Auteur Topic: De Mol in de media  (gelezen 259629 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #220 Gepost op: 6-03-2016, 21:28:50 »
Of zoals Theo Maassen zou zeggen: achteraf is mooi wonen. ;)


Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #222 Gepost op: 7-03-2016, 15:31:38 »
Link artikel

Citaat
Het leek me een leuke grap om wat mollenjagers op een dwaalspoor te brengen.

En gelachen dat we hebben... :-\\ Ik wist in ieder geval niet af van het bestaan van die site en aangezien ze bij Woestijnvis niet van gisteren zijn, had niemand hier er ook in geloofd. ;)

Offline Wouterc

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #223 Gepost op: 7-03-2016, 16:07:05 »


Achteraf zit iedereen op de goede mol.
 ::niet-ok::

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #224 Gepost op: 7-03-2016, 19:51:12 »
Artikel uit de HUMO van morgen:

Hoe de makers de mol selecteerden: 'We moesten zelf met hem of haar op reis willen gaan'

Wanneer u dit leest, zal ‘De mol’ op VIER net zijn zesde slachtoffer hebben gemaakt. Het aantal deelnemers is teruggebracht van tien naar vier – waaronder één verrader. Maar voor er sprake kon zijn van die kleine groep overlevenden werd er eerst van drieduizend naar tien geteld: van mogelijke kandidaten die zich aanmeldden naar uiteindelijke deelnemers. Het lot van de 2.990 gegadigden die u níét op uw scherm zou krijgen, lag tijdens de loodzware audities in handen van Gunther Desamblanx en Kelly Van den Bleeken.

Hij is beter bekend als Gunther D, de schrik van Studio Brussel en laatavondradio in het algemeen. Zij is vooral bekend van ‘De kijk van Kelly’, het aandoenlijke rubriekje waarin kijkers een blik achter de schermen van Woestijnvis-programma’s als ‘De slimste mens’ gegund werd . Samen vormen ze een roestvrijstalen tandem van mensenkennis, en ploeterden ze zich doorheen drieduizend sollicitaties en even veel zelfgemaakte filmpjes waarin gegadigden zichzelf voorstelden. Zij weet wie de mol is. Hij niet.

Alles over 'De Mol' »

Gunther Desamblanx «Wij hebben de tien kandidaten gekozen, wie de mol is werd via een andere procedure bepaald. Kelly is meegegaan om te filmen tijdens de opnames in Argentinië, zij weet sindsdien dus ook wie het is. Maar ik niet.»

Kelly Van den Bleeken «Maar dat is niet altijd een cadeau, nu al weten wie de mol is. Mijn vrienden testen graag hun vermoedens op mij uit en proberen dan iets af te leiden uit mijn gezichtsuitdrukking. Ik moet vaak zeggen: ‘Genoeg, jongens.’»

HUMO Jullie hebben je door drieduizend sollicitaties heen moeten worstelen. Van den Bleeken «Klopt, al hebben we gelukkig niet al die mensen te zien gekregen. Na de eerste schifting hielden we 120 kandidaten over, die hebben we uitgenodigd voor een gesprek. Maar dat waren dan wel al 120 potentiële kandidaten. Wie zich wou inschrijven, moest namelijk eerst een erg uitgebreide vragenlijst beantwoorden. Die ging zo diep dat we op dat moment al een erg goed idee hadden van de mogelijke deelnemers.»

HUMO Elke kandidaat moest bij de inschrijving ook een filmpje van zichzelf opnemen. Om te zien of hij of zij fotogeniek genoeg is?
Van den Bleeken «Vooral om zichzelf voor te stellen, en om uit te leggen waarom ze precies willen meedoen. Die hebben we allemaal bekeken, trouwens – alle drieduizend.»

HUMO Wat was het memorabelste filmpje?
Desamblanx (tegen Kelly) «Dat met die dwarsfluit?»

HUMO Die moet je uitleggen.
Desamblanx «Eén meisje had al haar hobby’s en interesses samengebald in die twee minuten. Ze speelde dwarsfluit, deed aan atletiek en studeerde geneeskunde. Dat vertaalde zich in een filmpje waarin zij de tune van ‘De mol’ op dwarsfluit speelde terwijl ze in doktersjas op een atletiekpiste liep. Heel bizar. Maar het heeft gewerkt: we hebben haar uitgenodigd.»


Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #225 Gepost op: 7-03-2016, 19:52:34 »
(vervolg)

Gênante momenten

HUMO De vragenlijst die elke deelnemer moest invullen was érg volledig, er werd zelfs gepolst naar de geaardheid. Weten jullie nu niet erg veel privédetails van erg veel mensen?
Desamblanx «Zeker. Op een bepaald moment kwam ik tussen de inzendingen iemand tegen die ik vaag kende. Laten we zeggen dat ik die persoon nu plots véél beter ken.»

Van den Bleeken «We hebben vaak gelachen tijdens het selecteren. In de vragenlijst vroegen we bijvoorbeeld ook naar het meest gênante moment dat men ooit meegemaakt had. Dan kom je wat te weten, dat kan ik je verzekeren. Maar we gingen uiteraard wel met de grootst mogelijke zorg om met al die informatie.»

HUMO Kwam je zo ook minder vrolijke dingen te weten?
Van den Bleeken «Dat gebeurde, ja. Vooral bij de vraag ‘Wanneer heb je voor het laatst gehuild?’ volgden er vaak verhalen over begrafenissen en zo. Pijnlijk natuurlijk, maar ook toen vroegen we door naar wat er precies gebeurd was. Zulke momenten zeggen namelijk ook iets over een mens. En zo kom je soms tot vrij heftige gesprekken.»

Desamblanx «Heftig is het woord wel. Elk gesprek duurde sowieso bijna een uur, dus het was wel intens om 120 mensen telkens een uur lang uit te horen. Om één en ander vlotter te doen verlopen, hadden we een signaal afgesproken om aan elkaar te laten weten dat één van ons al vroeg in het gesprek het gevoel kreeg dat het niets zou worden. Legde ik tijdens het gesprek bijvoorbeeld mijn gsm aan mijn linkerkant, dan wist Kelly dat we het kort moesten houden.»

Van den Bleeken «Ik had een soortgelijk signaal bedacht, al had ik daar bij nader inzien misschien beter wat langer over nagedacht. Ik had me voorgenomen om aan mijn glas water te nippen als ik iemand niet zag zitten, maar het was net zomer en zo warm dat ik voortdurend dorst had. Uiteindelijk hebben we afgesproken dat ik mijn veter zou binden. Maar dat is al bij al niet zo vaak gebeurd.»

'Het is niet altijd een cadeau, nu al weten wie de mol is.'
KELLY
HUMO Een programma als ‘De mol’ staat of valt met de selectie van de kandidaten. Staan jullie onder collega’s bekend als mensen met een onfeilbaar inzicht in de menselijke psychologie?
Desamblanx «Ik heb niet veel gaven, maar ik denk wel dat dat er één van is: mensen doorzien. We hebben allebei jarenlang op de redactie van ‘Man bijt hond’ gewerkt, we mogen dus wel zeggen dat we iets van menselijk inzicht hebben. Maar dit was hoe dan ook nieuw. We zochten namelijk niet één specifiek type, de enige echte criteria waren leeftijd, provincie en geslacht. En daarvan was eigenlijk alleen geslacht de enige doorslaggevende factor, want we moesten even veel vrouwen als mannen overhouden. Maar we konden uiteindelijk enkel vertrouwen op ons buikgevoel, en op elkaar.»

Van den Bleeken «We hebben ter voorbereiding de vorige reeksen herbekeken op YouTube, in bedenkelijke kwaliteit. Ik denk dat we bijna alle afleveringen gezien hadden voor we beseften dat we bij Woestijnvis werken, en dat die originele opnames gewoon hier liggen. Maar ook daar mochten we niet te veel op vertrouwen. We wilden niet op zoek gaan naar ‘de nieuwe Hugo’, of ‘de Marianne van de bende’.»

Van den Bleeken «We moesten in de eerste plaats zélf met die mensen op reis willen gaan. Dat is zeldzamer dan je denkt: er zijn veel mensen voorbijgekomen met wie je weleens een avond op café wilt, maar daarom wil je met hen nog geen drie weken in afzondering gaan aan de andere kant van de wereld.»

Desamblanx «Maar het bleef altijd een gok. Je kunt wel tien kandidaten kiezen, maar je weet niet of die onder elkaar dan ook een hechte groep zullen vormen. De tien die we na de selecties overhielden, kregen elkaar ook pas te zien op de eerste dag van de opnames.»

Van den Bleeken «Ik heb Gunther na de eerste paar dagen in Argentinië gebeld om hem gerust te stellen dat het klikte in de groep: ‘We hebben het goed gedaan!’»


Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #226 Gepost op: 7-03-2016, 19:53:03 »
(slot)

Foppruik

HUMO Wat maakt een goeie ‘De mol’-kandidaat?
Van den Bleeken «Het moet sowieso iemand zijn die sociaal is, en die het ziet zitten om met negen vreemden drie weken lang op vakantie te gaan. En ze moeten omkunnen met onzekerheid: ze wisten niet eens waar ze naartoe gingen, en ter plekke werden ze ook van dag tot dag in het ongewisse gehouden over wat hen te wachten stond.»

Desamblanx «Ik ben bijvoorbeeld de slechtste kandidaat denkbaar. Het lijkt me de hel om op stap te moeten gaan met wildvreemden.»

Van den Bleeken «En voor de rest moesten ze ook verdacht kunnen zijn. Neem Ruth, die op voorhand al zei dat ze sowieso verdacht zou worden omdat ze zichzelf nogal onhandig vindt. Dat wekt argwaan in een spel waar een mol tussen de kandidaten zit.»

Desamblanx «Maar aan de andere kant wil je ook geen tien kandidaten overhouden die allemáál de mol beginnen uit te hangen om de aandacht te trekken. Dat is niet interessant voor de kijker.»

HUMO Waren er veel kandidaten die uitdrukkelijk kwamen solliciteren om de mol te worden?
Van den Bleeken «Zeker. Marc, die het programma gehaald heeft als deelnemer, wou bijvoorbeeld niks liever dan de mol zijn. Marc is kaal, maar op de tweede ronde van de audities stond hij plots voor de deur met een pruik en een hoed op. Ik durfde er geen opmerking over te maken, maar tien minuten ver in dat gesprek zei hij: ‘Zie je nu niets aan mij? Ik draag een pruik, hè. Dat is om te foppen’ (lacht). Dat doet hij als buschauffeur blijkbaar ook, dan draagt hij soms van die mouwen met neptatoeages op om te kijken wie er iets van zegt. Die had hij trouwens mee: in de eerste aflevering zat een fragment waarin je Marc aan tafel ziet zitten met getatoeëerde armen. Niemand heeft iets gemerkt (lacht).»

Desamblanx «Af en toe kwam je zo’n derderangs-BV tegen tussen de kandidaten. Ex-deelnemers van ‘Big Brother’ en zo. Die kennen we nu dankzij de vragenlijst ook veel beter.»

HUMO Gunther, jij kreeg tijdens de selecties Thibaud voor je. Hij had op de vragenlijst ingevuld dat hij naar Studio Brussel luisterde ‘behalve naar Gunther D’.
Desamblanx «Dat was zelfs de reden waarom we Thibaud hadden uitgenodigd voor een gesprek. Het leek ons wel lollig, maar dat werd snel uitgeklaard: hij bleek uiteindelijk enkel iets te hebben tegen de muziek die ik draai, niet tegen mij persoonlijk. Terwijl we eigenlijk het omgekeerde hadden gehoopt.»

Van den Bleeken «Hij had ook niet door dat het Gunther zelf was die tegenover hem zat. Ik heb het hem achteraf moeten vertellen (lacht).»

HUMO Ben je veel herkend?
Desamblanx «Niet veel, dus dat viel goed mee. Anders wordt het toch maar ongemakkelijk. Maar er waren wel opmerkelijk veel mensen die bang van me waren – ook als ze me niet kenden.»

Van den Bleeken «Er waren er veel die dachten dat we een soort good cop, bad cop-routine aan het uitvoeren waren.»

Desamblanx «Niet verwonderlijk, natuurlijk. Zoals je zelf ziet, is Kelly de charmantheid zelve. De vleesgeworden gezelligheid bijna. Als je daar dan zo’n Quasimodo-achtige figuur naast zet: dat oogt een beetje raar.»


Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media
« Reactie #227 Gepost op: 7-03-2016, 20:04:18 »
Bedankt Cosmic Fool!  :D

Interessant stuk!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #228 Gepost op: 7-03-2016, 20:07:16 »
Bedankt voor het plaatsen. HUMO is weer lekker op dreef met molartikelen!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #229 Gepost op: 7-03-2016, 20:08:43 »
Bedankt voor het plaatsen. HUMO is weer lekker op dreef met molartikelen!

Hebben een nauwe band met Woestijnvis he. ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #230 Gepost op: 7-03-2016, 20:10:09 »
Hebben een nauwe band met Woestijnvis he. ;)

Jep.

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #231 Gepost op: 7-03-2016, 20:13:34 »
Hebben een nauwe band met Woestijnvis he. ;)

Hadden een nauwe band. Ondertussen zit HUMO al een klein jaar weer bij Sanoma en is het weer een onafhankelijk weekblad.

Maar de (oude) liefde is nog niet helemaal voorbij, zoveel is duidelijk. :)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: De Mol in de media
« Reactie #232 Gepost op: 7-03-2016, 23:01:11 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #234 Gepost op: 8-03-2016, 09:07:49 »
Goed bezig FeniX! ::ok::

Omdat ik zo gelukkig word van deze serie ben ik maar weer eens een papieren versie van een molartikel gaan halen bij het station.

Het Gazet van Antwerpen

                       



« Laatst bewerkt op: 8-03-2016, 11:10:47 door Heinz »

Offline MarieS

  • Forumlid
Re: De Mol in de media
« Reactie #235 Gepost op: 8-03-2016, 15:34:28 »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #236 Gepost op: 8-03-2016, 15:45:18 »
Grappige blog:
https://timvanderheyden.wordpress.com/category/opinie-2/de-mol/

Haha, fantastisch. Dat stukje over de mensen die op facebook speuren naar de Mol. ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: De Mol in de media
« Reactie #237 Gepost op: 10-03-2016, 17:29:07 »
Cosmic Fool stuurde me dit artikel uit Het Laatste Nieuws:


Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De Mol in de media
« Reactie #238 Gepost op: 10-03-2016, 18:03:12 »
Cosmic Fool stuurde me dit artikel uit Het Laatste Nieuws:


Jeej! Straks kennen de Belgen ook het woord 'Molloten'.
Tell me what your telescope says

Offline Cosmic Fool

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De Mol in de media
« Reactie #239 Gepost op: 10-03-2016, 20:11:51 »
Ik probeer al jaren het woord 'molloten' in te burgeren bij mijn Vlaamse vrienden/kennissen. Met weinig succes voorlopig. Malloten durft er wel eens iemand in de mond te nemen, al is dit dan vooral 'schertsend' bedoeld wellicht. :(