Auteur Topic: Aflevering 1 - Lezen en schrijven  (gelezen 149132 keer)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #100 Gepost op: 2-01-2015, 00:32:59 »

Dus als er al iets verdacht is, is het Marlijn die vertelt dat ze de jokers heeft gevonden. Viktor doet vreemd door een specifieke sleutel te vinden, maar ik kan dat niet koppelen aan molgedrag.


Precies wat ik dacht. Het maakt vooral Marlijn verdacht. Terwijl zij juist Viktor mooi kan afschilderen als een bedrieger. En dan vermoed ik dat die jokers ergens anders lagen, wat alleen de Mol (in dit geval Marlijn) wist.

Maar goed, geniale Molactie is weer iets anders...

Offline Lesterharmony

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #101 Gepost op: 2-01-2015, 00:36:02 »
Hmm .. Dat Viktor een sleutel vindt heb ik schijnbaar gemist. Ik dacht namelijk dat de deur simpelweg niet op slot stond?

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #102 Gepost op: 2-01-2015, 00:37:26 »
Hmm .. Dat Viktor een sleutel vindt heb ik schijnbaar gemist. Ik dacht namelijk dat de deur simpelweg niet op slot stond?

Ik bedoel de sleutel pakken waarin het kaartje ligt, om in te slapen. Niet vinden, excuus. :)
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Kwelder

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #103 Gepost op: 2-01-2015, 00:40:21 »
Heeft niemand dat beeld gezien waarbij Rik een envelop in zijn hand had met de woorden 'De Mol' erop? Met andere woorden staat er. De Mol: Ik/Rik

Of zit ik nu de welbekende tunnel?  :-\\
Die had ik ook opgeschreven in mijn boekje!

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #104 Gepost op: 2-01-2015, 00:53:50 »
Leuk dingetje: wanneer er A1 in beeld is, lopen Pieter en Eveline langs. Pieter is Afvaller van Aflevering 1  ::tandpastasmiley::
Misschien dat we met de volgende afvallers en A2 ook nog wat kunnen? Viktor en Carolina lopen dan langs... 2 keer is geen toeval :p

En er zijn ook nog bordjes met B en C15, maar geen idee waar dat voor kan staan. Behalve Chris 15. (15e mol?)

Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #105 Gepost op: 2-01-2015, 00:59:28 »
Nog even over het geld met daarop oud-Mollen. Ik heb ze even bekeken en landkaarten bekeken om de vorm te herkennen.
Hier een overzichtje:
BEDRAG    | LAND        |MOL
€10,-     |Argentinië   |Milouska
€20,-     |Thailand     |Inge
€100,-    |El Salvador* |Patrick
€250,-    |IJsland*     |Anne-Marie
€500,-    |Zuid-Afrika  |Kees
€1000,-   |Filipijnen*  |Susan

*Deze serie's zijn ook opgenomen in andere landen maar die stonden niet op het biljet.

Ik weet niet wat we precies met dit geld kunnen. Misschien is het gewoon normaal geld, maar wie weet is het iets anders..

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #106 Gepost op: 2-01-2015, 01:22:32 »
Volgens mij was het een lotusbloem of vergis ik mij? Chris speelde in een film "Lotus".
De lotus schijnt ook een belangrijk symbool te zijn in het boeddhisme, het staat voor puurheid en verlichting. Weliswaar in een andere stroming van het boeddhisme dan degene die in Sri Lanka de meeste aanhangers heeft, maar als die lotus vaker terugkomt kan er misschien wel een hint in zitten.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #107 Gepost op: 2-01-2015, 01:45:48 »
Oh, nog een aanvulling op mijn eerdere betoog dat Evelien of Carolina de Mol is:

De jokers liggen dan dus op hún kamer, wat op zich al een goede aanwijzing zou zijn. Wat het nog opvallender maakt is dat de kamer niet op slot was. Alleen de mol kan hem expres open gelaten hebben. Die wist dat er iemand zou komen zoeken.
« Laatst bewerkt op: 2-01-2015, 01:47:25 door Jayne »

Offline M0LLENVANGER

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • M0LLENVANGER
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #108 Gepost op: 2-01-2015, 01:47:18 »
Op 00:42 van deze aflevering bezorgt iemand een pakketje in het hotel. Zou er iets speciaals op te lezen zijn? Het is helaas niet scherp genoeg.


Volgens mij gewoon het adres van het Hotel:

Tintagel
65 ROSMEAD PLACE
Colombo 7 ???
SRI LANKA

http://www.booking.com/hotel/lk/paradise-road-tintagel-colombo.nl.html

Offline J0RNN17

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • TIME Person of the year 2006
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #109 Gepost op: 2-01-2015, 02:18:31 »
::zwaai::

Doe ik zelfs nog de moeite om inhoudelijk op je in te gaan, ga je zo doen.

Vrouwen.
Susan Visser of Jennifer Hofman is de Mollin

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #110 Gepost op: 2-01-2015, 02:19:16 »
Het joker- & sleutelverhaal

Als de kandidaten het hotel binnen komen, liggen er 5 sleutels bij de receptie klaar. De naast elkaar gelegen sleutelnummers 8 en 9 worden duidelijk in beeld gebracht.

- Viktor grijpt direct sleutel 2 (naar eigen zeggen). Dit is de meest linker sleutel op de balie.
- Evelien legt vervolgens beslag op de op één na linkse sleutel. Sleutelnummer is onbekend.
- Carolina pakt ondertussen sleutel nummer 9 (nummer is zichtbaar bij pauzeren van het beeld). Dit is de meest rechter sleutel op de balie.
- Nummertje 8 lag daarnaast (op één na rechtse sleutel dus) en is voor Margriet.
- Rest de middelste sleutel voor Rik. Dit blijkt nummer 7 te zijn. Dat hoor je hem ook zeggen.
- Tot slot zien we Chris en Ajouad de receptie verlaten en zij hebben het over sleutel nummer 6.

Kamerindeling:
2. Marlijn en Viktor
3. …
6. Ajouad en Chris
7. Rik en Pieter
8. Margriet en Martine
9. Carolina en Evelien

Viktor grijpt gericht naar een bepaalde sleutel. Hij kan als eventuele mol voorkennis hebben, maar aannemelijker is dat het gewoon puur toeval is dat hij in de kamer beland met dat briefje. Ik zou namelijk niet weten waarom de mol zich druk zou maken over het al dan niet kunnen bemachtigen van jokers. Bovendien had Viktor als mol anders wel de kamer gekozen met het andere briefje. Dan had hij met eventuele steun van zijn kamergenoot (die ook een joker zou opscharrelen), penningmeester kunnen worden. En tja, een mol als penningmeester… Nee, voor mij is Viktor door deze move niet de mol en ik vermoed dat het direct grijpen van een sleutel bedoeld is om verwarring te scheppen.

Uiterst merkwaardig is dat Carolina duidelijk sleutel nummer 9 pakt, en dat er ‘ingebroken’ moet worden in kamer nummer 3. Volgens Viktor is dat de kamer van Carolina en Evelien, maar is dat dan wel zo? Dat hij zelf nummer 2 heeft, wil niet zeggen dat de buren nummer 3 hebben. Is Viktor wel de goede kamer binnen gelopen (en niet nummer 9)? Misschien dat hij daarom niets kon vinden en Marlijn wel. Dan is Marlijn wel lekker gehaaid bezig geweest door Viktor niet te melden dat hij in de verkeerde kamer zat, haha. Misschien was kamer 3 niet eens bezet. Deze theorie zou overigens wel betekenen dat Marlijn alsnog een loper of sleutel heeft moeten regelen. Of kamer 3 was ook gewoon open.
Wat wel vreemd blijft is dat kandidaten kennelijk hun kamer niet afsluiten (lekker handig voor de molboekjes en dergelijke) en dat je voor een plasje helemaal je eigen kamer gaat opzoeken, i.p.v. het toilet te gebruiken bij het restaurant…

Misschien dat iemand een hi-res afbeelding kan ritselen van de kamer die Viktor besluipt (kamernummer of –naam staat rechts van de deur)?

Wat overigens helemaal een coole actie zou zijn (gevaarlijk, maar wel spectaculair), is dat de mol de jokers heeft gepakt vóórdat Viktor de jokers ging zoeken en ze weer heeft teruggelegd vóórdat Marlijn ze ging zoeken.

Promo/Vooruitblik

Marlijn geeft in de promo aan dat ze in aflevering 1 al pijnlijk geconfronteerd werd met het feit dat de mol een heel andere tactiek hanteert dat voorheen. Waar zou ze dan op doelen?
Verder wordt in de vooruitblik stil gestaan bij de onverwachte move van Ajouad in aflevering 1. Zelf heeft hij het dan over de bewuste puzzel, maar ik denk dat dat niet te letterlijk moet worden opgevat, maar als beeldspraak en dat een en ander gaat over de ongeschreven wet dat je vrijstellingen normaliter niet vrijwillig publiekelijk maakt, maar lekker voor jezelf houdt. Dat Ajouad dat nu wel doet is misschien ook meteen de grote mindfuck van aflevering 1 waar eerder al over werd gesproken.

Viktor heeft het in de promo ook over al zijn voorbereidend werk dat tevergeefs blijkt te zijn geweest. Ik denk dat dat niet op aflevering 1 van toepassing was, maar nog moet komen.

De beelden van Rik en Viktor die in een bus door een molboekje bladeren, terwijl Pieter nadert, zijn idd niet in de uitzending voorbij gekomen. Die zijn geschrapt òf Pieter keert nog een keer terug...

Offline hagriddler

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #111 Gepost op: 2-01-2015, 02:35:25 »
In de test "Hoeveel vrijstellingen heeft de mol ? 0 of 2".
Weet iedereen dus dat Chris (of die onbekende tipgever ?) hem dus (nog) niet heeft gekregen ?
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #112 Gepost op: 2-01-2015, 02:50:38 »
Het molgeld bestaat dit jaar blijkbaar uit afbeeldingen van eerdere mollen met de eerste bestemming van dat seizoen:
Het 10-"euro"-briefje heeft een afbeelding van Miloushka, met in het groen een kaartje van Argentinië (links op het biljet).
De twee 20-briefjes hebben een afbeelding van Thailand, in het oranje. Daarop zal dus Inge staan.
De twee gele 100-briefjes zijn niet duidelijk.
Het blauwe 250-briefje heeft IJsland erop staan, dus daarop zal ook Anne-Marie te zien zijn.
Logischerwijs (het totaal moet uitkomen op 2000) is het roze briefje 500, en heeft Zuid-Afrika en Kees erop staan, en is het turqouise briefje 1000 waard en heeft Hong-Kong en Susan erop afgebeeld.
Op deze manier moet het gele briefje tussen Thailand en IJsland in zitten, dus Mexico, Noord-Ierland, Japan of El Salvador. Met die mogelijkheden zeg ik dat het de contour van El Salvador is, en dus dat Patrick op dat biljet staat.

Nog even over het geld met daarop oud-Mollen. Ik heb ze even bekeken en landkaarten bekeken om de vorm te herkennen.
Hier een overzichtje:
BEDRAG    | LAND        |MOL
€10,-     |Argentinië   |Milouska
€20,-     |Thailand     |Inge
€100,-    |El Salvador* |Patrick
€250,-    |IJsland*     |Anne-Marie
€500,-    |Zuid-Afrika  |Kees
€1000,-   |Filipijnen*  |Susan

*Deze serie's zijn ook opgenomen in andere landen maar die stonden niet op het biljet.

Ik weet niet wat we precies met dit geld kunnen. Misschien is het gewoon normaal geld, maar wie weet is het iets anders..

Reacties graag in het aparte topic over Molgeld.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #113 Gepost op: 2-01-2015, 05:40:29 »
Mensen die dit een 'geweldige' aflevering vinden moeten wel erg lage standaard hebben voor een WIDM-aflevering. Ik kan dit met de beste wil van de wereld niet vergelijken met hoe spannend en leuk het eerst kon zijn. En let wel, ik zit hier niet zuur te doen om het zuur doen, ik ben al 12 jaar lang grote fan van het programma.

Jouw goed recht, en smaken verschillen natuurlijk. Ik vond het juist een geweldige aflevering, super leuke groep en juist puur. Niet al die heisa alsof het een film is. Het staat meteen op scherp. Ik zou het jammer vinden als je hier afhaakt, wellicht heb je juist goede ingevingen hierdoor.  ::vergroot::
Meer L

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #114 Gepost op: 2-01-2015, 05:44:57 »
Waar ik me over verbaasde was het feit dat Viktor en Marlijn een joker voor aflevering 1 zouden krijgen. Viktor zet later die joker niet in, wat betekent dit en wat gaat er met die joker gebeuren? Die lijkt me dus niet geldig voor de rest van de afleveringen.


Nee die is dan niet meer geldig, maar wat ik begrijp is dat hij deze bewust niet inzet omdat hij niet zeker is van het 'voor wat hoort wat' en dat niet wil doen.
Meer L

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #115 Gepost op: 2-01-2015, 05:55:18 »
Heeft niemand dat beeld gezien waarbij Rik een envelop in zijn hand had met de woorden 'De Mol' erop? Met andere woorden staat er. De Mol: Ik/Rik

Of zit ik nu de welbekende tunnel?  :-\\

Ja hoor ik ga mee in de welbekende tunnel..... ::rofl::
Meer L

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #116 Gepost op: 2-01-2015, 06:03:30 »
Door deze aflevering gaat mijn aandacht meteen naar Rik, met Evelien op een tweede plek. Rik is telkens tweede man, fluistert in, leidt af, en houdt zich op sommige momenten ook weer op de achtergrond. Vooral bij de rode draad opdracht is hij de enige die zowel in de controle room werkt alsook zich met de camera's bemoeit. Als er een discussie is over wie in de controle room blijft, Margriet het voortouw neemt, hij een voorstel doet over blijven wisselen. Hij is dus ook de enige die een beetje buiten beeld heen en weer wandelt en camera's kan saboteren. Ook kan hij de mensen van de rode streep in de controle room afleiden door daar veelvuldig te zijn. En hij weet niet hoe de kabels werken, en gaat dan de dames om hulp vragen? Evelien ook verdacht in de weer, met de camera's, verkeerde, werken niet, in tassen rommelen, tijd rekken, en ze zit in de kamer waar de jokers liggen, die vervolgens openblijft? Nou ja, nog een keer goed kijken en speuren.......Echt een top aflevering, ben meteen verliefd op de groep, wat een leuk gezelschap en chaos, ik zit er weer in  ::bravo::
Meer L

Offline IDM

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #117 Gepost op: 2-01-2015, 07:38:09 »
Wat een leuke eerste aflevering! Al bij de intro van Art verstond ik 'drie acht' is begonnen ipv 'de jacht is begonnen'... Mijn gekkigheid is dus ook direct begonnen, haha.

Ik heb nog geen echte hunch wie de mol is, normaal wel, dus lijkt een lastig seizoen te worden. Als ik moet kiezen, ga ik nu voor Margriet of Chris.
Laten we jabberen.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #118 Gepost op: 2-01-2015, 10:36:27 »
Chris lijkt me niet de mol, hij stelde op het station voor om naar het laatste perron te gaan. Daar waren alleen maar vrijstellingen; niet interessant voor de mol.

Maar geld is wel interessant voor de mol?

Als mol wil je JUIST bij een perron zijn zonder geld.

Offline DeMol!

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de Mol 2015 - > Sri Lanka
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #119 Gepost op: 2-01-2015, 10:41:41 »
Maar geld is wel interessant voor de mol?

Als mol wil je JUIST bij een perron zijn zonder geld.

Een Mol wil juist wel bij een perron met geld. Dan kan hij bijvoorbeeld mensen '' perongeluk niet herkennen'' en daardoor geld uit de pot houden.