Auteur Topic: Aflevering 1 - Lezen en schrijven  (gelezen 149118 keer)

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #260 Gepost op: 5-01-2015, 17:28:37 »
Viktor deed dit heel gierig, en je ziet marlijn METEEN vragen mag ik bij jou.

Dit is voor mij dus ook een reden om Marlijn extra in de gaten te houden. Hoe ze de boel vanuit de tweede lijn lijkt aan te sturen en steeds anderen verdacht probeert te maken. Ook in haar biecht hier, waarin ze vertelt hoe Viktor meteen een sleutel weggrist. Maar vervolgens zorgt ze er wel snel voor bij hem op de kamer te komen.

Ik vind het opvallend. :P
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline zeeuws

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #261 Gepost op: 5-01-2015, 18:32:04 »
Viel het anderen ook op dat er verdacht vaak een kraai in beeld kwam?
Misschien betekend het niks, maar misschien kan dit met iemand verbonden worden?

Zo waren er (ik geloof voor camera's-opdracht) veel shots van jonge boomscheutjes te zien waren...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #262 Gepost op: 5-01-2015, 21:08:09 »
Gisteren pas de aflevering gezien, want soms gaan er wat andere dingen voor in het leven. Erg toffe openingsaflevering. Een opening zoals op de vulkaanvlakte in IJsland heeft ook zijn charme, maar het is ook wel eens fijn om gewoon te starten met twee fantastische echte molopdrachten. En toch ook gewoon met mooie plaatjes. De kandidaten kan ik nog niet zo veel over zeggen, want ik ken ze allemaal niet zo goed. In elk geval genoeg potentie voor een interessante groepsdynamiek met verbondjes, intriges, samenspanningen en verraad.

Ik ben niet zo fan van hulpmollen, maar als het om €100 gaat en niet het verknallen van hele opdrachten waarmee duizenden euro's te verdienen zijn dan kan ik er mee leven. Daarnaast kan ik het katalyserende effect op het vormen van verbondjes wel waarderen.

Martine was mijn schot voor de boeg en ik zie nog geen reden om haar weer aan de kant te schuiven. Verder vind ik Rik deze aflevering verdacht (en aan de pool te zien ben ik niet de enige).

Offline Badmotor

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #263 Gepost op: 5-01-2015, 23:00:40 »
In dit fragment zie je twee vrouwen met volgens mij een New York t-shirt (met Amerikaanse vlag) die opzij kijken.
Zou dit op Margriet slaan?
Ze is lesbisch, was hoofdredacteur van het blad Opzij en correspondent in New York voor het programma Twee Vandaag.
En op de achtergrond zijn twee mannen, één is aan het lezen, één is aan het schrijven.

En in een interview in Trouw zei zij: "Ik kom uit een gereformeerd nest en in die kringen was vooral ’Snuf de hond’ het jeugdboek bij uitstek. Die verslonden we toen we een jaar of 10, 12 waren".
Dat verklaart misschien de hond in het screenshot.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2015, 23:55:22 door Badmotor »

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #264 Gepost op: 6-01-2015, 08:24:47 »
Zo waren er (ik geloof voor camera's-opdracht) veel shots van jonge boomscheutjes te zien waren...

Dat viel mij ook op. Het zou een hint kunnen zijn naar Evelien Bosch of Margriet van der Linden, hoewel ik die allebei nog niet erg verdenk.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #265 Gepost op: 6-01-2015, 08:40:33 »
Art heeft gezegd via de mailbox dat je pas moet bellen als het nummer in een opdracht voorbij komt. Maar ik kon het ook niet laten om in de leader al te bellen  ;D

Haha precies :)!

Maar wel vreemd...tijdens de uitzending kreeg je de "Art-melding" en aan het einde kreeg je te horen dat "de inbox vol is van deze gebruiker"...

Hebben we het dan gemist tijdens de opdrachten? Hebben er drie mensen prijs, vandaar de volle inbox?

Benieuwd of meer mensen hier mee bezig zijn geweest!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #266 Gepost op: 6-01-2015, 09:39:36 »
Hebben we het dan gemist tijdens de opdrachten? Hebben er drie mensen prijs, vandaar de volle inbox?

Na de special kregen sommige mensen ook al de melding "volle inbox" dus dat denk ik niet.

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #267 Gepost op: 6-01-2015, 10:06:45 »
Ja dat had ik ook gelezen maar ik vond het zo typisch dat de melding gedurende dezelfde aflevering veranderde...vandaar mijn vermoeden!

Offline Traveljunkie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #268 Gepost op: 6-01-2015, 13:53:18 »
Hmm, het kamervehaalgebeuren bloedt een beetje dood geloof ik, maar heeft mij nog geen duidelijkheid geschept:

- Evelien pakt een onbekende sleutel en Carolina pakt sleutel 9 van de South East Suite.
- Carolina blijft haar sleutel stevig vasthouden en beland samen met Evelien op een bepaalde kamer.
- Ajouad en Chris pakken geen sleutel en belanden in kamer 6. Het lijkt me niet dat ze de sleutel van Carolina hebben gekregen en de 9 interpreteren als een 6, omdat de naam van de suite er ook nog voor staat en dan zie je echt wel dat je het label op zijn kopt hebt.
- De inrichting van de kamer van Carolina en Evelien komt niet overeen met de inbraakkamer van Viktor.
- Strange...


Daarbij kan ik ook totaal geen vinger krijgen achter het hele jokergebeuren en het feit dat de kandidaten gelijk verrast zouden zijn door een actie van de mol. Er zijn eigenlijk maar twee noemenswaardige acties in de hele uitzending, waarvan de eerste er eigenlijk niet eens een is.

Het eerste wat we namelijk zien is het pakje wat wordt bezorgd bij het hotel, waarin vermoedelijk de twee briefjes zitten. Beetje grote doos daarvoor, maar goed, misschien hadden de bloemetjes nog wat zuurstof nodig. De briefjes worden in 2 verschillende kamers op bed gelegd en slechts 4 van de 10 personen krijgen hier mee te maken. Leuk, er kunnen een paar jokers worden verdiend, maar om nu te zeggen dat de mol hierdoor direct "op scherp" zet en dat de kandidaten "vanaf de eerste seconde hun tactiek overboord moeten kieperen" vind ik wel erg ver gezocht. 5 of 6 personen hebben helemaal geen notie van die 2 briefjes.

De tweede actie die opvalt (en waarbij idd de gehele groep is betrokken) is het vrijwillig tonen van de vrijstellingen van Ajouad.   Dit is de enige actie waarbij iedereen even denkt "wat gebeurt hier nou weer?". Dat betekent dus dat Ajouad volgens de promo's en de programmagidsen de mol is. Maar niets is wat het lijkt natuurlijk.

Verder vraag ik me nog af waarom de mol direct jokers in het spel zou brengen? En hoe zou een en ander in zijn werk gaan? Zou het "voor wat, hoort wat" gelden voor het pakken van de jokers, of voor het inzetten van de jokers? In het eerste geval heeft Viktor er dus helemaal geen baat bij gehad om de joker niet in te zetten. Maar dat zou wel een beetje sneu zijn, want hij kan er op zijn beurt weer niets aan doen dat Marlijn ze gepakt heeft. En Marijn heeft hem al wel verzilverd, maar ik heb nog geen tegenopdracht gezien. En als Marlijn niet met die tegenopdracht akkoord zou gaan, wat dan? En hoe zorgt de mol er voor dat Viktor zijn joker (die niet meer geldig is) niet meer in kan zetten? Ik neem aan dat Art niet namens de mol om die joker gaat vragen. En hoe meer de kandidaten tegen de tegenopdrachten in het verweer gaan, hoe nadrukkelijker de mol zich moet laten zien...

Horen jullie trouwens ook nog een dichtvallende deur als Marlijn de jokers aan Viktor laat zien?

Tot slot boeit me het zinnetje dat zo expliciet op beiden briefjes staat "Ik wens jullie een goede nachtrust"...

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #269 Gepost op: 6-01-2015, 14:07:21 »
Zou het "voor wat, hoort wat" gelden voor het pakken van de jokers, of voor het inzetten van de jokers? In het eerste geval heeft Viktor er dus helemaal geen baat bij gehad om de joker niet in te zetten. Maar dat zou wel een beetje sneu zijn, want hij kan er op zijn beurt weer niets aan doen dat Marlijn ze gepakt heeft. En Marijn heeft hem al wel verzilverd, maar ik heb nog geen tegenopdracht gezien.

Er stond nadrukkelijk op het kaartje dat ze die joker voor aflevering 1 in konden zetten. Misschien blijkt dat die joker van Viktor nu ongeldig is geworden, maar het blijft een onduidelijk gebeuren.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #270 Gepost op: 6-01-2015, 14:43:03 »
Verder vraag ik me nog af waarom de mol direct jokers in het spel zou brengen? En hoe zou een en ander in zijn werk gaan? Zou het "voor wat, hoort wat" gelden voor het pakken van de jokers, of voor het inzetten van de jokers? In het eerste geval heeft Viktor er dus helemaal geen baat bij gehad om de joker niet in te zetten. Maar dat zou wel een beetje sneu zijn, want hij kan er op zijn beurt weer niets aan doen dat Marlijn ze gepakt heeft. En Marijn heeft hem al wel verzilverd, maar ik heb nog geen tegenopdracht gezien. En als Marlijn niet met die tegenopdracht akkoord zou gaan, wat dan? En hoe zorgt de mol er voor dat Viktor zijn joker (die niet meer geldig is) niet meer in kan zetten? Ik neem aan dat Art niet namens de mol om die joker gaat vragen. En hoe meer de kandidaten tegen de tegenopdrachten in het verweer gaan, hoe nadrukkelijker de mol zich moet laten zien...

Dit is te zien in de vooruitblik naar de tweede aflevering:

Hier kan je dus zien wat de tegenopdracht van Marlijn is. Het is niet bekend wat er gebeurt als zij hier niet in slaagt, er staat alleen: 'Als je dat niet lukt komt dat je duur te staan'.
De eerste opdracht te zien in de vooruitblik gaat over schilderijen dus waarschijnlijk moet Marlijn een verkeerd schilderij kiezen of aanwijzen.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #271 Gepost op: 6-01-2015, 14:49:29 »
Dat is inderdaad interessant, dat verhaal van de kamernummers, met Carolina en Evelien die allebei een sleutel pakken, maar toch samen op de kamer terecht komen. En het kaartje van Victor en Marlijn die naar kamer 3 moeten. Waarbij gezegd wordt dat Carolina en Evelien daar zitten. (Wie zegt dat? Is dat Marlijn? Om Victor op het verkeerde been te zetten?)

Ook vind ik het verhaal van Ajouad en zijn vrijstellingen nog steeds vreemd. Het zou toch een voor wat hoort wat actie kunnen zijn.

Dat de eerste opdracht niet lukte, dat snap ik best. Was ook moeilijk. En de tweede was ook gewoon moeilijk. Daar valt niet veel te speuren naar de mol, denk ik.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #272 Gepost op: 6-01-2015, 14:51:56 »
Wat wel vreemd blijft is dat kandidaten kennelijk hun kamer niet afsluiten (lekker handig voor de molboekjes en dergelijke) en dat je voor een plasje helemaal je eigen kamer gaat opzoeken, i.p.v. het toilet te gebruiken bij het restaurant…

Als Viktor van tafel gaat om naar het toilet te gaan, loopt hij langs de receptie. Op de balie liggen kamersleutels. Wat doen die sleutels daar? Als gast kun je natuurlijk je kamersleutel in bewaring geven, maar dan blijft deze toch nooit zo open en bloot liggen? Als het de sleutels van de kandidaten zijn, kun je natuurlijk zo een kamer binnenkomen.


Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #273 Gepost op: 6-01-2015, 14:58:30 »
Hmm, het kamervehaalgebeuren bloedt een beetje dood geloof ik, maar heeft mij nog geen duidelijkheid geschept:

- Evelien pakt een onbekende sleutel en Carolina pakt sleutel 9 van de South East Suite.
- Carolina blijft haar sleutel stevig vasthouden en beland samen met Evelien op een bepaalde kamer.
- Ajouad en Chris pakken geen sleutel en belanden in kamer 6. Het lijkt me niet dat ze de sleutel van Carolina hebben gekregen en de 9 interpreteren als een 6, omdat de naam van de suite er ook nog voor staat en dan zie je echt wel dat je het label op zijn kopt hebt.
- De inrichting van de kamer van Carolina en Evelien komt niet overeen met de inbraakkamer van Viktor.
- Strange...

Rik en Pieter komen in 6 volgens mij. Rik zegt: "kamer 6" en Pieter herhaalt dit.
Ik denk dat het zo is gegaan:

Er liggen vijf sleutels, we zien 8 en 9, Viktor zegt 2 te pakken, Rik zegt 6 te pakken. Viktor en Marlijn moeten inbreken in kamer 3. Dus nu weten we de vijf kamers: 2-3-6-8-9.
Het lijkt me ook logisch dat ze in deze volgorde op de balie liggen.
Viktor pakt de meest linkse en dat blijkt 2 te zijn, Rik pakt de middelste en dat is 6. Carolina pakt de meest rechtse en dat lijkt 9 te zijn dus:

Viktor pakt 2.
Evelien pakt 3.
Rik pakt 6.
Margriet pakt 8.
Carolina pakt 9.

Evelien en Carolina belanden samen op kamer 3 volgens Viktor en Marlijn dus dan moet Carolina haar sleutel 9 wel hebben gegeven aan Chris en Ajouad.



Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #274 Gepost op: 6-01-2015, 15:13:51 »
Rik en Pieter komen in 6 volgens mij. Rik zegt: "kamer 6" en Pieter herhaalt dit.
Ik denk dat het zo is gegaan:

Er liggen vijf sleutels, we zien 8 en 9, Viktor zegt 2 te pakken, Rik zegt 6 te pakken. Viktor en Marlijn moeten inbreken in kamer 3. Dus nu weten we de vijf kamers: 2-3-6-8-9.
Het lijkt me ook logisch dat ze in deze volgorde op de balie liggen.
Viktor pakt de meest linkse en dat blijkt 2 te zijn, Rik pakt de middelste en dat is 6. Carolina pakt de meest rechtse en dat lijkt 9 te zijn dus:

Viktor pakt 2.
Evelien pakt 3.
Rik pakt 6.
Margriet pakt 8.
Carolina pakt 9.

Evelien en Carolina belanden samen op kamer 3 volgens Viktor en Marlijn dus dan moet Carolina haar sleutel 9 wel hebben gegeven aan Chris en Ajouad.




Dit kan niet want dan zouden er twee kamers 6 zijn, aangezien Chris en Ajouad op kamer 6 liggen.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #275 Gepost op: 6-01-2015, 15:24:32 »
Dit kan niet want dan zouden er twee kamers 6 zijn, aangezien Chris en Ajouad op kamer 6 liggen.

Wie zegt dat of waar staat dat?

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #276 Gepost op: 6-01-2015, 15:56:46 »
Rik en Pieter komen in 6 volgens mij. Rik zegt: "kamer 6" en Pieter herhaalt dit.
Ik denk dat het zo is gegaan:

Er liggen vijf sleutels, we zien 8 en 9, Viktor zegt 2 te pakken, Rik zegt 6 te pakken. Viktor en Marlijn moeten inbreken in kamer 3. Dus nu weten we de vijf kamers: 2-3-6-8-9.
Het lijkt me ook logisch dat ze in deze volgorde op de balie liggen.
Viktor pakt de meest linkse en dat blijkt 2 te zijn, Rik pakt de middelste en dat is 6. Carolina pakt de meest rechtse en dat lijkt 9 te zijn dus:

Viktor pakt 2.
Evelien pakt 3.
Rik pakt 6.
Margriet pakt 8.
Carolina pakt 9.

Evelien en Carolina belanden samen op kamer 3 volgens Viktor en Marlijn dus dan moet Carolina haar sleutel 9 wel hebben gegeven aan Chris en Ajouad.




Ik hoor Rik zeggen: "Ik heb kamer 7 wie komt er bij mij?" (20:44)
Vervolgens zeggen Chris en Ajouad "Kamer 6".

Het is volgens mij precies zoals Moedermol het beschreef:

Chronologische volgorde:

Viktor komt als eerste binnen en zegt dat er 5 kamersleutels lagen.
We zien in beeld: South East Suite 9 en South West Suite  8
Viktor pakt een sleutel en roept kamer 2
Evelien pakt een sleutel en kijkt naar Carolina
Margriet pakt een sleutel
Rik pakt een sleutel en roept kamer 7, wie gaat er mee?
We zien Carolina ook met een sleutel in haar hand
Chris en Ajouad lopen weg en zeggen kamer 6


Van Margriet en Evelien/Carolina horen en zien we niet welke sleutel ze hebben maar als er vijf sleutels liggen dan moeten zij kamer  8 en 9 hebben.

Op het briefje van de mol staat dat de jokers in kamer 3 liggen. Marlijn zegt dat dat de kamer van Evelien en Carolina is en Viktor zegt dat later ook in een biecht.
Maar is dat wel zo? ???
De kamer die Viktor binnen sluipt(we zien een kort shot) ziet er heel anders uit dan de rommelige kamer van Evelien en Carolina die we later in de extra beelden zien...... ::)
« Laatst bewerkt op: 6-01-2015, 16:12:47 door Molletjuh »

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #277 Gepost op: 6-01-2015, 15:58:22 »
Rik zegt: "kamer 6" en Pieter herhaalt dit.

Rik zegt eerst dat ie een 'kamersleutel' heeft, wat door sommigen misverstaan wordt als 'kamer zeven'. Daarna klopt wat jij zegt.

Offline BobW

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #278 Gepost op: 6-01-2015, 16:05:26 »
Ik hoor Rik zeggen: "Ik heb kamer 7 wie komt er bij mij?" (20:44)
Vervolgens zeggen Chris en Ajouad "Kamer 6".

Ik weet zeker dat dat niet Chris en Ajouad zijn die Kamer 6 zeggen maar eerst Rik en vervolgens Pieter die dat herhaalt.

Rik: Pieter?
Pieter: Ja (iets onverstaanbaars over Rik)
Rik: Kamer 6.
Pieter: Kamer 6.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - Lezen en schrijven
« Reactie #279 Gepost op: 6-01-2015, 16:10:41 »
Ik weet zeker dat dat niet Chris en Ajouad zijn die Kamer 6 zeggen maar eerst Rik en vervolgens Pieter die dat herhaalt.

Rik: Pieter?
Pieter: Ja (iets onverstaanbaars over Rik)
Rik: Kamer 6.
Pieter: Kamer 6.

Ja inderdaad! Na nog een paar keer luisteren en het volume open hoor ik duidelijk Rik en Pieters stem kamer 6 zeggen!! Goed gehoord.  ;)