waar Stijn er niet bij is, kan geen toeval zijn en is een duidelijke tip. Ook bij de proef voor de ideale kandidaat wordt er een duidelijke tip gegeven. De foto's van de kandidaten worden, zo blijkt later, getoond in de volgorde waarin ze zijn afgevallen. De foto van Stijn wordt als laatste getoond.
Velen verbazen zich erover dat de universiteitsstudent er telkens weer niet in slaagt om raadsels op te lossen en in aflevering 2 was er een tekening op de muur te zien, als je een foto van Stijn er naast legt, zie je dat zowel de tekening als de foto op dezelfde plaats een moedervlek hebben.
De som van het aantal verdachte acties is ook in het nadeel van Stijn. Hij maakte zich schuldig aan 13 verdachte acties en had slechts 2 positieve bijdrages. Daarbovenop zijn de meeste ontdekte hints die in de uitzendigen te zien waren, hints die naar Stijn verwijzen. Wie nog niet overtuigd is, kan de namen van alle kandidaten in een rooster plaatsen en zo de zin 'Stijn is mol' vormen

Natuurlijk niet!
Stijn is de Mol niet, hij is een sympathiek dromer vol idealen en dus helemaal niet geschikt om de zware stresserende taak van mol op zich te nemen. In de poll van 'Wie is De Mol?' staat hij trouwens laatse en is Inge de hoofdverdachte.
Sinds Magda Ral, de eerste Mol, in De Laatse Show de theorie opperde dat er wel eens twee mollen zouden kunnen zijn, krijgt die idee veel weerklank. Marc zou de echte Mol zijn, maar misschien is hij wel eens door Stijn betrapt geweest bij één van zijn acties en hebben ze een pact gesloten. Stijn zou dan een soort hulp-mol zijn, alhoewel velen ervan overtuigd zijn dat Woestijnvis dit nooit zou toestaan. Mocht het wel waar zijn, dan zou het logischer zijn dat Inge of Sandra hulp-mol zou zijn. In ieder geval, zondagavond weten we of De Mol in Mechelen woont.


Tot maandag zou ik zeggen...  ;)

Greetz

ambijans







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #210 Gepost op: 8-03-2003, 13:00:32 »
bedankt ambijans, je was weer geweldig

ik kom al even zeggen dat de mol maandag in het radio 1 programma 'de nieuwe wereld' zit

de info :
De nieuwe wereld
elke weekdag van 11 tot 13
10-3-2003
7 weken lang leefde driekwart van televisiekijkend Vlaanderen in spanning met de vraag 'Wie is de mol?'. Sinds gisteravond kennen we de naam van de mol, maar wie die mol écht is vertelt hij vandaag zelf in De nieuwe wereld.

je kan het ook online beluisteren via www.radio1.be ik zal het uiteraard opnemen voor de pechvogels die op dat moment niet de mogelijkheid hebben live te luisteren, uiteraard zal ik de mol blijven volgen in de wandelgangen, want hij zal wel 'n bezoekje brengen aan alle zenders, om uiteindelijk in DLS te belanden

ciaooo
vlaming
 








nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #211 Gepost op: 9-03-2003, 11:16:10 »
Als voorsmaakje op volgende week:
volgens de reclame die nu al wordt gemaakt wordt het hele Molgeheim ontrafeld in de nieuwe Humo van volgende week.
Met z'n allen nr de krantenwinkel!
HUMO HUMO HUMO HUMO HUMO







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #212 Gepost op: 10-03-2003, 02:56:13 »
De Standaard:
Stijn van Daele vangt ,,mol'' Marc

Stijn van Daele heeft de derde reeks van De Mol gewonnen. De 22-jarige student sinologie kon zondagavond in de slotuitzending de meeste vragen oplossen over de identiteit van de verrader in het spel, meteen ook de vraag die 1,5 miljoen Vlamingen de afgelopen acht weken bezighield. De 45-jarige Marc Simons bleek de opvolger van Magda en Hugo.


Het werd uiteindelijk een nek-aan-nek-race tussen Stijn en Inge. De 35-jarige dierenarts strandde op twee juiste antwoorden van Stijn en had als eerste van de eindkandidaten haar zinnen op Marc gezet. De vierde kandidate, Sandra, was De Mol niet op het spoor en bleek vooral door een stevige portie geluk in de finale te zijn geraakt.

Het keerpunt voor de student bleek de dubbele vrijstelling die hij haalde in aflevering drie. ,,Ik had steeds Sandra verdacht. Toen heb ik de tijd gehad om alles eens op een rijtje te zetten. Daarna ben ik bewust op Marc gaan letten'', aldus Stijn, die meteen de groepspot, die de laatste aflevering tot 33.100 euro aandikte, op zak mag steken.

Wie in het plotse stukgaan van zijn sporthorloge of vreemde manier van paalklimmen, voldoende redenen zag om Marc te verdenken, bleek het bij het rechte eind te hebben gehad. Een goed geoefend oog zou het ook volgens Marc kunnen geweten hebben. ,,Ik heb geprobeerd in elke proef tegen te werken'', stelde hij. ,,Ik heb geen tactiek gebruikt om proeven te doen mislukken. Ik had veel vertrouwen in mijn 'buikgevoel'''.

Een vierde reeks van De Mol, dat ook dit seizoen weer permanent meer dan anderhalf miljoen kijkers trok, komt er hoogst waarschijnlijk niet. ,,Ik denk dat dat niet verstandig zou zijn'', aldus Devlieger. ,,We hadden de ambitie om een reeks te maken die minstens even goed was als de twee vorige. Ik denk dat we die hebben waargemaakt. Het zou dom zijn ons te laten leiden door de hype en de schouderklopjes. Ik ben blij deze trilogie te kunnen afsluiten''.










Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #213 Gepost op: 10-03-2003, 02:58:32 »
Nog meer van dat: De Standaard, deel 1

Marc is de mol, Stijn wint

We hadden het kunnen weten

Eén vraag slechts brandde zowat heel Vlaanderen de afgelopen weken op de lippen: wanneer gaat Bush Irak aanvallen? Maar heel wat mensen vroegen zich natuurlijk ook af wie ,,de mol'' was. Dat bleek uiteindelijk Marc te zijn, en het was Stijn die hem wist te ontmaskeren. Slechts weinig kijkers hadden deze afloop verwacht.


De mol (terugblik op de voorbije reeks), TV1, zondag, 19.45 uur. Wie is de mol?, Nederland 1, zaterdag, 21 uur.


MAAR eerst een deemoedige verontschuldiging: het was niet het eerste woord dat presentator Michiel Devlieger gisteravond uitsprak dat we probeerden te voorspellen in de krant van afgelopen zaterdag. Omdat het de achtste aflevering was, moest u natuurlijk op het achtste woord letten, en dat was ,,straks''. ,,Wie de mol is, er, dat zeggen we straks'' was het zinnetje dat volgens die methode ontstond, en de makers hielden woord. De identiteit van de mol werd pas vrijgegeven op het einde van de mooie, bij momenten grappige, maar vooral heel spannende slotaflevering.

Inge Boere, die op zowat alle websites als de hoofdverdachte werd genoemd en ook volgens ons de mol moest zijn, was het dus niet. ,,Ik heb me soms bewust verdacht gemaakt, maar soms lag het ook aan de montage dat ik me verdacht leek te gedragen. Toen ik er bijvoorbeeld niet in slaagde om die brandende fakkel te paard naar de bestemming te krijgen, heb ik inderdaad geroepen dat ik niet kon paardrijden, terwijl ik kort ervoor het tegendeel had beweerd. Maar wat ik eigenlijk bedoelde, was: 'Ik kan niet paardrijden en tegelijk die fakkel vasthouden, want dat paard is moeilijk onder controle te houden'. Dat bleek achteraf een van de moeilijkste dieren van de manege te zijn. Maar zo zag het er allemaal niet uit.''

We hadden als kijker nochtans kunnen weten wie de mol was, beweert Michiel Devlieger. In de epiloog, die zondag wordt uitgezonden, zal worden getoond wat Marc zoal gedaan heeft om te vermijden dat de winnaar met zo weinig mogelijk geld naar huis ging. ,,Ik heb in elke proef tegengewerkt'', beweert hijzelf. ,,Alleen niet in die waarin we vliegstunts moesten herkennen. Het was al een hele tijd geleden dat er nog eens een proef gelukt was, en dat begon wat op de sfeer te wegen.''

Een bepaalde tactiek had hij vooraf niet uitgestippeld en dus liet hij zich maar leiden door zijn buikgevoel. Dat bleek een goede keuze, al kon hij niet vermijden dat Stijn met 33.100 euro naar huis gaat, het hoogste bedrag dat een winnaar van De mol ooit in de wacht sleepte. De twee vorige winnaars moesten tevreden zijn met ,,maar'' 28.750 euro.

De makers van De mol vonden hun infiltrant via de moeder van Tom Lenaerts, die bedrijfsopleidingen geeft. Zij suggereerde een verzekeringsagent die bij haar al eens zo'n opleiding had gevolgd. En dat bleek een gouden tip. ,,Een mol moet een hoge sociale intelligentie hebben'', zegt Devlieger. ,,We zochten dus iemand die goed met mensen kan omgaan, een groep kan samenhouden, de goede sfeer erin kan houden en zo. Dat zijn eigenschappen waar Marc zeker over beschikt. Maar hij is wel zichzelf gebleven. Het is een grove misvatting dat je als mol moet kunnen acteren. Dat houdt niemand heel de tijd vol.''

DE vier deelnemers hebben in de voorbije maanden dus met een groot geheim rondgelopen. Stijn kan nu pas publiekelijk jubelen om zijn overwinning en Marc hoeft eindelijk niet meer ontwijkend te antwoorden op de vraag ,,Ben jij de mol?'' Tot gisterenavond wist enkel zijn vrouw het, zijn kinderen bijvoorbeeld niet.

,,Het was niet eenvoudig om dat geheim te bewaren'', zegt hij. ,,Toen ik de dag nadat we terug waren uit Italië op het werk verscheen, kreeg ik die vraag al meteen voor de voeten geworpen -- door mijn baas nog wel. Op het werk waren er heel wat mensen die op de hoogte waren van mijn connectie met moeder Lenaerts. Ik had hen verteld dat ik op een survivaltocht was om een midlifecrisis te bezweren, maar ze waren toch te weten gekomen dat ik meegedaan had aan De mol. En toen eenmaal de uitzendingen begonnen te lopen, werd het alleen maar erger.''










Offline Perlut

  • Forumlid
  • Aan elk een goedendag (net zoals in 1302)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #214 Gepost op: 10-03-2003, 03:00:14 »
Deel 2 De Standaard

Ook Stijn is blij dat de hype rond het programma afgelopen is. ,,Nu ben ik eindelijk verlost van al die veertienjarige meisjes die me gillend achternazitten.'' Hij zit er niet mee dat zijn reputatie als ingoed mens eraan moest geloven in de laatste afleveringen. ,,In het begin wou ik me inderdaad vooral amuseren, maar stilaan kreeg ik toch een doel voor ogen: ik moest en zou de mol ontmaskeren. Van dan af heb ik me daar honderd procent voor ingezet. Dat betekende dat ik al eens moest liegen of bedriegen, maar binnen het spel kon dat gerust, vond ik. Dat betekent niet dat ik in het echt ook zo ben.''

Dat hij het spel gewonnen heeft, heeft hij voor een groot deel aan het geluk te danken. De eerste drie afleveringen dacht hij namelijk dat Sandra de mol was, omdat die er altijd zo vrolijk en onbekommerd bijliep. Toen kwam de dubbele vrijstelling, waardoor hij ongehinderd naar aflevering vijf kon. Pas dan kreeg hij Marc in het vizier. En toen hij ervan overtuigd was dat die de mol was, is hij bijna maniakaal informatie over hem beginnen verzamelen. Met succes: in de finale kon hij twee vragen meer juist beantwoorden dan Inge en ging hij dus met de overwinning aan de haal. Moraal van het verhaal: edelmoedigheid loont. What goes around, comes around.

Op de Nederlandse televisie start zaterdag een vierde reeks van Wie is... de mol, maar het is zo goed als zeker dat die er in Vlaanderen niet meer komt. ,,Als je ziet hoe sterk de kandidaten en de kijkers zich deze keer al bewust waren van het spel, en hoe moeilijk het was om nog leuke opdrachten te verzinnen, dan zou een vierde reeks er wel eentje te veel kunnen zijn'', legt Devlieger uit. ,,We zouden eventueel op dezelfde manier te werk gaan als de makers van Fear factor of Temptation island, waarbij verschillende zenders één na één hun kandidaten loslaten op een gemeenschappelijke set. Dat is veel goedkoper en je moet dan zoveel proeven niet bedenken, maar het zou gewoonweg De mol niet meer zijn. En dan hoeft het voor ons niet meer.''










Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #215 Gepost op: 10-03-2003, 12:24:16 »
Laatste Belgische weekoverzichtje helaas...  :'(
'De Morgen':

De verzekeraar was de subtiele saboteur

Ontknoping van derde Woestijnvis-thrillersoap is definitief hoogtepunt van trilogie

 
De 22-jarige Stijn Van Daele kan zijn studie sinologie afmaken met 33.100 euro op zak. De Mechelaar overtrof gisterenavond op TV 1 in een zenuwslopende Mol-finale de twee finalistes, Sandra en Inge. Stijn verzamelde de meeste informatie over verzekeraar Marc Simons, de efficiënte saboteur uit de derde en allerlaatste thrillersoap van Woestijnvis. Meteen komt een einde aan de meest bekeken tv-reeks in Vlaanderen. 'We kunnen niet blijven variëren op hetzelfde thema', vinden de makers. 'Deze Mol is het hoogtepunt van een mooie trilogie.'
De Morgen-lezers hadden het kunnen weten. Samen met de Mollen uit de eerste twee reeksen, Magda Ral en Hugo Daemen, was ook onze eigen onderzoeksjournalist Douglas De Coninck afgelopen weekend formeel: Marc was dé Mol. Hoewel er op het internet en in talloze kranten- en weekbladartikels evenveel, of zo niet meer, aanvaardbare theorieën tegenover de verdachte verzekeraar geplaatst konden worden, bleek gisterenavond dat de 45-jarige Marc Simons uiteindelijk de enige echte saboteur was. Te zien aan het geld dat tijdens deze reeks uit de groepspot verdween, speelde Marc het spel als een bijzonder efficiënte mol. Een saboteur die voor het grote publiek ook niet doorzichtig te werk ging. In de meeste polls bleef hij immers onderaan het lijstje van verdachten bengelen.
Net als bij de vorige twee reeksen slaagde productiehuis Woestijnvis er ook nu weer in om met de finale van deze thrillersoap een filmisch pareltje af te leveren. Licht, muziek en montage dreven de spanning nog maar eens ten top. Met een sterke verhaalstructuur werden de karakters voor een laatste keer duidelijk getekend: Sandra als de Lara Croft van de groep, Marc als de sfeerbrenger van de bende, Inge als het 'luxepaardje' en student Stijn die zich nergens iets van aantrekt.
Het allerlaatste spel van deze Mol in en rond twee Italiaanse kerkjes leverde de warmste actiebeelden op. Beelden die onder meer door een aria van Maria Callas een unieke emotionele ondertoon kregen. En het leek alsof Woestijnvis op de 'dag des Heren' nog eens duidelijk wilde maken dat edelmoedigheid beloond wordt. De kerkgangers in Orte kregen van kandidaat Stijn 3.000 euro uit de groepspot voor de herstelling van het dak van de kerk, waardoor de waarde van de opbrengst van zijn medekandidaten meteen verdrievoudigd werd.
Met een laatste avondmaal bleef de finale in een godsdienstige sfeer baden, en kreeg ze zelfs mystieke randjes. Kaarsen en fakkels brachten de overwinning in een winderige burcht uiteindelijk bij diezelfde Stijn. Inge had Marc nochtans al twee afleveringen eerder als Mol kunnen ontmaskeren. Maar Stijn slaagde er bij de allerlaatste selectieronde in twee vragen meer juist te beantwoorden. Zo wist Inge niet of Marc nu een bril droeg omdat hij bijziend of verziend was.
Daarmee is het spel helemaal gespeeld. En als het aan de makers ligt, meteen voorgoed. Volgens presentator en medebedenker Michiel Devlieger zou een vierde reeks van De Mol in Vlaanderen helemaal geen goed idee zijn. "De hype is hier zo groot dat het steeds moeilijker wordt om nog verrassend uit de hoek te komen", vindt Devlieger. "Het was onze bedoeling om deze laatste reeks minstens evengoed te maken als de vorige. En daar zijn we in geslaagd. Maar daar houden we het ook bij."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #216 Gepost op: 10-03-2003, 12:28:01 »
Nog steeds in 'DM':
'Geprobeerd elke opdracht te laten mislukken'

Verzekeraar Marc Simons was een bijzonder efficiënte mol, die veel geld uit de groepspot liet verdwijnen. Hij geeft dan ook meteen grif toe dat hij geprobeerd heeft om elke opdracht te laten mislukken. "Nochtans heb ik het spel bewust niet tactisch gespeeld", zegt de vader van drie kinderen. "Ik ben op mijn buikgevoel gevolgd. En ik heb het spel zo goed mogelijk gesaboteerd, zonder dat ik de kandidaten bewust gepest heb."
Marc ziet zichzelf niet als dé ideale kandidaat voor De Mol. "Zelf zou ik me nooit voor zo'n spel ingeschreven hebben", zegt Simons. "Woestijnvis is zelf tot bij mij gekomen omdat ik met een groep verzekeraars ooit een assertiviteitstraining gevolgd heb bij de moeder van Tom Lenaerts." Moeder Lenaerts tipte Michiel Devlieger, die vervolgens tijdens een cursus improvisatietechnieken Marc Simons goed in het oog hield. "Na een gesprek met Marc zat het meteen goed", vertelt Michiel. "Marc was trouwens niet voor niets de superkandidaat. Hij is bijzonder sociaal intelligent. En hij kan goed een groep bespelen én samenhouden." Tijdens de finaleaflevering vond Marc Simons vooral het 'open' gesprek tijdens het allerlaatste avondmaal en voordien het stelen van de kokers zijn lastigste momenten.
Alleen Simons vrouw wist enkele dagen na afloop van De Mol dat hij de saboteur in deze reeks was. Zijn kinderen, collega's en vrienden hebben het gisterenavond op televisie moeten ontdekken. De finale van De Mol was voor hem dan ook een bevrijding. "Ik had iedereen wijsgemaakt dat ik een survivaltocht gedaan had om mezelf te ontdekken en mijn midlifecrisis te overwinnen. Al bleek dat natuurlijk niet eens zo'n grote leugen", lacht Marc Simons.


Over de sabotages die de Mol tijdens deze derde reeks pleegde, willen de makers weinig kwijt. Woestijnvis wil vooral de spanning bewaren voor de 'sabotageaflevering', die volgende week uitgezonden wordt. De volgorde van de afvallers kwam alvast wel bewust overeen met de volgorde waarin de kandidaten tijdens de tweede aflevering in de bibliotheek in beeld kwamen toen (Mol) Marc superkandidaat was. - Inge gaf na de finale meteen toe dat ze geregeld bewust het domme blondje speelde. Bijvoorbeeld door Quebec als hoofdstad van Australië te noemen. Dat ze geen paard kon rijden, hoewel ze het eerder anders had aangekondigd, werd volgens Inge dan weer louter door de montage verdacht gemaakt. Het paard in kwestie bleek immers onhandelbaar, waardoor ze er, met een fakkel in de hand bovendien, onmogelijk op kon rijden. - Sandra heeft de finale vooral gehaald door bijzonder veel geluk. Tot de finale bleef ze immers twijfelen over de identiteit van de Mol. Enkel door twee vrijstellingen haalde ze de laatste aflevering. Tijdens de finale gokte ze op Stijn als Mol. - De kandidaten van deze reeks van De Mol hadden de afgelopen weken elke dag contact met elkaar via mail en vormen sindsdien een hechte groep. Hechter dan tijdens de opnames, klinkt het - In Nederland start deze week wel een vierde reeks van De Mol, hoewel die er in Vlaanderen dus niet komt. De impact van deze reeks is bij onze noorderburen echter veel minder groot, waardoor de druk op de programmamakers evenredig is. - Dagelijks zaten de kandidaten tijdens deze reeks van De Mol te studeren om tips over hun mol uit het hoofd te leren. Zo wist Inge sinds de vierde aflevering dat Marc de Mol was en leerde alle hotelkamernummers uit het hoofd waar hij geslapen had. Tevergeefs. - Mol Marc vindt dat hij helemaal geen acteerervaring nodig had om zijn rol als saboteur te spelen. "Ik was dit weekend 23 jaar getrouwd. Dát is pas een Oscar waard."







Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #217 Gepost op: 10-03-2003, 12:33:08 »
'BvL' en 'GvA':
Stijn met mol-geld naar Nepal

Tot twee keer toe gaf Stijn Vandaele (22) uit Mechelen geld weg in De mol 3, maar uiteindelijk mag hij toch 33.100 euro op zijn bankrekening bijschrijven. "Of ik een heilige ben? (lacht) Ik kan dat niet ontkennen. Misschien heb ik wel gewonnen omdat ik dat geld heb opgegegeven voor de groep."
"Ik heb mezelf geen enkele keer verdacht gemaakt. Ik heb één keer gelogen en dat was tijdens de pokerproef. Ik ben het toen sluw gaan spelen. Ik wilde dat Marc, de mol, absoluut die vrijstelling kreeg. De vrouwen kregen daardoor niks en ik het geld. Ik heb me daar toch twee minuten slecht bij gevoeld. Of ik de raadsels met opzet niet wist? Nee, ik ben echt zo slecht in raadsels. Maar alleen duwde Marc mij voortdurend in de rol van raadselman."
Terwijl Inge al vanaf aflevering 2 voor Marc als mol ging, deed Stijn dat pas in aflevering 6. "Ik heb altijd op Sandra gestemd. Ik heb het geluk gehad dat ik twee dagen uit het spel ben kunnen stappen. Toen had ik de tijd om alles even op een rijtje te zetten. Ik ben bij mijn terugkomst heel erg op Marc gaan letten en in de kleine dingetjes die hij deed, voelde ik dat er iets niet klopte. Hij gedroeg zich een beetje schizofreen: soms was hij Marc, soms was hij de mol. Ik ben een gevoelsmens en mijn intuïtie maakte een grote pijl richting Marc. Mijn gevoel heeft me niet in de steek gelaten."
"In het studentenmilieu was de mol een echte hype. Op het internet heb ik echt de vreemdste theorieën gelezen. Dat ik de mol zou zijn omdat mijn naam in WoeSTIJNvis zit. Of omdat ik tijdens die testen aan de universiteit een t-shirt droeg van computermerk Compaq, de sponsor van De mol 2. Dat was lachen. Toch ben ik ben blij dat het gedaan is. In het studentenmilieu weekt de mol nogal wat reacties los. Ik heb genoeg van gillende meisjes. Ik vind het niet leuk meer. Ik ben een doodgewone kerel en ik wil dat graag blijven."
Stijn gaat van zijn 33.100 euro op reis naar Nepal. "Ik ga daar rondtrekken met de rugzak. Een beetje uitwaaien. Het zal goed doen."








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #218 Gepost op: 10-03-2003, 12:34:58 »
'De Mol' heeft geen Betty nodig

BRUSSEL - De uitslag is bekend: Stijn Van Daele wint de pot, Inge Boere en Sandra Welvaert zijn de eervolle, maar verliezende finalisten en Marc Simons is ontmaskerd als de mol. Jammer, volgende week nog een compilatie waarin u te zien krijgt wat de mol allemaal heeft uitgevreten, maar wat u nooit had opgemerkt, en dan is het onherroepelijk gedaan. Vanaf 23 maart vormt 'Hoe?Zo!' opnieuw de hoofdbrok van de zondagavond. Wij dragen Bart Peeters & co. geen kwaad hart toe, maar het zal weer wennen zijn.
'De Mol' won drie jaar geleden de Gouden Roos van Montreux als beste tv-programma in de categorie gameshows. Nooit eerder had een Belgische inzending goud behaald. Dat mag u niet verwonderen, want je zit dan wel op het niveau van pakweg 'The Muppets' of 'Mr.Bean'.
Niet langer dan een week geleden kregen 'Bal Mondial' en 'De Pappenheimers' een nominatie voor de Gouden Roos van Montreux van dit jaar. Eigenlijk had 'De Mol' daar nog eens bij moeten zijn, wegens béter dan die van 2000.
Dit was de derde reeks van 'De Mol'. In 1999 won Hugo De Bie en was Magda Ral de mol; in 2000 waren resp. Marianne Dupon en Hugo Daemen de protagonisten. 2001 en 2002 werden overgeslagen. Omwille van hun andere programma's zaten Michiel Devlieger, Bart De Pauw en Tom Lenaerts wat op hun tandvlees. De fut ontbrak om kandidaten te selecteren, locaties te zoeken en proeven te bedenken voor een derde editie.
Na een onderbreking van twee jaar kwam 'De Mol 3' er toch. Er meldden zich meer dan tienduizend kandidaten. De opnamen hadden plaats in september-oktober van vorig jaar en duurden drie weken. Dan begon het monnikenwerk, want het is in de montagekamer dat 'De Mol' naar eenzame hoogten wordt getild.
Zowel naar de vorm als naar de inhoud.
Het is bekend dat slechts twee, drie procent van het beeldmateriaal effectief wordt gebruikt. Met andere woorden: de jongens aan de knoppen kunnen het programma in zeer grote mate sturen. Niet de feiten, want die zijn wat ze zijn; wel de manier waarop daarmee wordt omgegaan. Ze laten weg wat ze willen, ze zwakken af wat ze willen en ze beklemtonen wat ze willen.
Dat maakt alle speculaties zo relatief. Je weet niet wat je leest in de kranten en op het internet. Overijverige jagers zoeken verbanden die er niet zijn en grijpen het kleinste detail aan om hun stelling te bevestigen dat deze of gene de mol moét zijn. In werkelijkheid kun je zo ongeveer alles uitleggen zoals je wilt.
Als Inge zegt dat Quebec de hoofdstad van Australië is, vergist ze zich dan, weet ze het stomweg niet of maakt ze zich bewust nog meer verdacht dan ze al is? Het is maar wat je erachter wilt zoeken.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)

Offline ambijans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ambijans prefers blondes! :)
Re:Persoverzicht 'Mol III'
« Reactie #219 Gepost op: 10-03-2003, 12:35:30 »
Vervolgje:  ;)
'De Mol' is stoemelings bedacht op een zonnige lentedag in de tuin van Michiel Devlieger. In principe is het een simpele format, zij het met twee heel interessante kapstokken. Eén, het is tegelijk een spel en een thriller. Het is Agatha Christie: wie heeft het gedaan? Automatisch ga je als kijker politie-agentje spelen. Twee, de paradox dat de deelnemers moeten samenwerken om de proeven te laten slagen en een pot op te bouwen en toch mekaar niet mogen vertrouwen.
Die elementen maken 'De Mol' tot entertainment met een extra-dimensie. Dat is des te meer het geval omdat de productie grote zorg besteedt aan voorbereiding en vormgeving. Niks wordt aan het toeval overgelaten en bij herhaling zie je biezonder mooie plaatjes. Ze zijn geen doel op zich, maar ze tonen wel aan dat cameramannen en regisseurs meer komen doen dan hun job. Ze hebben oog voor decor en inkleding en schuwen geen moeite, soms zelfs geen risico om een proef fraai in beeld te brengen.
De beloning was ernaar. Elke zondagavond 1,5 tot 1,7 miljoen hoogst tevreden kijkers. Die moet je verdienen en dus mag de hele crew dat alleen maar interpreteren als: geslaagd met grote onderscheiding en met felicitaties van de jury.
De deelnemers zijn niet meer zo argeloos als die van de eerste lichting, ze weten hoe het in mekaar zit, ze hebben ongetwijfeld een plannetje in het achterhoofd. Maar het overheersende gevoel is dat ze vooral blij zijn dat ze mogen meedoen. Dat hoorde je telkens opnieuw op de wekelijkse persconferenties met de afvallers: jammer dat ik eruit lig, maar geweldig dat ik dit heb kunnen meemaken. Tekenend is ook dat de deelnemers achteraf met mekaar in contact blijven. Ze worden vrienden voor het leven.
Drie weken lang worden de kandidaten gevolgd. Bij winst en verlies is de kijker getuige van hun emoties. Er groeien vriendschappen en er ontstaan conflicten. Ongetwijfeld stelt iemand zich aan, valt er een verkeerd woord of rollen er tranen. Dat wordt echter niet, of zeer discreet behandeld. De programmamakers zetten hun deelnemers niet te kakken. Voyeurs zijn aan het verkeerde adres. Ook dat maakt 'De Mol' tot een biezonder programma.
Kunt u zich al voorstellen hoe het eraan toe zou gaan in 'Big Brother' of in 'Temptation Island'? Daar is er altijd een ondertoon van: is er bloot te zien, gaan ze neuken? 'De Mol' verlaagt zich daar niet toe.
Magda Ral en Guy Peers, uit 'De Mol 1', zijn een relatie begonnen en hebben een kind. Dat hebben we achteraf vernomen. Op het scherm hebben we nooit iets van een romance gemerkt. Zo hoort het ook: televisie is televisie en privé is privé. 'De Mol' heeft geen Betty nodig.
Bij de visie van de finale beweerde Michiel Devlieger gisteren bij hoog en bij laag dat er geen vierde 'Mol' meer komt. Hopelijk komt hij eerlang op zijn beslissing terug. In ieder geval: de makers zijn bedankt voor het amusement.








Some memories are best forgotten (Memento by Christopher Nolan)