Auteur Topic: [Kandidaat] PEPIJN is niet de Mol!  (gelezen 234343 keer)

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #420 Gepost op: 5-02-2011, 22:50:11 »
Hmm die is inderdaad vrij.. rustig.

Maar nog een ideetje, sprongetje, vergezocht dingetje

Het getal elf wordt wel als het dwazen- of gekkengetal gezien. Waarschijnlijk omdat het 1 minder is dan 12, het getal van perfectie — met 11 ben je dus net niet perfect. Zelfs het woord gekkengetal heeft precies elf letters.

Volgens Wikipedia.
Gekkengetal, Clown, Pepijn?
Maarja als we de programmamakers moeten geloven besluiten ze pas wie de mol is na lange gesprekken en besteden ze 0,0 aandacht aan iemands beroep.. Zeggen ze..

Ben het met Daedalus eens, goed gevonden!
Ook gezien de vele clownreferenties

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #421 Gepost op: 5-02-2011, 22:52:28 »
Hmm die is inderdaad vrij.. rustig.

Maar nog een ideetje, sprongetje, vergezocht dingetje

Het getal elf wordt wel als het dwazen- of gekkengetal gezien. Waarschijnlijk omdat het 1 minder is dan 12, het getal van perfectie — met 11 ben je dus net niet perfect. Zelfs het woord gekkengetal heeft precies elf letters.

Volgens Wikipedia.
Gekkengetal, Clown, Pepijn?
Maarja als we de programmamakers moeten geloven besluiten ze pas wie de mol is na lange gesprekken en besteden ze 0,0 aandacht aan iemands beroep.. Zeggen ze..

Dus jullie denken dat de productie al enkele jaren geleden bepaald heeft dat Pepijn de 11de mol zal worden, om vervolgens deze 11 te kunnen linken aan clows etc.

 ::niet-ok::  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #422 Gepost op: 5-02-2011, 22:54:55 »
Ik snap zulke reacties nooit? Ze hebben toch Jon ook niet gekomen omdat hij 'van Eerd' heet? Zulke hints worden later gewoon verzonnen en is natuurlijk mooi meegenomen. Ze hebben Kim ook niet gekozen omdat ze een kruisjesketting had. En ze hebben Dennis niet gekozen om zn pet.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #423 Gepost op: 5-02-2011, 22:57:09 »
Ja precies!
De geheime hints hebben ze heus niet voor jaren vastgelegd. Dat gaat per seizoen (en dan weten ze dus ook welke kandidaten/mol ze hebben)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #424 Gepost op: 6-02-2011, 02:48:17 »
Pep is een fan van de 'vagelijk tegensputteren' tactiek, blijkt.  ::)

In het begin twijfelde ik nog of hij dat misschien echt meende, maar het komt altijd op momenten dat de beslissing eigenlijk al genomen is, en de ander(en) alleen nog maar vastbeslotener worden.

1. Bij het afkopen van de bagage (afl 3). Hier begint hij nog half en half mee te gaan met Horace door wat tegen te pruttelen, maar tegen die tijd hebben Art en Jan allang al bepaald dat ze echt niet zonder koffers gaan doen.
Als hij echt zo over het geld van de dag ervoor inzat had hij ook kunnen zeggen: goed jongens kopen jullie je bagage maar terug, ik ga echt dat geld er niet aan uitgeven. (Dan had hij wellicht nog een medestander gevonden ook in Patrick..).
In plaats daarvan richt hij zich tot Art (toch een beetje het alfa mannetje van de groep want zelfs Jan gaat nauwelijks tegen 'commando Art' in) - die dan al besloten heeft wat het gaat worden. Natuurlijk geen kans meer dat hij dan nog op zijn besluit gaat terugkeren.

2. Bij de foto's voor het gedicht (afl 5) zien we weer hetzelfde trucje. Hij kiest onmiddellijk Art uit. Spreekt goed Spaans en is de dag ervoor ook al lekker bezig geweest met de paarden. Heeft zich als hulpmol opgesteld dus, dat komt mooi uit.
Vervolgens doet Art wat wel min of meer verwacht kan worden van hem - hij kiest een moeilijker Spaans woord (immers hij is een van de weinigen die Spaans spreekt) en lijkt de zaak daarna behoorlijk te verklooien.

We hebben alleen Pepijn's verhaal dat hij voor een makkelijker woord wilde gaan, feitelijk zien we hem alleen maar iets zeggen als 'is wel moeilijk Art' oid. Maar zonder al te veel protesten gaat hij er weer in mee.

Dit lijkt wel een beetje zijn modus operandi. Heel snel kijken wat de lichaamstaal van anderen is, hoe ze reageren en dan razendsnel zijn eigen reactie erop aanpassen - maar telkens net een fractie na de anderen zodat je ziet dat het in veel van de gevallen geen spontane reactie is.

Hij is er wel snel bij om met de eer te strijken van het geld overigens, als er wel wat wordt binnengehaald.  ::)
« Laatst bewerkt op: 6-02-2011, 02:50:17 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline AaPje16

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ▐ ●▼■
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #425 Gepost op: 6-02-2011, 07:45:06 »
Pepijn heeft zijn haar kortgeknipt. :(

 ::oink:: :(
I won't worry my life away. I choose to be happy!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #426 Gepost op: 6-02-2011, 14:36:54 »
@Lo, we blijven het hierover oneens.
Als Pepijn idd rood krijgt en de andere kandidaten kiezen of hij terugkomt of niet, is het eigenlijk niet meer houdbaar dat hij de mol is. Hij wordt dan afhankelijk van anderen van zijn terugkomst - en hoe lief hij ook mag zijn, hoe aardig men hem ook vindt dan is er dus altijd de kans dat iemand niet teruggekocht wordt. Als het antwoord 'nee' is zou de productie allerlei noodgrepen moeten doen en dan is het pas echt 100% duidelijk wie de mol is.  :-\\

Alleen als het helemaal in handen van de productie is kan je volhouden dat hij met zekerheid nog de mol kan zijn. En dat is nu juist een trucje dat al eens eerder toegepast is.

Dus..
1. Ik hoop gewoon dat dat gezeur en geklooi met rode schermen ons dit jaar bespaard blijft. ::jaja::
2. Ik hoop echt dat hij geen rood krijgt  ::ohno::
3. Ik hoop dat als er dan toch zo'n idiote constructie moet volgen, dit zo opgezet is dat hij niet afhankelijk is van het 'koopgedrag' van anderen.  :-\\

Wat je ook zegt Lo, in dat scenario is het m.i. eigenlijk niet meer houdbaar dat hij de mol nog is. Ik zou het erg jammer (en vooral volkomen onnodig) vinden als er zo'n soort 'stunt' komt.  :-\\

Helemaal mee eens. Ik snap niet waarom een rood scherm voor de mol een fantastisch scenario zou zijn. Klinkt meer als een wanhoopsdaad. En dan zou die veiling ook ineens een stuk minder erg zijn...

Plus persoonlijk denk ik dat ik dan de mol voorgoed laat voor wat het is en dan hoef ik echt niet meer te kijken. Wellicht dat er meer mensen zijn die dat dan denken? Niet een gok die je kunt wagen als productie, imo.
No Milk today???

Offline jonne17

  • Winnaar WIDM-pool 2013
  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #427 Gepost op: 6-02-2011, 15:59:27 »
Ik begon steeds meer overtuigd te raken van Pepijn als mooi subtiel mollende mol.
Toen bedacht ik me echter het volgende: in de schilderopdracht voelt Pepijn aan de schildering die (onterecht) wordt aangewezen als degene van de medekandidaten. Als Pepijn een kandidaat is, is dat een heel slimme actie. Als hij echter de mol is, is dit compleet zinloos en heel riskant. Als 1 van de medekandidaten het ziet en hem vraagt of de verf droog of nat is, zal hij moeten toegeven dat deze droog is, of een leugen vertellen die heel gemakkelijk kan worden ontdekt door de anderen. Eigenlijk vind ik het raar dat hij dit mag doen van de productie, het maakt de opdracht namelijk wel erg makkelijk op die manier.
Kortom, ik geloof niet dat Pepijn dit als mol zou doen. Helaas :(.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #428 Gepost op: 6-02-2011, 17:02:09 »
Het stripblad Kuifje laat me maar niet los. Nu kom ik het volgende tegen:
De eerste Pep verscheen op 6 oktober 1962 en werd uitgegeven door De Geïllustreerde Pers NV in Amsterdam. Op de cover staan Mickey Mouse en Kuifje die elkaar de hand schudden onder de kop: Mickey en Kuifje in Pep. Op de eerste pagina werd de naam Pep uitgelegd: "Pep is een Engels woord voor pit, vuur, vaart en levenslust. Daarom is Pep een blad met pep".
We horen ook Herman van Veen met het nummer Anne. Herman van Veen is ook een nederlandse clown.

Toevoeging:
In Nederland tekende Hans G. Kresse Zorro voor stripweekblad Pep; al in het eerste nummer kwam Zorro voor.
Zorro rijdt op een zwart paard genaamd Tornado. Tornado is in staat elk ander paard eruit te lopen en razendsnel grote afstanden af te leggen. Dit maakt dat Zorro vrijwel ongrijpbaar is, en overal kan komen.
Zorro is naast dat hij goed kan vechten ook erg acrobatisch en een uitstekende strateeg. Hij gebruikt vrijwel nooit brute kracht, maar vertrouwt meer op zijn slimheid en behendigheid om een vijand te verslaan - hij maakt hiermee zijn naam (Vos) waar. Zorro is tevens atletisch en acrobatisch. Zo kan hij over daken rennen en een sprong van grote hoogte overleven door goed neer te komen.

Als de 3 een rol meespeelt, dan zou het kunnen slaan op deze 3 stripboeken.

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #429 Gepost op: 7-02-2011, 10:51:29 »
Oh help! Nu zeg je me dat ik ook niet meer rustig naar Op zoek naar Zorro kan kijken? Door deze hint en het feit dat zowel Soundos daarin zit en de winnaar van vorig jaar Frits?
Dat ga ik niet doen hoor, wil gewoon van Tommie genieten!  :-\\

Maar weer even On-topic.
Pepijn blijft van die geraffineerde mollenstreken uithalen. Die vooral níet worden uitgelicht. Ik heb de laatste aflevering gister nog een keer gezien:
Karin: "Art er loopt een koe jou kan op! Met kokertje! Pak hem Art!"
Art: "Hé mijn stijgbeugels zijn veel te lang!"
En dát wordt enorm uitvergroot. (Is ook raar want dat zou Art niet eerder bemerkt hebben en hij zou niet even achter die koe aan kunnen?)
Máár vervolgens is Pepijn, die goed kan rijden, ook in de buurt en hij gaat ook niet achter die koe aan. Nee, meneer gaat rustig naast Art staan: "Wat is er jongen?" Maar dat Pepijn dus niet in plaats van Art achter die koe aan gaat wordt helemaal niks van gezegd.
Volgens mij maakt Pepijn uiterst slim gebruik van Art. ::jaja::

En even reagerend op een opmerking over het aanraken van wel of niet natte verf. Tsjah, niet een heuul slimme actie van een mol áls kandidaten er naar vragen. Maarja gebeurt dat, dan kun je altijd nog proberen een andere foute muurschildering proberen aan te wijzen. Of gaan opperen dat het misschien wel sneldrogende verf is..
Ik vind het dus niet echt een reden om Pepijn af te wijzen. (Ach ja, tunnelvisie, I know)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #430 Gepost op: 7-02-2011, 11:07:03 »
Dat ga ik niet doen hoor, wil gewoon van Tommie genieten!  :-\\

Ahhh dat vind ik lief  ;D
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #431 Gepost op: 7-02-2011, 11:13:50 »
 ::trots::
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline GeeDeeZet

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #432 Gepost op: 7-02-2011, 13:54:21 »
Uit de trailer van deze week (en de Mol Tweet):
Als het wel zo is dat de groep idd Pepijn kan terugkopen of beschermen of zoiets... Dan heeft hij wel een opvallend t-shirt aan ;-)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #433 Gepost op: 7-02-2011, 13:57:20 »
Uit de trailer van deze week (en de Mol Tweet):
Als het wel zo is dat de groep idd Pepijn kan terugkopen of beschermen of zoiets... Dan heeft hij wel een opvallend t-shirt aan ;-)


Of een comeback van Jan? Gat in het midden =D
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline xAshes

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #434 Gepost op: 7-02-2011, 20:42:49 »
Heeft iemand al gezegd dat op de homepage van de Avro van Wieisdemol, je in het onduidelijke plaatje links van 'Bekijk de laatste aflevering' Pepijn kan herkennen met clownsneus op en tong uit zijn mond?


Wat bedoel je precies? In het shirt/schaduw van dat figuur links? of het figuur links zelf? Of iets anders?

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #435 Gepost op: 8-02-2011, 04:23:50 »
Een goed tijdstip voor gedachtenkronkels in een slapeloze nacht.. (  ::) ).

Goed ik geloof dat iemand elders in dit topic of iig op het forum al heeft aangegeven dat de dubbele 'zelfde' letters bij de bus-opdracht in afl 4 opvielen (busbaan, circuit --> analogie tintin / pepijn).

Goed, gesteld dat dat inderdaad een hint zou kunnen zijn (dat is uiteraard speculatief) ben ik toch nog even na gaan denken over 'bochtig' aangezien dit 'afwijkt' van de andere twee woorden in dat opzicht. (Niet qua logica en opdracht uiteraard dus wellicht zit er niks meer in dan dat, dat kan natuurlijk ook!).

Wat me te binnen schoot is dat 'bouclé' in het Frans zowel gebruikt wordt om aan te geven dat een weg bochtig is (i.e. la boucle = de kronkel, de draai, de bocht) als voor 'krullen' van haar - op zich begrijpelijk natuurlijk omdat krullen kronkelen..  :P )

Nu wil ik niet beweren dat er een Franse link is oid maar het zou - iets minder letterlijk genomen - daar wel op kunnen slaan - i.e. 'bochtig' = 'krullend'. Nu is het natuurlijk zo dat er dit jaar wel opvallend veel 'curly's' rondlopen bij de widm kandidaten meer dan ooit imho.  ;D

Maar de combinatie van de dubbele betekenis (bochtige weg / krullend haar) zou op zich een hint naar Pepijn kunnen zijn. Met name omdat de andere twee woorden ook als 'common denominator' hebben dat ze verband houden met een 'weg' of sorts.

Ik ben zelf nog niet echt overtuigd merk ik want het komt al wel dicht bij doelredeneren, misschien vinden wat je wilt vinden. Maar toch vroeg ik me af of er in dit kader iets in kon zitten.

Aan de andere kant, misschien zijn het gewoon drie random leuke woorden die wel pasten bij de aflevering en betekent het (weer..) allemaal niks..  ;D (Heel goed mogelijk... ::jaja::)
« Laatst bewerkt op: 8-02-2011, 05:05:44 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #436 Gepost op: 8-02-2011, 09:17:23 »
(busbaan, circuit -->

Haha ja leuk gevonden, ik had in een ander topic dit derde woord 'bochtig' wijselijk maar niet genoemd want kon er weinig mee. Misschien de 2 g-klanken die terugkomen maar wat jij zegt klinkt leuker  :P
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #437 Gepost op: 8-02-2011, 13:36:20 »
Supernova's theorietje is wel steviger gegrond dan een klankovereenkomst. Want dan zou circuit er weer niet tussen passen. Want dat is een s en een k klank. Of je moet daar alweer zo ver in gaan dat er twee keer een 'ie' klank in zit...

Heerlijk toch die lekker vergezochte hints  ::tandpastasmiley::
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #438 Gepost op: 8-02-2011, 18:17:46 »
Heh ja.. meestal doe ik daar niet zo aan, maar ik denk dat dat clownsbehang in mijn tunnel me geinspireerd heeft.  :-[

Groepsfoto 6. Wederom de 'vinger'.  ::)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Penthesileia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] PEPIJN is (niet) de Mol!
« Reactie #439 Gepost op: 8-02-2011, 18:25:35 »
Wederom?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.