Kettingproef, . Ik denk dat ze er op aanstuurt dat anderen de vrijstelling pakken en aan einde is t of te verdacht om hem wel te pakken
Dat denk ik ook en ik blijf het vreemd vinden dat sommige mensen het gewonnen geld uit deze proef alleen op Hannes naam schrijven. Om dat dan vervolgens als argument te gebruiken waarom ze de mol níet is, volledig voorbijgaand aan het feit dat anderen (waaronder ook hún mol) de vrijstelling ook niet gepakt hebben en daarmee dus net zo verantwoordelijk zijn voor de winst.
Men zegt dan dat het voor Hanne makkelijker was geweest omdat ze niemand daar achter had hoeven laten, maar waarom zou de Mol daarmee zitten als hij/zij toch al van plan was geweest om de vrijstelling te pakken? Mensen vergeten volgens mij vaak dat de Mol weet welke opdrachten er komen en voor elke opdracht een plan heeft. Als de Mol van plan was geweest de vrijstelling te nemen, dan had hij het eventueel achterlaten van kandidaten daarbij ingecalculeerd. Weinig echte gewetenswroeging, denk ik. Dat is meer iets voor kandidaten, die zich ineens voor zo'n dilemma gesteld zien.
Het klinkt misschien raar en paradoxaal, maar dat Hanne zelfs als laatste die vrijstelling niet pakt, maakt haar in mijn ogen juist verdacht, omdat dat geen kandidatengedrag is. Voor een kandidaat is een vrijstelling goud waard. Voor de meeste kandidaten zou de kans die Hanne kreeg - de vrijstelling nemen zonder gewetenswroeging - waarschijnlijk te mooi zijn om te laten liggen. En de anderen zouden het - morrend - begrijpen, omdat ze precies hetzelfde hadden gedaan. Alleen een Mol kan zich permitteren het niet te doen.