Niets is wat het lijkt ... of toch wel
Het oudste voorbeeld dat ik paraat heb van een foutje dat gewoon een foutje was en niets meer is uit WIDM 2. Het zogenaamde "lucifersincident". Ik citeer uit het Rotterdams Dagblad:
"Sommige kijkers wisten het in één klap zeker: Sigrid is de mol. Presentatrice Angela Groothuizen had in 2001 tijdens de tweede in Nederland uitgezonden serie van Wie is de mol? per ongeluk het codewoord lucifers ingetikt in plaats van lucifer. En die extra s (de S van Sigrid) was natuurlijk een verborgen aanwijzing. Sigrid moest wel de saboteur zijn waarop de kandidaten en de vele duizenden kijkers tot in de toppen van hun zenuwen gespitst waren."
(De) lucifer was het goede antwoord op een raadsel. Angela typte "lucifers" in en dit werd als goed antwoord gerekend.
Het lucifersincident kreeg op dit forum trouwens nog een leuk vervolg. Citaat uit Het Parool:
"Op het druk bezochte internetforum van de officiële [fout!] website
www.wieisdemol.com probeerde [Anton] Jongstra het enthousiasme na het 'lucifersincident' nog te temperen. Sigrid was de mol helemaal niet en ze had zich op andere momenten al erg verdacht gemaakt. ”Ik schreef toen op het forum dat het gewoon een typefout was.” De reacties waren lauw: dat kan iedereen wel zeggen, natuurlijk. ”Daarop schreef ik in morsecode en ondersteboven: hallo, maar ik ben de mol. Binnen tien minuten had iemand dat door.”
”Maar de andere bezoekers zouden me alleen nog geloven als ik nog iets zou onthullen dat alleen de mol zou kunnen weten, schreven ze. Ik heb niets meer gezegd.” In de daaropvolgende uitzending haalde hij alsnog zijn gram. De kandidaten die elkaar in morse een boodschap moesten doorbrieven, slaagden daarin aanvankelijk niet. De reden: ze hielden het briefje met de morsecode ondersteboven."